Gå til innhold

Er abort greit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Jo, det gjere eg. Bevis annleis. Tross alt har ikkje samtala mellom oss gått nokon veg sida du forlot originale premisset ditt for noko heilt urelatert!

Jeg gjorde det klart i mitt første innlegg i denne tråden (du vet, det som startet diskusjonen mellom oss) hva som er sammenhengen. Jeg gikk til og med så langt som å illustrere det med et tenkt scenario. At du fortsatt ikke forstår sammenhengen får da stå på din regning. 

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Det fortel ganske mykje om @AntonMarkmus sin haldning til andres autonomi da at han syns han kan kreve kva eg skal meine er relevant for emnet. 🙃

Du kan mene hva du vil. Men du får ikke legge føringer for hvilke paralleller jeg ønsker å trekke. Ser du er veldig higen nå på å vri denne diskusjonen over på person, så jeg tenker jeg sier takk til deg for nå. Det at du har en emosjonell respons betyr vel bare at jeg nådde igjennom til deg, og at du trenger litt tid på å fordøye det.

Lenke til kommentar
1 minute ago, AntonMarkmus said:

 

Det er da du som fortalte meg kva eg skal meine er relevante argumenter eller ikkje. Ikkje tru at eg går glipp av korleis du prøver kreve korleis eg argumenterer med deg.

At du flykter som ei pingle ved først form av motstand er deg-problem. Det er tross alt du som ikkje har hatt emne til å føre ei normal samtale som normal vaksen person her. Hadde dette vore vurdering av stil hadde du fått trekk for at du ikkje trekker relevant sammenheng mellom argumentene dine for emne A og emne B.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det er da du som fortalte meg kva eg skal meine er relevante argumenter eller ikkje. Ikkje tru at eg går glipp av korleis du prøver kreve korleis eg argumenterer med deg.

At du flykter som ei pingle ved først form av motstand er deg-problem.

Herregud, har du hukommelse som en gullfisk eller? Dette skrev du for mindre enn 5 minutter siden:

Quote

Dei er relaterte emner, men argument for og mot abort er ikkje relatert til argument for og mot kor mykje menn skal vera involverte i avgjerelsen. Så hold deg til rett sak om du vil at folk skal besvare deg.

Du innrømmer jo til og med selv at de er relaterte saker. I ett og samme innlegg sier du en ting, og så det motsatte. Det er helt poengløst for meg å diskutere med noen som konsekvent flytter målpostene, og hopper frem og tilbake mellom forskjellige ståsted, med en gang de møter litt motstand. Jeg forstår at dette er veldig personlig for deg, så jeg vil heller diskutere med noen litt mer rasjonell. Forstår?

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar
jallajall skrev (14 minutter siden):

Det er da i høyeste grad mulig å leve uten bevissthet. Bevissthet er ikke noe krav til 'liv', hva snakker du om?!

Nå troller du bare.
Alle andre forstod hva jeg mente, så du kan få lov til å forsøke å svare på essensen av innlegget mitt på nytt.

...

Om du genuint falt av lasset og ikke forstår hva jeg sier, så kan jeg gi deg et hint:

 

Sitat

Bevissthet er det eneste du ikke kan leve uten og som ikke finnes noen erstatning for.


Kan DU leve uten bevissthet..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, AntonMarkmus said:

Enig i at dette er nødvendig. Og jeg vil påstå at menbeskets liv starter ved heterozygositet. Alt etter det blir arbitrære argumenter for å forsvare noe man mener er pragmatisk riktig, men som ikke funker rent filosofisk. Hvor vil du legge lista?

Jeg er ikke interessert i når menneskets liv starter, da menneskets liv ikke har noen verdi i seg selv. En hjernedød person lever, men har den verdi?

Som sagt, vi kan være enige i at menneskets liv starter ved zygote, men jeg er ikke enig at dette livet har noen verdi. Jeg vet ikke hva heterozygositet betyr, prøvde å google men fant ingen definisjoner. Men hvis du googler zygote så kommer det tydelige svar, for eksempel her på wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Zygote

Jeg vil si at med ditt ærlige og saklige svar her står du hevet langt over nivået tidligere fra enkelte andre deltakere. Endelig noen det er mulig å diskutere med!

Oppfatter jeg deg riktig at du mener at å tråkke på petriskålen er det samme som å drepe en barnehage full av unger?

Endret av Abigor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Red Frostraven said:

Nå troller du bare.
Alle andre forstod hva jeg mente, så du kan få lov til å forsøke å svare på essensen av innlegget mitt på nytt

Du skrev ganske ordrett at "Bevissthet er det eneste du ikke kan leve uten" - mener du at et foster ikke er i live frem til det får bevissthet?
Om vi en dag finner liv på mars, så er det sikkert mikroskipiske organismer uten bevissthet. Det fremstår ganske åpenbart at det er mulig å leve uten bevissthet. Men bevissthet er det en rekke arter som har, ikke bare mennesker. Mener du det er noe gudommelig spesielt ved mennesker, eller er det slik at kalver og mennesker har samme verdi fordi de er bevisste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jallajall said:

Du skrev ganske ordrett at "Bevissthet er det eneste du ikke kan leve uten" - mener du at et foster ikke er i live frem til det får bevissthet?

