Gå til innhold

Er Apple AirPods Max verdt pengene?


Hedonism

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Poenget er at man hører forskjell og at verken xm4 eller airpods max er gode nok til å fortjene en prislapp på 7000. 

Jeg har ikke testet de selv såklart men reviews peker på at de er ca like gode som xm4 alt ettersom hva du selv liker. 

Så prisen burde vært 3500 

Og poenget mitt var intet annet enn å kommet med et motsvar på følgende påstand som jeg mener er feil :

Sitat

I mine øyne så kan ikke Bluetooth levere gode nok lyd til at noen bt-hodetelefoner er verdt den summen. 

Ikke for å forsvare prisen til verken det ene eller det andre. At du kan høre forskjell på XM4 med kabel og uten kabel stammer ikke fra begrensningen til bluetooth i seg selv men heller til begrensningen til lydprosesseringen i selve klokkene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (47 minutter siden):

Og poenget mitt var intet annet enn å kommet med et motsvar på følgende påstand som jeg mener er feil :

Ikke for å forsvare prisen til verken det ene eller det andre. At du kan høre forskjell på XM4 med kabel og uten kabel stammer ikke fra begrensningen til bluetooth i seg selv men heller til begrensningen til lydprosesseringen i selve klokkene. 

Kan hende du har rett i kodeken, nettopp fordi det er så vanskelig å sammenligne likt. Det jeg mente var uansett at Bluetooth ikke leverer god nok lyd til å forsvare prisen. For Bluetooth klarer det ikke enten pga kodek eller pga kraften i klokkene. Spesielt med støydemping virker det som de ikke klarer det. Ei heller har de andre egenskaper som dekker opp for det.

Igjen, halve prisen hadde vært godkjent. Hadde ikke vært et kupp, men en fair pris.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Det jeg mente var uansett at Bluetooth ikke leverer god nok lyd til å forsvare prisen. For Bluetooth klarer det ikke enten pga kodek eller pga kraften i klokkene.

Ja, det var det jeg forsto du mente og det jeg er uenig i. Ingenting annet enn eventuelle plassbegrensninger stopper en fra å putte inn top shelf DACer og Amper i trådløse hodetelefoner. Her har du et eksempel av en hodetelefon som har gjort akkurat det: 

https://oslohificenter.no/hodetelefoner/tradlose/hifiman-ananda-bt

Jeg var selv i leiren som trodde at lossless var helt nødvendig for en god musikk opplevelse, men etter å ha feilet på A/B testing mellom loss less FLAC og 320 kbps OGG Vorbis med hodetelefoner jeg kjente utrolig godt til 3 ganger prisen av Airpods Max, amp/dac oppsett til 8 ganger samme prisen og godt trente ører har jeg etter hvert innsett at bitrate kanskje ikke er helt det store likevel for våre menneskelige ører, og har vel siden brukt spotify og vært fornøyd med det, så sparte jeg et par hundrelapper på å slippe Tidal Hifi :)

Og igjen, jeg forsvarer ingen pris og kommer aldri til å ha noen interesse for noen hodetelefoner apple putter ut da det blir litt i andre enden av skalaen av typer hodetelefoner jeg interesserer meg for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Ja, det var det jeg forsto du mente og det jeg er uenig i. Ingenting annet enn eventuelle plassbegrensninger stopper en fra å putte inn top shelf DACer og Amper i trådløse hodetelefoner. Her har du et eksempel av en hodetelefon som har gjort akkurat det: 

https://oslohificenter.no/hodetelefoner/tradlose/hifiman-ananda-bt

Jeg var selv i leiren som trodde at lossless var helt nødvendig for en god musikk opplevelse, men etter å ha feilet på A/B testing mellom loss less FLAC og 320 kbps OGG Vorbis med hodetelefoner jeg kjente utrolig godt til 3 ganger prisen av Airpods Max, amp/dac oppsett til 8 ganger samme prisen og godt trente ører har jeg etter hvert innsett at bitrate kanskje ikke er helt det store likevel for våre menneskelige ører, og har vel siden brukt spotify og vært fornøyd med det, så sparte jeg et par hundrelapper på å slippe Tidal Hifi :)

Og igjen, jeg forsvarer ingen pris og kommer aldri til å ha noen interesse for noen hodetelefoner apple putter ut da det blir litt i andre enden av skalaen av typer hodetelefoner jeg interesserer meg for. 

