Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kan politi, eller andre, kreve info fra banken?


Gjest 3329b...e15

Anbefalte innlegg

Gjest 3329b...e15

hvis noen for eksempel blir arrestert av politiet, og plassert på glattcella. Så tar politiet lommeboken / mobiltelefonen, og alt sånn som man hadde på seg når man ble arrestert. Da kan de sannsynligvis finne bank-kort med navn, personnummer, og så videre også. Kan politiet da bare ringe til banken, oppgi personens navn / personnummer / what ever, og påstå at dem ønsker all informasjon som banken sitter med angående denne personen? Eller må en etterforsker skaffe en ransakelsesordre eller noe fra en dommer / jurist først, og så dukke opp fysisk i en bank for å få innsyn i hvor mye penger en person har på konto, forskjellige transaksjoner inn og ut fra konto, og så videre? 

hvem som helst kan jo selvfølgelig ringe til en bank, og påstå at man er etterforsker fra *navn på tilfeldig politi-stasjon* og så oppgi navn / personnummer på noen de kjenner, og så kreve at den ansatte fra banken skal finne frem all Informasjon om denne personen. Så hvordan skal banken vite om dette faktisk er en reell etterforsker, eller for eksempel en svindler som bare forsøker å "fiske" etter Informasjon? Har banken egentlig noen regelverk rundt sånne ting? 

Anonymous poster hash: 3329b...e15

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I alle årene jeg har jobbet på hotell, gjorde vi noe tilsvarende på følgende måte:

  • Politiet(eller noen som evt. utga seg for politi) ringer og vil vite om han, hun eller hen bor hos oss.
  • Vi får et navn/referanse og ringer tilbake på 02800.

Slik er vi 100 % sikre på at opplysninger om våre gjester ikke kommer på avveie. Jeg antar at en bank har et mye strengere regime...

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Jeg jeg byttet sim, og skulle inn i nettbanken med min fysiske bankid for å reaktivere bankid for mobil. Jeg forvekslet bankid-brikke og logget inn for mange ganger med feil engangskode. Jeg måtte ringe banken, banken ønsket å vite hvor mye jeg hadde i saldo på kontoene for å bekrefte meg sammen med adresse, fødselsnr og kontonr.

Jeg tok feil av saldo på sparekontoen på grunn av en nylig endring av en større sum og de bad meg møte personlig med ID i banken for å låse opp igjen.

Når banken har slike rutiner for oss dødelige, så har de garantert strenge rutiner for informasjon som gis til politiet.

Lenke til kommentar

Banken får som regel tilsendt en beslagsbeslutning utferdiget av saksansvarlig politijurist på saken. Da er banken pliktig å utlevere informasjonen om ikke banken velger å prøve beslaget for retten. Grunnvilkåret er at det er skjellig grunn til mistanke om at det er begått en straffbar handling (ikke nødvendigvis av den beslaget er rettet mot) og at beslaget kan antas å ha betydning som bevis.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 3329b...e15 skrev (3 timer siden):

Da kan de sannsynligvis finne bank-kort med navn, personnummer, og så videre også. Kan politiet da bare ringe til banken, oppgi personens navn / personnummer / what ever ...

Personnummeret ditt har politiet allerede før du blir satt på cella. Du er pliktig til å oppgi personopplysninger. De setter ikke hvem som helst i arresten. Som et ledd i etterforskningen kan det være aktuelt for politiet å hente ut informasjon hos banken - dersom dette er relevant for den kriminelle handlingen du er mistenkt for. Som Star Fox skriver, må en jurist begjære utlevering av slike sensitive opplysninger. Personvernet vårt er strengt. Så det er ikke bare-bare å få slike opplysninger utlevert. Og det skjer i allefall ikke over telefon kun ved å oppgå personalia. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 3329b...e15 skrev (16 timer siden):

hvis noen for eksempel blir arrestert av politiet, og plassert på glattcella. Så tar politiet lommeboken / mobiltelefonen, og alt sånn som man hadde på seg når man ble arrestert. Da kan de sannsynligvis finne bank-kort med navn, personnummer, og så videre også. Kan politiet da bare ringe til banken, oppgi personens navn / personnummer / what ever, og påstå at dem ønsker all informasjon som banken sitter med angående denne personen? Eller må en etterforsker skaffe en ransakelsesordre eller noe fra en dommer / jurist først, og så dukke opp fysisk i en bank for å få innsyn i hvor mye penger en person har på konto, forskjellige transaksjoner inn og ut fra konto, og så videre? 

