Gå til innhold

Nintendo krever 131 millioner kroner fra mannen bak ROM-nettside


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av mange ROM-nettsteder fordelt på forskjellige land med hver sitt lovverk. Samlepakker med ROM-filer kan også lastes ned på de fleste torrentsider. De aller fleste som er interesserte i retrogaming, som meg selv, sitter på en hel del ROM-filer som de deler med andre likesinnede. Dette er en tapt sak.

Et annet aspekt er at eldre, mindre populære titler vil forsvinne uten emuleringssamfunnet, da disse ikke blir tilgjengeliggjort av utgiverne på nytt. De som driver med emulering er de samme som er mest interessert i gaming og som bruker mest penger på gaming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Spartapus skrev (13 timer siden):

Et annet aspekt er at eldre, mindre populære titler vil forsvinne uten emuleringssamfunnet, da disse ikke blir tilgjengeliggjort av utgiverne på nytt. De som driver med emulering er de samme som er mest interessert i gaming og som bruker mest penger på gaming.

Det er dette, og spesielt sistnevnte punkt, som Nintendo ikke virker å forstå. De skyter seg selv litt i leggen ved å gjøre seg upopulære på denne måten.

0laf skrev (13 timer siden):

Åpenbart ikke, det er fremdeles Nintendo som eier rettighetene til disse spillene, slik at loven har de nok på sin side, selv om de burde latt dette passere i stillhet.

Regner med han mente at Nintendo aldri kommer til å bli kvitt ROM-deling, uavhengig av hvor mange nettsteder de prøver å få lagt ned.

Marbash skrev (6 timer siden):

Jeg kan godt skjønne at Nintendo reagerer på at han har prøvd å tjene penger på ting de har rettigheter på. Men, det å holde noe i live ved å dele disse Rom-ene gratis, eller kun til kost av å leie nettsiden burde ikke vært lovstridig.

Enig. Problemet har med opphavsrettigheter å gjøre. Om Nintendo lar være å prøve å forsvare merkevaren sin, så mister de opphavsretten og det blir fritt frem for andre å produsere disse samme titlene for salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jo Nintendo regelrett rævkjørt mulighetene for å spille gamle spill på lovlig vis, med det teite abonnement-opplegget for å spille ytterst få NES og SNES spill på Switch. Tidligere kunne man i det minste kjøpe spillene på Wii.

Nintendo burde legge alle ROMs ut på egne sider for salg. De hadde tjent litt penger og samtidig bevart egen spillhistorie.

Selv har jeg alle ROMs jeg kan ønske lastet ned, ulovlig selvsagt. Det er jo ikke andre alternativ i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
...... skrev (3 timer siden):

Nintendo burde legge alle ROMs ut på egne sider for salg. De hadde tjent litt penger og samtidig bevart egen spillhistorie.

Veldig god idé. De kunne til og med hatt en abonnementsordning. "Netflix for ROMs". Playstation og Xbox (og Atari og SEGA) kunne gjort det samme. De kunne til og med ha laget en egen konsoll som fungerer med alle ROMs, eller bare en nettløsning som man kunne koble til eksisterende konsoller. You know, som piratene allerede gjør. Jeg hadde i alle fall betalt for det.

Per i dag kjører jeg en moddet PS3 med ROMs til alt av konsoller fra PS3 og nedover. Digger å ha alt samlet på ett sted og med kontrollere som ikke verker i hendene (NES-kontrolleren), samtidig som jeg får tilgang til akkurat de obskure spillene jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Hvis det faktisk hadde vært sant at Nintendo har rettighetene, så kunne jo Nintendo ganske enkelt, med liten innsats, lagt ut alle de gamle spillene fra Nes og SNES. Hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor manglet SNES Classic Mini konsollen kjente titler som Turtles in Time og Sunset Riders?

Jo nettopp fordi Nintendo ikke lenger har rettighetene til disse titlene og en haug med andre.

Så her er et tips. Hvis du ønsker at ROM siden din skal overleve, bare hold deg unna Mario titler og andre firstparty titler fra Nintendo.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Cappo said:

Hvis det faktisk hadde vært sant at Nintendo har rettighetene, så kunne jo Nintendo ganske enkelt, med liten innsats, lagt ut alle de gamle spillene fra Nes og SNES. Hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor manglet SNES Classic Mini konsollen kjente titler som Turtles in Time og Sunset Riders?

Jo nettopp fordi Nintendo ikke lenger har rettighetene til disse titlene og en haug med andre.

Så her er et tips. Hvis du ønsker at ROM siden din skal overleve, bare hold deg unna Mario titler og andre firstparty titler fra Nintendo.

Jeg er enig, men SNES Classic Mini manglet flere titler som Nintendo har visst rettighetene, for eksempel er det Donkey Kong Country 2 og 3, og Super Mario All Stars (alle disse spilla finnes på Online Medlemskapet til Switch). Typisk Nintendo. Denne er grunnen til at jeg har modifisert min SNES Mini for å laste opp de manglende spilla.

