Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De sier selv at de skal vise de to servicene de tar, og de viser de skriftlig. Det er ikke cherrypicking, det er fakta.

Joda, det er cherrypicking. Du antar at de ikke bytter bremsevæske når bilen har gått langt nok, eller bilen er gammel nok til å få dette som anbefalt fra fabrikken og produsentene av bremsevæske. Du viser en video som tar ei kikk på en bil som fremdeles har tid igjen før den anbefalte tiden er over, og antar at dette er hva de gjør, uansett. 

Verksted som kun sjekker, og som ikke følger normale intervaller hadde jeg isåfall styrt unna. Har man ei serviceavtale, så er man jo litt spesiell om man ikke sørger for at bremsevæsken blir skiftet på, når man uansett har betalt for det, og man forstår grunnen til at det burde skiftes på. 

 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Bare vis til kilder dere, så er det så mye lettere. Så slipper jeg å løse kjemi oppgavene deres hele tiden... Makan til mas. 

Kildene på at bremsevæsken skal skiftes har du fått, og du har også sett illustrasjon på det. Kilden som du skal finne har vi dog aldri sett. 

Hvor lang tid tar det før kok i systemet oppstår ved et av dekkene til hele systemet opplever samme kokepunkt ved måling? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (4 minutter siden):

 

Sitat

Joda, det er cherrypicking. Du antar at de ikke bytter bremsevæske når bilen har gått langt nok, eller bilen er gammel nok til å få dette som anbefalt fra fabrikken og produsentene av bremsevæske. Du viser en video som tar ei kikk på en bil som fremdeles har tid igjen før den anbefalte tiden er over, og antar at dette er hva de gjør, uansett. 

Nei jeg antar ikke, de viser det skriftlig. Det er ikke noe å diskutere. 

Sitat

Verksted som kun sjekker, og som ikke følger normale intervaller hadde jeg isåfall styrt unna. Har man ei serviceavtale, så er man jo litt spesiell om man ikke sørger for at bremsevæsken blir skiftet på, når man uansett har betalt for det, og man forstår grunnen til at det burde skiftes på.

Det må du gjerne gjøre, men det er ikke relevant for diskusjonen. 

Sitat

Kildene på at bremsevæsken skal skiftes har du fått, og du har også sett illustrasjon på det. Kilden som du skal finne har vi dog aldri sett. 

Du vet at det ikke er dette jeg er på jakt etter, du har bare ikke kilder for påstandene dine og prøver å komme med tullesvar. Som vanlig. 

Sitat

Hvor lang tid tar det før kok i systemet oppstår ved et av dekkene til hele systemet opplever samme kokepunkt ved måling? 

"Kok" ved dekkene skjer aldri, noe du hadde forstått om du hadde tatt realfag. 

Nå får du enten komme med dokumentasjon på de teite påstandene dine ellers er jeg 100% ferdig diskutert. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei jeg antar ikke, de viser det skriftlig. Det er ikke noe å diskutere. 

De viser ei bulletpunkt liste som er ment for å være forklarende mot kundene... 
Samtidig vet vi at bilfabrikant og produsent av bremsevæske oppfordrer til bytte hvert 2 år, og eller etter X km. 

Du antar altså at verkstedet ikke følger disse anbefalninger og kun utfører målninger? Selv om bilen f.eks var 8 år gammel på original bremsevæske? 

Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Det må du gjerne gjøre, men det er ikke relevant for diskusjonen. 

 Når folk her inne har avslørt at de fint har kjørt med 8 år gammel bremsevæske, så er det relevant for diskusjonen. Det å få slike personer bak meg i tett tåke og kødannelser er noe jeg helst ønsker å unngå. 

Salvesen. skrev (34 minutter siden):

Du vet at det ikke er dette jeg er på jakt etter, du har bare ikke kilder for påstandene dine og prøver å komme med tullesvar. Som vanlig. 

Min påstand er den motsatte av din. Jeg sier at kokepunktet for vesken kan være forskjellig basert på hvor man måler hvis man har hatt kok, mens du sier den er lik uansett hvor man måler selv etter kok. 