Du farer med altfor mye fakta og håndfaste tall. Slikt hører ikke hjemme i en hifi diskusjon.
 

Det finst fullt av blindtester der ute som tester akkurat dette med tidal/Spotify og felles for skeptikere som @Comma Chameleon er at de aldri har tid til å ta den 10-15min testen som bekrefter at de tar feil. Gi et vink her da så skal du få link til Spotify/tidal blindtest som du kan ta @Comma Chameleon, men tipper at det som alltid blir pratet bort i at man ikke har tid/utstyr eller månen står i feil vinkel.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (49 minutter siden):

Alt du vet 🤣 Skulle jobbet i markedsavdelingen til Apple du å satt priser. Hadde du inkludert proraw også på ikke-pro modellene da?

Nå ler du av meg fordi jeg sier en realistisk pris på de? Du sluker virkelig alt fra Apple du. Aaaallle ser at disse er overpriset. 1000%. Det er kun fakta. Du kan ikke nekte på det.

Og hvorfor skulle jeg jobbet for Apple? Jeg kjemper for oss forbrukere, ikke for Apple. Det igjen viser hvor mye du heller ønsker at Apple lykkes enn at vi forbrukere vinner.

Og ang proraw, det blir som om de skulle sluppet to størrelser av dette headsettet og kun gitt støydemping til de største selv om begge hadde hatt hardware til det. Bare begrenset i software.

minim skrev (44 minutter siden):

Du farer med altfor mye fakta og håndfaste tall. Slikt hører ikke hjemme i en hifi diskusjon.
 

Det finst fullt av blindtester der ute som tester akkurat dette med tidal/Spotify og felles for skeptikere som @Comma Chameleon er at de aldri har tid til å ta den 10-15min testen som bekrefter at de tar feil. Gi et vink her da så skal du få link til Spotify/tidal blindtest som du kan ta @Comma Chameleon, men tipper at det som alltid blir pratet bort i at man ikke har tid/utstyr eller månen står i feil vinkel.. 

Du misforstår 100%. Gi meg en blindtest som sammenligner Bluetooth og kablet og jeg skal naile den. Jeg snakker ikke om lossless vs 320kbps. Jeg snakker om faktiske forskjeller mellom Bluetooth og kablet. Alle kan merke forskjell. På disse forbruker-headsetene da, finnes sikkert noe trådløst HiFi til 30k som kunne lurt noen. Jeg snakker ikke teoretisk men realistisk. 

 

Edit: Så akkurat mkbhd sin video på disse. Han er generelt ganske pro Apple og selv han er enig med meg. De er overpriset, casen er skikkelig idiotisk (og ingen power button) og de er ganske tunge til å ha med på farten.

https://youtu.be/Gvvo6vUpJRc

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (13 minutter siden):

Nå ler du av meg fordi jeg sier en realistisk pris på de? Du sluker virkelig alt fra Apple du. Aaaallle ser at disse er overpriset. 1000%. Det er kun fakta. Du kan ikke nekte på det.

Og hvorfor skulle jeg jobbet for Apple? Jeg kjemper for oss forbrukere, ikke for Apple. Det igjen viser hvor mye du heller ønsker at Apple lykkes enn at vi forbrukere vinner 

Du misforstår 100%. Gi meg en blindtest som sammenligner Bluetooth og kablet og jeg skal naile den. Jeg snakker ikke om lossless vs 320kbps. Jeg snakker om faktiske forskjeller mellom Bluetooth og kablet. Alle kan merke forskjell. På disse forbruker-headsetene da, finnes sikkert noe trådløst HiFi til 30k som kunne lurt noen. Jeg snakker ikke teoretisk men realistisk. 

 

Nei jeg ler av deg fordi du bastant hiver ut påstander du har null belegg for. Du har jo bevist gang på gang bare i denne tråden at du ikke skjønner hvordan markedet fungerer. 

