Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er Covid 19 det nye influensaviruset?


Anbefalte innlegg

Forskjellen på Koronaviruset og influensa, som også er et Koronavirus, er at Covid 19 er sterkere og mer dødelig da vi ikke har opparbeidet imunitet mot det, men etterhvert vil man oppfatte det som enda et av mange influensavirus som angriper oss hver sesong.

Nå melder FHI at årets influensasesong er avlyst. Bare 15 tilfeller er oppdaget og i fjor var det bare rundt 15000 smittede.

Det er litt rart fordi Amerikanske helsemyndigheter fryktet en ekstra aggresiv influensa i fjor, men den uteble. I stedet har Covid 19 herjet i snart ett år og det synes på meg at så lenge viruset ikke får gått sin gang i befolkningen blusser det hele tiden opp når vi løser på nedstegningen, og det muterer.

Den 4. februar i fjor meldte Amerikanske helsemyndigheter at årets influensasesong er på vei til å bli like alvorlig som toppåret 2017-18 da nær 1,4 millioner mennesker i verden døde av influensa, som var den dødeligste på minst et tiår.

Underlig nok ble fjorårets influensasesong usedvanlig mild, og årets er avlyst, eller er den det?

Influensa er et koronavirus, men Covid 19 kalles «det nye koronaviruset» og har akkurat samme symptomene som «vanlig» influensa, men forskjellen er at vi ikke har bygget opp flokkimunitet mot det nye viruset, noe som gjør at aldrende og syke er spesielt utsatt.

En av forskjellen på Corona og influensa er vistnok at Corona setter seg i de dypere luftveier og kan medføre bronkitt og lungebetennelse, men det gjør jo influensa også.

Her om bronkitt og her om lungebetennelse, og man anbefaler faktisk influensavaksine for å unngå lungebetennelse.

Slik jeg ser det er eneste forskjellen at vi ikke har bygd opp samme flokkimunitet som vi har med andre influensavirus, noe som gjør at bare 5-10 av befolkningen smittes av vanlig influensa.

Derfor spørsmålet. Er Covid 19 det nye influensaviruset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Influensa er egentlig en samlebetegnelse på ulike virus. Når folk blir syke av covid-19 i fremtiden, kommer de nok bare til å si at de har influensa, for symptomene er like. Og da har det jo på et vis blitt influensa.

Det er fortsatt for tidlig å si om covid-19 er mer dødelig enn vanlig influensa. Personlig holder jeg det for mest sannsynlig, men jeg er ikke overbevist. Kanhende er dødsraten på covid-19 0,2-0,3% av smittede, altså influensanivå. Tallene viser ca 1 %. Problemet er at på statistikkene skilles det ikke mellom hvem som dør av eller med covid-19. 

Ekspertene ønsket først å gå for flokkimmunitet. Men media gjorde dette politisk umulig, da de pisket opp saken til hysteri. Og det finnes nesten ingen politikere som tør å gå imot media. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (6 minutter siden):

Men media gjorde dette politisk umulig, da de pisket opp saken til hysteri. Og det finnes nesten ingen politikere som tør å gå imot media. 

Viruset gjorde det umulig. Vi har jo sett gjentatte ganger fra alle verdenshjørner at helsevesenet er nær ved å bryte sammen når det raser inn med covid-pasienter på kort tid. Og det er jo ingen land som ikke har hatt -noen- tiltak. Det hadde ikke funka å bare la det stå til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Viruset gjorde det umulig. Vi har jo sett gjentatte ganger fra alle verdenshjørner at helsevesenet er nær ved å bryte sammen når det raser inn med covid-pasienter på kort tid. Og det er jo ingen land som ikke har hatt -noen- tiltak. Det hadde ikke funka å bare la det stå til. 

Men det finnes jo land overalt i verden der livet går som normalt, uten tiltak og uten overbelastet helsevesen. Det er vel usannsynlig at viruset ikke er der? Hvordan vil du forklare det? 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (43 minutter siden):

Influensa er egentlig en samlebetegnelse på ulike virus. Når folk blir syke av covid-19 i fremtiden, kommer de nok bare til å si at de har influensa, for symptomene er like. Og da har det jo på et vis blitt influensa.

Det er fortsatt for tidlig å si om covid-19 er mer dødelig enn vanlig influensa. Personlig holder jeg det for mest sannsynlig, men jeg er ikke overbevist. Kanhende er dødsraten på covid-19 0,2-0,3% av smittede, altså influensanivå. Tallene viser ca 1 %. Problemet er at på statistikkene skilles det ikke mellom hvem som dør av eller med covid-19. 

