Gå til innhold

Far sendt i fengsel for å kalle datteren sin for jente etter kjønnsskifte


Anbefalte innlegg

Per i dag er det ein betraktelig lang prosess for å få behandlingen transfobene her meine er så ombredt. Det er rett og slett skammelig kor misinformerte dei er.

Til å byrje med her til lands er det ein rekke vurderinger for vaksne menneske. Her siterer eg denne kilden, som er konsistent med kva ein transgender venn av meg har fortalt:

  • Det er nødvendig at du først oppsøker din fastlege for henvisning til psykiater eller psykolog i nærheten av der du bor. 
  • Psykolog eller psykiater henviser deg videre til NBTK på Rikshospitalet. 
  • Når psykolog eller psykiater har sendt henvisning til NBTK på Rikshospitalet, vil du bli innkalt til time hos NBTK for vurdering. 
  • Når du har fått diagnosen kjønnsinkongruens, og NBTK anbefaler behandling, vil du få hormonbehandling. 
  • Etter ett til to år på hormonell behandling, kan du få operasjoner.
  • Ønsker du også operasjoner, vil hele prosessen ta ca. 4 – 5 år, men dette varierer. (Kilde: Harry Benjamin Ressurssenter). 

Denne prosessen er relativt lik verden over, med hovudsakleg mindre avvik i korleis det utføres.

I korte trekk, om du blir diagnotisert og vurdert til at hormonterapi/hormonblokkere er relevant bruker du fort over eit halvt år før du kan byrje med hormonterapien. Etter eit par år med dette er operasjoner tilgjengelig - så lenge du er vaksen, om du er under 18 veit eg ikkje kva tilfellet er per i dag, men fleste stader vil sannsynleg neppe utføre det uten skjerpede omstendigheter.

Behandlingen er universalt positiv. Cornell University har ein god meta-analyse av kva studier i feltet seie om tilfredsstilning med behandlingen. Så heila skrekken om "men kva om dei angrer" er reint skvip. Mykje av dei negative opplevelsene for transgender kjem no nett frå transfobiske rasshøl som gjer livet deiras unødig vanskelig.

Quote

Regrets are most likely to result from a lack of social support after transition or poor surgical outcomes using older techniques.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Abigor said:

Jeg kan ikke generalisere og si at barn som sier de har en annen kjønnsidentiet enn den de er født med er negativt. Jeg kan ikke si at dette er skammelig eller skadelig. Det kan tenkes å være skadelig i noen tilfeller.

Jeg tror du misforstår. Det du beskriver er ikke det som folk hisser seg opp over. Folk hisser seg opp over at barn får livsendrende hormonbehandlinger. 
Barn sier mye rart. En kan ikke stole på alt de sier... fordi de er barn. 

Et annet spørsmål man kan stille - du sier du ikke kan si at det er skammelig eller skadelig.
Så hvorfor gir man behandling for noe som ikke er galt, på et lite barn? Det er ikke rasjonelt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Snodig at @debattklovn meine me ikkje skal stole på barnas meininger når dei byrje få behandling i tenårene, når behandlingen (a) er mest praktisk, og (b) mest harmløs, og (c) lett reverserbar om ein ikkje allereie har investert fleire år med behandling.

Men det er greit at dei velje videregående skole sjølv, tar opp studielån og kjører moped, lettsykkel og traktor? Folk flest forventer og er egentlig ok med at disse "barna" drikk alkohol (forøvrig sjølv om det er ulovlig), og er seksuelt aktive i denne alderen med andre "barn" av lik alder, som openbart kan ha store konsekvenser også.

Dykk kan ikkje ha kaka og spise den og. Enten er dei vaksne nok til å vurdere ting, eller så er dei ikkje. Skal me byrja med å bure inne barna som er seksuelt aktive for deiras eiget beste også kanskje? 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også snodig at @debattklovn snakker som om barnas utsagn berre blir tatt på ordet. Igjen er det ein lang prosess for å vurderes for behandling. Denne lista er for vaksne, så operasjoner er neppe på bordet for mindreårige og.