Det er ingen som mener det. Ikke engang Red Frostraven. Vil du la den ligge, eller kjøre på? Det som var ment var med trykk på "du" altså personen, ikke kroppen. Hvis du må ha den absolutt korrekte setningen så kan det bli noe sånn som:

"Bevissthet er det eneste du <som person> ikke kan leve uten

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Abigor said:

Det er ingen som mener det. Ikke engang Red Frostraven. Vil du la den ligge, eller kjøre på? Det som var ment var med trykk på "du" altså personen, ikke kroppen. Hvis du må ha den absolutt korrekte setningen så kan det bli noe sånn som:

"Bevissthet er det eneste du <som person> ikke kan leve uten

Jeg snakker gjerne om personhood argumenter, men jeg tror nok ikke det er det RF argumenterer for her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, jallajall said:

Jeg snakker gjerne om personhood argumenter, men jeg tror nok ikke det er det RF argumenterer for her.

Jo, RF har allerede svart at det er trykk på "du", atså at personen du. Det er ingen som mener noe så dumt at en kropp ikke kan leve uten bevissthet. La den ligge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Abigor said:

Jo, RF har allerede svart at det er trykk på "du", atså at personen du. Det er ingen som mener noe så dumt at en kropp ikke kan leve uten bevissthet. La den ligge.

Da er han i såfall vedlig arbitrær og inkonsekvent og snakker ikke bevissthet, men mer i form av selvbvissthet.

 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Drunkenvalley said:

Er dette ein tråd om abort, eller om bevisstheten til andre vesener enn mennesker?

Det henger sammen.

Dersom det er "bevissthet" som gir en moralsk status, så omfatter dette også andre vesner som har bevissthet, f eksempel kalver. Da er det feil å drepe et vesen med bevissthet (menneskebaby, kalv, osv).

Dersom man skulle mene at det kun er feil å drepe MENNESKER med bevissthet, så må man på magisk vis trylle frem en gudommelig status som ikke gjelder andre vesner med bevissthet, men kun oss.

Dersm man skulle mene det er "selvbevissthet" (jeg'et) som gir en moralsk status, så er det nok i stor grad mennesker dette gjelder, men nok også en del andre vesner. Fritt frem å spise biff, galt å drepe (de fleste) mennesker.  Så er jo spørsmålet når en denne selvbevisstheten inntreffer.

Endret av jallajall
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Abigor said:

Jeg er ikke interessert i når menneskets liv starter, da menneskets liv ikke har noen verdi i seg selv. En hjernedød person lever, men har den verdi?

Som sagt, vi kan være enige i at menneskets liv starter ved zygote, men jeg er ikke enig at dette livet har noen verdi. Jeg vet ikke hva heterozygositet betyr, prøvde å google men fant ingen definisjoner. Men hvis du googler zygote så kommer det tydelige svar, for eksempel her på wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Zygote

Jeg vil si at med ditt ærlige og saklige svar her står du hevet langt over nivået tidligere fra enkelte andre deltakere. Endelig noen det er mulig å diskutere med!

Oppfatter jeg deg riktig at du mener at å tråkke på petriskålen er det samme som å drepe en barnehage full av unger?

Forskjellen på et ufødt barn og en hjernedød person ligger i at det ufødte barnet har masse potensiell verdi, mens den hjernedøde ikke har det. Man kan høste potensiell verdi, slik man også kan høste potensiell energi.

Jeg ble usikker nå hva som er forskjellen på "zygositet" og "heterozygositet", men mener de brukes om hverandre ("hetero" som i å ytterligere påpeke at det er snakk om to forskjellige sett med genetisk materiale).

https://www.merriam-webster.com/dictionary/heterozygous

Uansett vet vi begge hvor vi vil hen; Vi snakker om sammensmeltningen mellom eggcelle og sædcelle til en diploid celle.

Å si at "det er akkurat det samme" er vel å dra den litt langt. Men jeg vil bemerke at den petriskålen kan være enormt mye verdt for noen, f.eks for noen som ønsker at innholdet i den skal vokse seg til et overlevelsesdyktig barn. For noen i den situasjonen (f.eks "prøvere") er nok den petriskålen mer verdt for dem enn f.eks. hva noen andres fullvoksne barn er for meg, og de ville nok hatt en kraftig emosjonell respons dersom noen bare tråkket på den.

P.S. Takk det samme. Det ble litt mye støy her en periode.

P.P.S Du svarte forresten ikke på spørsmålet om hvor du ville legge lista. Greit med abort dagen før termin?

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...