 

Jeg forstår 100%. Lyd overføres digitalt med blåtann teknologien kan vi enes om det? Akkurat som at du kan streame musikk fra nettet via wifi/ethernet. Er vi fortsatt enige her? Så om man overfører 320kbps lydsignal over ethernet eller via blåtann kan vi være enige om at det spiller ingen trille? Så hvor er forskjellen da? Om du kjøper et headset med dårlig innebygget DAC så kan du nok høre forskjell, men igjen det har ingenting med blåtann å gjøre som andre også prøver å forklare deg. 

Lenke til kommentar
minim skrev (50 minutter siden):

Nei jeg ler av deg fordi du bastant hiver ut påstander du har null belegg for. Du har jo bevist gang på gang bare i denne tråden at du ikke skjønner hvordan markedet fungerer. 

 

Jeg forstår 100%. Lyd overføres digitalt med blåtann teknologien kan vi enes om det? Akkurat som at du kan streame musikk fra nettet via wifi/ethernet. Er vi fortsatt enige her? Så om man overfører 320kbps lydsignal over ethernet eller via blåtann kan vi være enige om at det spiller ingen trille? Så hvor er forskjellen da? Om du kjøper et headset med dårlig innebygget DAC så kan du nok høre forskjell, men igjen det har ingenting med blåtann å gjøre som andre også prøver å forklare deg. 

1. Det handler ikke om at det ikke blir å selge eller å forstå markedet. Null belegg?Det handler om hva du får for pengene og disse er overpriset. Selvfølgelig blir de å selge, men betyr ikke at de ikke er overpriset. Hvis du sier at det er null belegg for at disse er overpriset så kan jeg bare si LOL 😂 😂 

 

2. Det har noe å gjøre med blåtann FORDI headset med blåtann har for dårlig DAC/amp og vil ha en åpenbar forskjell når de er kablet. Jeg sier ikke at det er umulig at Bluetooth kan vinne i en blindtest men ingen i denne klassen klarer det. Altså kan man si at generelt er det ingen Bluetooth headset som kan forsvare en slik pris. Apple har ikke klart å gjøre det, ei heller Sony eller b&o eller whatever.

 

Edit: Igjen. Presiserer at det er mye bra her. Lyden og byggekvalitet virker god nok i massevis. Men de er overpriset.

Hvis prisen havner under 3500 (som hadde vært et håp om de startet på 4k i stedet for 7k) og de ble oppdatert til å skru seg av uten å måtte ha de i casen så hadde jeg nok gitt de er forsøkt. Greia med casen er nesten verre enn prisen, for selv når du har kommet over hvor mye du betaler for de så må du fortsatt slite med casen.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (45 minutter siden):

1. Det handler ikke om at det ikke blir å selge eller å forstå markedet. Null belegg?Det handler om hva du får for pengene og disse er overpriset. Selvfølgelig blir de å selge, men betyr ikke at de ikke er overpriset. Hvis du sier at det er null belegg for at disse er overpriset så kan jeg bare si LOL 😂 😂 

 

2. Det har noe å gjøre med blåtann FORDI headset med blåtann har for dårlig DAC/amp og vil ha en åpenbar forskjell når de er kablet. Jeg sier ikke at det er umulig at Bluetooth kan vinne i en blindtest men ingen i denne klassen klarer det. Altså kan man si at generelt er det ingen Bluetooth headset som kan forsvare en slik pris. Apple har ikke klart å gjøre det, ei heller Sony eller b&o eller whatever.

 

Edit: Igjen. Presiserer at det er mye bra her. Lyden og byggekvalitet virker god nok i massevis. Men de er overpriset.

Hvis prisen havner under 3500 (som hadde vært et håp om de startet på 4k i stedet for 7k) og de ble oppdatert til å skru seg av uten å måtte ha de i casen så hadde jeg nok gitt de er forsøkt. Greia med casen er nesten verre enn prisen, for selv når du har kommet over hvor mye du betaler for de så må du fortsatt slite med casen.

Nei du sier det om alt og så skulle alt gjerne fulgt med til laveste prisen. Litt økonomi 101 så hadde du forstått at det er ikke sånn verden virker. 

