Gå til innhold

Varm RTX 3090 Suprim - vifter og luftgjennomstrømning, hva gjør jeg galt?


Gjest Slettet-QB4VTZbn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei,

Jeg fikk meg akkurat en ny PC, og trodde komponentene jeg kjøpte skulle være rimelig stillegående, men det blir mye viftestøy og varme. Hadde satt pris på om noen kunne fortelle meg hva jeg eventuelt gjør galt.

PCen består av følgende komponenter: Enthoo Evolv X Glass, 10600K med Corsair H115i Pro XT (venter på 11900k), 3090 Suprim, Corsair RM1000i, 3400mhz RAM, Asus Z590-H, og M2-SSD (ingen HDer). 

Radiatoren til H115i er montert i front med 2 140mm vifter på begge sider, alle trekker luften inn i kabinettet. Det er en 140mm vifte bak som drar luften ut. Alle viftene er Corsair ML140 Pro.

3090 Suprim er et stort og varmt beist som dropper mye varme i kabinettet. Selv om jeg kjører Suprim 3090 viftene på 60%, og kabinettviftene på 50-60%, så stiger allikevel temperaturen til GPUen over tid til 83-84C, og da senkes GPU-frekvensen. Dette tom. etter at jeg undervoltet GPUen. Med stock viftekurve (gaming) og uten undervolting så skøyt temperaturen over 80c veldig fort, og da temperaturen kom til 85-86C stoppet jeg å spille. 

Sist jeg hadde en PC, så var kabinettet Evolv ATX. Da hadde jeg en 2080ti (Gaming X Trio). Det forrige kabinettet hadde dårligere design mht. luftgjennomstrømning, men der kunne jeg kjøre lavere hastighet på viftene med lavere GPU temperatur. Trodde min nye PC skulle holde seg mer kjølig med såpass gode komponenter. Vet at 3090-kortene trekker mer strøm, men anmeldelser av Suprim 3090 skryter av at kortet kan knapt høres under spilling. Det stemmer definitivt ikke her...hmmm..

Setter stor pris på gode tips her. På forhånd takk! :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Takker for innspill. 👍 Ja, har vært inne på tanken. 

Det hadde vært interessant å høre erfaringer fra andre her som har 3090 kort, og hvordan vifte-RPM og temperaturer fungerer - især OC-variantene som trekker mer strøm. Å skru i fra hverandre et grafikkort til 23000kr vil jeg helst slippe... :) 

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (Akkurat nå):

Takker for innspill. 👍 Ja, har tenkt på tanken, men hadde vært interessant å høre erfaringer med andre som har 3090 kort, og hvordan vifte-RPM og temperaturer fungerer - især OC-variantene som trekker mer strøm. Å skru fra hverandre et grafikkort på 23000kr vil jeg helst slippe... :) 

Jeg har hatt Suprim X 3080 og 3070 det blir varmt, men kjøleren er en av de mest stillegående.

Sitat

Emissions of the MSI GeForce RTX 3090 Suprim X

It should be clear to everyone that you can't expect any power-saving miracles with the GeForce RTX 3090. MSI increases the power consumption of the GeForce RTX 3090 Suprim X even further with a higher TDP of up to 420 watts. For comparison purposes: The reference model has a specified TDP of up to 350 watts. Although MSI adds another 70 watts, our review sample performs quite well in the load test. 70 °C (~158 °F) is the highest temperature in the stress test when the case is closed. This is a good value and shows that the cooling concept works optimally. The three 100-millimeter fans often even stand still and only start to rotate at just under 50 °C (~122 °F). This means that the graphics card isn't audible in idle usage; the fans don't need to work when there's a good airflow in the case. Under load, we measure a noise level of 36.1 dB(A) for the entire system at a distance of 20 centimeters next to the case and at the height of the graphics card. If the graphics card is left to work in silent mode, the noise level slightly drops to 35.1 dB(A).

