Gå til innhold

Alt du må vite om Nissan Ariya


Anbefalte innlegg

17 minutes ago, Fluor1 said:

Tullete kommentar. Kjører selv en latterlig enkel Kia Soul 2016 som nr 1 bil og det fungerer utmerket. Kjører ca. 6-8 mil om dagen. Og nå i 2021 finnes det et hav av elbiler å velge mellom. De kan fungere for 80% av nordmenn. Hva som fungerer for deg er ikke nødvendigvis det som fungerer for andre.

Tullete kommentar, hva som fungerer for deg er ikke nødvendigvis det som fungerer for alle andre.

Kjører selv en model 3 og synes den har for lav rekkevidde, og det er krøkkete å finne destinasjonslading når jeg skal på langtur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, oophus said:

Er jo derfor en majoritet av elbiler blir en BE-Crossover/SUV. De blir jo gjerne litt høye, om man ønsker ei normal sittestilling. 

Eller mener du at lavt panser = god aerodynamikk? 

Jeg vet ikke så mye om aerodynamikk. 

Men biler med lav Drag Coeff. Har gjennomgående lavt panser og lite front areal. 
Klarer ikke finne tall på om Nissan har klart å trylle det annerledes.

Noen som vet Cd på Aryia?

Majoriteten av elbiler er vel crossover fordi det er det som selger. Her i Norge er jo gjennomsnittsalder på nybilkjøpere nærmere gåstol enn gamingstol. Og det passer jo bra, for batteripakken til de fleste bygger såpass i høyden at man må ha høyt gulv

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Men biler med lav Drag Coeff. Har gjennomgående lavt panser og lite front areal. 

Hva mener du med "front-areal"? Luften må rundt hele bilen uansett hvor stort eller lite, høyt eller lavt et panser er. 
image.png.9494043869eee5166cf89e7dcdb353e2.png

 Alle disse formene har altså samme "front areal", men forskjellene for Cd er altså betydelige. 

Når man da uansett skal opp i en crossover/SUV størrelse, så trur jeg Arya gjør det fint der. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

Hva mener du med "front-areal"? Luften må rundt hele bilen uansett hvor stort eller lite, høyt eller lavt et panser er. 
image.png.9494043869eee5166cf89e7dcdb353e2.png

 Alle disse formene har altså samme "front areal", men forskjellene for Cd er altså betydelige. 

Når man da uansett skal opp i en crossover/SUV størrelse, så trur jeg Arya gjør det fint der. 

Jeg tenkte på flatt frontareal.
Sportsbiler ligner mest på den airfoilen der.  Lavt panser og frontruta så flatt som mulig, og går ned bak. 
 

Men kan jo være at Nissan har triksa det til, noen som finner noe Cd nummer på den? Og sammenligne med Model Y f.eks.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Jeg tenkte på flatt frontareal.
Sportsbiler ligner mest på den airfoilen der.  Lavt panser og frontruta så flatt som mulig, og går ned bak. 
 

Men kan jo være at Nissan har triksa det til, noen som finner noe Cd nummer på den? Og sammenligne med Model Y f.eks.

Som jeg skrev initialt, så er den mest optimale formen noe som ligner ei vanndråpe. Eller som der illustrert med tverrsnittet av ei vinge. 
Jeg syns fronten til Arya ser rimelig bra ut for nettopp dette, med at den har runde fine linjer for å dytte luften helt ut. Vinkelen fra panser opp mot frontruta er liksom rimelig jevn. 
image.png.1c4a7e525474012d6e41001512867497.png
Litt køddent å skulle prøve å illustrere, men jeg prøver. 😛 
Linjene er liksom  avrundet omtrent overalt. Og fra siden så ser den slik ut. image.png.d186d32c3aebc72368e062d07869e588.png

Jeg trur rett og slett denne vil gjøre det greit i høy fart angående luftmotstand, selv om frontarealet er såpass som den er. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Denne ser et hav bedre ut enn Model Y både utvendig og innvendig. Leaf har solgt bra så det burde love godt, men konkurransen vil bli tøff med så mange modeller å velge mellom. Tror det fort kan bli et prispress i et marked oversvømmet med alternativer.

Ja, smaken er som baken ;) Jeg er normalt ikke tilhenger av senkesett, men denne modellen ser ut som den rett og slett står på stylter. Maken til luftmengde i hjulbuen tror jeg aldri jeg har sett på noen andre biler før ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

WLTP må en ta med en gedigen klype salt. Bare det at man kan velge og vrake mellom 2 av 5 tester gjør jo hele opplegget bare tullete. Ikke gir det mening å inkludere forbruk i byen heller for en elbil.

Tror du tenker på EPA som er "all over the map".

WLTP er den testen som er best for å sammenligne biler. Den er optimistisk, men stort sett like optimistisk over hele linja.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Tror du tenker på EPA som er "all over the map".

WLTP er den testen som er best for å sammenligne biler. Den er optimistisk, men stort sett like optimistisk over hele linja.

Ja, jeg blandet testene mellom WLTP og EPA ser jeg. Begge er dog litt håpløse med snitthastigheter rundt 45km/t. For enkelte biler og former, så merker man store forskjeller opp over 90 og 120km/t hvor luftmotstand merkes hardere. Så her har jeg faktisk litt trua på Ariya. Ser ut som om de har jevnet ut det som er mulig å jevne ut omtrent. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...