Gå til innhold

Telia, Zyxel 5501, bridgemode og NAT problemer.


Anbefalte innlegg

Hei boys, har akkurat fått trådløst bredbånd fra allente. Har en zyxel av type EX5501-B0. Har problemer med nat type, ta jeg tester internettet på ps4 får jeg "NAT-TYPE 3" får ikke spilt online med andre. Vet noen hvordan levrandør endrer nat type på nettet? Hadde en zyxel ruter til et kobbernett før og hadde ikke disse problemene hadde NAT-TYPE 2 hele tiden men vi hadde den gamle ruteren. Håper noen kan komme med råd eller tips så jeg kan få endret til NAT_TYPE 2.

Mvh Jacob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/1/2022 at 5:53 PM, JacobBoy said:

Hei boys, har akkurat fått trådløst bredbånd fra allente. Har en zyxel av type EX5501-B0. Har problemer med nat type, ta jeg tester internettet på ps4 får jeg "NAT-TYPE 3" får ikke spilt online med andre. Vet noen hvordan levrandør endrer nat type på nettet? Hadde en zyxel ruter til et kobbernett før og hadde ikke disse problemene hadde NAT-TYPE 2 hele tiden men vi hadde den gamle ruteren. Håper noen kan komme med råd eller tips så jeg kan få endret til NAT_TYPE 2.

Vet ikke hvordan Allente har gjort det, men 5G-antenna de bruker kan vel enten være i rutermodus eller i bromodus. Hvis de leverer en ruter som skal stå bak, burde antenna helt klart stå i bromodus. Hvis man da får "ruter bak ruter", blir det jo en klassisk oppskrift på NAT-utfordringer...

Lenke til kommentar

Etter endringen som skjedde for noen uker siden nå (hvor det hos meg gikk fra vlan 10 til vlan 100 på internett) så blir innkommende trafikk på port 80 filtrert. Har testet med Telia sin ruter, både med og uten bridge mode men det kommer ikke en eneste pakke inn.

Har TCPdumpet på WAN portet når jeg har fiberen rett i min ruter og og det er helt dødt. Prøver en en hvilken som helst annen port så fungerer det.

TLDR;

Fler som sliter med at innkommende trafikk på port 80 blir filtrert i Telia sitt nett nå?

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 16.3.2021 den 6.58):

Har kjørt slik i flere år uten problemer. Porten som er til internett kobles en router som tar seg av alt, og de 3 andre er til IPTV som nevnt. De kan ikke brukes til annet enn dekodere.

Alt annet som Apple TV osv er nettverksutstyr, og må etter routeren.

Det eneste man må huske er å slå av wifi i Telia/Get boksen før man setter den i Bromodus, ellers så ligger de der fortsatt. (Var i hvertfall slik på min GET Box II.

Litt enklere hos Telenor, har kun modem fra dem, og dekoder osv kjøres via min router, med 1 port satt til IPTV.

 

IPTV delen ligger på ett eget nettverk, slik at boksen din har 2 forskjellige nettverk. 192.168.1.xxx til PCer osv, og 192.168.2.xxx til IPTV

Hei

Har sett opp min Inteno EG400 i bromodus og kobla ein Nighthawk R7000 wifi-router til i port 1. Brukar Nighthawken sitt Wifi til privat utstyr sidan den har ein mykje betre Wifi rekkevidde ein Inteno EG400. Men har også opplevd at Nighthawk sitt wifi- nettverk er litt ustabilt, så eg har har ikkje slått av Wifi på Inteno EG400, og brukar det til for min jobb pc. Opplever det nettverket som meir stabilt.

Men ser at ting ikkje funkar heilt som det skal. Når eg køyrar traceroute www.vg.no frå min pc kobla til Nighthawk får eg følgande:

1  _gateway (192.168.1.1)  1.378 ms  1.321 ms  1.304 ms
2  192.168.0.1 (192.168.0.1)  4.418 ms  4.402 ms  4.386 ms
3.Min offenteleg IP 

Dette er vel ikkje heilt riktig? Er problemet at eg ikkje har slått av Wifi på min Inteno EG400

Endret av havsula
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...