As expected, power consumption is high. It should also be mentioned that our measurements refer to the entire system (including nine 120-millimeter fans). In idle usage, just under 106 watts are drawn from the socket; at the same time, 597 watts are displayed on our measuring device under load when gaming. If you now increase the power target to 450 watts, you'll easily exceed 600 watts during gaming. Compared to the other graphics cards that we have tested so far, the MSI GeForce RTX 3090 Suprim X leads this field by a wide margin.

Those who buy the MSI GeForce RTX 3090 Suprim X should definitely be able to have a strong power supply unit. Our recommendation is an 850-watt power supply unit at the minimum.

https://www.notebookcheck.net/GeForce-RTX-3090-Suprim-X-in-review-MSI-s-new-high-end-graphics-card-series.509010.0.html

csm_Datei_000_1_68ad2e07d8.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Takker PC-Lynet. Nå testet jeg med Crysis Remastered (very high) og Control (max settings) i 3440x1440, så kortet fikk kjørt seg godt. 

Problemet er hva som regnes som "stille" av erfarne PC-brukere. Jeg har brukt mest Mac, men hadde en spill-PC for et års tid siden en stund.

Hvis stresstesten i anmeldesen gav maks 70C, så er det noe galt her. Er det kjøleren som ikke sitter bra nok? Kan jo være kortet fikk seg en trøkk i Posten... Vet ikke helt hva annet jeg kan gjøre her. :( Skulle gjerne hatt temperaturen og støynivået ned noen hakk..

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (20 minutter siden):

Takker PC-Lynet. Nå testet jeg med Crysis Remastered (very high) og Control (max settings) i 3440x1440, så kortet fikk kjørt seg godt. 

Problemet er hva som regnes som "stille" av erfarne PC-brukere. Jeg har brukt mest Mac, men hadde en spill-PC for et års tid siden en stund.

Hvis stresstesten i anmeldesen gav maks 70C, så er det noe galt her. Er det kjøleren som ikke sitter bra nok? Kan jo være kortet fikk seg en trøkk i Posten... Vet ikke helt hva annet jeg kan gjøre her. :( Skulle gjerne hatt temperaturen og støynivået ned noen hakk..

Tror ikke det er noe galt med ditt kort. 3090 er ett beist og Suprim X suger strøm. Du får det ikke til å være stillegående under full load.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Takker for tilbakemeldinger! :) Nå testet jeg en god stund i Crysis Remastered, og kortet stoppet på 80-81C med GPU mellom 1890-1980mhz. Da hadde jeg kortviftene statisk på 62%, og viftene i kabinettet på statisk ca 50-55%. Da hører man viftene ganske godt, men får vel late som det er vinden som suser ute. 😜

Når jeg leser om deres erfaringer, så virker det som kortet mitt fungerer som det skal. Hadde jeg puttet kortet i et kabinett med enda flere vifter som blåste på/fra kortet fra alle kanter, så ville nok temperaturen gå ned mer. Får se om jeg setter inn et par ekstra vifter i toppen.

Uansett, kortet er et absolutt beist, og det er knallgøy å fyre opp noen spill igjen. :) 

 

FatherPotato skrev (2 timer siden):

Kanskje du bør prøve å ha cpu-kjøleren i toppen som exhaust istedet, kommer vel varm luft fra den. Hadde rundt 70C max på min 3080 suprim x med overclock.

Tenkte litt på det, men så fant jeg noen artikler hvor forskjellen på GPU temperaturen ikke forandret seg noe særlig, imens CPUen ble en del varmere. 3080 bruker vel noe mindre strøm enn 3090 også..?

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Prøv litt mer nøytralt/negativt trykk i kabinettet. Monter radiator i toppen med 2 vifter som eksos og putt de 2 andre viftene i front som inntak. 

Edit: radiator i front har ikke noe å si for gpu temps. Men du har alt for positivt trykk i kabinettet så den varme lufta tar lenger tid å komme seg ut.