Ekspertene ønsket først å gå for flokkimmunitet. Men media gjorde dette politisk umulig, da de pisket opp saken til hysteri. Og det finnes nesten ingen politikere som tør å gå imot media. 

Nei! influensavirus er en spesifikk virustype. Det finnes flere forskjellige mutasjoner av influensavirus. På samme måte finnes det flere forskjellige koronavirus. Fire som gir vanlig forkjølelse, ett som gir SARS, ett som gir SARS-CoV-2 (Det vi kaller koronaviruset og sykdommen Covid19) og ett som gir MERS.

Å lire av seg at man tror koronaviruset ikke er mer dødelig enn influensa tyder på at du verken har noe god forståesle av vitenskap eller følger mye med på nyhetene.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (53 minutter siden):

Influensa er egentlig en samlebetegnelse på ulike virus. Når folk blir syke av covid-19 i fremtiden, kommer de nok bare til å si at de har influensa, for symptomene er like. Og da har det jo på et vis blitt influensa.

 

Nei, det er DET IKKE. Og det kan en samlet legevitenskap fortelle deg er svada. Coronaviruser og influensaviruer er to fundament forskjellige familieviruser og influensa er IKKE en samlebetegnelse på virus. Skjønner ikke hvorfor du prøver deg på dette nok en gang når det har blitt debunket HUNDREVIS av ganger her inne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (57 minutter siden):

 

Ekspertene ønsket først å gå for flokkimmunitet. Men media gjorde dette politisk umulig, da de pisket opp saken til hysteri. Og det finnes nesten ingen politikere som tør å gå imot media. 

Og DER kom konspirasjonsteoriene inn i tråden også. Konspirasjonsteorier kan du forøvrig diskutere i DENNE tråden:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (13 minutter siden):

Nei! influensavirus er en spesifikk virustype. Det finnes flere forskjellige mutasjoner av influensavirus. På samme måte finnes det flere forskjellige koronavirus. Fire som gir vanlig forkjølelse, ett som gir SARS, ett som gir SARS-CoV-2 (Det vi kaller koronaviruset og sykdommen Covid19) og ett som gir MERS.

Å lire av seg at man tror koronaviruset ikke er mer dødelig enn influensa tyder på at du verken har noe god forståesle av vitenskap eller følger mye med på nyhetene.

Jeg forholder meg til fakta. Det er fakta at snittalder på covid-19 døde er over 80 år, og at de typisk har 2 alvorlige, underliggende sykdommer. Dette går det ikke an å benekte. Det betyr at gruppen som dør av covid-19, er omtrent den samme som ved influensa. Men kanskje er risikogruppen litt større ved covid-19. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (4 timer siden):

Jeg forholder meg til fakta. Det er fakta at snittalder på covid-19 døde er over 80 år, og at de typisk har 2 alvorlige, underliggende sykdommer. Dette går det ikke an å benekte. Det betyr at gruppen som dør av covid-19, er omtrent den samme som ved influensa. Men kanskje er risikogruppen litt større ved covid-19. 

Uansett hva du mener er fakta om statistikken er det likefullt et FAKTA at covid-19 IKKE er et influensavirus og at influensa er betegnelsen på en SPESIFIKK type viruser og coronaviruser er IKKE blant disse overhodet.

Å komme med alternative vitenskapsforklaringer om at influensa er en samlebetegnelse på virus er IKKE fakta. Konspirasjonsteorier om at regjeringen stengte ned Norge etter press fra Dagbladet og VG er aldeles IKKE fakta på noen som helst måte!

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Jeg forholder meg til fakta. Det er fakta at snittalder på covid-19 døde er over 80 år, og at de typisk har 2 alvorlige, underliggende sykdommer. Dette går det ikke an å benekte. Det betyr at gruppen som dør av covid-19, er omtrent den samme som ved influensa. Men kanskje er risikogruppen litt større ved covid-19. 

Det er også betydelig flere yngre enn 80 år som dør av koronaviruset enn influensaviruset.

hospitalization-death-by-age-lg.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

@Vaniman Svar på spørsmålet til utakt nå, det kan vel ikke være så vanskelig med tanke på at du sier at de er overalt i verden :) 

I Hviterussland har de ikke hatt noen coronatiltak men bemerkelsesverdig få døde - statistisk ihvertfall. Skjønt jeg vet ikke hvor mye man kan stole på helsestatistikker fra Europas siste diktatur.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kryptodebunker said:

Influensavirusene er IKKE ett koronavirus. Vi vil slite med koronasmitte resten av livet. Men forhåpentligvis vil vaksiner og ny dose for nye mutanter hvert år slik som med influensa vaksinen redde oss. 