Nei her blander du kortene. Det å ha blåtann betyr ikke at headsettet MÅ ha en dårlig DAC/amp, men det betyr at headsettet må ha en forsterker noe som ikke alltid er nødvendig i et kablet headset. Har man dog støydempet headset så har det som regel amp om det er kablet eller trådløst og da får man bare enda et DAC trinn den skal igjennom med tilhørende tap. Et kablet støydempet headset vil da teoretisk være dårligere enn et blåtann headset siden man har en DA konvertering mindre. 
 

Det sier du jo om alt så for de aller fleste blir det en utvannet påstand når den kommer fra deg. 

 

Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Nei du sier det om alt og så skulle alt gjerne fulgt med til laveste prisen. Litt økonomi 101 så hadde du forstått at det er ikke sånn verden virker. 

Nei her blander du kortene. Det å ha blåtann betyr ikke at headsettet MÅ ha en dårlig DAC/amp, men det betyr at headsettet må ha en forsterker noe som ikke alltid er nødvendig i et kablet headset. Har man dog støydempet headset så har det som regel amp om det er kablet eller trådløst og da får man bare enda et DAC trinn den skal igjennom med tilhørende tap. Et kablet støydempet headset vil da teoretisk være dårligere enn et blåtann headset siden man har en DA konvertering mindre. 
 

Det sier du jo om alt så for de aller fleste blir det en utvannet påstand når den kommer fra deg. 

 

Jeg kan økonomi. Derfor jeg ikke kjøper airpods max. Igjen, du snakker fra Apple sitt perspektiv. Jeg snakker for forbrukere. Slutt å lat som du jobber i Apple.

Blåtann -> må ha forsterker -> ikke like bra som kablet. Lite plass i headset til å ha det. Det er en konsekvent av året brukes blåtann. Det er ikke kun kodek som er en av ulempene ved Bluetooth. Du kan si at forskjellen i lyd ikke er direkte pga Bluetooth men det er en konsekvens og foreløpig begrensning som Bluetooth headset lider av.

Jeg sier det ikke om alt. Det er confirmation bias på det høyeste. Det er noen få ting jeg klager på prisen på. Airpods max er en av de. 

Du hører ikke meg klage på prisen på ipad eller nye m1 Macbook Air. Selv airpods Pro som jeg nok ikke hadde kjøpte om jeg ikke fikk de i gave har jeg ikke sagt er overpriset. De er kun dyre, men nære nok konkurrentene til at det ikke er krise.

 

 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Jeg kan økonomi. Derfor jeg ikke kjøper airpods max. Igjen, du snakker fra Apple sitt perspektiv. Jeg snakker for forbrukere. Slutt å lat som du jobber i Apple.

Blåtann -> må ha forsterker -> ikke like bra som kablet. Lite plass i headset til å ha det. Det er en konsekvent av året brukes blåtann. Det er ikke kun kodek som er en av ulempene ved Bluetooth. Du kan si at forskjellen i lyd ikke er direkte pga Bluetooth men det er en konsekvens og foreløpig begrensning som Bluetooth headset lider av.

Jeg sier det ikke om alt. Det er confirmation bias på det høyeste. Det er noen få ting jeg klager på prisen på. Airpods max er en av de. 

Du hører ikke meg klage på prisen på ipad eller nye m1 Macbook Air. Selv airpods Pro som jeg nok ikke hadde kjøpte om jeg ikke fikk de i gave har jeg ikke sagt er overpriset. De er kun dyre, men nære nok konkurrentene til at det ikke er krise.

 

 

Det tror jeg ikke noe på ut i fra det jeg leser her. Grunnleggende prinsipper er jo helt fraværende. Det er allment kjent at apple ikke er i nedre prissjiktet og kvaliteten er heller ikke der. 

Alle høytalere må ha forsterker etter en DAC. Det er mindre plass i f.eks en mobil, men der har de fått plass i en årrekke før de nå kutter den ut siden det strengt tatt ikke er nøvendig lenger. For å snu på flisa da, om jeg streamer med blåtann til forsterkeren min får jeg da dårligere lyd enn om jeg streamer via wifi? Kan vi nå være enige om at det ikke er blåtann som er årsaken til dårlig lyd, men at de du har prøvd har en dårlig forsterker? 