Edit 2: med asus hk har du tilgang til fanxpert, ikke sett preset quiet/standard e.l. Lag egne fan curves med tolerabelt støynivå. Gå til hver vifte i fanxpert og velg "RPM Fix Mode" og sett viften til 100% og dra den ned til du kommer til en lydnivå du synes er greit. Noter hvilken rpm det evt er og gå tilbake til Smart Mode. Sett så første prikk på f.eks 50c og ta rpm du landet på i fix mode i % fra skjemaet på siden. Der har du idle curven din, sett så prikk nr 2 på f.eks 70c og (antagelig) 60-70% fanspeed.

Gjør det samme for alle vifter inkludert aio/radiator og sett Fan Spin Up/Down Time til 12 sec+ for minimalt med gnål.

image.png.055bb8b7591c9fc1c605d3358f2e0c45.png

Og edit 3: min 3090 strix OC idler på 30c i skrivende stund. 65-68c på full blast, har kun 3 vifter i kabinettet

Endret av shinsengumi
Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme. Gikk fra et Fractal Design R4 hvor jeg hadde røska ut omtrent all innmat, satt to noctua 140mm vifter i front som intake, en 140mm vifte i sidedøra som outtake, en 140mm vifte i bakkant som outtake og 240mm arctic liquid freezer II i topp med outtake. 

Dette oppsettet var kjøligere (riktignok med frontdøra åpen) enn Lian Li O11. Her har jeg 3x120MM noctua chromax i bunn som intake, 240mm AIOen er flyttet til sideveggen i front som intake og jeg har 2x140MM outtake i topp. 

På GameRock RTX 3090 så kommer den opp i 80 grader med O11. Mens på Define R4 så lå jeg under 70 grader. Så synes faktisk det er dårligere air flow i O11. Vurderer å bytte igjen 😂

Lenke til kommentar
9 hours ago, Geir T said:

Takker for tilbakemeldinger! :) Nå testet jeg en god stund i Crysis Remastered, og kortet stoppet på 80-81C med GPU mellom 1890-1980mhz. Da hadde jeg kortviftene statisk på 62%, og viftene i kabinettet på statisk ca 50-55%. Da hører man viftene ganske godt, men får vel late som det er vinden som suser ute. 😜

Når jeg leser om deres erfaringer, så virker det som kortet mitt fungerer som det skal. Hadde jeg puttet kortet i et kabinett med enda flere vifter som blåste på/fra kortet fra alle kanter, så ville nok temperaturen gå ned mer. Får se om jeg setter inn et par ekstra vifter i toppen.

Uansett, kortet er et absolutt beist, og det er knallgøy å fyre opp noen spill igjen. :) 

 

Tenkte litt på det, men så fant jeg noen artikler hvor forskjellen på GPU temperaturen ikke forandret seg noe særlig, imens CPUen ble en del varmere. 3080 bruker vel noe mindre strøm enn 3090 også..?

Jeg har ett annet tips, dersom du ikke har prøvd det enda, test med sidedøra til kabinettet oppe og se hvilke temperaturer du får da

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lite kald luft inn, spesielt med radiator som varmer opp lufta i front. 

En løsning er å kjøpe nytt kabinett. Selv anbefaler jeg Lian Li O11 Dynamic XL. God plass til vifter, også i bunn som blåser kald luft rett på skjermkort. Radiatoren du har kan du sette i toppen. Og kabinettet ser bra ut. 

 

Lenke til kommentar

Jeg syns kabinett med 2stk 140mm vifter i front, og bare en bak til ut gir for lite flow i kabinettet til å få ut varmluften fra skjermkortet.
Sist brukte jeg et Fractal Design Meshify C, et kabinett som egentlig skal ha helt grei flow. Men jeg ble ikke kvitt varmluften i kabinettet.
Testet mye forskjellig og endte til slutt opp med 2stk 140mm inn i front, 2stk 140mm ut på topp og 1stk 140mm ut i bakkant, som også kjølte cpu'en (aio). Kjørte viftene på 100%/1000rpm og de var knapt hørbare.
Likevel var systemtemperaturen i kabinettet på 50 grader og i stor grad var det 3080'n nederst som produserte varmen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Takk for hjelpfulle kommentarer! 