  • Det er nødvendig at du først oppsøker din fastlege for henvisning til psykiater eller psykolog i nærheten av der du bor. 
  • Psykolog eller psykiater henviser deg videre til NBTK på Rikshospitalet. 
  • Når psykolog eller psykiater har sendt henvisning til NBTK på Rikshospitalet, vil du bli innkalt til time hos NBTK for vurdering. 
  • Når du har fått diagnosen kjønnsinkongruens, og NBTK anbefaler behandling, vil du få hormonbehandling. 
  • Etter ett til to år på hormonell behandling, kan du få operasjoner.
  • Ønsker du også operasjoner, vil hele prosessen ta ca. 4 – 5 år, men dette varierer. (Kilde: Harry Benjamin Ressurssenter). 

https://sexogsamfunn.no/trans/

Meine altså @debattklovn at fastlegenpsykologen og NBTK ikkje klare å skilje barn som eventuelt berre "fantaserer" som han synser? Kor mykje lit har denne kødden til fastlegen sin da tru egentlig? Skal eg forvente at @debattklovn dauer av heilt uungåelige sykdommer fordi han nektet gå til helsevesenet, som openbart ikkje kan stoles på til å trygt diagnotisere deg?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til slutt er det viktig å hugse at skikkelige foreldre forstår barna sine. Det er ikkje som at stakkars lille Anita skviser ut "eg vil verra mann!" på tirsdag når ho er 8 år gammel, og foreldrene løper til fastlegen for å booke behandling fredag.

Fleste vaksne foreldre forstår faktiskt barna sine, og kan forstå korleis dei føle seg. At dette er eit nytt konsept for @debattklovn overrasker meg ikkje ein plass, men det er trist at dei openbart ikkje meine foreldre har kjennskap og interesse for sine barn og deiras velvære.

Ofte blir foreldrene obs på at barnet er transgender fordi barna er skamlaust transparente om deiras ulykkelighet med deiras kjønn, og at det gjer dei vondt å måtte vera noko dei ikkje er. Fordi som foreldre kjenner dei barnet sitt, og har emne og sunn fornuft til å gjenkjenne at dei treng hjelp.

Det er skrekkelig mykje som skal til for "feildiagnotisering" av transgender, og for dei som er feildiagnotiserte er det jo ikkje verre enn at ein bruker hormonblokkere tidlig i behandlingen og lar barna tenke over kva dei ville; hormonblokkerere berre stopper puberteten. That's it. Det er alt det gjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

og for dei som er feildiagnotiserte er det jo ikkje verre enn at ein bruker hormonblokkere tidlig i behandlingen og lar barna tenke over kva dei ville; hormonblokkerere berre stopper puberteten. That's it. Det er alt det gjer.

Selv om du ikke vil diskutere mer med meg, kan jeg likevel svare på dine innlegg. Og du kan bare la være å svare (hvis du klarer å la være). 

I motsetning til deg, har jeg prøvd å oppdatere meg på temaet. Og helsepersonell uttaler at ungdom skaffer seg hormoner fra utlandet. Og at prosessen har kommet så langt når ungdommen kommer til dem, at de ikke har så mye valg lenger. Legene skulle egentlig ha bestemt mer i prosessen, men de kan ikke det ettersom ungdommene allerede har gått på hormoner i flere år og er endret av det. 

Det endrer kanskje ikke kroppen for alltid å blokkere puberteten i 6 måneder eller 1 år, men hva med 10 år? Vil en fortsatt ende opp som det en ville ha gjort som 13-åring?

Som en feminin jente må en oppføre seg og kle seg veldig guttete for å bli oppfattet som en mann. Dersom en holder fast på sin rett til å bruke sminke, vil det bli vanskeligere å passere som mann. En slik person som holder på sin rett til å være "non-binary" (ikke-binær) er Ashton Daniel. Hen klager her igjen på at hen har blitt omtalt som "she" under Zoom-møter. Og skjønner ikke hvordan det er mulig å fortsatt bli omtalt som "she". Et julenisseskjegg ville ha hjulpet, men denne personen forventer altså å bli omtalt som "he" uten slike mandige virkemidler. 

https://www.youtube.com/watch?v=v4e_QqCll7k

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Abigor said:

Fordi det kan redde barnet?

Redde barnet fra hva? Er det noe med barnet som er skadelig? 
Hormonbehandling er det samme som å sette barn på en steroidesyklus med testosteron. 
Det er ikke bra for helsen. Spesielt ikke for hjerte og andre organer. Det er jo samme grunnen til at man fraråder barn og unge bruk av PED for sport eller kosmetiske fordeler.  
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg undres, @Budeia: Kvifor bryr du deg egentlig? Du synser mykje, men i stor grad spinner problemet ditt tilbake berre til at det gjer deg urasjonelt ukomfortabel, som om dette er eller burde vera relevant for alle andres komfort.

Du bryr deg så mykje at du skal leke moralpoliti, men dette er openbart berre dine subjektive meininger om kva som tydeligvis gjer deg kvalm.