Det er jo litt av problemet og grunnen til at man bare øker sikkerheten ved å anbefale gjevnt bytte av bremsevæske. Om du er uenig, og har kilder på at kokepunktet vil være likt uansett hvor man måler, så kan du for all del dele. Jeg er spent på hvordan du får frem at det er gassbobler i væsken et sted i systemet gjennom å måle elektronisk i tanken. 





 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

samme gamle, påstander uten beviser men skal ha beviser for andre sine påstander. Utrolig. anbefaler deg å starte med å ta ett kurs i kjemi. Kan anbefale professor Malcom Kelland.

Dobbeltmoralen lenge leve. Grunnen til hvorfor man anbefaler å bytte bremsevæske er godt kjent. Dog dine uttalelser har du ikke dokumentert. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Dobbeltmoralen lenge leve. Grunnen til hvorfor man anbefaler å bytte bremsevæske er godt kjent. Dog dine uttalelser har du ikke dokumentert. 

Jeg har dokumentert alle mine uttalelser jeg. Har bare droppet å dokumentere dine. Det er forskjellen her. Og det er akkurat det samme hver gang. Det er en grunn til at du er blokkert av majoriteten du diskuterer med, meg inkludert. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg har dokumentert alle mine uttalelser jeg. Har bare droppet å dokumentere dine. Det er forskjellen her.

Når har du dokumentert at det vil være lik kokepunkt på tvers av væsken gjennom hele det lukkede systemet? Om du er enig at det kan være variasjoner, så forstår jeg ikke kranglinga på at målning i beholderen alene, spesielt med en av disse pennene ikke er godt nok når man prater om en bil som er over anbefalt tidspunkt for å bytte væsken?

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Når har du dokumentert at det vil være lik kokepunkt på tvers av væsken gjennom hele det lukkede systemet? Om du er enig at det kan være variasjoner, så forstår jeg ikke kranglinga på at målning i beholderen alene, spesielt med en av disse pennene ikke er godt nok når man prater om en bil som er over anbefalt tidspunkt for å bytte væsken?

Det er ett tilsvar til din påstand om at væsker har varierende kokepunkt, som du ikke har dokumentert. Det er dine påstander, som du ikke dokumenterer men så prøver du å legge de over på andre for å slippe unna. Samme prosedyre hver gang. Igjen, vurder å ta opp realfag om du skal diskutere slike ting. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er ett tilsvar til din påstand om at væsker har varierende kokepunkt, som du ikke har dokumentert.

Da forstår jeg isåfall forvirringen om du mener at jeg har sagt at helt ny væske vil ha ulik kokepunkt? Det avhenger selvfølgelig av andre faktorer, og spesielt om man allerede har opplevd kok lokalt i væsken ved bremsene på et tidspunkt. Det kan jo komme av ulike årsaker. F.eks ei bremskalipper som ikke er helt frigitt som genererer varme over tid. 

Det å dokumentere noe jeg mener de fleste er enige om blir tøys. Da er det mer interessant om du dokumenterer at kok i væsken lokalt vil være merkbart om man måler væsken i beholderen fremme i et lukket system. Gassbobler vil som sagt kunne gi deg lavere kokepunkt lokalt, det er du vell enig i? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Da forstår jeg isåfall forvirringen om du mener at jeg har sagt at helt ny væske vil ha ulik kokepunkt? Det avhenger selvfølgelig av andre faktorer, og spesielt om man allerede har opplevd kok lokalt i væsken ved bremsene på et tidspunkt. Det kan jo komme av ulike årsaker. F.eks ei bremskalipper som ikke er helt frigitt som genererer varme over tid. 

Det å dokumentere noe jeg mener de fleste er enige om blir tøys. Da er det mer interessant om du dokumenterer at kok i væsken lokalt vil være merkbart om man måler væsken i beholderen fremme i et lukket system. Gassbobler vil som sagt kunne gi deg lavere kokepunkt lokalt, det er du vell enig i? 

Mer fjas. Gjør det lett jeg. Her er ett utstyr for å måle kokepunkt i akkurat bremsevæske. Hvor anbefaler de å ta væsken i fra? 

-reservoar? 

-Ved bremser?

-Blande alt godt å så ta prøve?

Nei, de anbefaler i reservoar. Hm, mulig på grunn av at dette er godt nok for væsker ikke har lokale kokepunkt innad i væsken? 