Jeg hadde to ekstra Corsair ML140 vifter (140mm) liggende, og festet dem til toppen av kabinettet. Dette gikk faktisk bedre enn jeg kunne ha håpet på. Jeg skrudde ned hastigheten noe på alle viftene, og nå stopper grafikkortet på ca. 65-67C etter 20-25 minutter i Crysis Remastered. GPUen ligger på 1920-2040mhz. Dette er med undervolting på @925. 

Wow, dette var gøy. Endelig fungerer maskinenen akkurat som den skal. :) Nå blir det gaming-maraton her, og corona-nedstengingen ble plutselig "god timing". 😅

Takk igjen for all hjelpen. 👍

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Geir T said:

Takk for hjelpfulle kommentarer! 

Jeg hadde to ekstra Corsair ML140 vifter (140mm) liggende, og festet dem til toppen av kabinettet. Dette gikk faktisk bedre enn jeg kunne ha håpet på. Jeg skrudde ned hastigheten noe på alle viftene, og nå stopper grafikkortet på ca. 65-67C etter 20-25 minutter i Crysis Remastered. GPUen ligger på 1920-2040mhz. Dette er med undervolting på @925. 

Wow, dette var gøy. Endelig fungerer maskinenen akkurat som den skal. :) Nå blir det gaming-maraton her, og corona-nedstengingen ble plutselig "god timing". 😅

Takk igjen for all hjelpen. 👍

Bare vær obs på at nå som du (mest sannsynlig) har negativt luft-trykk vil du få mer støv inne i kabinettet. Men dette avhenger av cfm/m3 på viftene, dog har viftene i front motstand i radiator. Du kan sjekke om du har negativt eller positiv luftstrøm ved å ta en sytråd eller liten papirbit og holde den over hull på baksiden ved pci slots/gpu området. 

Trekker det innover = negativt trykk (bedre temps, mer støv)

Blåser det utover = positivt trykk (litt verre temps, mindre/ingen støv)

Edit: du kan styre trykket ved å endre fanspeed på inn/ut vifter

Endret av shinsengumi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
shinsengumi skrev (1 time siden):

Bare vær obs på at nå som du (mest sannsynlig) har negativt luft-trykk vil du få mer støv inne i kabinettet. Men dette avhenger av cfm/m3 på viftene, dog har viftene i front motstand i radiator. Du kan sjekke om du har negativt eller positiv luftstrøm ved å ta en sytråd eller liten papirbit og holde den over hull på baksiden ved pci slots/gpu området. 

Trekker det innover = negativt trykk (bedre temps, mer støv)

Blåser det utover = positivt trykk (litt verre temps, mindre/ingen støv)

Edit: du kan styre trykket ved å endre fanspeed på inn/ut vifter

Takker for tips. Jeg får se det an, og eventuelt justere hvis det trengs. Jeg senket RPM på viftene noe, og grafikkortet går nå til maks 75C, men GPUen er fremdeles stadig over 2000mhz.

 

sveibuen skrev (1 time siden):

Viss det er plass, så ville jeg montert ene vifta i bunn som intaksvifte! Da bil denne blåse "kald" luft på skjermkortet.

Bra tips, men det er ikke plass til en vifte under grafikkortet i Evolv X-kabinettet. Foreløpig så virker temperaturen grei. :)

OK, på tide med litt gaming her. 😜

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
On 2/10/2021 at 9:42 AM, shinsengumi said:

Edit: radiator i front har ikke noe å si for gpu temps. Men du har alt for positivt trykk i kabinettet så den varme lufta tar lenger tid å komme seg ut.

Han har radiator i front som pusher 120-200ish w med varmluft inn.  Han burde utvilsomt ha radiatoren som exhaust på toppen og ha vifter i front rettet mot undersiden av GPU.  

For å sjekke om det er problem i kontakten mellom kjøler/gpu så burde han også åpne sidevindu for å se om temperaturen forbedrer seg, evt slenge svær utvendig vifte til å blåse på GPU under testen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...