Gå til innhold

Nytt parabolhode - hvor viktig er det?


Anbefalte innlegg

Når en leser på Canal Digital sine sider, anbefaler de nytt parabolhode når en bytter dekoder. Jeg fikk byttet dekodere for en stund siden, men tok ikke med parabolhoder. Har i dag 4 uttak på eksisterende hode, men det er sikkert over 10 år gammelt. Sliter litt med signalkvaliteten på ene TVen, og viser middels signal overalt. Det står også at uten nytt parabolhode, får en ikke tilgang til de nyeste funksjonene dekoderen støtter. Hva snakker en om da? Vurderer å bare gå til innkjøp av nytt, dersom det er en enkel måte å bedre kvaliteten på. Prøvd nett på OnePlace, men ustabilt som fy. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har flyttet noen ganger de siste 4 årene, og der jeg bodde før for 5 år siden, hadde jeg hode med 4 utganger.

Nå har hodet bare en utgang, som kan formidle flere kanaler på en gang. 
Jeg har nå en ledning inn i huset, og en splitter til to dekodere. 
Da kan jeg ta opp to programmer på hver av dekoderne.

Nå har det kommet en lengd etterlengtet oppdatering på OnePlace boksen, og Internett fungerer helt utmerket før og mye bedre nå.

Men Disney og Netflix er bare HD og Ultra 4K, mens på TV får jeg 4K og Dolby Vision.

Men serier, Nrk TV og ukesarkivet fungerer utmerket. 
Og verden går fremover, og både parabolhode og ledninger varer bare så lenge.

Og nye parabolhoder er bedre enn de gamle.

Så ting må byttes med jevne mellomrom.
Ps: etter 22 år med parabol har jeg aldri hatt problemer med signal.

Borsett fra ved tett snøvær og vind og tykke tordenskyer. 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (6 timer siden):

Hva snakker en om da?

Regner med det er 'Single cable' funksjonen de mener. Som beskrevet i innlegget over. Nytt hode har single cable utgang, og kobles til single cable inngang på nye dekodere. En enkel kabel gir da samme funksjonalitet som man trengte to kabler til før.
Det er enkelt å få nytt hode fra CD, virker som det er en standardløsning på kundeservice når man har problemer. 

Man bør også sjekke om signalstyrken blir bedre ved å vri antenne litt. Noen millimeter kan gjøre forskjell.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Jeg har flyttet noen ganger de siste 4 årene, og der jeg bodde før for 5 år siden, hadde jeg hode med 4 utganger.

Nå har hodet bare en utgang, som kan formidle flere kanaler på en gang. 
Jeg har nå en ledning inn i huset, og en splitter til to dekodere. 
Da kan jeg ta opp to programmer på hver av dekoderne.

Nå har det kommet en lengd etterlengtet oppdatering på OnePlace boksen, og Internett fungerer helt utmerket før og mye bedre nå.

Men Disney og Netflix er bare HD og Ultra 4K, mens på TV får jeg 4K og Dolby Vision.

Men serier, Nrk TV og ukesarkivet fungerer utmerket. 
Og verden går fremover, og både parabolhode og ledninger varer bare så lenge.

Og nye parabolhoder er bedre enn de gamle.

Så ting må byttes med jevne mellomrom.
Ps: etter 22 år med parabol har jeg aldri hatt problemer med signal.

Borsett fra ved tett snøvær og vind og tykke tordenskyer. 

Jepp, jeg bruker dekoderen utelukket til å se linær-TV. Alt av apper er mye bedre på TVen uansett. :)  Har mobilt bredbånd, som sikkert er grunnen til at internett-TV fungerer så dårlig. 

 

5 minutes ago, Hårek said:

Regner med det er 'Single cable' funksjonen de mener. Som beskrevet i innlegget over. Nytt hode har single cable utgang, og kobles til single cable inngang på nye dekodere. En enkel kabel gir da samme funksjonalitet som man trengte to kabler til før.
Det er enkelt å få nytt hode fra CD, virker som det er en standardløsning på kundeservice når man har problemer. 

Man bør også sjekke om signalstyrken blir bedre ved å vri antenne litt. Noen millimeter kan gjøre forskjell.

Takker! Får tilsendt to nye hoder i tillegg til splitter gratis av Canal Digital. God service!

Lenke til kommentar

Hadde også litt problemer med en veldig gammel parabol for noen år siden, men valgte å bytte hele parabolen til en flat modell som nesten ikke synes på veggen.

Denne har Unicable II, altså med en kabel inn i huset som kan splittes til maks 24 dekodere.

Kjører nå OnePlace i flere rom i huset, alle med Kodi installert slik at de også funker direkte med Plex-serveren osv. samt en rekke andre programmer.
Det er veldig kjekt med Android-baserte dekodere, flere gamle "TV-bokser" er nå erstattet av en OnePlace i hvert rom.

Mitt inntrykk av OnePlace er at ukesarkivet og noen andre funksjoner er veldig trege, å noen ganger kommer ikke programmet i det hele tatt.
Etter noe tids bruk fyller alle mine tredjepartsprogrammer også opp SD-kortet, så det må litt vedlikehold til.
Nå og da henger dekoderne seg helt opp, å må nullstilles i utviklermenyen, som betyr litt jobb med å installere på nytt, men man blir vant til det ... alt i alt synes jeg de fungerer bra.

For egen del fungerer OnePlace langt bedre enn å ha ting installert på TV'en, men det kan ha noe med oppsettet å gjøre, hvor alle dekodere går gjennom eget nettverk osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...