Har du vurdert eit så radikalt konsept som å la andre folk vera i fred når det ikkje har relevanse for deg?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, debattklovn said:

Redde barnet fra hva? Er det noe med barnet som er skadelig? 
Hormonbehandling er det samme som å sette barn på en steroidesyklus med testosteron. 
Det er ikke bra for helsen. Spesielt ikke for hjerte og andre organer. Det er jo samme grunnen til at man fraråder barn og unge bruk av PED for sport eller kosmetiske fordeler. 

Så skal ikke folk ha frihet til å vekte risiko med å forbedre livene sine? Hva er du redd for egentlig? Barnet i samarbeid med familie og lege klarer da å løse dette selv, uten at du skal bestemme over dem?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Har du vurdert eit så radikalt konsept som å la andre folk vera i fred når det ikkje har relevanse for deg?

Dere bruker hele innlegg på å skrive noe i retning av "Hold kjeft?" "Hva er poenget med dine tanker lissom?"

Ikke bare kan det påvirke helse (venøs trombose kan være dødelig også for unge). Det er også en skuffelse og lidelse med en svær testosteron-sprøyte som må tas med jevne mellomrom. Og de må ofte lære seg mentale teknikker for å få satt denne T-sprøyta på seg selv. Derfor lagde noen en video med tittelen "I hate my T-shot".

https://www.youtube.com/watch?v=ElpYkM13N8I

En kommentar til videoen: 

Sitat

Same here, I’m on my third week and today it took almost 2 hours to do. I’ve had to do all of them by myself but the first time was with my doctor via video chat and that was easier. But the last two shots were HARD to do.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Budeia said:

Dere bruker hele innlegg på å skrive noe i retning av "Hold kjeft?" "Hva er poenget med dine tanker lissom?"

Hva er poenget med tankene dine?

Risiko og vanskelig behandling er en utfordring og problem for personen det gjelder, foresatte (hvis under 18) og legen. Er det relevant for noen her? Ønsker du at andre kan vurdere dette fritt selv, eller ønsker du å bestemme for dem?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (På 11.4.2021 den 18.34):

Hva med faren som nettopp ble fengslet for å kalle datteren sin en jente? Tror du jeg ikke har fulgt med på denne diskusjonen nærme nok? Det vil si den diskusjonen som foregikk i Kanada. Peterson har aldri utalt noe som helst transfobisk. Diskriminering i dette hennseende er tvunget tale, ikke faen om jeg vil kalle en trans kvinne for en ekte kvinne, men i Kanada så ville jeg blitt straffet for dette. Dette er sakens kjerne, tvungen tale. Personer må forholde seg til alle de fantasi pronomenene "gender trenders" finner opp, og ved sist telling var det 300+. Peterson ønsket ikke at stat skulle blande seg inn.

Staten skal ikke bestemme hva folk skal si!

Faren ble ikke fengslet for å kalle datteren sin en jente.

Hva ville du blitt straffet for i Canada? Kilde?

Peterson løy om loven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 12.4.2021 den 13.52):

Selv om en godtok alle typer av utseende og klesdrakt, ville noe av det sentrale være sterilisering. Hvis du har fulgt med, vet du at sterilisering trekkes fram som noe av det verste med konsentrasjonsleire, og en skrekk for urbefolkninger. 

Så hvis en mann velger å "kutte strengen" for å unngå å få flere barn så er det det samme som konsentrasjonsleire og en skrekk for urbefolkninger?!  

Budeia skrev (På 12.4.2021 den 16.40):

Og for mødre, du blir i dag sett på som en samfunnsfiende hvis du ikke ammer din baby. 

Hva i alle dager er det du snakker om? Det ramler jo bare tilfeldige, meningsløse setninger ut av deg.  

Budeia skrev (På 13.4.2021 den 0.26):

I motsetning til deg, har jeg prøvd å oppdatere meg på temaet.

Du har åpenbart feilet fullstendig.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 timer siden):

Så hvis en mann velger å "kutte strengen" for å unngå å få flere barn så er det det samme som konsentrasjonsleire og en skrekk for urbefolkninger?!  

Hva i alle dager er det du snakker om? Det ramler jo bare tilfeldige, meningsløse setninger ut av deg.  

Du har åpenbart feilet fullstendig.

Jeg tror at brukeren har lest mye om emnet. Og at meningene gjenspeiler hva vedkommende har lest og hørt fra kildene sine.

...som igjen tar oss tilbake til den røde tråden for hva som skaper denne holdningen;

Misinformasjon og propaganda.

Rundt halvparten av trådene på politikkdelen forumet består av en oppfattelse skapt av slike kilder i dag, alle røde, og dradd ut fra samme floke fra flere like nøster som har blitt krøllet sammen, alle tovet fra samme ulla.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...