Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Et VPN nettverk og et "vanlig" nettverk på samme router


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Telenor Router fra før, skal kjøpe en ny router med innbygget mulighet for VPN.

Det jeg lurer på er om jeg da kan ha to forskjellige nettverk, med forskjellige navn. 

Der det ene nettverket er VPN og det andre nettverket er "vanlig" connection til Telenor. 

Hvordan router trenger jeg eventuelt for å gjøre dette? 

Hva skal jeg se etter at routeren støtter? 

 

Meningen her er å ha Xbox og PC til online gaming på VPN nettverket, og alt mulig annet på det vanlige nettverket. 

Har fiber 500/500.

 

Jeg har sett på Asus RT-AX86U og RT-AX55U. 

Endret av luly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså.

En VPN beskriver teknologier som brukes for å lage en kryptert tunnel mellom to endepunkter eller nettverk. Dette brukes for eksempel av bedrifter for at ansatte skal kunne bruke enheten sin til å nå ressurser på innsiden i nettverket på kontoret, uavhengig av hvor de er, samtidig som at hvem som helst kan se på og lagre trafikken som går der. Et annet eksempel på bruk er om en for eksempel er på reise i utlandet og vil at trafikken mot internett skal komme fra nettverket hjemme, eller man er hjemme og vil at trafikken mot internett skal komme fra et annet sted, typisk for å omgå regionsperrer. Da setter man enten opp en tunnel hjem fra mobilen/PC'en sin eller en tunnel hjemmefra og ut mot en VPN leverandør.

Det som er viktig å vite om VPN her er at den legger på ekstra forsinkelse/latency på trafikken. Noe som er ekstra sårbart for spillere.

Nå er det lenge siden jeg har vært tungt inne i spillmiljøene og har ikke hørt det uttrykket bli brukt konkret om det du beskriver. Boot betyr i praksis å starte maskinen(eller konsollen, mobilen etc) og uttrykket booting i min tid beskreiv når noen forsvant fra et spill eller en chattekanal fordi de restartet, enten med vilje eller ikke. Er det dette du snakker om?

For når du begynner å dra inn DDoS angrep så er det absolutt mulig, men det er og uavhengig av VPN eller ikke. Så lenge noen har IP adressen til hjemmenettverket ditt så kan en altså sende såpass mye trafikk dit at linken tar kvelden og enten må koble seg opp igjen selv eller at en fysisk må starte routeren sin på nytt igjen. Selv om en har VPN. Den forskjellen VPN kan utgjøre her er at når du kobler deg til serveren så ser serveren en annen IP adresse enn den du har hjemme. Men IP adressene til spillerene er vel ikke noe de fleste har tilgang til uansett ville jeg trodd?

Og ved bruk av VPN da så vil og leverandøren av tjenesten ha vesentlig bedre løsninger for å kunne oppdage og blokkere DDoS angrep slik at tilkoblingen ikke blir nevneverdig påvirket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Altså.

En VPN beskriver teknologier som brukes for å lage en kryptert tunnel mellom to endepunkter eller nettverk. Dette brukes for eksempel av bedrifter for at ansatte skal kunne bruke enheten sin til å nå ressurser på innsiden i nettverket på kontoret, uavhengig av hvor de er, samtidig som at hvem som helst kan se på og lagre trafikken som går der. Et annet eksempel på bruk er om en for eksempel er på reise i utlandet og vil at trafikken mot internett skal komme fra nettverket hjemme, eller man er hjemme og vil at trafikken mot internett skal komme fra et annet sted, typisk for å omgå regionsperrer. Da setter man enten opp en tunnel hjem fra mobilen/PC'en sin eller en tunnel hjemmefra og ut mot en VPN leverandør.

Det som er viktig å vite om VPN her er at den legger på ekstra forsinkelse/latency på trafikken. Noe som er ekstra sårbart for spillere.

Nå er det lenge siden jeg har vært tungt inne i spillmiljøene og har ikke hørt det uttrykket bli brukt konkret om det du beskriver. Boot betyr i praksis å starte maskinen(eller konsollen, mobilen etc) og uttrykket booting i min tid beskreiv når noen forsvant fra et spill eller en chattekanal fordi de restartet, enten med vilje eller ikke. Er det dette du snakker om?

For når du begynner å dra inn DDoS angrep så er det absolutt mulig, men det er og uavhengig av VPN eller ikke. Så lenge noen har IP adressen til hjemmenettverket ditt så kan en altså sende såpass mye trafikk dit at linken tar kvelden og enten må koble seg opp igjen selv eller at en fysisk må starte routeren sin på nytt igjen. Selv om en har VPN. Den forskjellen VPN kan utgjøre her er at når du kobler deg til serveren så ser serveren en annen IP adresse enn den du har hjemme. Men IP adressene til spillerene er vel ikke noe de fleste har tilgang til uansett ville jeg trodd?

