Gå til innhold

Telia, Zyxel 5501, bridgemode og NAT problemer.


Anbefalte innlegg

Hatt mye trøbbel med hjemmenettverket i over 1 år, prøvd mange forskjellige løsninger uten hell. Problemer med NAT (streng og dobbel) og generelt lag når jeg spiller multiplayer spill online!

Skal gjøre et nytt forsøk på å fikse det. Gikk inn på Telia sin side og så dette: 

"Nå settes porten 2.5 G LAN i bromodus, de andre er fortsatt i ruter-modus på vanlig måte."

https://www.telia.no/kundeservice/internett/nettverksinnstillinger-bredband/zyxel-5501/bridgemode/

Hva betyr egentlig dette? Fungerer Zyxelen som en router i bromodus? Er det derfor det blir trøbbel med NAT og dobbel NAT?

Tanken er å koble en ASUS router i 2.5 G LAN porten når Zyxelen er i bromodus for så å bruke en nettverkskabel til fra ASUS til Xboxen. Har da tidligere fått trøbbel med dobbel NAT og trøbbel med å bruke port 3074.

Noen råd før jeg setter igang?

 

Endret av HITFrank
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telia har vel gjort det sånn for å kunne koble til sin egen boks for å se TV. Kan jeg også koble til PS, Apple TV osv på disse portene?

Skal sjekke om jeg får en offentlig IP i bromodus. Kan ikke så mye om dette, men hva er problemet hvis jeg ikke får det?

Lenke til kommentar

Har kjørt slik i flere år uten problemer. Porten som er til internett kobles en router som tar seg av alt, og de 3 andre er til IPTV som nevnt. De kan ikke brukes til annet enn dekodere.

Alt annet som Apple TV osv er nettverksutstyr, og må etter routeren.

Det eneste man må huske er å slå av wifi i Telia/Get boksen før man setter den i Bromodus, ellers så ligger de der fortsatt. (Var i hvertfall slik på min GET Box II.

Litt enklere hos Telenor, har kun modem fra dem, og dekoder osv kjøres via min router, med 1 port satt til IPTV.

 

IPTV delen ligger på ett eget nettverk, slik at boksen din har 2 forskjellige nettverk. 192.168.1.xxx til PCer osv, og 192.168.2.xxx til IPTV

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

750/500

Får denne farten på målingene jeg har gjort med speedtest.no.

 

Har god fart, ikke pakketap og lav ping, men allikevel lag når jeg spiller på xboxen! Hvis jeg ikke åpner port 3074 så får jeg streng NAT.

Det fungerte fint for 1 år siden, både kablet og Wi-Fi, men har det skjedd et eller annet som gjør at alle parametre er fine, men allikevel så er det en irriterende lag.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Har kjørt slik i flere år uten problemer. Porten som er til internett kobles en router som tar seg av alt, og de 3 andre er til IPTV som nevnt. De kan ikke brukes til annet enn dekodere.

Alt annet som Apple TV osv er nettverksutstyr, og må etter routeren.

Det eneste man må huske er å slå av wifi i Telia/Get boksen før man setter den i Bromodus, ellers så ligger de der fortsatt. (Var i hvertfall slik på min GET Box II.

Litt enklere hos Telenor, har kun modem fra dem, og dekoder osv kjøres via min router, med 1 port satt til IPTV.

 

IPTV delen ligger på ett eget nettverk, slik at boksen din har 2 forskjellige nettverk. 192.168.1.xxx til PCer osv, og 192.168.2.xxx til IPTV

Takk for oppklarende og opplysende innlegg.

Skal prøve bromodus igjen. ZyXEL til ASUS til Xbox med nettverkskabel. Jeg skal da ikke få dobbel NAT? Port åpning i ZyXEL fungerer vel ikke når den står i bromodus?

Lenke til kommentar

Hvis du uansett skal bruke en annen ruter, kan du vel bare koble bort Telia-ruteren? Trenger vel litt ekstra konfig på Asus-ruteren kanskje hvis det er IPTV som skal fungere, eller kjører Telia her også med selve internettforbindelsen via et VLAN?

Hvilken Asus-ruter er det snakk om? Mao. hva er bakgrunnen for at man ønsker å bruke Asus-ruteren i stedet for Telias WiFI 6-ruter?

Lenke til kommentar
NULL skrev (Akkurat nå):

Hvis du uansett skal bruke en annen ruter, kan du vel bare koble bort Telia-ruteren? Trenger vel litt ekstra konfig på Asus-ruteren kanskje hvis det er IPTV som skal fungere, eller kjører Telia her også med selve internettforbindelsen via et VLAN?

Hvilken Asus-ruter er det snakk om? Mao. hva er bakgrunnen for at man ønsker å bruke Asus-ruteren i stedet for Telias WiFI 6-ruter?

Har prøvd å ta bort Zyxelen og koble til min ASUS GTAX-11000, men det funker ikke (får ikke noe internett). Virker som man må bruke den utleverte Zyxelen!

Grunnen til at jeg prøver med min ASUS (som jeg bruker som AP nå) er at jeg må bruke den pga manglende Wi-Fi dekning i huset hvis jeg kun bruker Zyxelen. Konfigurasjons mulighetene er også begrenset med Zyxelen, kan kun gjøre det Telia lar deg gjøre over nett.

