Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte vinduer - hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg har flyttet inn i en leilighet fra 1950-tallet. Vinduene og balkongdøren er fra 1981, og var markert TG2 grunnet alder. Borettslaget har nå bestemt at vinduene skal skiftes, og gitt oss to valg: 

  1. Vindu med lufteventil.
  2. Støydempet vindu uten lufteventil.

HpejEgz.jpg

Balkongdør og vinduer i stuen. Som dere ser, er det ventil i toppen av vinduet i dag. Denne er imidlertid malt over (se nærbilde under) av forrige beboer. Vet ikke om ventilen har særlig lufte-egenskaper når dette er blitt gjort..? :huh: 

DO5MkHM.jpeg

Viser ventil som er malt over med hvit maling. 

Moian8Q.jpeg

På soverommet, som er vendt mot biltrafikken, er det ikke ventil. Der er det imidlertid sånn vanlig firkantet ventil på veggen, som trekker inn luft. Her kommer vi bare til å kjøre på med støydempet glass pga. dette. På badet har vi heller ikke ventil på vindu, men har sånn automatisk vifte som måler luftfuktighet. Vet ikke om det er å foretrekke med eller uten lufteventil på badet når vi nå bytter vinduet?

Så kort oppsummert: gammel leilighet uten balansert ventilasjon. Skal vi ha ventiler i vindu, eller gå for støydempet vindu? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ventilen på stua kan du jo åpne og lukke så kan du selv teste hvilken forskjell det gjør på støynivået.

I utgangspunktet ville jeg hatt lufting på alle rom, som da ville gitt følgende valg:

Stue: lufteventil på vindu (kan vurders om støy er et stort problem)

Soverom: lufteventil på vegg, men ikke vindu.

Bad: lufteventil på vindu. Det er ikke nok med bare ventilasjon ved høy fuktighet. Kanalen stenger når viften går av.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Når vi først er inne på vindusventiler. Når jeg flyttet inn i en leilighet så tok jeg vekk det støv-filteret som var inni der og som sikkert hadde vært der i 30 år. De slipper nok inn en god del mer luft nå.

Jeg ser forresten nå at en kan kjøpe nye filter: https://www.h-vinduet.no/products/stov-og-insektsfilter-for-spalteventil-380x12x12-mm

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

On 2/24/2021 at 2:14 PM, Svein M said:

Den ventilen på stua kan du jo åpne og lukke så kan du selv teste hvilken forskjell det gjør på støynivået.

I utgangspunktet ville jeg hatt lufting på alle rom, som da ville gitt følgende valg:

Stue: lufteventil på vindu (kan vurders om støy er et stort problem)

Soverom: lufteventil på vegg, men ikke vindu.

Bad: lufteventil på vindu. Det er ikke nok med bare ventilasjon ved høy fuktighet. Kanalen stenger når viften går av.

Kan ikke åpne ventilen, siden den er malt igjen dessverre. :( Jeg heller veldig mot det du sier her. Med unntak av badet. Der føler jeg fuktigheten er håndtert ganske bra som er. Hvis vi legger inn lufteventil helt i nærheten av dusjen, frykter jeg at det blir kaldt gjennomtrekk, samt at siden temperaturen utenfra er kaldere, blir det dannet kondens.

On 2/24/2021 at 2:55 PM, Dubious said:

Vindu på gløtt hjelper mye mer

Mange stenger ventilene når det blir kaldt ute, og glemmer å åpne de igjen
Du glemmer ikke å stenge vinduet

Fordelen med lufteventil er at det er jevn tilstrømming. Å åpne vinduer er manuell jobb, og det vil være innestengt når en kommer hjem f. eks. hvis en glemmer det. Å ha de åpen på gløtt, tror jeg slipper ut for mye varme. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...