Ellers så er koronaviruset vs influensaviruset diskutert her:

 

 

Koronaviruset er et forkjølelsesvirus vi ikke har like god immunitet mot, og derfor er det mer dødelig. 80 prosent av de smittede får milde forkjølelsessymptomer og de fleste av oss blir ikke en gang smittet.

Å bruke en graf av dødelighet er derfor ikke et bevis på at disse to koronavirusene ikke er influensavirus

På ett år har nær 65.000 blitt smittet og 592 er døde, og av 5,5 millioner mennesker. Det er ikke mye når en vanlig influensasesong tar livet av 900 og i sesongen 2017/18 døde hele 1400 uten at det ble slått alarm.

Den kraftige økningen i korona nov/des begynte i den egentlige influensasesongen, så når da influensaen plutselig forsvinner ut i løse lufta og vi har et annet nært beslektet virus som herjer i stedet, så skyldes det noe annet?

Det er mer sannsynlig at koronaviruset er den influensaen som bare forsvant

Lenke til kommentar
Alexandroid skrev (4 minutter siden):

Koronaviruset er et forkjølelsesvirus vi ikke har like god immunitet mot, og derfor er det mer dødelig. 80 prosent av de smittede får milde forkjølelsessymptomer og de fleste av oss blir ikke en gang smittet.

Å bruke en graf av dødelighet er derfor ikke et bevis på at disse to koronavirusene ikke er influensavirus

På ett år har nær 65.000 blitt smittet og 592 er døde, og av 5,5 millioner mennesker. Det er ikke mye når en vanlig influensasesong tar livet av 900 og i sesongen 2017/18 døde hele 1400 uten at det ble slått alarm.

Den kraftige økningen i korona nov/des begynte i den egentlige influensasesongen, så når da influensaen plutselig forsvinner ut i løse lufta og vi har et annet nært beslektet virus som herjer i stedet, så skyldes det noe annet?

Det er mer sannsynlig at koronaviruset er den influensaen som bare forsvant

Nei, man behlver ikke en graf for å BEVISE at corona og influensavirus tilhører TO FORSKJELLIGE VIRUSFAMILIER. Det er bare å slå opp i medisinske leksikon. Kanskje ikke lese for mye konspirasjonsteorier på nettet er en god måte å unngå å tviholde på slike vrangforestillinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det en del innlegg som bør flyttes, da det tyter inn både konspirasjonsteorier(regjeringen stengte ned Norge etter press fra Dagbladet og VG-påstander:thumbdown:)samt debunkede vrangforestillinger om at corona og influensa er det samme.

Kan moderator flytte innlegg over i tråder hvor dette hører hjemme:

 

 

Begynner å bli en del Groundhod Day-terndenser i diskusjonene her. Samme argumenter som lett kan debunkes tyter frem gang på gang.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 timer siden):

Og det finnes nesten ingen politikere som tør å gå imot media. 

For en tåpelig påstand. Det har politikerne og regjeringer gjort i tiår. Og det for langt mindre radikale ting enn dette. Av alle de drøye konspirasjonsteoriene jeg har lest tar dette KAKA! At Norge stengte ned etter press fra Dagbladet og VG. Da må jeg innrømme at flat erath, øglemennesker og transvestigation er mer troverdige teorier.

Jeg har hørt mange tåpelige konspirasjonsteorier opp gjennom årene men denne har en velfortjent plass på topp 5.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Influensavirusene er IKKE ett koronavirus. Vi vil slite med koronasmitte resten av livet. Men forhåpentligvis vil vaksiner og ny dose for nye mutanter hvert år slik som med influensa vaksinen redde oss. 

Ellers så er koronaviruset vs influensaviruset diskutert her:

 

 

Nå er det mange som sliter med ettervirkninger av influensa også, det er bare ikke i nærheten like mye oppstyr rundt som covid-19.

Man stiller spørsmål ved at ME med mer kan komme fra infeksjoner med influensa.

Virker for meg som at covid muterer til å bli mer likt influensa rett foran øynene på oss, dødeligheten virker ha gått ned, smitter letere blant barn nå osv.

Men ja covid-19 viruset er ikke influensa, dette er diskutert mye her inne.

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...