Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Alternativ for å unngå tracking på nett


Anbefalte innlegg

Jeg bruker google for å finne interessante artikler og kilder. Jeg klikker også innom et antall nettsider for å holde meg oppdatert. Hvis det fantes en god måte å betale en fornuftig pris, så hadde jeg foretrukket det. Alternativt så er jeg villig til å bli eksponert for generisk reklame.

Jeg har veldig lite lyst til at en crappy innholdsleverandør som har laget en catchy overskrift som lurer meg inn skal få tilgang til all verdens intim info om meg. Derfor klikker jeg alltid på consent popup og skrur av alle cookies. På nytt og på nytt og på nytt... Kjører ad-blocker. Og nettsidene blir bare større og større, mer crap og innholdet blir i alle fall ikke _mer_ sofistikert enn det var for 20 år siden...

Finnes det ikke en enklere løsning på dette? Ala Opera mini i gamle dager. Skrap det statiske innholdet av en nettside. Rendre den "flatt" som tekst, bilder og enkel html-linking. Server den reformaterte nettsida via en "portal" som også funker på enheter som ikke tillater å installere egen webbrowser (iOS). Det gir en "single-point-of-leakage", så lenge man kan stole på "Opera mini" så vet ikke resten av nettet stort om deg. Og journalistene og de andre som lager innhold kan velge å putte  inn statisk ikke-målrettet reklame og få betalt, eller å ikke få betalt.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, det finnes ikke. Web har utviklet seg siden "gamle dager", ikke nødvendigvis til det bedre for brukere som er opptatt av å ivareta personvernet sitt.
Eksempel på ting som er helt tullete men som "alle" nettsteder gjør:
- javascript må være på, eller får du bare opp informasjon om at nettstedet ikke virker ute javascript
- laster megabytes på megabytes med skrifttyper, rammeverk og annet ræl fra andre nettsteder før innholdet på nettstedet kan vises
dette er i og for seg ikke skadelig, men det bygger en presedens for at brukere "må" akseptere ting for å kunne bruke et nettsted. Da er det også lettere å få brukere til og akseptere andre ting, som reklame, sporing (de kaller det ikke det) osv.

Så hva kan en stakkars bruker gjøre da?
- bruke nettleseren i privat / anonym modus
- bruke en annen nettleser (enn den du vanligvis bruker) til research, i håp om at det skal forhindre at personlig informasjon lekkes
- installere "plugins" i nettleseren (uBlock origin, ++) som hindrer noe av informasjonen i å nå frem i nettleseren din
- sette opp en proxy (eksempel: Pi-hole) som blokkerer annonser og annet skadelig innhold ved hjelp av nullruting (dns sinkhole)

ingen av tiltakene er perfekte, og flere av dem gjør brukeropplevelsen dårligere (du må drive og legge til unntak på nettsteder d vil bruke, osv.)

Lenke til kommentar

Ting som “Incognito Mode”, “InPrivate”, “Private Browsing” eller lignende, gjør at PII (personally identifiable information) generelt slettes etter endt økt, å er i hvert fall en god start, så slipper du å slette cookies hele tiden.

VPN, Tor, proxier og annet kan benyttes dersom man ønsker en annen for privatliv på nett.

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Ting som “Incognito Mode”, “InPrivate”, “Private Browsing” eller lignende, gjør at PII (personally identifiable information) generelt slettes etter endt økt, å er i hvert fall en god start, så slipper du å slette cookies hele tiden.

VPN, Tor, proxier og annet kan benyttes dersom man ønsker en annen for privatliv på nett.

Privacy mode har mye for seg, men min forståelse er at det fremdeles lar seg gjøre å tracke meg vha «fingerprinting». Når nettleseren min ber om en nettside så avslører den samtidig en masse om min maskinvare som skal gjøre det lettere å lage gode nettsider. Så som cpu-modell. Skjermoppløsning. Eller versjonsnummeret av Java runtime. Eller om maskinen min støtter russiske font-sett.
 

Ved å sammenligne et slikt fingeravtrykk så kan man (med en viss sannsynlighet) fastslå at «besøkende#1234» er identisk med «besøkende#4321». Det er informasjon som en nettside og deres annonsører ikke trenger for å vise meg en 10-linjers oppskrift på juleribbe. Til det så hadde det vært tilstrekkelig å «skrapt» siden for synlig innhold, hoste det via en annen mekanisme, og voila...

Det fine med Opera Mini var at det var brukervennlig og løste andre problemer (manglende nettleser i gamle telefoner, dårlig båndbredde). Hvorvidt Opera finansierte dette ved å spionere på kundene sine er ukjent.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...