Og ved bruk av VPN da så vil og leverandøren av tjenesten ha vesentlig bedre løsninger for å kunne oppdage og blokkere DDoS angrep slik at tilkoblingen ikke blir nevneverdig påvirket.

Dette er gjeldende i spill som bruker P2P teknologi, dor eks Red Dead Redemption Online og flere andre. 

Det er veldig enkelt for folk å finne ip adressen din når man er inne på disse serverene. 

Man kaller det booting fordi det sendes så mye trafikk at spillet kræsjer, og man ender opp med å måtte reboote. 

Ofte må jeg inne i ruter innstillinger også for å bytte ip, siden nettet går så tregt at det er umulig å gjøre noe som helst. 

Det finnes tilogmed en side som heter Xresolver, der man mot en liten sum kan trykke inn et brukernavn på Xbox live, så får man opp ip. 

Takk for utfyllende svar, og det er derfor jeg har lyst til å prøve en router med open VPN for eks, slik at jeg slipper å kjøre dette gjennom PC'en eller lignende.

Men samtidig ville jeg ha NRK appen, Netflix HBO lignende uten VPN. 

Lurer egentlig på om dama kan sitte å se på Netflix gjennom vanlig tilkobling samtidig som noen spiller over VPN. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (46 minutter siden):

Har du noen kilde på dette?

Vet at endel gaming VPN'er spesialiserer seg på ddos protection. 

Når 5 spillere der 3 bruker VPN til stadighet opplever at de 2 som ikke gjør det blir angrepet og blir logget av er det nok slik. 

Jeg har ikke noe mer teknisk innsikt om hvorfor det er enklere å boote noen uten VPN annet enn det som står over her. 

Men dette er en gjenganger og slår aldri feil. 

Lenke til kommentar

Med tredjeparts firmware på ASUS ruter kan du gjøre Selective routing/VPN og sånn sett velge at enkelte enheter på ditt lokale nett skal bruke VPN mens andre ikke bruker VPN. 

Sitat

One of the nicest features VPN users discover when upgrading to ASUSWRT-Merlin is the policy routing and killswitch feature. On stock ASUSWRT, all devices will be routed through the VPN tunnel when it’s active.

On Merlin, you can choose which devices you want to use the VPN and which should ignore it. You can even tell the router to use (or skip) the VPN for specific websites.

Ulempen med å installere tredjeparts FW er at det nok gjør at du mister garantien på boksen. Hvis du da ikke får lagt inn stock FW før du sender den inn på service.

Alternativt, så kan du beholde dagens Telenor ruter og sette ruteren du kjøper (Asus) i DMZ på Telenor-ruteren, konfigurere VPN på denne (Asusen) og koble de enhetene som skal ha VPN mot denne. Krever litt mer konfigurering men du kan bruke standard firmware (på Asusen).

Endret av NoBo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (5 timer siden):

Med tredjeparts firmware på ASUS ruter kan du gjøre Selective routing/VPN og sånn sett velge at enkelte enheter på ditt lokale nett skal bruke VPN mens andre ikke bruker VPN. 

Ulempen med å installere tredjeparts FW er at det nok gjør at du mister garantien på boksen. Hvis du da ikke får lagt inn stock FW før du sender den inn på service.

Alternativt, så kan du beholde dagens Telenor ruter og sette ruteren du kjøper (Asus) i DMZ på Telenor-ruteren, konfigurere VPN på denne (Asusen) og koble de enhetene som skal ha VPN mot denne. Krever litt mer konfigurering men du kan bruke standard firmware (på Asusen).

Jeg gjorde som du sa, kjører to routere.

Bare for å prøve først kjøpte jeg express vpn i en måned, og flashet et firmware fra dem. Var et firmware som var tilpasset router modellen.

Dette funker som søren, og som sagt tidligere, nå blir jeg ikke logget av Xbox live eller disconnected fra serveren når jeg spiller mot folk som har bodd litt for lenge i kjellern til bestemor.

 

Edit: ikke at det er noe feil med de fleste som bort hos bestemor.

Endret av luly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 19.1.2021 den 18.04):

Hvilke(n) gaming VPN vil du teste?

Jeg gadd ikke lese meg opp så mye, jeg kjøpte en måned med Express VPN, mest fordi dem hadde eget tilpasset firmware som jeg kunne flashe på routern. 

Ser også at jeg kunne brukt OpenVPN hvis man ikke gidder styret med å flashe firmware.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Ok. Hva får du i hastighet (opp og ned) dersom du tester med vpn på routeren?

78 download og 65 upload med 5 i ping 

Jeg tror kanskje man får raskere om jeg ikke hadde hatt Telenor routeren mellom VPN routeren og veggen. 

Uansett så holder det til det jeg ville oppnå. 

Endret av scandalnavia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...