Dette begynner å nærme seg barnehage nivå. 

https://www.lasertools.co.uk/items/pdf/products/6802_Instructions.pdf

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Mer fjas. Gjør det lett jeg. Her er ett utstyr for å måle kokepunkt i akkurat bremsevæske. Hvor anbefaler de å ta væsken i fra? 

-reservoar? 

-Ved bremser?

-Blande alt godt å så ta prøve?

Nei, de anbefaler i reservoar. Hm, mulig på grunn av at dette er godt nok for væsker ikke har lokale kokepunkt innad i væsken? 

Dette begynner å nærme seg barnehage nivå. 

https://www.lasertools.co.uk/items/pdf/products/6802_Instructions.pdf

1. Hvorfor ikke bare svare på spørsmålene slik at diskusjonen kan ha ei normal tone fremfor alt dette tøyset ditt? 


2. Det du viser frem der er utstyret jeg har snakket om som man må ha for å måle kokepunktet, ettersom man der faktisk koker opp væsken og måler den korrekt.
Det du har vist til ellers som altså omhandler YT videoen, er en elektronisk "pentype" sak, som man i tester har vist at gir ulike resultater selv på helt ny bremsevæske. Ergo er dem ikke gode nok forutenom å få ei pekepinn når man uansett er innenfor tidspunktene hvor bremsevæsken skal være innenfor normal "levealder". 

3. Selvfølgelig skal man teste i reservoar når de uansett skal gjøre ei simpel test? Jeg har da aldri sagt noe annet? Jeg sier at du ikke kan merke om du f.eks har gassbobler ellers i systemet fra før av pga kok med en slik test, og at man øker sikkerheten ved å bare si samt anbefale at man skal skifte bremsevæske etter X tid, eller Y km. Det er jo en grunn til at det er slik hos en majoritet av OEM's, og at produsentene av væsken selv også legger seg tilsvarende på samme område rundt anbefalinger. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

1. Hvorfor ikke bare svare på spørsmålene slik at diskusjonen kan ha ei normal tone fremfor alt dette tøyset ditt? 


2. Det du viser frem der er utstyret jeg har snakket om som man må ha for å måle kokepunktet, ettersom man der faktisk koker opp væsken og måler den korrekt.
Det du har vist til ellers som altså omhandler YT videoen, er en elektronisk "pentype" sak, som man i tester har vist at gir ulike resultater selv på helt ny bremsevæske. Ergo er dem ikke gode nok forutenom å få ei pekepinn når man uansett er innenfor tidspunktene hvor bremsevæsken skal være innenfor normal "levealder". 

3. Selvfølgelig skal man teste i reservoar når de uansett skal gjøre ei simpel test? Jeg har da aldri sagt noe annet? Jeg sier at du ikke kan merke om du f.eks har gassbobler ellers i systemet fra før av pga kok med en slik test, og at man øker sikkerheten ved å bare si samt anbefale at man skal skifte bremsevæske etter X tid, eller Y km. Det er jo en grunn til at det er slik hos en majoritet av OEM's, og at produsentene av væsken selv også legger seg tilsvarende på samme område rundt anbefalinger. 

 

Aldri sagt at det er nok med elektro testeren heller jeg, så det er greit nok. Hadde det vært stor fare for dine "lokale" kokepunkt så hadde de selvfølgelig opplyst om det. Men lokale kokepunkt er liksom ikke en ting i væske, men du er jo helt fri til å forske på dette og lansere en artikkel basert på forskningen din. 

Tror vi kan sette to streker og vell så det her jeg, kommer ingen vei uansett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Aldri sagt at det er nok med elektro testeren heller jeg, så det er greit nok. Hadde det vært stor fare for dine "lokale" kokepunkt så hadde de selvfølgelig opplyst om det. Men lokale kokepunkt er liksom ikke en ting i væske, men du er jo helt fri til å forske på dette og lansere en artikkel basert på forskningen din. 

Tror vi kan sette to streker og vell så det her jeg, kommer ingen vei uansett. 

