Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ransaking av mobiltelefon


sk0yern

Anbefalte innlegg

Denne var interessant: https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-krenket-kriminell/73193940
TL;DR: Dette medfører at politiet ikke lenger kan gå inn i mobiltelefoner der eieren sier det er kommunikasjon med advokat, lege eller prest på telefonen.

Dette høres jo ut som et gigantisk smutthull, så jeg vil anta at retningslinjene vil si noe om at kommunikasjon med advokat o.s.v. ikke skal gås gjennom. I så fall, hvordan forholder man seg til at en telefon har sms-dialog med kontakten "John Christian Elden", men med nummer som ikke er registrert på Elden?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 542d1...5b4
sk0yern skrev (11 minutter siden):

I så fall, hvordan forholder man seg til at en telefon har sms-dialog med kontakten "John Christian Elden", men med nummer som ikke er registrert på Elden?

 

 

Man spør den man angivelig har hatt kontakt med om kontakten er reell uten å gå inn på innhold...

Anonymous poster hash: 542d1...5b4

Lenke til kommentar

Flott. Politiet trer ofte opp som cowboyer. Det handler ikke om krenket eller fange tyver, men at alle må forholde seg til lover og regler. 

 

Det er lett å bli uskyldig implisert i saker om navnet sitt dukker opp på telefonen til en kriminell, også ved rent uhell. Er flere som kan få full ransakelse hjemme bare fordi de tilfeldigvis dukka opp på telefonen til en dealer feks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når min egen advokat som også har vært politibetjent i mange år sier rett ut til meg at du har NULL rettigheter og at politiet nesten kan gjøre hva de vil så er dette på tide.

Norsk politi er bortskjemt, de får godkjent både varetekt og ransaking alt for lett.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (12 timer siden):

Politiet kan oversende mobilen til tingretten, og tingretten kan gå gjennom den. 

Noe som vel i praksis betyr at politiet ikke vil gjøre dette for mindre alvorlige hendelser.
Hva kan i så fall konsekvensen være dersom man feilaktig påstår man har dialog med advokat/lege på telefonen, men det etter gjennomgang viser seg at dette ikke stemmer?

Motarbeiding av rettsvesenet? eller §326 - motarbeidelse av offentlig tjenestemann?

Endret av sk0yern
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (På 4.1.2021 den 17.02):

Når min egen advokat som også har vært politibetjent i mange år sier rett ut til meg at du har NULL rettigheter og at politiet nesten kan gjøre hva de vil så er dette på tide.

Norsk politi er bortskjemt, de får godkjent både varetekt og ransaking alt for lett.

 

 

 

 

Du har mye erfaring fra politi i andre land, og har et godt grunnlag for sammenligning skjønner jeg?

Tror du skal være nokså fornøyd med tilstanden her til lands jeg. 
 

Du har kanskje gjort mye ulovlig og har vært mye i kontakt med politiet, da du har egen advokat? «Kjenninger» (les: kjeltringer) er vel de første til å klage såvidt jeg har skjønt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (2 timer siden):

Du har mye erfaring fra politi i andre land, og har et godt grunnlag for sammenligning skjønner jeg?

Tror du skal være nokså fornøyd med tilstanden her til lands jeg. 
 

Du har kanskje gjort mye ulovlig og har vært mye i kontakt med politiet, da du har egen advokat? «Kjenninger» (les: kjeltringer) er vel de første til å klage såvidt jeg har skjønt! 

Ja kjenner til politiet i Nederland, UK, og har 2 venner som er politi i USA..Har også 1 barndomsvenn som er politi i Norge.

Har også en nettvenn som jobber i GOE i Sao Paulo.

Aldri sittet i varetekt eller fengsel, men hatt noe kontakt med politiet, hvordan ellers skal man vite hvordan de faktisk oppfører seg og alle jeg kjenner som lever totalt A4 liv har ikke noe større tillit ovenfor politiet enn meg.

Bare les på OPS twitter kommentarer , at politiet nå sist tok en sykkel tyv på fersken, men velger bare bortvise er som en fuck you til alle oss som har fått frastjålet sykler, men de tar inn i arresten en 25åring som har 2gram hasj på seg og mulig ødelegger livet til en helt normal kar som ikke skader eller stjeler fra andre..

Faktum er at de bortskjemt på kunne sette folk i varetekt det er blitt påpekt av menneskerettighets grupper årlig og at politiet skal bare kunne si at man er rød i øynene så ransake burde ikke være OK for noen.

Man burde ha skjellig grunn og ikke misbruke det.

Jeg er for at politiet skal være så folkelig som mulig slik at folk kan se dem som seg selv og at det ikke blir sånn at politiet holder seg med politiet, de er en alt for homogen gruppe og begynner nærme seg USA typ politi.