Bare i denne tråden så har iphone vært for dyre samt alt tilbehør og ladere og de billigste iphone modellene skulle inkludert alt som pro modellene har. Nå er det headsettet som står for tur og igjen er det for dyrt i din målestokk. Du ser hvor det bærer? 

Snodig. Hvorfor er ikke de for dyre for deg? 

Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

Det tror jeg ikke noe på ut i fra det jeg leser her. Grunnleggende prinsipper er jo helt fraværende. Det er allment kjent at apple ikke er i nedre prissjiktet og kvaliteten er heller ikke der. 

Alle høytalere må ha forsterker etter en DAC. Det er mindre plass i f.eks en mobil, men der har de fått plass i en årrekke før de nå kutter den ut siden det strengt tatt ikke er nøvendig lenger. For å snu på flisa da, om jeg streamer med blåtann til forsterkeren min får jeg da dårligere lyd enn om jeg streamer via wifi? Kan vi nå være enige om at det ikke er blåtann som er årsaken til dårlig lyd, men at de du har prøvd har en dårlig forsterker? 

Bare i denne tråden så har iphone vært for dyre samt alt tilbehør og ladere og de billigste iphone modellene skulle inkludert alt som pro modellene har. Nå er det headsettet som står for tur og igjen er det for dyrt i din målestokk. Du ser hvor det bærer? 

Snodig. Hvorfor er ikke de for dyre for deg? 

De er av og til rimelig priset og av og til høyt priset. Dette er en av de overprisede. 

Jeg snakker om headset. Og at et Bluetooth headset som dette ikke kan levere bra nok lyd til å forsvaret prisen. Og det er en konsekvens av Bluetooth i er headset. Om du kjører Bluetooth Til en forsterker så er det et helt annet scenario. Igjen, jeg snakker om faktisk det du opplever når du kjøper headset. Ikke noe teoretisk scenario.

Jeg mener de ange jeg nevnte er rimelig priset i forhold til konkurrentene og hva de leverer. Det er ikke airpods max. Ei heller de dyreste iPhones eller tilbehøret de har.

 

Edit: men dette blir vel som å prate til en vegg. Skal mye til for at du innrømmer at noe Apple lager er overpriset. For 'markedet kjøper det og derfor er det riktig pris'

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

De er av og til rimelig priset og av og til høyt priset. Dette er en av de overprisede. 

Jeg snakker om headset. Og at et Bluetooth headset som dette ikke kan levere bra nok lyd til å forsvaret prisen. Og det er en konsekvens av Bluetooth i er headset. Om du kjører Bluetooth Til en forsterker så er det et helt annet scenario. Igjen, jeg snakker om faktisk det du opplever når du kjøper headset. Ikke noe teoretisk scenario.

Jeg mener de ange jeg nevnte er rimelig priset i forhold til konkurrentene og hva de leverer. Det er ikke airpods max. Ei heller de dyreste iPhones eller tilbehøret de har.

 

Edit: men dette blir vel som å prate til en vegg. Skal mye til for at du innrømmer at noe Apple lager er overpriset. For 'markedet kjøper det og derfor er det riktig pris'

Jeg har enda ikke sett deg sagt førstnevnte. 

Men du har jo ikke engang prøvd dem og enda er du så bastant. Du snakket om at blåtann var grunnen til at lyden ble dårlig og det var denne påstanden som var helt feil. 

Det er noe helt annet enn å si at de er overpriset for din mening skal du få ha selv om den er feil. De dyreste iphonene er også priset ihht markedet. Se bare på den argeste konkurentene sine toppmodeller hvor en må betale mer for å få mindre. 

Jeg kunne gjerne vært enig med deg jeg, men da tar begge feil. Airpods max koster mer enn hva jeg vil betale for et headset ja og det samme gjør en topp speccet macbook pro, men jeg går ikke skyhøyt ut og sier at de er overpriset av den grunn. Apple og Samsung for den del vet hva de driver med når de setter priser og som alle private selskaper forsøker de å maksimere profitt. De lager noe for flere pris segmenter så de fanger flere kunder.  Å selge biff til pølsepris lønner seg ikke. 

