Gå til innhold

Løgn om Rusreformen 2021


Anbefalte innlegg

On 3/24/2021 at 12:20 PM, andr3as said:

Hehe minner meg om når jeg var inne til førstegangstjeneste like før jeg fylte 23 og en fra militærpolitiet spør meg om jeg har prøvd narkotika. Jeg svarer nei og sier på spøk at jeg har lyst å prøve. (Samme dag ble det stemplet tjenesteudyktig i vernepliktsboken)

Rimelig dobbeltmoralsk. Alle vet hva som foregår når gutta som tjenestegjør i utlandet drar på leave i helger for å feste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Theo343 said:

Hvordan kan det fordre at staten tar over produksjonen når det er private bedrifter som produserer medisin, mat, tobakk og alkohol?

Det er et eller, der.
-Eller ikke straffeforfølger de som gjør det, men holder en viss kontroll over forholdene, krever innholdsbeskrivelse, og rene ingredienser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
andr3as skrev (På 24.3.2021 den 12.20):

Hehe minner meg om når jeg var inne til førstegangstjeneste like før jeg fylte 23 og en fra militærpolitiet spør meg om jeg har prøvd narkotika. Jeg svarer nei og sier på spøk at jeg har lyst å prøve. (Samme dag ble det stemplet tjenesteudyktig i vernepliktsboken)

Skjedde noe tilsvarende med meg. Jeg ble spurt om jeg hadde prøvd narkotika, og svarte nei, men at jeg var i tvil om jeg mente at det burde være ulovlig. Ble kalt inn til en samtale om mitt forhold til narkotika hos kompanisjefen litt lenger ut i rekrutten. Da hadde jeg heldigvis gjort et såpass godt inntrykk, at det ikke fikk noe videre etterspill. Det festlige var jo at jeg tjenestegjorde som MP.

Theo343 skrev (På 27.3.2021 den 14.32):

Rimelig dobbeltmoralsk. Alle vet hva som foregår når gutta som tjenestegjør i utlandet drar på leave i helger for å feste.

Dobbeltmoralsk er det vel ikke, all den gang Forsvaret har en nulltoleranse for illegale rusmidler.

Det er for øvrig et litt interessant sidespor, at rusreformen ser ut til å få noen litt merkelige utfall for Forsvarets del mtp. håndheving av nulltoleransen. Men det blir kanskje hakket vel OT her...

Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-rus-enighet-i-ap/73633096

 

Vet ikke hva jeg skal si. Hvis Arbeiderpartiet av alle, partiet for de svakerestilte i samfunnet, partiet til Thorvald Stoltenberg som viet store deler av sitt liv for en mer human ruspolitikk skroter rusreformen... 

Det ville vært muligens det største politiske sviket vi som nasjon noen gang har hatt. Kommer til å holde pusten når landsmøtet treffer i helga. Skal virkelig moralister få ødelegge dette her? Skal virkelig rekreasjonelle brukere fortsatt bøtelegges og straffes? Jeg gir opp.

Endret av Roger Roger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Roger skrev (2 timer siden):

Det ville vært muligens det største politiske sviket vi som nasjon noen gang har hatt. Kommer til å holde pusten når landsmøtet treffer i helga. Skal virkelig moralister få ødelegge dette her? Skal virkelig rekreasjonelle brukere fortsatt bøtelegges og straffes? Jeg gir opp.

Frihet, likhet og solidaritet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dett var dett. Da fortsetter vi med den Nixon inspirerte ruspolitikken, med kriminalisering og stigmatisering av mennesker som bruker andre rusmidler enn alkohol. Ellers fint å se at vi har politikere fra et "solidarisk" parti, som istedenfor å lytte til forskning, lar seg styre av følelser og moralisme. 

 

Dette her kommer til å stå i historiebøkene som et av det største politiske sviket noensinne. Det verste er at det kan ta mange år før dette bli tatt opp igjen. Worst case scenario ender de rødgrønne med å vinne i høst, hvor Senterpartiet med nasjonalpopulisten Vedum i fronten går inn i regjering. Da tar vi plutselig to skritt tilbake.

 

Fy faen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Roger skrev (1 time siden):

Dett var dett. Da fortsetter vi med den Nixon inspirerte ruspolitikken, med kriminalisering og stigmatisering av mennesker som bruker andre rusmidler enn alkohol. Ellers fint å se at vi har politikere fra et "solidarisk" parti, som istedenfor å lytte til forskning, lar seg styre av følelser og moralisme. 

 

Dette her kommer til å stå i historiebøkene som et av det største politiske sviket noensinne. Det verste er at det kan ta mange år før dette bli tatt opp igjen. Worst case scenario ender de rødgrønne med å vinne i høst, hvor Senterpartiet med nasjonalpopulisten Vedum i fronten går inn i regjering. Da tar vi plutselig to skritt tilbake.