Lenke til kommentar
Cappo skrev (1 time siden):

Hvorfor manglet SNES Classic Mini konsollen kjente titler som Turtles in Time og Sunset Riders?

Jo nettopp fordi Nintendo ikke lenger har rettighetene til disse titlene og en haug med andre.


Kanskje fordi det er Konami-spill, som Nintendo aldri har eid rettighetene til ?
Men Nintendo eier rettighetene til tusenvis av andre spill, som denne nettsiden sikkert har delt ut gratis.
 

Marbash skrev (20 timer siden):

Men, det å holde noe i live ved å dele disse Rom-ene gratis, eller kun til kost av å leie nettsiden burde ikke vært lovstridig.


Jeg vil gjerne holde sangene til The Beatles og alle bøkene til Tolkien i live ved å dele de gratis på en nettside, å synes det burde vært lovlig.

Dessverre er virkeligheten en annen, opphavsrettigheter gjør at noen faktisk eier rettighetene på ting de har skapt, det inkluderer Nintendo.

De som driver disse nettsidene, vet at det er akkurat like ulovlig å dele 30 år gamle spill, som det er å dele nye filmer og TV-serier på torrent-sider og den slags.

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Kanskje fordi det er Konami-spill, som Nintendo aldri har eid rettighetene til ?
Men Nintendo eier rettighetene til tusenvis av andre spill, som denne nettsiden sikkert har delt ut gratis.
 


Jeg vil gjerne holde sangene til The Beatles og alle bøkene til Tolkien i live ved å dele de gratis på en nettside, å synes det burde vært lovlig.

Dessverre er virkeligheten en annen, opphavsrettigheter gjør at noen faktisk eier rettighetene på ting de har skapt, det inkluderer Nintendo.

De som driver disse nettsidene, vet at det er akkurat like ulovlig å dele 30 år gamle spill, som det er å dele nye filmer og TV-serier på torrent-sider og den slags.

Dette er vel et flott eksempel på hvorfor folk fortsatt tyr til ulovlig nedlasting.

Nintendo VET at det er et stort marked for retrospill. Men spesielt interessert i å lage en egen emulator og tilby dette gjennom onlinetjensten sin er de tilsynelatende ikke. Dette er for meg uforståelig.

Folk laster ikke ned ROMs i hovedsak fordi det er gratis, men snarere fordi det er den eneste måten å spille mange retrospill på i dag. Da spesielt spill som stort sett var å finne på arkademaskiner. Dette er også den delen som bryr seg minst om folk laster ned ROMs av spillene.

Men én bør ikke være overrasket over Nintendo. De slår hardt ned på alt som har med Mario å gjøre. Som f.eks han som hadde laget Mario karakter i Dreams på PS4. Som det er 100% umulig å tjene noe som helst penger på. 

Lenke til kommentar

Nintendo har "alltid" vært elendige på å utnytte potensialet i det enorme spillarkivet sitt, spesielt i forbindelse med internett. Jeg har aldri forstått hvorfor de ikke kjører en spotify- og/eller iTunes-modell med samtlige spill tilgjengelig, gjerne på tvers av konsollene. Dette er et tap både for forbrukerne mtp tilgang og Nintendo økonomisk. Jeg vil tro at flere millioner på verdensbasis lett hadde betalt noen tiere, dollar eller Euro i måneden for tilgang til et fullt retro-bibliotek, og spillene har de jo - det er ikke snakk om utgifter til annet enn plattform- og emulatorutvikling. VIL ikke Nintendo ha masse penger med minimum innsats?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cappo skrev (46 minutter siden):

Folk laster ikke ned ROMs i hovedsak fordi det er gratis, men snarere fordi det er den eneste måten å spille mange retrospill på i dag. Da spesielt spill som stort sett var å finne på arkademaskiner. Dette er også den delen som bryr seg minst om folk laster ned ROMs av spillene.


Mnja, det er fremdeles mulig å kjøpe alle NES, SNES og N64 spill originale dersom man ønsker det, det samme med Neo Geo.

Selv MVS, Naomi, CPS2 osv. er det et stort marked for i dag, altså de kassettene som ble brukt i arkademaskiner, du får kjøpt nær sagt alle som én brukt, men det koster en arm og et bein, mens rom's er gratis.

Cappo skrev (51 minutter siden):

Men én bør ikke være overrasket over Nintendo. De slår hardt ned på alt som har med Mario å gjøre. Som f.eks han som hadde laget Mario karakter i Dreams på PS4. Som det er 100% umulig å tjene noe som helst penger på. 


Det er helt klart at Nintendo er de som er mest ivrige og flinkest til å beskytte sine merkevarer, men de har også de største og mest verdifulle merkevarene i spillbransjen, kanskje av samme grunn, at de gjennom årene har klart å beskytte de, å bygge de opp.

Hadde du hatt en merkevare som Mario, som hadde gitt deg en fortjeneste på hundrevis av milliarder kroner gjennom årene, så hadde trolig du også ønsket å beskytte den.