Men jeg har kommentert at den typen for test ikke er godt nok mange ganger, og har gjentagende ganger sagt at du må faktisk koke opp vesken får å få et endelig resultat. Den linken du sendte der sist er mye bedre enn det du viste frem gjennom YT linken og påstod at dette var godt nok mange ganger. Som sagt, det kan være godt nok for å få ei pekepinn mellom utskiftningene av bremsevæsken, men jeg hadde aldri tillatt at verkstedet mitt kun gjorde dette, om det f.eks var 2 år siden sist jeg viste at bremsevæsken var skiftet. 

"Lokale kokepunkt" avhenger av andre faktorer utenfor selve væsken også. Har du gassbobler på tidligere koking, eller rustpartikler pga vesken har tatt til seg fuktighet, så følger dette selvfølgelig med og gjør at kokepunktet får avvik her og der. 

Om du har byttet eller sett på at man suger ut væsken fra de ulike punktene, altså venstre fremme nærmest beholderen mot høyre bak som vil være lengst unna, så vil du nok ha hatt grei sjanse for å ha kunnet sett det jeg prater om - og selve grunnen til at man er mye sikrere om man skifter ved faste intervaller som følger oppfordring fra produsent av både bil og bremsevæske, enn å stole på at den elektroniske "pennen" gjør sitt fra beholderen, og at det garanterer at alt er i orden i hele systemet. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Men jeg har kommentert at den typen for test ikke er godt nok mange ganger, og har gjentagende ganger sagt at du må faktisk koke opp vesken får å få et endelig resultat. Den linken du sendte der sist er mye bedre enn det du viste frem gjennom YT linken og påstod at dette var godt nok mange ganger. Som sagt, det kan være godt nok for å få ei pekepinn mellom utskiftningene av bremsevæsken, men jeg hadde aldri tillatt at verkstedet mitt kun gjorde dette, om det f.eks var 2 år siden sist jeg viste at bremsevæsken var skiftet. 

"Lokale kokepunkt" avhenger av andre faktorer utenfor selve væsken også. Har du gassbobler på tidligere koking, eller rustpartikler pga vesken har tatt til seg fuktighet, så følger dette selvfølgelig med og gjør at kokepunktet får avvik her og der. 

Om du har byttet eller sett på at man suger ut væsken fra de ulike punktene, altså venstre fremme nærmest beholderen mot høyre bak som vil være lengst unna, så vil du nok ha hatt grei sjanse for å ha kunnet sett det jeg prater om - og selve grunnen til at man er mye sikrere om man skifter ved faste intervaller som følger oppfordring fra produsent av både bil og bremsevæske, enn å stole på at den elektroniske "pennen" gjør sitt fra beholderen, og at det garanterer at alt er i orden i hele systemet. 

 

Siter meg der jeg sier det er godt nok du, ellers blir det rapport for løgner. Siste fra meg, gidder ikke lese lengre enn den skrønen din engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Siter meg der jeg sier det er godt nok du, ellers blir det rapport for løgner. Siste fra meg, gidder ikke lese lengre enn den skrønen din engang.

Du har jo i flere sider argumentert for at det å måle med det apparatet i YT filmen er godt nok? Om jeg har misforstått, så kommer du mye kjappere frem ved å bare forklare hva du egentlig har ment. 
 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Du har jo i flere sider argumentert for at det å måle med det apparatet i YT filmen er godt nok? Om jeg har misforstått, så kommer du mye kjappere frem ved å bare forklare hva du egentlig har ment. 
 

Som sagt, siter meg eller gi beskjed at det var løgner. For jeg har ikke sagt det. Jeg har henvist til at det er andre enn Tesla som driver kun med måling via den filmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Som sagt, siter meg eller gi beskjed at det var løgner. For jeg har ikke sagt det. Jeg har henvist til at det er andre enn Tesla som driver kun med måling via den filmen. 

Jeg skrev nettopp at om jeg har misforstått, så kan du heller klare opp om det og forklare hva du egentlig prater om.  Om du har brukt flere sider for å kun vise at andre kun driver med målning så ok. Men da er jeg fremdeles spent på hva du faktisk personlig selv mener om det. 
Er det godt nok å kun måle? Spesielt med en elektronisk penn, nå som du jo tydeligvis har startet å søke rundt for å finne ulike måleapparat? 

