Gå til innhold

Løgn om Rusreformen 2021


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Theo343 said:

Men vi ser fortsatt slike trakasserende tråder som eks.:

"Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?"

Synes ikke det er diskriminerende. Svært mange som er tjukke kan endre seg. 

Quote

"Skal vi bare akseptere handikappede i samfunnet?"

Vel, svært mange handicappede kan ikke gjøre seg selv funksjonsfrisk. Det samme kan ikke sies for tjukke - de aller fleste tjukke kan bli tynne. 
Det er enklere å legge om livsstilen og ta av de kiloene enn å f.eks få synet tilbake... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (14 timer siden):

En ubrukelig linje der man ikke gjør noe reelt og heller ikke fjerner utenforskapen og skammen?

Jeg oppfatter det ikke sånn. Jeg ser heller ikke det store problemet med at det skal være tilknyttet skam ved å benytte narkotiske stoffer. Skam er sunt dersom man gjør noe som ikke er bra. Usikker på hva du sikter til eksakt, men den følelsen vi som vokste opp på 90-tallet satt igjen med etter at politiet eller andre hadde holdt informasjonsmøter var mer empati og medfølelse enn det å se ned på narkomane. Noe som førte til at man kjente på et ønske om å hjelpe, og ikke det å se stygt etter narkomane. Det er anekdotisk, men slik var det for meg og alle jeg kjenner. Det at man viste "skrekk-eksempler" opplevde jeg som forebyggende bra. Det er en del av virkeligheten, om det så ikke gjelder alle narkomane. Jeg ser ingen poeng i å skjule slikt for å "bøte på skammen" om det er hva du sikter til.

Lenke til kommentar
3 hours ago, debattklovn said:

Synes ikke det er diskriminerende. Svært mange som er tjukke kan endre seg. 

Vel, svært mange handicappede kan ikke gjøre seg selv funksjonsfrisk. Det samme kan ikke sies for tjukke - de aller fleste tjukke kan bli tynne. 
Det er enklere å legge om livsstilen og ta av de kiloene enn å f.eks få synet tilbake... 

Det er her du tar feil. Det er ikke alltid så enkelt :) Det kan være vanskeligere enn det er å endre denne dumskapen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg oppfatter det ikke sånn. Jeg ser heller ikke det store problemet med at det skal være tilknyttet skam ved å benytte narkotiske stoffer. Skam er sunt dersom man gjør noe som ikke er bra. Usikker på hva du sikter til eksakt, men den følelsen vi som vokste opp på 90-tallet satt igjen med etter at politiet eller andre hadde holdt informasjonsmøter var mer empati og medfølelse enn det å se ned på narkomane. Noe som førte til at man kjente på et ønske om å hjelpe, og ikke det å se stygt etter narkomane. Det er anekdotisk, men slik var det for meg og alle jeg kjenner. Det at man viste "skrekk-eksempler" opplevde jeg som forebyggende bra. Det er en del av virkeligheten, om det så ikke gjelder alle narkomane. Jeg ser ingen poeng i å skjule slikt for å "bøte på skammen" om det er hva du sikter til.

Men hvor mye skal man ha kjørt livet sitt i grøfta før man er "tung" nok til å være verdig hjelp i stedet for straff? Og hvem skal avgjøre det/skrive ut "narkolappen"? Og hvordan skal man forholde seg til Grunnloven § 98?

Lenke til kommentar
d'espresso skrev (1 time siden):

Men hvor mye skal man ha kjørt livet sitt i grøfta før man er "tung" nok til å være verdig hjelp i stedet for straff? Og hvem skal avgjøre det/skrive ut "narkolappen"? Og hvordan skal man forholde seg til Grunnloven § 98?

Jeg vet ikke. Tror ikke det er noe fasitsvar på slikt. Det vil være individuelt, ikke noe "one size fits all"-løsning. Det viktigste er at man ser mennesket, ikke systemet. Opplever det ikke som en enten/eller-dikotomi heller (hjelp til deg, straff til deg). Noen trenger mer hjelp enn andre, noen trenger strengere virkemidler. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

Hva tar jeg feil på og hvorfor? 
Det er fakta at de fleste(men ikke alle) tjukke kan gå ned i vekt om de endrer livsstilen sin. 
Det samme kan ikke sies for handicappede. 

 

Det er ikke fakta og jeg har aldri sagt det du påstår i stråmanns argumentasjonen din. 

EDIT:
Men jeg observerer at du justerer argumentet ditt som er forholdsvis innafor.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg vet ikke. Tror ikke det er noe fasitsvar på slikt. Det vil være individuelt, ikke noe "one size fits all"-løsning. Det viktigste er at man ser mennesket, ikke systemet. Opplever det ikke som en enten/eller-dikotomi heller (hjelp til deg, straff til deg). Noen trenger mer hjelp enn andre, noen trenger strengere virkemidler. 

Om det ikke er enten/eller: hvem skal få straff, og hvem skal ikke få det?

 

Om det hele er så lite tydelig har dette veldig lite i strafferetten å gjøre. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...