Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny mopedbil med flatt batteri


LBe

Anbefalte innlegg

Bilen har en integrert DAB radio med ryggekamera og diverse annet levert fra forhandler ved bestilling av bilen. 

Hvis man kobler fra batteriet må man gjennom diverse menyer for å stille inn denne så det blir en tungvint løsning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trenger å bruke mopedbilen, så er det jo mulig å få til en "hack" med en bryter som skissert over av arne22. 

 

Men ja, dette er selvsagt en feil, og du skal ikke måtte huske å bruke en bryter hver gang man bruker bilen. Og ja, det er ingenting som lader seg selv ut på under 14 dager mens det er avslått. Både biler, mopeder og motersykler står jo i månedsvis, nesten alltids uten problem. Og frostfritt skal det ihvertfall ikke være noe problem.

Jeg ville kanskje hørt med noen andre som produserer eller selger mopedbiler, for å få en god tredjeparts uttalelse om dette er en "vanlig" feil eller ikke. Jeg ville gitt selger f.eks 7 dager å komme med en fullgod løsning på problemet, og hvis ikke vil du heve kjøpet siden feilen ikke er rettet innen rimelig tid. Følg så instruksene på https://www.forbrukerradet.no/ for å sende inn en sak. Få uttalelsen fra verkstedet/selger skriftlig og legg ved, samt evt tredjeparts uttalelse.

Forbrukerrådet tar noe tid, og hvis selger fortsatt ikke gir seg, så tar forbrukertvistombudet (neste instans) ca 1 år. Så det gjelder å finne en alternativ løsning i mellomtiden. I verste fall kjøpe en annen mopedbil. Om du får medhold, så kan du tilbakebetalt kjøpesummen, ca 6% rente siden kjøp, evt erstatning for kostnader du har hatt, samt evt dekningskjøp om den nye mopedbilen var dyrere. Disse ekstra kravene kan du jo nevne til selger når du krever heving, så kanskje han finner ut at det lønner seg å løse problemet.

 

Stort sett gir selgerne seg når du varsler om forbrukerrådet, men ikke alltids. Metoden over var hvordan jeg tjente 20k på å eie en bil i 2 år :D

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
22 minutes ago, LBe said:

Bilen har en integrert DAB radio med ryggekamera og diverse annet levert fra forhandler ved bestilling av bilen. 

Hvis man kobler fra batteriet må man gjennom diverse menyer for å stille inn denne så det blir en tungvint løsning

Men det er nok ikke utenkelig at det er grunnen til at batteriet blir flatt. Men det skal jo uansett ikke fungere slik at batteriet blir ødelagt etter 14 dager uten bruk. Det er jo uansett en feil.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Om du trenger å bruke mopedbilen, så er det jo mulig å få til en "hack" med en bryter som skissert over av arne22. 

Stort sett gir selgerne seg når du varsler om forbrukerrådet, men ikke alltids. Metoden over var hvordan jeg tjente 20k på å eie en bil i 2 år :D

Hei Axefjord

For å komme litt ut av skapet ... 😀

Det er ikke å finne hack løsninger som er greia her.

Hack kan jeg ordne i bøtter og spann 🤢 - jeg er utdannet elektroingeniør og har holdt på med gamle biler, motorsykler, båter og allverdens rare strømutfordringer knyttet til disse hele livet på fritiden selv om jeg har valgt et annet yrke.

Dette har vært godt brukte saker og ikke et nytt kjøretøy som kosta godt over 200.000 inkludert alu felger, vinterdekk, DAB radio hengerfeste++. Det er forøvrig min sønn som er eier men han er redd for å bruke bilen da det stadig har dukket opp forskjellige feil og han har ingen erfaring med slike ting.

Bilen er kjøpt ny fra forhandler og har to års garanti. Hvis man begynner med hack kan garanti bortfalle og det første de alltid spør om når jeg ringer er:  "Har du tukla med det?"

Mopedbilen er for oss ubrukelig og jeg vil heve kjøpet. Det finnes kun en forhandler av mopedbiler - Mopedbil Norge  så noen "second opinion" er nok vanskelig å få til. Jeg har snakket med diverse bilbatteri eksperter og alle synes dette virker litt rart selv om de ikke har noen kjennskap til mopedbiler. Har heller ikke fått noen lesbar instruksjonsbok. til tross for mange purringer så det er litt vanskelig å forstå hvordan denne doningen er skrudd sammen uten å plukke den fra hverandre.

Jeg har så langt ikke fremmet noe formelt krav om heving da jeg har blitt frarådet fra jurister jeg har snakket med om å gjøre det på egenhånd. Krav om heving bør gå via en advokat slik at det blir gjort på riktig måte sies det. Man kan fort tukle det til hvis man prøver på egenhånd - spesielt da det er en del følelser og frustrasjon inne i bildet her som kan være ødeleggende for egen sak.

En oppegående advokat med forbrukersaker som felt koster ca kr 2.000 pr time og det er vanskelig å anslå omfang. Jeg har snakket med flere aktuelle kandidater men har så langt kviet meg for å åpne lommeboka. Alle jeg har snakket med (3 stk + en pensjonert jurist) mener jeg har en god sak men jeg synes det blir litt feil at jeg skal behøve å svi av større beløp på dette.

Jeg mener forhandler har holdt tilbake vesentlige opplysninger og at produktet ikke er en stand man kan forvente. Jeg ser forbrukerrådet har et skjema man kan fylle ut men at det er flere måneder ventetid før saken havner hos en saksbehandler og deretter er det sikkert også mye venting og usikkert utfall.

