Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Firma får bot for overlast, Er det ikke sjåføren sitt ansvar?


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

En sak i rommerikes blad der en sjåfør ble stoppet med for tung lastebil, Nedenfor har jeg klippet ut en liten del av saken.

 

Hvorfor får firmaet boten? Er ikke sjåføren selv 100% ansvarlig for den bilen han kjører?

 

Dette ble dyrt: – Han skjønte det + Sak

Vogntoget ble ilagt en bot på 39.000 kroner.

– Det er dyrt å kjøre med overlast. Bota går til firmaet og ikke til sjåføren. Grunnen til at bota er så høy er rett og slett fordi det er dyrt å reparere veier som blir utsatt for så tung transport, sier Rogneby til Romerikes Blad.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om målet ved å gi bot for overlast er at problemet skal reduseres gir det jo mest mening å gi boten til firmaet. Det er firmaet som står best med tanke på å gjøre tiltak for å unngå at dette skjer. En sjåfør som blir presset av ett firma som ikke risikerer noe blir noe helt annet. Da ville problemet ha blitt mye større, og man ville straffet den svake parten i forholdet. 

Bare se alle de utenlandske vogntog som kommer med dårlige og uegnede dekk til Norge vinterstid. Firmaene risikerer jo ingenting, så problemet er kjempestort hver eneste vinter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PantZman skrev (På 9.4.2021 den 3.16):

Kanskje ikke sjåføren som lastet bilen? Litt dumt om sjåføren får boten om f.eks. tidligere ledd har lastet bilen feil eller har lastet mer enn oppgitt.

Har ingen erfaring som yrkessjåfør men har lastet noen containere.

Jeg skjønner hvorfor firmaet får boten, pga mange utenlandske sjåfører, og forholdene de jobber under. 

Da jeg tok C-lappen (har ikke jobbet med transport) så mener jeg å huske at de sa at sjåføren alltid har ansvaret for at det er lastet riktig. F.eks hvis det var en plombert container der sjåføren ikke visste hva og hvordan den var lastet, så er det sjåføren sitt ansvar hvis den er lastet feil. 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? 

Lenke til kommentar
Rydin skrev (1 time siden):

F.eks hvis det var en plombert container der sjåføren ikke visste hva og hvordan den var lastet, så er det sjåføren sitt ansvar hvis den er lastet feil.

Se pgf 4 2.ledd i forskrift om gebyr for overlasting: link

Sitat

Hele eller deler av overlastgebyret ilegges avsenderen av containeren ved transport av containere der vekten overstiger det som er angitt i erklæringen etter § 4a og containeren er plombert eller på annen måte har vært låst under hele transporten. Dette gebyret skal beregnes ut fra avviket mellom containerens angitte og aktuelle vekt.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...