Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil ville dere ha valgt her?


Jovia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opelduude skrev (På 25.4.2021 den 12.32):

Pajero skal man være litt forsiktig med å anbefale. 

Jeg har hatt en Pajero gen 3 2001. Den hadde store problemer med rust i tank som ødela hele drivstoffsystemet. 

Snakker da fort en reparasjon på 30-50 tusen avhengig om du skrur litt selv eller ikke. 

Tapte 35 tusen på den bilen og måtte selge den i deler etter å ha brukt 20 tusen på ny pumpe, men uten å ha skiftet ut absolutt hele drivstoffsystemet så holdt ikke den nye pumpa særlig lenge. 

Samme problemet kommer også snikende på nyere Pajeroer om man ikke har fått tectylbehandlet alt av understell, tank og påfyllingsrør når bilen var ganske ny. 

Påfyllingsrøret sitter i hjulbuen og utsettes for stein og møkksprut store deler av året. Har du fylt dårlig diesel en gang så legger vannet seg nederst i tanken og etter noen år så begynner det å ruste innvendig. 

Ståltank og påfyllingsrør i stål har ingenting å gjøre i norske forhold 

Regner med at den du hadde var rimelig gammel og da syntes må forvente litt småtteri. Motorene er jo nærmest en evighetsmaskin på de der, samt at den så å si er den eneste ekte offroaderen bortsett fra range rover(jeg utelukket å nevne den pga kvalitetsproblemer) som har komfortabel demping/hjuloppheng.

Men ja når de nærmer seg 18 år + så er påfyllingsrøret en svakhet på de.

 

Edit så nå at den du hadde var en 2001 modell

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Det må ikke bli så dyrt, kommer selvfølgelig an på hva som må gjøres men. Få noen med lastebil med underliggende skjær til å gjøre det, da kan de høvle det samtidig. Veibredde ganger lengde ganger 0,1 er fint til å beregne grusbehov. Gang det igjen med 1,6 for å finne tonn. Er veien din 3,5m bred så trenger du 28t grus for å dekke 50m.

Her er priser i hedmarksområdet vi bruker:

Hvis du bor 23KM(fordi det er den prisen jeg husker bruker jeg det som eksempel) unna grustaket så koster transport og utlegging av grus 100kr per tonn + mva, forutsatt singel bil. Går det å kjøre der med henger er nok det rimeligere igjen, men ofte er det vanskelig å få snudd etc som gjør at man gjerne kjører kun bil. 

Selve grusen koster vel ca 85kr per tonn + mva

Høvling 1200kr per time + mva

Hjulgraver (hvis du trenger å gjøre noe med grøfter, stikkrenner etc) 1200 per time + mva

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke kjøpt bil som er super for de 50 meterne og middelmådig ellers. Jeg ville heller kjøpt en bil som klarer de 50 meterne greit, og utover det er en bra bil på de fleste områder. Jeg tenker i området Tesla Model X eller Audi e-tron.

Så klart, det kommer litt an på hvor dype disse fordypningene er. Model X og e-tron er ikke offroadere. Hvilken bil er det som sliter i dag? Er det en Yaris eller er det en Hummer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (9 timer siden):

Regner med at den du hadde var rimelig gammel og da syntes må forvente litt småtteri. Motorene er jo nærmest en evighetsmaskin på de der, samt at den så å si er den eneste ekte offroaderen bortsett fra range rover(jeg utelukket å nevne den pga kvalitetsproblemer) som har komfortabel demping/hjuloppheng.

Men ja når de nærmer seg 18 år + så er påfyllingsrøret en svakhet på de.

 

Edit så nå at den du hadde var en 2001 modell

Er medlem i Pajero-gruppa på FB og der er det mange som bruker store penger på disse bilene. 

Er stadig dyre problemer med de nyeste utgavene. Partikkelfilter som ruster i stykker, oljerør til oljekjøler foran ruster i stykker og plutselig tømmes girkassa for olje når du kjører uten at du merker det.  Innsuget kokser igjen hvis du ikke blender av egr-ventil. 

For ikke å snakke om sinnsyke delepriser og mye av delene får du ikke tak i noe annet sted enn hos forhandler eller på eBay med 2-3 ukers leveringstid. 

Jeg hadde aldri tørt å ha en Pajero som eneste bil. Da den ratt blir stående i 2 uker i påvente av deler. 

Det er gode biler å kjøre, men de ligger alt for høyt i pris i forhold til hvor mye feil det er på dem. 

Bør nok sette av 30-40 tusen i året for å holde den på veien. 

Får du tak i en som er understellsbehandlet før den er kjørt på vinterføre, så er det, det aller beste. 

Må regne med å smøre opp bremser hver gang du skifter dekk og firehjulstrekken bør kobles ut og inn minst en gang i mnd for den er full av magnetventiler og vakumstyringer som setter seg over lang tid. 

Disse bilene er nærmest en religion å regne. Sett av 2 timer hver helg til forbyggende vedlikehold ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...