Vi er ikke tjent med et politi som har en attitude som oss mot dem eller at de tenker på seg selv som høyere enn oss andre i samfunnet.

Så om du tror jeg hater politiet tar du helt feil, jeg er kritisk til politiet, at noe er forbudt betyr ikke at det er moralskt feil bryte loven.Ref til være jøde, homofil, lesbisk, eller narkoman eller bare en som nyter annet en alkohol.

Tok 30år før politiet startet behandle Narkomane som mennesker, uten folk som var kritiske til måten narkomane ble/blir behandlet på hadde det aldri tatt slutt.

Og bare for å avslutte, ha fast advokat man kjenner er ganske normalt for stor andel Nordmenn så korrelasjonen med kriminalitet ser jeg ikke.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (26 minutter siden):

Ja kjenner til politiet i Nederland, UK, og har 2 venner som er politi i USA..Har også 1 barndomsvenn som er politi i Norge.

Har også en nettvenn som jobber i GOE i Sao Paulo.

Aldri sittet i varetekt eller fengsel, men hatt en del kontakt med politiet ja, hvordan ellers skal man vite hvordan de faktisk oppfører seg og alle jeg kjenner som lever totalt A4 liv har ikke noe større tillit ovenfor politiet enn meg.

Bare les på OPS twitter kommentarer , at politiet nå sist tok en sykkel tyv på fersken, men velger bare bortvise er som en fuck you til alle oss som har fått frastjålet sykler, men de tar inn i arresten en 25åring som har 2gram hasj på seg og mulig ødelegger livet til en helt normal kar som ikke skader eller stjeler fra andre..

Faktum er at de bortskjemt på kunne sette folk i varetekt det er blitt påpekt av menneskerettighets grupper årlig og at politiet skal bare kunne si at man er rød i øynene så ransake burde ikke være OK for noen.

Man burde ha skjellig grunn og ikke misbruke det.

Jeg er for at politiet skal være så folkelig som mulig slik at folk kan se dem som seg selv og at det ikke blir sånn at politiet holder seg med politiet, de er en alt for homogen gruppe og begynner nærme seg USA typ politi.

Vi er ikke tjent med et politi som har en attitude som oss mot dem eller at de tenker på seg selv som høyere en oss andre i samfunnet.

Så om du tror jeg hater politiet tar du helt feil, jeg er kritisk til politiet, at noe er forbudt betyr ikke at det er moralskt feil bryte loven.Ref til være jøde, homofil, lesbisk, eller narkoman eller bare en som nyter annet en alkohol.

Tok 30år før politiet startet behandle Narkomane som mennesker, uten folk som var kritiske til måten narkomane ble/blir behandlet på hadde det aldri tatt slutt.

 

 

Problemet ditt er nok først og fremst at du er uenig i hva som bør være lov, og ikke lov. Og at det irriterer deg når politiet håndhever de lovbruddene du selv mener ikke burde vært ulovlige.

Men det er ikke politiet som bestemmer lovene. 
 

Og disse «a-4»-vennene dine som har like liten tillit til politiet som deg selv. Den må du nok litt lengre ut på skævven med. Politiet i Norge er verdensledende når det kommer til tillit i befolkingen. 
 

Men det er klart, din definisjon av «A4» er nok annerledes enn min. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (10 minutter siden):

Problemet ditt er nok først og fremst at du er uenig i hva som bør være lov, og ikke lov. Og at det irriterer deg når politiet håndhever de lovbruddene du selv mener ikke burde vært ulovlige.

Men det er ikke politiet som bestemmer lovene. 
 

Og disse «a-4»-vennene dine som har like liten tillit til politiet som deg selv. Den må du nok litt lengre ut på skævven med. Politiet i Norge er verdensledende når det kommer til tillit i befolkingen. 
 

Men det er klart, din definisjon av «A4» er nok annerledes enn min. 

Undersøkelser gjort viser at tilliten er lavere en før.

Jeg er fullt klar over at politikere er de som kan endre lover og innføre lover.

Under WW2 så kunne politibetjenter valgt la moral stå ovenfor loven og ikke sendt folk i døden.

Samme med homofile og lesbiske samt velge ikke arrestere eller bøtlegge en person som er så lavt nede at de er narkomane.