Har du selv byttet bremsevæske og sett på væsken som renner ut fra de ulike hjørnene av bilen når man skal få ut alt? Hvis ja, er væsken alltid 100% lik? Hvis den ikke er 100% lik, er det greit å anta at kokepunktet kan ha avvik ved ulike punkter i det lukkede systemet? Hvis ja, lønner det seg å kun måle når du vet at bremsevæsken er over 2 år gammelt og stole 100% på at målingen gir korrekt resultat? 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev nettopp at om jeg har misforstått, så kan du heller klare opp om det og forklare hva du egentlig prater om.  Om du har brukt flere sider for å kun vise at andre kun driver med målning så ok. Men da er jeg fremdeles spent på hva du faktisk personlig selv mener om det. 
Er det godt nok å kun måle? Spesielt med en elektronisk penn, nå som du jo tydeligvis har startet å søke rundt for å finne ulike måleapparat? 

Har du selv byttet bremsevæske og sett på væsken som renner ut fra de ulike hjørnene av bilen når man skal få ut alt? Hvis ja, er væsken alltid 100% lik? Hvis den ikke er 100% lik, er det greit å anta at kokepunktet kan ha avvik ved ulike punkter i det lukkede systemet? Hvis ja, lønner det seg å kun måle når du vet at bremsevæsken er over 2 år gammelt og stole 100% på at målingen gir korrekt resultat? 

 

Jeg har ikke fått annet enn påstander om at det ikke er godt nok, ikke ett eneste bevis. Selv om jeg i lang tid har etterspurt det. Så jeg har ingen grunn til å betvile at måling ikke er godt nok. Jeg nevnte dette måleutstyret for flere dager siden..

Jeg gidder ikke disse spørsmåls tiradene dine av kvasi kunnskap som nevnt tidligere, ta deg ett kurs i kjemi om du ønsker å diskutere det.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Jeg gidder ikke disse spørsmåls tiradene dine av kvasi kunnskap som nevnt tidligere, ta deg ett kurs i kjemi om du ønsker å diskutere det.

Jeg har sett rust følge væsken når man har sugd det ut. Rust som ikke skal forekomme om man hadde byttet væsken ofte. Ei væske som elsker å ta til seg fuktighet. Ei væske man ikke skal fylle om den kommer fra ei allerede åpnet beholder, nettopp fordi den elsker å ta til seg fuktighet. 

Jeg har ingen video eller bilder fra å ha sett rust følge bremsevæske på eldre biler, så da spør jeg deg. Kan gassbobler eller rust ha en effekt for kokepunktet lokalt der hvor man har hatt disse, eller gjøre at man kan få problemer under en situasjon der en må nødbremse? 

Jeg kan svare for deg, siden du nekter. Svaret er ja. Ergo bytt bremsevæsken ofte. Ifølge Kia som vi har sett her inne så bytt den ca hver 30k km, eller hver 24 måneder. 

Setter strek der jeg, før du blir for personlig. 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Jeg har sett rust følge væsken når man har sugd det ut. Rust som ikke skal forekomme om man hadde byttet væsken ofte. Ei væske som elsker å ta til seg fuktighet. Ei væske man ikke skal fylle om den kommer fra ei allerede åpnet beholder, nettopp fordi den elsker å ta til seg fuktighet. 

Jeg har ingen video eller bilder fra å ha sett rust følge bremsevæske på eldre biler, så da spør jeg deg. Kan gassbobler eller rust ha en effekt for kokepunktet lokalt der hvor man har hatt disse, eller gjøre at man kan få problemer under en situasjon der en må nødbremse? 

Jeg kan svare for deg, siden du nekter. Svaret er ja. Ergo bytt bremsevæsken ofte. Ifølge Kia som vi har sett her inne så bytt den ca hver 30k km, eller hver 24 måneder. 

Setter strek der jeg, før du blir for personlig. 

Jeg anbefaler deg igjen jeg å ta ett kurs i kjemi. For dette kan du ikke. Det er ingenting som heter "lokale kokepunkt" i en væske. Det som påvirker koke temperatur i bremsevæske er vann, for det "utvannes" og derfor synker kokepunktet til væsken. Dette er målbart. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...