Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Leilighet med to nettverksuttak


Anbefalte innlegg

Har nylig flyttet inn i en leilighet med to nettverksuttak, i hver sin ende av leiligheten (soverom og stue). Har foreløpig satt opp trådløsnettet i stua, og brukt nettverkskabel direkte i maskin fra soverommet/hjemmekontoret. Men skulle gjerne hatt litt sterke wifi på soverommet til mobile enheter.

Siden jeg faktisk har to nettuttak så skal det vel være mulig å unngå en dyr Mesh-løsning? Er det så enkelt som at jeg bare kan kjøpe en ekstra ruter og koble opp denne på soverommet? Finnes det en måte å gjøre dette på som gjør at begge ruterne anses som samme nett, dvs. at jeg slipper å logge av koblingen til stuenettet og logge på koblingen til soveromsnettet, når jeg forflytter meg i leiligheten og ønsker bedre dekning?

Hvis det har betydning: Vi har nett fra Telia (tidligere Get). Ringte og hørte med kundeservice, de visste ikke om noen annen metode enn Mesh...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre med en ekstra ruter, men det kan gi komplikasjoner hvis ikke den kan settes i aksesspunktmodus. Uten klientstyringsdelen som er kjernen i mesh, risikerer man også at klienter ikke blir tilkoblet det wifi-nettet man helst bør henge. Dvs. når du tar mobilen med fra stua til soverommet blir den hengende igjen på ruteren på stua, selv om den har bedre forhold gjennom aksesspunktet på soverommet. 

Klientstyringen i en mesh-løsnig er det som bestemmer hvilket aksesspunkt i mesh-oppsettet en klient skal være tilkoblet.

Selv en rimelig mesh-løsning med to enheter kan her være bedre løsning, spesielt siden du har mulighet for kablet backhaul.

Lenke til kommentar

@NULL og @MrMidget : Takker for svar. Var ikke klar over at det finnes noe som heter "AP-modus", men det høres jo i utgangspunktet midt i blinken ut. Var heller ikke klar over at mesh med "kablet backhaul" var en greie.

Sitat

Uten klientstyringsdelen som er kjernen i mesh, risikerer man også at klienter ikke blir tilkoblet det wifi-nettet man helst bør henge

Kanskje vanskelig å svare på generelt, men hvor vanlig er dette problemet for rutere med AP-modus? Er det et større sjanse for at billige  (<1000 kr) rutere gir dette problemet - eller ligger risikoen i enhetene man bruker, og ikke i selve ruteren?

 

Tar gjerne i mot tips om aktuelle produkter (enten ruter eller mesh-løsning) hvis noen har det.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Cinemarxism said:

@NULL og @MrMidget : Takker for svar. Var ikke klar over at det finnes noe som heter "AP-modus", men det høres jo i utgangspunktet midt i blinken ut. Var heller ikke klar over at mesh med "kablet backhaul" var en greie.

Kanskje vanskelig å svare på generelt, men hvor vanlig er dette problemet for rutere med AP-modus? Er det et større sjanse for at billige  (<1000 kr) rutere gir dette problemet - eller ligger risikoen i enhetene man bruker, og ikke i selve ruteren?

 

Tar gjerne i mot tips om aktuelle produkter (enten ruter eller mesh-løsning) hvis noen har det.

De mer påkostede mesh-løsningene har en egen radio som benyttes for kommunikasjon mellom mesh-aksesspunktene, og så er det i tillegg 2,4 og 5GHz-radio som benyttes for kommunikasjon med klienter. De rimeligere løsningene (vel, og noen dyre...) benytter samme radio for å kommunisere mellom mesh-aksesspunktene og ut til klientene. Ved man kjører kabling til mesh-aksesspunktene blir det langt mindre trafikk som skal gå via wifi, og hvordan "backhaul"-trafikken da håndteres blir ikke like viktig.

Når det gjelder "sticky clients" er det ikke noe som er knyttet til ruterne i seg selv. Her kan man kanskje si at jo bedre/dyrere ruteren er, jo større blir problemet, fordi den kan gi lengre rekkevidde? På noen rutere kan det være en "cutoff"-verdi som kan justeres med at ruteren skal koble fra klienter som har under et vist signalforhold - da kan klienten prøve å koble seg til "det nettet den kjenner som ser ut til å ha best forhold".

 

Lenke til kommentar
Cinemarxism skrev (På 17.12.2020 den 12.38):

Har nylig flyttet inn i en leilighet med to nettverksuttak, i hver sin ende av leiligheten (soverom og stue). Har foreløpig satt opp trådløsnettet i stua, og brukt nettverkskabel direkte i maskin fra soverommet/hjemmekontoret. Men skulle gjerne hatt litt sterke wifi på soverommet til mobile enheter.

Siden jeg faktisk har to nettuttak så skal det vel være mulig å unngå en dyr Mesh-løsning? Er det så enkelt som at jeg bare kan kjøpe en ekstra ruter og koble opp denne på soverommet? Finnes det en måte å gjøre dette på som gjør at begge ruterne anses som samme nett, dvs. at jeg slipper å logge av koblingen til stuenettet og logge på koblingen til soveromsnettet, når jeg forflytter meg i leiligheten og ønsker bedre dekning?

Hvis det har betydning: Vi har nett fra Telia (tidligere Get). Ringte og hørte med kundeservice, de visste ikke om noen annen metode enn Mesh...

Anbefaler deg her å skru av wifi på ruteren du har i dag å heller kjøpe 2x Unifi AP'er, som f.eks Unifi ac lite. Her følger det også med festeanordning så du kan montere det på enten tak eller vegg. Tar litt lenger tid å sette det opp, men det er jo ett engangstilfelle og er helt klart verdt det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...