Jeg  tenker det er flere paragrafer i forbrukerkjøpsloven som kan anvendes. Forhandler har forsøkt å utbedre feilen flere ganger uten å få det til - noe som i seg selv kan medføre heving men jeg er ikke sikker på om det er den veien jeg skal gå (ref epost jeg la ut)

Uthevet de jeg tenker kan være aktuelle fra forbrukerkjøpsloven:

Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv.

§ 15.

Tingens egenskaper
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a)    passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b)    svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
....
 
§ 16.

Mangel
Tingen har en mangel dersom
a)    den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b)    selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c)    den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
d)    nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.
 

Endret av LBe
Lenke til kommentar
17 minutes ago, LBe said:

Hei Axefjord

[snip]
 

Advokat til 2000kr/timen får man i liten grad dekket i slike saker, siden man kan få juridisk hjelp via forbrukerrådet. Å spørre advokat om en burde hyre advokat er litt "bukken og havresekken". Får du ikke dekket advokaten kan du fort gå på en smell, uansett om du vinner eller taper saken. Spør heller forbrukerrådet om dette.

Men ja, man burde sette seg inn i jussen, eller få hjelp til det. F.eks bruker man forbrukerkjøpsloven mot en bedrift, ikke kjøpsloven. Og det lite som tilsier at selger har holdt tilbake informasjon(edit: og det er vanskelig å bevise), så det er ikke et godt argument. Og ikke bland inn garanti i dette, garantivilkårene er stort sett dårligere enn reklamasjonsvilkårene. 

De andre argumentene du uthevet er nok gyldige.

 

Og du har en svært solid sak om du skaffer noen form for skriftlig dokumentasjon på at dette ikke er vanlig. Om ingenting annet fungerer, så evt om andre el mopedbileiere har opplevd noe lignende. Men et kjapt søk på google gir jo flere andre som selger mopedbiler, f.eks: https://www.melhusmotor.no/categories/mopedbil

 

 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

De har tydeligvis ikke nok kompetanse eller vilje til å finne feilen. I og med at det er vanskelig å detektere har vi nok med et periodisk overslag å gjøre, er min gjetning ihvertfall. Sjekk isolator til hovedpluss på startmotor og eventuellt rengjøre hvis behovet er der. Mål strømtrekk fra alle hovedkurser fra motorrom under stillstans. Dette er enkle ting man kan gjøre uten å bryte garantien. Detekterer man kurser med for høyt strømtrekk kan man sette inn en lask med rele som bryter strømmen på den aktuelle kursen når tenningen blir slått av. Det eneste tegn på fysisk inngripelse vil da være hvis man må bruke en "strømtyv" som da vil gi små sår på isolasjon.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gjøre noe så tenker jeg å installere en batterimonitor som kontinuerlig logger forbruk. Koster noen kroner men kan også gjenbrukes i andre sammenhenger. Jeg har en slik måler i båten og har hatt stor nytte av den i en del situasjoner

Endret av LBe
Lenke til kommentar
Postkassestativ skrev (22 timer siden):

Pisspreik fra leverandør. Har hatt biler, mopeder, plenklippere som har stått over vinteren for så å starte like greit på våren. Noe er feil, de prøver bare å fraskrive seg alt ansvar ved å si at det er slik. 

akkurat.  jeg har hatt min scooter i 5 år og den har stått tilkoblet scooteren og vært ubrukt i vinterhalvåret og startet hver vår igjen uten å lades.      riktignokk gikk den tom i vinteren pga ekstremkulda.

 

min annbefaling til TS er å kontakte produsent dirkete å høre med de

Lenke til kommentar
LBe skrev (27 minutter siden):

Hvis jeg skal gjøre noe så tenker jeg å installere en batterimonitor som kontinuerlig logger forbruk. Koster noen kroner men kan også gjenbrukes i andre sammenhenger. Jeg har en slik måler i båten og har hatt stor nytte av den i en del situasjoner

Smart. Siden det er sønnen din det går ut over og det virker som verkstedet bare trenerer hele saken så må man kanskje ta noen "grep"

Lenke til kommentar
Just now, Powertrainer said:

Smart. Siden det er sønnen din det går ut over og det virker som verkstedet bare trenerer hele saken så må man kanskje ta noen "grep"

De trenerer nok sannsynligvis for at kjøper skal ta noen grep slik at de er kvitt hele garantiansvaret. Det blir jo sånn sett et valg, å få noe som fungerer på et vis her og nå, eller å få feilen rettet eller å forsøke å få kjøpet hevet.

Mulig at det også kan fungere med å rette feilen selv, etter beste evne, og så kreve et prisavslag i ettertid. Da bør man ha god dokumentasjon på at man forsøkte å få leverandøren til å reparere, og det ha men vel.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Dette skulle jo være grei skuring. En ny bil skal IKKE ødelegge et batteri etter å ha stått 14 dager. Det er overhodet ikke normalt. Ingen biler eller andre kjøretøy gjør slikt med mindre noe er galt. Du må gjøre det klinkende klart at det er en reklamasjonssak og at de har to forsøk på å rette feilen. Hvis ikke går du videre med saken.

De kan ikke bare si "sånn er det". Krev skriftlig dokumentasjon fra produsent. Hvis batteriet må kobles fra etter bruk skal dette stå i manualen. Noe jeg tviler på at det gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...