Gå til innhold

Så mye energi brukte fossilbilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

God brannstatistikk kunne satt en stopper for hele diskusjonen her. Norge er for lite for å gi stort nok statistisk grunnlag så vi får bare håpe noen utarbeider en sånn med mye større grunnlag.

Skulle jeg tippe så er nye fossilbiler lite utsatt for brann og likt med elbiler, unntatt hvis fossilbiler er utsatt for kollisjon, da er de mer utsatt for brann enn elbiler. Ellers enig med Simen1, å bør det finnes god statistikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

God brannstatistikk kunne satt en stopper for hele diskusjonen her. Norge er for lite for å gi stort nok statistisk grunnlag så vi får bare håpe noen utarbeider en sånn med mye større grunnlag.

Det var mitt poeng også. Uten statistikk som er korrigerer for urelaterte korrelerte faktorer kan vi ikke konkludere. Det er ingen hjelp i å komme med en masse kvalitative betraktninger.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 timer siden):

Skulle jeg tippe så er nye fossilbiler lite utsatt for brann og likt med elbiler, unntatt hvis fossilbiler er utsatt for kollisjon, da er de mer utsatt for brann enn elbiler. Ellers enig med Simen1, å bør det finnes god statistikk.

Dessverre så viser det seg at både BMW, MB, Audi, VW og Volvo er blant merkene som har måtte kalle tilbake biler pga brann som oppstår fordi dieselfilter, EGR eller nærliggende dyser og slanger har smeltet eller tørket ut og sprukket, og dermed har diesel sprutet utover varm motor eller eksosanlegg og antent. Det har nok ført til at antall branner på verdensbasis er langt høyere enn man skulle ønske og trodd.

Dette motbeviser også at drivstoffets antennelighet under visse omstendigheter har mye og si på om det blir brann eller ikke. Og dette er nye biler, ikke gamle og dårlig vedlikeholdte biler.

https://www.google.com/search?client=opera&q=tilbakekaller+dieselbiler+brannfare&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

I tillegg har det oppstått endel situasjoner med "runaway" 

https://www.carthrottle.com/post/9liEWT/

Endret av Snowleopard
skriveleif (gjennomstreket tekst)
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig minst 3 forskjellige hendelser med hver sin sannsynlighet.

-Sannsynligheten for at brann kan oppstå i en bil
-Sannsynligheten for at brannforløpet er av en slik art at den lett kan spre seg.
-Sannsynligheten for at en bil kan antennes av brann i omgivelsene.

Brannen i parkeringshuset i Stavanger ser ut til å demonstrere ganske klart at biler med bensin/diesel har en ulempe på de to siste punktene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
2ETE1ZXM skrev (På 6.3.2021 den 9.48):

På bensin og dieselbiler bruker vi mye av restvarmen til oppvarming av kupèen.

På den helt nordligste halvkule, halve året - ja, da har du bruk for restvarmen. For resten av verden, not so much. Restvarmen er med andre ord fullstendig bortkastet for størstedelen av verden (verdensborgere flest bor ikke langt nord). 

 

Sitat

På elbiler kommer denne strømmen i tillegg til kjørestrømmen.  

Ja og nei. I en elbil må man bruke ekstra strøm for oppvarming, det er rett, men det kommer ikke spesifisert frem noe sted når og hvor mye strøm som går til oppvarming i tillegg til fremdrift. Så et "gjennomsnittlig forbruk" i en elbil vil sannsynligvis inkludere strøm brukt til oppvarming eller nedkjøling. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...