Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vw passat 1,9 diesel


Anbefalte innlegg

Eu godkjent fra 2021 januar. Har lagt merke til at bilen rister når jeg gasser fullt på alle gir. oppoverbakker også. 
 

bilen rister kun når jeg gasser fullt. sørlig fra 60km/t til 70km/t. 
 

Noen tips?

Endret av sujee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (36 minutter siden):

Da vil jeg ha sjekket motorfestene også

har foresten dårlige sommerdekk, så dette kan ha en innvirkning på det. men skal få sjekket balansen i dekkene, motorfeste. noe mer jeg burde ta en titt?

 

Lenke til kommentar

Da burde du fått motorlampe samt kjent det på redusert effekt. Samt det at det blir værre ved en bestemt hastighet tyder på ubalanse eller noe løst. Ubalanse i dekk, felger, kast i dekk, kast i skive, materialmigrasjon (eller hva det nå heter) på skiver, caliper som henger, motorfester, drivakslinger/knuter samt alt annet som drivverket er koblet til.

Lenke til kommentar

Har denne motoren selv. Den er jo viden kjent for ganske røff gange. Motorfestene får kjørt seg. Ikke opplevd det du nevner, men med for slitne motorfester kan motoren sikkert bevege seg ganske heftig. Sjekk hvordan den oppfører seg når du åpner panseret og gir gass.

Kan jo være mye annet også selvsagt.

Lenke til kommentar
SecoY skrev (58 minutter siden):

Har denne motoren selv. Den er jo viden kjent for ganske røff gange. Motorfestene får kjørt seg. Ikke opplevd det du nevner, men med for slitne motorfester kan motoren sikkert bevege seg ganske heftig. Sjekk hvordan den oppfører seg når du åpner panseret og gir gass.

Kan jo være mye annet også selvsagt.

okei! skal få sjekket motorfestene. takk! kommer tilbake med feedback soon

Lenke til kommentar

oppdatering: når jeg gasser skikkelig på gir 3 så er det ikke mye risting. men på gir 4 er det da man legger merke til at det rister. 

sjekket motorfestene(de jeg kunne se) alt var stramt på plass. 

 

noen flere forslag?

Lenke til kommentar

Hva med clutch eller "innhold" i clutch-hus? Drivledd eller drivknuter skulle vel ikke endre seg med gearvalg. Omdreiningshastighet til svinghjul og clutch vil endres med gearvalg, og vibrasjon vil kunne variere med gasspådrag og turtall. (Men det dreier seg vel om en bil med manuell gearing?)

Lenke til kommentar
arne22 skrev (35 minutter siden):

Hva med clutch eller "innhold" i clutch-hus? Drivledd eller drivknuter skulle vel ikke endre seg med gearvalg. Omdreiningshastighet til svinghjul og clutch vil endres med gearvalg, og vibrasjon vil kunne variere med gasspådrag og turtall. (Men det dreier seg vel om en bil med manuell gearing?)

jupp. manuell

Lenke til kommentar
Gjest123456 skrev (26 minutter siden):

Kan også være dobbelmasse svinghjul.er et kjent problem på alle med dobbelmassesvinghjul.

Men da burde man kunne merke vibrasjonene når bilen står i fri og man gir gass, samt ved andre hastigheter og -gir. Vil jeg tro. Hvis det bare skjer ved pådrag i 4. gir, kan man mistenke feil med tannhjul, syncroringer tilknyttet nevnte gir. Ikke sikker på om det kan skape vibrasjon da…
 

TS: Opplever du giringen som OK? Ikke noen problemer med å skifte til spesielt 4. gir?

 

sujee skrev (7 timer siden):

sjekket motorfestene(de jeg kunne se) alt var stramt på plass. 

Festene skal tåle mye krefter så det er sjelden at en visuell inspeksjon gir fasiten; man må nærmest bruke et brekkjern og bikke (på rett sted) mellom motor og travers ved festet for å finne slakk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...