Men du er vel såpass A4 at loven er loven selv når det er moralskt forkastlig.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

14 hours ago, DaniNichi said:

Så om du tror jeg hater politiet tar du helt feil, jeg er kritisk til politiet, at noe er forbudt betyr ikke at det er moralskt feil bryte loven.Ref til være jøde, homofil, lesbisk, eller narkoman eller bare en som nyter annet en alkohol

 

13 hours ago, DaniNichi said:

Samme med homofile og lesbiske samt velge ikke arrestere eller bøtlegge en person som er så lavt nede at de er narkomane

Nå er det jo ikke ulovlig hverken å være jøde/homofil/lesbisk, (eller en kombo av dette) i Norge og kan ikke se at politiet i Norge har utsett seg noen av disse gruppene som "mål" men det er mulig at du har en annen erfaring med dette?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (14 timer siden):

Og bare for å avslutte, ha fast advokat man kjenner er ganske normalt for stor andel Nordmenn så korrelasjonen med kriminalitet ser jeg ikke.

At noe er "ganske vanlig" er jo et relativt begrep, men etter å ha sett hvor få tiltalte som faktisk har et konkret forsvarerønske når de blir spurt om det så har jeg kommet til motsatt konklusjon av deg.

At det er vanlig for deg og din omgangskrets er nok heller en indikasjon på at dere avviker fra normalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BearCat skrev (33 minutter siden):

 

 

Nå er det jo ikke ulovlig hverken å være jøde/homofil/lesbisk, (eller en kombo av dette) i Norge og kan ikke se at politiet i Norge har utsett seg noen av disse gruppene som "mål" men det er mulig at du har en annen erfaring med dette?

 

Kan du historie ?

https://www.norgeshistorie.no/andre-verdenskrig/1721-norsk-politi-under-andre-verdskrig.html

Lett si unnskyld når du har halve beinet ut av livet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OV3Ab/norsk-politi-legende-til-homofile-unnskyld

 

Og pr idag samt tilbake ca 30års tid har Narkomane vært offer for politiet sitt maktmisbruk.

Sivile er de som kjemper for at urett som for de over skal stilne og ikke forbli en urett i samfunnet, politiet har aldri selv stått som en motvekt mot lover og regler som er moralskt feil..Se på hvordan de slåss mot Avkriminalisering av narkotika som eks..

Vi har noen i politiet siste 5-6årene i form av LEAP Skandinavia som står for avkriminalisering , men de blir uglesett blant sine "egne".

 

Endret av DaniNichi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (12 minutter siden):

At noe er "ganske vanlig" er jo et relativt begrep, men etter å ha sett hvor få tiltalte som faktisk har et konkret forsvarerønske når de blir spurt om det så har jeg kommet til motsatt konklusjon av deg.

At det er vanlig for deg og din omgangskrets er nok heller en indikasjon på at dere avviker fra normalen.

Du har får ha dine meninger og tanker, skjønner ikke engang hvor du vil med det.

Og ikke bryr jeg meg, fleste jeg kjenner har en advokat de bruker om de trenger hjelp med alt fra kontrakter, testament , barnefordeling osv osv.

Alltid trodd advokater var som fastleger at man holdt seg til en og at det var normalen.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Du har får ha dine meninger og tanker, skjønner ikke engang hvor du vil med det.

Og ikke bryr jeg meg, fleste jeg kjenner har en advokat de bruker om de trenger hjelp med alt fra kontrakter, testament , barnefordeling osv osv.

Alltid trodd advokater var som fastleger at man holdt seg til en og at det var normalen.

 

 

 

Hvis man har et liv som består av å være i kontakt med politiet, rettsvesenet, krangling om barnefordeling og/eller trøbbel og uenigheter om arv og testamentet  - så ja, da er det sikkert «vanlig» å ha en fast advokat.

Jeg lever et nokså normalt, lite turbulent og lovlydig liv. Det samme gjør 99,9 % av min omgangskrets. Ingen av disse har såvidt jeg vet «fast advokat». 
 

At du sammenligner det å ha fastlege med å ha «fastadvokat» sier vel sitt.

Du mener altså at forbud  mot narkotika er «moralsk feil». Det er jo DIN mening. Mens demokratiet Norge mener per dags dato at det er riktig. Det kan selvfølgelig forandre seg. Men sånn er det nå i hvertfall i dag. En lov kan ikke slutte å gjelde, fordi NOEN mener det er feil.

Jeg tipper du syntes det er vanskelig å forholde deg til dette, og velger å trosse forbudet. Det er jo et valg du tar. Men da må du jo i mellomtiden, frem til dette evt blir lovlig, også tåle å ta støyten når den kommer  i form av bøter eller lignende. Blir jo for dumt å bevisst bryte loven, også klage og syte fordi politiet håndhever lovverket. Flytt til et land det er lov da vel! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (6 timer siden):

Hvis man har et liv som består av å være i kontakt med politiet, rettsvesenet, krangling om barnefordeling og/eller trøbbel og uenigheter om arv og testamentet  - så ja, da er det sikkert «vanlig» å ha en fast advokat.