Å dokumentere at du tar direkte feil er bare å henvise til apple sine salgstall og resultater. 

Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Å dokumentere at du tar direkte feil er bare å henvise til apple sine salgstall og resultater. 

Og her er kjernen. Du mener at hvor bra noe selger avgjør om det er overpriset. Jeg mener at verdi for pengene avgjør om det er overpriset. For det du nevner har kun å gjøre med førstnevnte. Om det er din tankegang får det være, men det har ikke noe å si som forbruker.

Selvfølgelig blir Apple stuff å selge bra, det er Apple. De har en latterlig mengde folk som kjøper det uavhengig av pris. Bare tenk hvordan mange som kjøpte en skjermfot til 10k eller hjul til maccen for 6k. Betyr det at de selger at de ikke er overpriset?

I så fall kan du starte en egen Apple aksjetråd for dette er for forbrukere 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Og her er kjernen. Du mener at hvor bra noe selger avgjør om det er overpriset. Jeg mener at verdi for pengene avgjør om det er overpriset. For det du nevner har kun å gjøre med førstnevnte. Om det er din tankegang får det være, men det har ikke noe å si som forbruker.

Selvfølgelig blir Apple stuff å selge bra, det er Apple. De har en latterlig mengde folk som kjøper det uavhengig av pris. Bare tenk hvordan mange som kjøpte en skjermfot til 10k eller hjul til maccen for 6k. Betyr det at de selger at de ikke er overpriset?

I så fall kan du starte en egen Apple aksjetråd for dette er for forbrukere 

Absolutt. Tilbud og etterspørsel (igjen, økonomi 101 her). Om noe er overpriset så hadde de ikke hatt gode salgstall. Det du blander inn her er din subjektive mening om hva du får igjen for pengene her. 

Fordi de lager bra produkter og da blir det solgt. De kan lage bra produkter fordi de tar seg betalt og dermed har mer økonomi til å drive med utvikling. Alt henger sammen her og nå føler jeg vi er i den spede start av økonomi 101 kurset som gjerne ikke hører hjemme i en iphone 12 tråd. 

Lenke til kommentar
minim skrev (16 minutter siden):

Absolutt. Tilbud og etterspørsel (igjen, økonomi 101 her). Om noe er overpriset så hadde de ikke hatt gode salgstall. Det du blander inn her er din subjektive mening om hva du får igjen for pengene her. 

Feil. Salgstall er ikke avgjørende for om noe er overpriset. Det kan være det om du ser fra Apple sitt perspektiv, men det er ikke fasit. Du snakker om økonomi 101 men det er helt feil kontekst. Dette er ikke bedriftsstyring. 

Noe kan være overpriset og samtidig selge bra. Du sier at det ikke går an. Da tror jeg du trenger en tur på skolebenken.

Eneste grunnen til at airpods max  kan selge til den prisen er fordi det er Apple. Du betaler for merket. Hadde det stått jabra på de men var ellers identiske så hadde du kalt de overpriset.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (35 minutter siden):

Feil. Salgstall er ikke avgjørende for om noe er overpriset. Det kan være det om du ser fra Apple sitt perspektiv, men det er ikke fasit. Du snakker om økonomi 101 men det er helt feil kontekst. Dette er ikke bedriftsstyring. 

Noe kan være overpriset og samtidig selge bra. Du sier at det ikke går an. Da tror jeg du trenger en tur på skolebenken.

Eneste grunnen til at airpods max  kan selge til den prisen er fordi det er Apple. Du betaler for merket. Hadde det stått jabra på de men var ellers identiske så hadde du kalt de overpriset.

At du synst det er dyrt gjør det jo ikke overpriset. Jeg ser det ikke fra Apple sitt perspektiv i det hele tatt. Jeg ser et firma som setter pris på varen de selger og at den selger. Hadde den vært overpriset hadde ikke varen solgt i utgangspunktet. De er dyre og for dyre for min del, men de er ikke overpriset. 
 