Fikk akkurat en PS5 i hus og det virker som det ikke er lag i det spillet jeg spiller mest (Apex Legends). Det er heller ikke NAT problemer. Når jeg kjører samme spill på PC så har jeg samme lag som på Xbox, det er ikke mye, men nok til at jeg blir likvidert oftere enn jeg burde.

Så det virker som det er problemer med kommunikasjonen mellom Telia/Zyxel og Microsoft(Xbox og PC).

Har også åpnet alle porter i Zyxelen som blir anbefalt, NAT blir åpen, men spillopplevelsen blir den samme.

Så grunnen til bromodus og ASUS er et håp om at ting skal funke igjen!

Alt funker egentlig bra her til det meste, men i nisjevirksomheten som det er å spille BR multiplayer på nett så er det ikke optimalt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ser ut at denne VLAN ID: 10 triks fungerer ikke lengre, kan noen bekrefte?

Jeg har kjørt med min egen ASUS ruter i nesten ~4 år, med bruk av å sette VLAN ID til 10, og det har fungerte helt bra, opp til idag kl ~05:00. Ruteren min mistet koblingen, og kan ikke lengre koble igjen, får ikke IP, og release/renew gjør ingenting.

Jeg tok opp Telia sin Zyxel ruter fra kjelleren, koblet det til terminalboxen på veggen, og den fungerer uten problem.

Kan noen bekrefte at en kan enda, eller ikke lengre bruke sin egen ruter? Har Telia endret noe? Kanskje bruker de en ny vlan id?

 

Endret av Visko
Lenke til kommentar
Visko skrev (27 minutter siden):

Ser ut at denne VLAN ID: 10 triks fungerer ikke lengre, kan noen bekrefte?

Jeg har kjørt med min egen ASUS ruter i nesten ~4 år, med bruk av å sette VLAN ID til 10, og det har fungerte helt bra, opp til idag kl ~05:00. Ruteren min mistet koblingen, og kan ikke lengre koble igjen, får ikke IP, og release/renew gjør ingenting.

Jeg tok opp Telia sin Zyxel ruter fra kjelleren, koblet det til terminalboxen på veggen, og den fungerer uten problem.

Kan noen bekrefte at en kan enda, eller ikke lengre bruke sin egen ruter? Har Telia endret noe? Kanskje bruker de en ny vlan id?

 

Samme hos oppsettet på en lokasjon jeg administrerer også. Plutselig uten internett i dag, ikke fått mulighet til å undersøke ytterligere enda, dessverre. 
Frustrert over telia og dårlig opplegg for bro-modus.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Visko said:

Ser ut at denne VLAN ID: 10 triks fungerer ikke lengre, kan noen bekrefte?

Jeg har kjørt med min egen ASUS ruter i nesten ~4 år, med bruk av å sette VLAN ID til 10, og det har fungerte helt bra, opp til idag kl ~05:00. Ruteren min mistet koblingen, og kan ikke lengre koble igjen, får ikke IP, og release/renew gjør ingenting.

Jeg tok opp Telia sin Zyxel ruter fra kjelleren, koblet det til terminalboxen på veggen, og den fungerer uten problem.

Kan noen bekrefte at en kan enda, eller ikke lengre bruke sin egen ruter? Har Telia endret noe? Kanskje bruker de en ny vlan id?

 

Telia har fellesfeil for mange fiberkunder i Oslo/Jessheim/Lørenskog området nå. Ting har vært ute av drift siden en gang mellom 2 - 5 i natt bekreftet kundeservice for meg tidligere i dag.

Det er nok ikke noe galt med oppsettet ditt nødvendigvis.

Edit:
Ser du har fått det til å fungere uten vlan tagging, interessant.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
Visko skrev (1 time siden):

Ser ut at den fungerer hvis du deaktiverer vlan tagging.

Takk :)  fungerer her og.

 

MegaMann2 skrev (25 minutter siden):

Telia har fellesfeil for mange fiberkunder i Oslo/Jessheim/Lørenskog området nå. Ting har vært ute av drift siden en gang mellom 2 - 5 i natt bekreftet kundeservice for meg tidligere i dag.

Det er nok ikke noe galt med oppsettet ditt nødvendigvis.

Edit:
Ser du har fått det til å fungere uten vlan tagging, interessant.

Takk for info :)

det betyr muligens at ting kan endre seg igjen. Vi får se.

Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (På 10.6.2022 den 16.09):

Jeg gravde litt og de har bytta fra vlan 10 til vlan 100 hos meg.
 

Ser siten mistet kontakt med omverdenen igjen i dag så da funker ikke untagged lenger. Må ta en tur og undersøke i morgen.

EDIT: Var litt for rask til å konkludere…

Her var det tilfeldigvis switchen som hadde paia, så untagged fungerer fortsatt som en workaround

Endret av kiripe
Lenke til kommentar

Samme her (Telia), gikk offline mellom 0000 og 0840 09.06.2022, og VLAN 10 fungerer ikke lengre her. 100 fungerer heller ikke. Untagged fungerer foreløpig som workaround, men effekten ser ut til å være identisk med å koble gjennom modem (alt låst/blokkert mtp. NAT/brannvegg etc).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...