Gå til innhold

Overgangssummer i fotball kan være enorme. Men i forhold til denne overgangen er det lommerusk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke meningen å være kverulanten som pirker, men akkurat denne ble litt for mye til å la gå:

"I datamaskiner derimot, brukes transistorer (CMOS-type) som rene av/på-brytere. Her skrur basespenningen strømmen mellom emitter og kollektor av og på."

Transistorene det her er snakk om er MOSFET (Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor; CMOS er en kombinasjon av PMOS og NMOS, hhv P- og N-dopet MOSFET) men det er forsåvidt greit nok (siden "CMOS" er et uttrykk folk flest kan ha hørt om) og ikke det jeg hadde tenkt å pirke på.

Det som trigget meg til å kommentere var "her skrur basespenningen strømmen mellom emitter og kollektor av og på". Skjønner at det kan være fristende å beholde de samme uttrykkene for å vise parallellen til bipolare siden de allerede har blitt forklart i artikkelen, men de er likevel så forskjellige at jeg synes det blir feil å gjøre.

I MOSFET heter de tre terminalene for det første "gate", "drain" og "source", og fungerer for det andre ved at spenning mellom gate og source setter opp et elektrisk felt i "kanalen" mellom drain og source slik at det kan gå strøm gjennom. I motsetning til i bipolare transistorer går det (ideelt sett) ikke strøm _inn_ i selve gate terminalen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det var en god forklaring og husker godt da jeg selv forstod PN-overgangen. Det var ett av mine største intellektuelle øyeblikk. Diffusjon i én retning og (trur eg) returstrøm i motsatt retning. Det gir en energibarriere på 0.7 volt i en vanlig silisium-overgang (diode eller transistor).

Mht CMOS: ja, det heter jo drain og source og dersom man ikke setter spenning på gaten, så flyter strømmen. Ved negativ spenning på gate oppstår det et felt som hindrer elektroner i å passere. Den bipolare er motsatt: økt spenning på base øker strømmen til transistoren går i metning.

Både bipolare (NPN/PNP) og CMOS kan brukes både lineært og til av/på operasjoner. Dvs du kan lage en lineær forsterker med begge teknologier, og ditto en logisk maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...