Ja markedet vil regulere dette selv i stor grad. Jeg kan også strekke meg til unntak for f.eks de som selger ps5 for 20-30k på finn, men markedet bestemmer her også å når de overpriser seg selges den ikke. 
 

Både ja og nei. De selger fordi Apple lager bra produkter og man vet i stor grad hva man får når man kjøper et Apple produkt. Det er ikke det rimeligste man får, men det er også i øvre skiktet når det kommer til kvalitet . Det betaler man historisk sett for. Jeg hadde ikke sagt det om jabra heller nei for jeg er ikke fan av å utvanne et begrep basert på min subjektive oppfatning av prisen. Jeg hadde nok sagt det samme som jeg sier om AirPods Max at for min del er det for dyrt. At @Hedonism og andre ikke synst det er for dyrt betyr ikke at de tar feil. Akkurat som at mange vil synst at det er for dyrt å kjøpe en Rolex klokke som viser tiden dårligere enn en casino til 99kr så får der være opp til hver enkelt.
 

Man finner produkter i alle prisklasser når det gjelder alt. Jeg foreslår at du kjøper deg noen rimeligere klokker på Wish for blodtrykket sin del. 

Lenke til kommentar

AirPods Max'ene ble tolldeklarert hos det lokale DHL-kontoret for en time siden så de leveres i løpet av noen timer, hyggelig når ting kommer før forespeilet tid. 🙂 Har litt tid til å teste dem i kveld.   

Hva man ser på som verdien på et produkt som dette er ganske subjektivt. Det finnes ikke noe objektiv sannhet om det siden de fleste har ulikt syn på verdi og hva man vektlegger ved kjøp av et produkt. Jeg var strengt tatt ikke så interessert i å diskutere om de er verdt pengene eller ei når jeg la til at jeg hadde bestilt dem som en kommentar til lanseringen av iOs 14.3, selv om temaet virker å engasjere. For min del vet jeg ikke enda om de er verdt pengene da jeg ikke har prøvd dem, og det er derfor jeg ikke kommer med bastante påstander i noen retninger om et produkt jeg ikke har prøvd selv enda. Har kun kommentert hva jeg forventer og håper de leverer og ikke minst det som gjør meg skeptisk.

Selv om de skulle vise seg å ikke ha best lydkvalitet i klassen så betyr ikke det at de som totalpakke ikke kan være verdt prisen, om de leverer kjempebra på byggekvalitet, komfort, støykansellering og mikrofon-kvalitet som er viktige punkter for min del utover kun lyden. Jeg har enda tilgode å møte et produkt uten noen kompromisser, Sony XM4 har veldig bra støykansellering, bra lyd etter justering med EQ'en men dårlig mikrofon om du bruker dem i støyende omgivelser. Og de knirker litt når jeg går med dem på hodet så byggekvaliteten føltes ikke helt topp for 4000 kroner.

Jeg kommer nok ikke til å bruke etuiet AirPods Max'ene kommer med noe særlig. De går jo i "low power"-modus etter to timer uansett og når jeg først bruker hodetelefonene mine så liker jeg at de er påslått selv om jeg tar dem av hodet en stund. Det Apple fint kunne ha gjort er å gi oss en på/av-knapp fremfor at man må bruke etuiet til dette om man ønsker å slå dem av før det går to timer.

Det er faktisk en ting som irriterer meg veldig med Sony XM4, de slår seg av etter ca 15 minutter uten bruk og det er altfor kort tid siden jeg gjerne tar dem av og på en del ganger i løpet av arbeidsdagen i mer enn ett kvarter og du kan ikke endre på hvor lenge de skal være på når automatisk av er aktivert. Jeg kan deaktivere helt at de slår seg av automatisk men da vil jeg jo gjerne glemme det og de ligger ubrukt og drar batteri. Her er eksempelvis Bose bedre med sine 700 og QC35 II som gir deg valg i appen med hvor lenge de skal være påslått uten å være i bruk fra noen minutter til i opptil 2 timer. 

 

Endret av Hedonism
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...