Gå til innhold

Hvilke snitt må jeg ha for å komme inn på BI Handelshøyskolen Stavanger?


Anbefalte innlegg

Jeg regnte snittet mitt, fikk 35 og delte det på antall fag som er 9. Da fikk jeg 3,8 i snitt. Er dette nok til å komme inn på eiendomsmegler linja på BI i Stavanger? Og jeg bor i Haugesund, som er sånn 1 og en halv time unna. Må ta ferje over også som koster penger. Elsker hvor jeg allerede er, så vil egt ikke flytte. Finnes det noen løsning på dette eller er dette helt umulig og jeg må nok flytte til Stavanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferje fra Haugesund til Stavanger? Den ble vel lagt ned for en evighet siden. 

En viktig del av studiene er det sosiale. Ved å distansere deg fra dette - fordi du må ta buss (!) 2 timer hjem - risikerer du å bli et "utskudd" blant studentene. Ved å ikke integrere seg godt nok, kan du risikere å mistrives - motivasjonen går ned, og siden BI er en privat skole, sitter du igjen med en kjemperegning uten noe som helst annet. 

Et rom i et bofellesskap i Stavanger får du for ca 4000 kr pr mnd. Leieprisene er ikke lengre så dyrt som det var under oljetoppen i 2012, og har blitt halvert siden da. Du kan også få deg en privat hybel helt for deg selv for ca 6000. Så kan du heller reise hjem i helgene.

Lenke til kommentar
On 5/2/2021 at 2:06 PM, Kris85 said:

Ferje fra Haugesund til Stavanger? Den ble vel lagt ned for en evighet siden.

Hurtigbåten som gikk fra sentrum til sentrum ble lagt ned for noen år siden (2013?) ja, så i dag er det bil/buss som gjelder, inkludert en kort tur med bilfergen Mortavika-Arsvågen.

Ellers helt enig i hva du skriver, å studere i Stavanger mens man bor i Haugesund høres ut som en svært dårlig idé.

Lenke til kommentar

Litt som @Kris85 skriver så ekskluderer du deg fra sosialt og faglig opplegg som da både går ut over motivasjon og karakterer. Rent faglig er det fullt mulig å ta dette studiet fra Haugesund uten å flytte til Stavanger, men det krever mye mer selvdisiplin og styr enn om du flytter.

Jeg ville heller anbefalt deg å finne et bofellesskap eller studenhybel til en rimelig penge og starte med å reise hjemover i helgene. Da får du hvertfall en smak på studenttilværelsen og kanskje det gir mersmak så du flytter mer permanent etterhvert. Men gi det sosial på skolen en real sjanse i starten. Det er mange som deg som ikke kjenner så mange så det er en ypperlig anledning til å få nye bekjentskaper.

Lenke til kommentar

Det blir slitsomt og dyrt å kjøre til Stavanger hver dag, og det vil nok være kraftig demotiverende for å delta på forelesninger og gruppearbeid. Vi snakker om 3,5 timer kjøring hver dag, og over 500kr i daglige utgifter.

Utgiftene dine blir så høye at du like godt kan leie deg en hybel du kan bo på i ukedagene.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Nei, kravet er 35 poeng

Teoretisk sett, ja. Dog så praktiseres det i mindre grad. Av det jeg hører fra bekjente som har gått på BI så blir du plassert i et årsstudium innenfor det du egentlig vil studere, om snittet ditt er for lavt. BI kalkulerer da med at en del som er tatt opp på bachelor vil frafalle ila første året, og du får dermed innpass på 2.året i studiet, gitt at du består årsstudiumet. Ville derfor ikke bekymret meg nevneverdig for snittet. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...