Jeg synes personlig roms er helt topp, men jeg har ingen problemer med å forstå at Nintendo beskytter sine merkevarer, å går etter nettsider som deler deres spill ut gratis, enten de er flere tiår gamle eller helt nye, dette er Nintendos intellektuelle eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 6.1.2021 den 18.26):


Åpenbart ikke, det er fremdeles Nintendo som eier rettighetene til disse spillene, slik at loven har de nok på sin side, selv om de burde latt dette passere i stillhet.

Når jeg sier at det er en tapt sak mener jeg ikke denne spesifikke rettssaken, men kampen mot emulering og ulovlig deling av rom-filer. Som du sikkert vet er dette bare en av mange rom-sider og måter å skaffe seg rom-filer på, og å stenge en av dem blir en rent symbolsk handling. Rom-filer sirkulerer nå mellom så mange kanaler og brukere at å skulle bruke noe så tregt som rettsapparatet for å stanse det er håpløst. Før rettssaken i det hele tatt har startet vil det ha oppstått nye sider.

Skulle man ha stoppet emulering og deling av rom-filer måtte man ha slått hardt ned på det da dette var nytt og ikke så mange drev med det. Men det er 20-25 år siden. I dag sitter annenhver gamer på haugevis av emulatorer og rom-filer.

Lenke til kommentar
Spartapus skrev (3 minutter siden):

Når jeg sier at det er en tapt sak mener jeg ikke denne spesifikke rettssaken, men kampen mot emulering og ulovlig deling av rom-filer. Som du sikkert vet er dette bare en av mange rom-sider og måter å skaffe seg rom-filer på, og å stenge en av dem blir en rent symbolsk handling.


Men det er helt klart en handling som gjør at mange rom-sider nå har stengt ned, og at færre vurderer å åpne slike sider, i frykt for å bli saksøkt.

Det er langt vanskeligere å finne roms nå, enn det var for bare noen år siden, selv om det åpenbart fremdeles ikke er spesielt vanskelig, det meste finnes på torrentsider, Usenet og andre steder, men mange av de store rom-sidene har ikke lengre alt åpent tilgjengelig.

Lenke til kommentar
0laf skrev (8 timer siden):


Men det er helt klart en handling som gjør at mange rom-sider nå har stengt ned, og at færre vurderer å åpne slike sider, i frykt for å bli saksøkt.

Det er langt vanskeligere å finne roms nå, enn det var for bare noen år siden, selv om det åpenbart fremdeles ikke er spesielt vanskelig, det meste finnes på torrentsider, Usenet og andre steder, men mange av de store rom-sidene har ikke lengre alt åpent tilgjengelig.

Jeg har lagt merke til at enkelte sider har sluttet med rom, men som en test googlet jeg "legend of zelda rom" nå og første treff var en side som lot meg laste ned spillet (blant 6 millioner andre). Det tok meg 20 sekunder å skaffe en ulovlig rom av en av Nintendos mest kjente titler.

Lenke til kommentar
Spartapus skrev (1 time siden):

Det tok meg 20 sekunder å skaffe en ulovlig rom av en av Nintendos mest kjente titler.


Gratulerer, det er ikke spesielt vanskelig å finne, men dersom denne karen må betale 131 millioner til Nintendo, så kan det nok være flere som stenger ned, å det er vel det Nintendo håper på.

De har jo også fått arrestert Team Executer etter alle disse årene, så noe nytte har det åpenbart for Nintendo.

At det alltid vil være steder man kan laste ned roms er nok helt sikkert.

Lenke til kommentar
0laf skrev (14 timer siden):

Jeg vil gjerne holde sangene til The Beatles og alle bøkene til Tolkien i live ved å dele de gratis på en nettside, å synes det burde vært lovlig.

Dette er et ikke-argument. En vesentlig forskjell er at man fortsatt får kjøpt/streamet The Beatles, og sist jeg var i en bokhandler fant jeg alle Ringenes Herre-bøkene på utstilling der.

Mange av spillene på disse ROM-sidene er umulig å få tak i på lovlig vis.

Lenke til kommentar

Nintendo bør heller vurdere mulighetene for å tjene penger på emulering fremfor å bruke penger på å bekjempe det og få masse negativ omtale på kjøpet.

De kunne f.eks. solgt en konsoll som var laget for å putte rom-filer inn på den, slik at folk kunne lage sine egne retro gaming-stasjoner hjemme. Og så kunne de f.eks. formet disse konsollene slik at de lignet på klassiske Nintendo-konsoller som NES og SNES, for å appellere til nostalgien slik at folk foretrekker å kjøpe disse fremfor en raspberry pi eller å emulere på PC.

At de ikke har tenkt på dette før! 😛😛😛

Lenke til kommentar
...... skrev (4 timer siden):

Mange av spillene på disse ROM-sidene er umulig å få tak i på lovlig vis.


Hvem av de er det? Alle de 214 spillene Nintendo slapp til NES i Norge kan du nærmest når som helst kjøpe på Finn eller eBay, det samme med SNES og N64 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...