Gå til innhold

Lik utdanning, men forskjellig lønn


Anbefalte innlegg

Kort fortalt så fikk jeg et jobbtilbud hos en veldig stor norsk aktør tidligere i år. Tilbudet var bra og lønnen virket fornuftig så jeg valgte å takke ja til tilbudet.

Etter noen måneder ble jeg oppmerksom på at en i klassen min på universitetet har fått samme jobb i samme firma, men med en startlønn som er en del større. Vi har samme utdanning på universitetet og tilnærmet samme antall år med tidligere arbeidserfaring. Ingen av våre tidligere jobber eller utdanninger er relevant for stillingen etter mine øyne, og den eneste forskjellen jeg kan se er at han er 5år eldre enn meg. Vi er begge voksne mennesker i 30årene.

Jeg finner denne forskjellen veldig rart, og en smule irriterende. Spørsmålet mitt er hvordan andre ville håndtert denne situasjonen? Jeg vurderer å ta kontakt med arbeidsgiver for å påpeke forskjellen og be om et forklaring på hvorfor, eneste problemet er at vi ikke starter før til høsten, og er redd for å fremstå som en utakknemlig person. 

 

Endret av Øystein
Hentet tilbake bortredigert innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om han er 5 år eldre og dere er i 30 årene er det vel ikke usannsynlig at han faktisk har mer erfaring, kanskje han imponerte mer på intervju eller enda mer realistisk - forhandlet om lønn? Å bli provosert virker litt tåpelig i denne situasjonen så jeg ville tatt meg litt sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dumbo1 skrev (13 minutter siden):

...og den eneste forskjellen jeg kan se er at han er 5år eldre enn meg.

Helt vanlig at alder er med på å hvor man havner lønnsmessig. Så dette høres egentlig ganske normalt ut. Hadde dere vært like gamle hadde jeg forstått at du ble provosert, men ikke når han er fem år eldre enn deg.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Helt vanlig at alder er med på å hvor man havner lønnsmessig. Så dette høres egentlig ganske normalt ut. Hadde dere vært like gamle hadde jeg forstått at du ble provosert, men ikke når han er fem år eldre enn deg.

Det skal ikke ha noen av betydning for jobbe sin del, og vi er jo ikke nye i arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Dumbo1 skrev (1 minutt siden):

Det skal ikke ha noen av betydning for jobbe sin del, og vi er jo ikke nye i arbeidslivet. 

Det er helt normalt med alderstillegg selv om du ikke liker det. Spesielt når startlønnen settes. Senere vil nok prestasjon være utslagsgiveren på lønnsjusteringer.

 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bruker du det Ikke bare i årets lønnsoppgjør? Bare gi beskjed at du har fått nyss i at du ligger lavere enn tilsvarende kompetanse og ønsker deg opp på dette nivået. Med de andre poengene du har for lønnsforhandlingene.

Det skal vel godt gjøres å forhandle opp lønnen før man har begynt i jobben. TS begynner først til høsten. Lønnsoppgjør er vel normalt sett på våren, gjerne med en ekstra justering etter prøvetiden.

Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (Akkurat nå):

Har dette endret seg? Er det ikke lenger et bra tilbud eller en fornuftig lønn?

Nå vet du i alle fall at du har muligheter for å gå opp minst 20k ved neste lønnsforhandling.

Joda, tilbudet er greit. Men tanken på at man skal gjøre samme jobben for mindre enn en kollega som stiller med like vilkår som deg selv føles litt feil. Dessverre så får vi ikke lønnsforhandlinger før 2021 siden vi starter til høsten.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Det er helt normalt med alderstillegg selv om du ikke liker det. Spesielt når startlønnen settes. Senere vil nok prestasjon være utslagsgiveren på lønnsjusteringer.

 

Det skal vel godt gjøres å forhandle opp lønnen før man har begynt i jobben. TS begynner først til høsten. Lønnsoppgjør er vel normalt sett på våren, gjerne med en ekstra justering etter prøvetiden.

Ja jeg mente ved neste lønnsoppgjør, blir jo neste år for TS:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja jeg mente ved neste lønnsoppgjør, blir jo neste år for TS:)

Det gir mye mer mening ja 😅

Dumbo1 skrev (6 minutter siden):

Joda, tilbudet er greit. Men tanken på at man skal gjøre samme jobben for mindre enn en kollega som stiller med like vilkår som deg selv føles litt feil. Dessverre så får vi ikke lønnsforhandlinger før 2021 siden vi starter til høsten.

Men dere stiller jo ikke på like vilkår... Din kollega er fem år eldre. Startlønn blir som regel alltid satt ut fra gitte kriterier, hvor alder er ett av disse kriteriene. 

Fremtidig lønnsvekst blir i mye større grad satt ut i fra prestasjoner, så om du presterer bedre enn din kollega vil du nok komme over han på lønnsstigen etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Gjest 92d6c...c39
Dumbo1 skrev (4 timer siden):

Joda, tilbudet er greit. Men tanken på at man skal gjøre samme jobben for mindre enn en kollega som stiller med like vilkår som deg selv føles litt feil. Dessverre så får vi ikke lønnsforhandlinger før 2021 siden vi starter til høsten.

Lønnstiger basert på ansiennitet er da helt vanlig i arbeidslivet. Jeg gjør samme jobb som kollegaen min som starta samtidig som meg, men har 10 år mer i arbeidslivet og fikk med meg det inn i jobben selv om det ikke er akkurat det samme jeg jobber med nå. Det kan godt hende at de som bestemmer startlønn har en formel de beregner den ut i fra, om det ikke er snakk om en lønnsstige. 

Når man begynner kan og være relevant ift lønnsoppgjør osv. 

Du kommer jo til å jobbe mer enn kollegaen din og vil jo da ta ham igjen på lønn til slutt selv om du skulle ligge litt under ham helt til han pensjonerer seg. 

 

Anonymous poster hash: 92d6c...c39

Lenke til kommentar
  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...