Jeg lever et nokså normalt, lite turbulent og lovlydig liv. Det samme gjør 99,9 % av min omgangskrets. Ingen av disse har såvidt jeg vet «fast advokat». 
 

At du sammenligner det å ha fastlege med å ha «fastadvokat» sier vel sitt.

Du mener altså at forbud  mot narkotika er «moralsk feil». Det er jo DIN mening. Mens demokratiet Norge mener per dags dato at det er riktig. Det kan selvfølgelig forandre seg. Men sånn er det nå i hvertfall i dag. En lov kan ikke slutte å gjelde, fordi NOEN mener det er feil.

Jeg tipper du syntes det er vanskelig å forholde deg til dette, og velger å trosse forbudet. Det er jo et valg du tar. Men da må du jo i mellomtiden, frem til dette evt blir lovlig, også tåle å ta støyten når den kommer  i form av bøter eller lignende. Blir jo for dumt å bevisst bryte loven, også klage og syte fordi politiet håndhever lovverket. Flytt til et land det er lov da vel! 

Var jo slike som deg som bare stod å så på at politiet arresterte jøder i Norge under andre verdenskrig som 99% av de "normale" A4 folka også gjorde i Norge, så har man andre siden 1%'en som eks Milorg som stod i mot det.

Samme som 1%'en som kjempet for homofile sine rettigheter og ønsket slutt på forfølgelsen av homofile.

De startet alle som en liten gruppe mennesker som tørte stå opp for andre selv om en lov skrevet i en bok mente noe annet eller myndighetene.

Jeg velger jobbe mot ting som er åpenbart urett som eks forfølgelse av syke mennesker nemlig narkomane det betyr ikke at jeg er kriminelle eller at min omgangskrets er det.

Fleste jeg kjenner som jobber for avkriminalisering har Master og har gode jobber.

https://www.rusreform.no

Endret av DaniNichi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Var jo slike som deg som bare stod å så på at politiet arresterte jøder i Norge under andre verdenskrig som 99% av de "normale" A4 folka også gjorde i Norge, så har man andre siden 1%'en som eks Milorg som stod i mot det.

Samme som 1%'en som kjempet for homofile sine rettigheter og ønsket slutt på forfølgelsen av homofile.

De startet alle som en liten gruppe mennesker som tørte stå opp for andre selv om en lov skrevet i en bok mente noe annet eller myndighetene.

Jeg velger jobbe mot ting som er åpenbart urett som eks forfølgelse av syke mennesker nemlig narkomane det betyr ikke at jeg er kriminelle eller at min omgangskrets er det.

Fleste jeg kjenner som jobber for avkriminalisering har Master og har gode jobber.

https://www.rusreform.no

Hvor mange ganger skal du dra 2-verdenskrig kortet ditt? Nokså respektløst å i det hele tatt sammenligne disse tingene mener nå jeg.  

Det virker forøvrig som om du mener at alle som bruker narkotika er syke? Mener du faktisk det?

Jeg tar meg friheten til å anta litt nå;

Det er nokså åpenbart ved å lese i innleggene dine at du er tidligere straffet for bruk/besittelse av narkotika. Har jeg rett? Jeg vil videre anta at du er nokså bitter for dette. Men vil du påstå at du er narkoman? Syk? Følte du at politiet og rettsvesenet i ditt tilfelle straffet en syk mann, for å ha tatt medisinen sin som uheldigvis er ulovlig?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (Akkurat nå):

Hvor mange ganger skal du dra 2-verdenskrig kortet ditt? Nokså respektløst å i det hele tatt sammenligne disse tingene mener nå jeg.  

Det virker forøvrig som om du mener at alle som bruker narkotika er syke? Mener du faktisk det?

 

 

Hva du antar gidder jeg ikke kommentere engang og andre verdenskrigs korte er beste beviset på følge noe blindt kan være feil..

Vi har også de homofile du glemte de eller ? og siden de stoppet med det ble det de narkomane som ble ofrene for myndigheten og politiets urett. Skjønner du følte deg truffet av å vite at du hadde vært en av de på sidelinjen i alle de historiske sakene her, er ikke lett ta slikt inn over seg det skjønner jeg godt...

Men nei ikke alle som bruker rus er syke de fleste 99% er velfungerende mennesker og dermed burde det ikke være forbudt bruke eller ha en hvis mengde stoff på seg.

Se link om hva jeg jobber med frivillig på fritiden

https://www.rusreform.no

Jeg mener politiet har all rett til selv kunne forstå at hva de gjør er feil så nekte gjøre handlingen og heldigvis har mange våknet rundt om i verden der LEAP er største organisasjonen innen dette arbeidet 

https://lawenforcementactionpartnership.org/

https://www.leapscandinavia.org

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...