hvem som helst kan jo selvfølgelig ringe til en bank, og påstå at man er etterforsker fra *navn på tilfeldig politi-stasjon* og så oppgi navn / personnummer på noen de kjenner, og så kreve at den ansatte fra banken skal finne frem all Informasjon om denne personen. Så hvordan skal banken vite om dette faktisk er en reell etterforsker, eller for eksempel en svindler som bare forsøker å "fiske" etter Informasjon? Har banken egentlig noen regelverk rundt sånne ting? 

Anonymous poster hash: 3329b...e15

Dette vil variere mykje alt etter situasjonen, rettsgrunnlaget og framgangsmåten.

Når ein person blir satt på glattcelle så blir personen fråtatt personlege eigendelar, dette hovudsakleg av sikkerheitsomsyn men også for å hindre at eventuelt etterforskningsarbeid. Det er då særleg farlege gjenstandar og rusmiddel som du kan bruke til å skade deg sjølv eller andre som blir tatt frå deg. Alle tinga som blir tatt frå deg skal du ha tilbake ved lauslating, unntaket er ting som det er ulovleg å eige, fyrst og fremst narkotika og våpen, og gjenstandar som er bevismateriale. I sistnemnde tilfelle så vil mobiltelefonen ofte kunne være eit slikt bevis.

Det er ikkje gitt at politiet i det heile tatt opner lommeboka sjølv om det er forholdsvis vanleg å gjere for å stadfeste identiteten. Du er pliktig til å oppgi berre namn, fødselsdato, yrke og adresse til politiet, men det sparer mykje tid å også oppgi fullt fødsels og personnummer på gyldig ID. Om du blir satt i arresten for å ikkje oppgi namn til politiet så er det slik at politiet ikkje kan holde deg i meir enn 4 timar, dette er då tid som politiet brukar på å stadfeste idenititeten til ein person. Ein sjekk av ID-kortet vil i slike tilfeller gjere at personen får gå tidlegare og vanlegvis bety at det ikkje er nødvendig å køyre personen til arresten i det heile tatt.
Om personen i tillegg er mistenkt for eit anna straffbart forhold så kan politiet holde deg i arresten i opp til 72 timar før ein må avholde fengslingsmøte for å få ei rettsleg kjenning på at vilkåra for fortsatt fengsling er oppfylt.
Er det du er mistenkt for så alvorleg at det kan medføre meir enn berre bot så kan politiet også samle inn biometriske data som fingeravtrykk, fotografi og eventuelt DNA.

Normalt skal det ikkje være nødvendig for politiet å ringe banken, det meste av relevant informasjon vil politiet finne tak i frå andre kanalar. Skal ein sikre bankutskrift som bevismateriale så blir det gjort ved at politiet sjekker alle bankane, ikkje berre den eine banken som du har bankkort til. Litt på samme måte som når skatteetaten lagar skattemelding og sjekker kor mykje du i formue i alle bankar, ikkje berre den banken du har som primærbank.

Om ein frå politiet brukar bankkortet til å ringe banken for å hente ut informasjon så ringer nok alarmklokkene for svindelforsøk hos banken. Det er ikkje slik at ein kvar som finner eit bankkort på gata kan utgi seg for å være politimann på telefonen og få banken til å oppgi sensitive opplysningar.
Dette går som sagt gjennom andre kanalar og det vil derfor være svært sjeldan at det er behov for at politiet møter fysisk opp for å få oversendt det som uansett er digital dokumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...