 

Fy faen!

Fy, fy faen!
Mange av gutta mine har begynt å hustle om da'n.

Tror de aller aller fleste er enige i at Nixon sin "War against drugs" var totalt mislykket.
Neste steg er er å omvende en allerede overbevist og indoktrinert nasjon som drikker seg stup-full helg etter helg og peker finger og kremter litt på trikken mot alt som ikke omhandler dette ene aksepterte rusmiddelet. 
..Med sitt mentale arkiv og moralen som motiv
Snakker om billig lykke.. Snakker om billig lykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes hele rusreformen er feilslått. Det burde aldri vært snakk om avkriminalisering av rusmidler generelt, men om legalisering av marihuana som som stadig flere delstater i USA, samt andre land nå gjør. 

Heroin, og kokain bør absolutt være ulovlig vare og være straffbart. 

Jeg tror faktisk at det ville fått en stor innvirkning på rusproblematikken her i landet. Er jeg naiv og helt på jordet her? 

Endret av Andre1980
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Noxhaven said:

Fy, fy faen!
Mange av gutta mine har begynt å hustle om da'n.

Tror de aller aller fleste er enige i at Nixon sin "War against drugs" var totalt mislykket.
Neste steg er er å omvende en allerede overbevist og indoktrinert nasjon som drikker seg stup-full helg etter helg og peker finger og kremter litt på trikken mot alt som ikke omhandler dette ene aksepterte rusmiddelet. 
..Med sitt mentale arkiv og moralen som motiv
Snakker om billig lykke.. Snakker om billig lykke.

Nixon og Reagen sin krig mot narkotika var et spill for galleriet. Det var de samme som sørget for at store deler av USA sank ned i heroin og crack helvetet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 hours ago, Andre1980 said:

Heroin, og kokain bør absolutt være ulovlig vare og være straffbart. 

Det er mange heroinavhengige som har blitt det uten å ha noe skyld i det selv. Historien som går igjen er pasienter med smerter som har fått litt for mye morfin (eller liknende) fra legen i litt for lang tid. Plutselig blir de avhengige, men får ikke morfin utskrevet av legen. Da tyr de til heroin solgt på gata. Selv de som har "valgt det selv" er gjerne folk med psykologiske problemer som i realiteten kanskje ikke hadde noe annet valg i øyeblikket de tok det første stikket. Det blir dumt å straffe disse stakkarene.

Jeg er imot legalisering av heroin, men en bør altså avkriminalisere bruk, og få inn ordninger for å gi brukerdoser til de avhenige som ikke kan ta metadon. 

Ellers er jeg for legalisering av hasj, men håper man klarer å begrense passiv røyking også av hasj. Cookies og så videre har jeg ikke noe problem med, men synes det er like irriterende å få hasjrøyk i ansiktet som tobakkrøyk.

Lenke til kommentar
1 hour ago, PingEnt said:

Selv de som har "valgt det selv" er gjerne folk med psykologiske problemer som i realiteten kanskje ikke hadde noe annet valg i øyeblikket de tok det første stikket. 

Det blir litt for dumt. Man har alltid et valg. Ingen må sette den første sprøyten... 

Noen stoffer er farligere enn andre. Pcp er et farlig stoff som gjør mange av brukerne om til zombie-lignende folk når de er påvirket. Det har fått folk til å finne på mye rart. Bør det også avkriminaliseres? Hva synes dere?

Mother high on PCP throws baby at car that almost hit them, police say
Uber driver, passenger killed by man high on PCP in Prince George's County, police say
Cleveland man admits killing friend while high on PCP and watching NBA game
Nude OKC Man, High On PCP, Attempts To Steal Hoverboard From Child
Drugged and deadly: Police finding the drug PCP in more Tulsa murders
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, PingEnt said:

Det er mange heroinavhengige som har blitt det uten å ha noe skyld i det selv. Historien som går igjen er pasienter med smerter som har fått litt for mye morfin (eller liknende) fra legen i litt for lang tid. Plutselig blir de avhengige, men får ikke morfin utskrevet av legen. Da tyr de til heroin solgt på gata. Selv de som har "valgt det selv" er gjerne folk med psykologiske problemer som i realiteten kanskje ikke hadde noe annet valg i øyeblikket de tok det første stikket. Det blir dumt å straffe disse stakkarene.

Jeg er imot legalisering av heroin, men en bør altså avkriminalisere bruk, og få inn ordninger for å gi brukerdoser til de avhenige som ikke kan ta metadon. 

Ellers er jeg for legalisering av hasj, men håper man klarer å begrense passiv røyking også av hasj. Cookies og så videre har jeg ikke noe problem med, men synes det er like irriterende å få hasjrøyk i ansiktet som tobakkrøyk.

