Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blir nyere biler stadig bedre og mere holdbare?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Mazda 3 2014. Det har vært en fin bil uten problemer siden den var ny. På siste eu-kontroll så sa mazda verkstedet at jeg måtte bytte støtdempere bak. Verkstedet skulle ha ca 10.000 for det. 

Det syns jeg var litt mye, og fant feilen selv. Øvre feste på høyre side bak hadde knekt. Det er jo enkelt å bytte tenkte jeg. Og det er det jo hvis man kan få tak i delen... 

Det festet har ikke eget delenr hos mazda, man må kjøpe hele demperen. Ettermarked-dempere kommer uten det øvre festet, man gjenbruker det gamle. Og ingen lager det festet til min modell. 

Så for å spare noen kr så kjøpe jeg brukte dempere fra en bilskrot for å plukke av festet. 

Man finner masse info på nett om at dette skjer på mazda 3, men alt er om årsmodellene før min. Det er ganske frustrerende at delene ikke fins på markedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (2 minutter siden):

De trodde bytte av del til 20.000 kunne ordne feilen. Da det ikke gjorde det, ble det tilbud på 50.000 for å bytte "hovedhjerne". Det rørte jeg ikke, da jeg hadde en vanvittig historikk med ananas feilmeldinger som ble lest av, som var variable fra gang til gang.

Spurte om dataenhet kunne returneres dersom det ikke løste feilen, det var ikke mulig. 

Hadde tilsvarende erfaring i fra møller, byttet på del etter del uten å fikse noe som helst. Stadig nye ideer om hva det kunne være. Jeg måtte såklart betale for feilsøkingen deres (no pun intended). Endte med at jeg kjørte bort til Bavaria og byttet inn dritt bilen i en BMW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Rydin said:

Man finner masse info på nett om at dette skjer på mazda 3, men alt er om årsmodellene før min. Det er ganske frustrerende at delene ikke fins på markedet. 

Mazda er vel en av verstinger når det gjelder å få tak i deler.

Hørt om folk som har måtte bestille kjempedyre tennplugger fra USA osv for de er ikke å få tak i i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Anders35 said:

Noen som har noe synspunkter på om nyere biler stadig blir bedre, sikrere,  mere holdbare osv.

Eller er fokuset som med dårlig kvalitet småelektronikk bruk og kast. 

Sikkerheten har nok utvivlsomt blitt bedre og bedre, men økningen i "smart" elektronikk fører til enormt mange feil.  Er bare å se til de nyeste elbiler, eksempelvis fra VW og Audi som er så fulde av feil de nesten er ubrukelige og hvor folk leter etter svenske-knappen for å se om en reset får liv i infotainment skjermene igjen...  

Jeg syns jeg ser mange likheter fra den første bransje jeg jobbet i (spill).  I gamle dager måtte et spill være skikkelig gjennomtestet ved release da det var umulig å sende ut oppdateringer.  Etterhvert som både PC og konsoller kom online, ble det viktigere å bare få det lansert og så fikse på det i etterkant.  Man kan vel knapt kjøpe et eneste spill i dag samme måned som lanseringen uten at det første som skjer etter innstallasjon er at spillet må hente et par gigabyte med oppdateringer.  

Samme likegyldighet til kvalitet ser vi med softwaren i biler i dag.  Desverre. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Til sammenlignig av alle skrekkhistoriene her så har junior i huset arvet min gamle Chevrolet Caprice med 87 model karroseri og 350 motor med throttle body innsprøytning fra 89.
Styreenheten for motoren er 31 år gammel og den virker enda og da han var innom US autoparts for å kjøpe ny viftemotor til varmeapparatet i går så hadde de den på lager til litt over 700 kroner.
Biler i dag har blitt et mareritt driftsmessig i forhold til hvordan ting har vært og kunne ha vært.

Lenke til kommentar

Kunnskapen om å lage holdbare biler er det ingenting å si på. 

Om noen vil gjøre det, nei. 

Den norske bilmafiaen er stort sett delt inn i store firmaer som kan ta hva de vil for delene. 

Var veldig skuffende at de ikke tok opp sinnsyke delepriser i det NRK programmet. 

Det er selvfølgelig også en del av grunnen til at verdiene på delene overstiger verdien på bilen ved skade. 

Ei xenonlykt til 30 tusen har kanskje en produksjonskostnad på en tusenlapp tørr jeg tippe. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...