Personlig er jeg enig med deg på noen punkter.

Det jeg tenker kan legaliseres er cannabis olje og all form for oralt inntak av dette. Det bør fortsatt forbys å røyke dette da det skaper andre problemer med lukt i eks. blokker og den slags. Det beste hadde vært om man tillot dette i større grad som medisinsk behandling (lavere terskel) da det ofte er mennesker med kroniske smerter som faller utenfor "smertebehandling" programmene som oppsøker dette.

Jeg er ikke for legalisering av sterkere narkotiske stoffer men at man i større grad åpnet for bruk av eks. ketamine ved langvarig, alvorlig depresjon og den slags former for behandlingsregimer.

Norge ligger minst 10-20 år bak andre på slikt og selv om man har hatt et lite forskningsløp på dette her til lands så tar alt for lang tid, kommer ikke ut til folk og fører til at folk tyr til det illegale markedet da preparatene som brukes er for dårlige.

EDIT:
Det som også er viktig ift. sterke narkotiske stoffer er at de som er rusmisbrukere får et godt nok tilbud og alternativer som fungerer som gjør at de kan komme ut av det kriminelle livsløpet.

Samt at det er fritt frem å nesten drikke seg hjel hver helg men ikke kunne bruke cannabis olje mot kroniske smerter er jo direkte latterlig.

Norge er et skikkelig "potitland" med folk på sin høye hest som har det bra med sine vin, cognac, whiskey eller ølglass om kvelden kanskje sammen med en cigar som bestemmer dette på vegne av andre med andre behov.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (15 timer siden):

Heroin, og kokain bør absolutt være ulovlig vare og være straffbart. 

Jeg tror faktisk at det ville fått en stor innvirkning på rusproblematikken her i landet. Er jeg naiv og helt på jordet her? 

Jeg tror ikke vi er på samme side. Harde rusmidler som heroin og metamfetamin er det som er viktigst å avkriminalisere, fordi de er ofte brukerne av disse som er dømt til å leve resten av livet sitt med å bli trakassert av politi.

Milde rusmidler som Cannabis og LSD er sekundært, men der også er det lite bevis for at straff fungerer, og mye bevis for at ungdom blir kroppslig krenket og får ødelagt livet sitt for å røyke noe som gir en midlere rus enn ei flaske vin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dirigo skrev (På 25.2.2021 den 20.08):

Avkriminaliseringen av narkotika er et stort feilgrep. Vi burde heller trappe opp krigen mot narkotika og økt strafferammene for besittelse, langing og ikke minst smugling. Dødsstraff for smugling er jeg for.

Du kan jo spørre Felipe Calderón om hvordan det går i Mexico om dagen, han skulle gjøre det samme... i 2006.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Eneste feilgrepet er å gjøre det til en sort/hvitt diskusjon fremfor å se på nyansene som er presentert. Å åpne slusene for alle former for narkotika tror jeg ikke noen har sett som en god ide.

Norge er ikke pioneerer på dette her. Vi er faktisk en av de sløveste i Europa på avkriminalisering, noe som er reflektert i overdosedødsfallene og vår maktmisbruk fra politiet.

Spør Nederland, Portugal, Storbritannia, Italia, Romania og Bulgaria om det var en god ide å avkriminalisere rusmidler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, debattklovn said:

Det blir litt for dumt. Man har alltid et valg. Ingen må sette den første sprøyten... 
 

Du skjønner ikke hvordan psykogiske problemer fungerer.

 

Quote


Noen stoffer er farligere enn andre. Pcp er et farlig stoff som gjør mange av brukerne om til zombie-lignende folk når de er påvirket. Det har fått folk til å finne på mye rart. Bør det også avkriminaliseres? Hva synes dere?

Vil du sammenlikne mot antall skader som alkoholpåvirka slagsmål har forårsaket? Hva med fyllekjøring? 

Avkriminalisering er ikke det samme som lovliggjøring. Det vil fortsatt være vanskelig tilgjengelig

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Norge er ikke pioneerer på dette her. Vi er faktisk en av de sløveste i Europa på avkriminalisering, noe som er reflektert i overdosedødsfallene og vår maktmisbruk fra politiet.

Spør Nederland, Portugal, Storbritannia, Italia, Romania og Bulgaria om det var en god ide å avkriminalisere rusmidler.

Som er også det jeg sier, Norge ligger 10-20 år bak andre. 

Når avkriminaliserte Storbritannia rusmidler?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Som er også det jeg sier, Norge ligger 10-20 år bak andre. 

Når avkriminaliserte Storbritannia rusmidler?

Du har rett i at det ikke kan kalles avkriminalisering, men de har ingen fengselsstraff for besittelse av psykoaktive rusmidler, cannabis og khat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...