Gå til innhold

Er Apple AirPods Max verdt pengene?


Hedonism

Anbefalte innlegg

 

Da er hodetelefonene på plass og jeg får ta å lytte litt på de kveld med A/B-testing mot Sony XM4´ene.

IMG_4069.thumb.jpg.7685d9f899c24a1dfcd752b15ecbc923.jpg

Samboeren min sine Bang & Olufsen H9 3rd gen ligger i en annen bolig så får ikke sammenlignet med dem før over helgen men det blir uansett mest aktuelt å teste dem mot XM4 siden det er dem jeg bruker i det daglige selv.

Edit: Og da var de tatt ut av esken, føltes veldig solide som førsteinntrykk både pga kaldt metall på øreklokkene og høy vekt. Kom med 85% batteri så kan ta dem i bruk umiddelbart. 🙂

 IMG_4070.thumb.jpg.d3e08ec4309108bfd63739464e656955.jpg

IMG_4071.thumb.jpg.fa8f1507086ccfcc03981230d0c4fc9b.jpg

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (7 timer siden):

De er dyrere enn de aller fleste. Og overpriset i forhold til de som priser seg etter hva de leverer. Det må ikke være ett produkt som er overpriset. Det finnes flere. Apple er ikke alene om det.

 

Ok, så da er det et helt produktsegment du synes er overpriset da. Det er jo fair det, for så vidt. 

Lenke til kommentar

Må si jeg er positivt overrasket over hvor bra lydkvalitet det var på disse. Hadde ikke så store forventninger, men her leverte de virkelig over hva jeg forventet. Klart bedre lydkvalitet enn både Sony M4, Bose 700 og BO H95. De er selvfølgelig ikke helt på nivå mtp lydbilde og oppløsning som åpne planar magnetic hodetelefoner. De når heller ikke samme volumnivå som med en skikkelig hodetelefonforsterker.

For å være lukket trådløse hodetelefoner må jeg si de er i absolutt øverste klasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (30 minutter siden):

https://www.lydogbilde.no/test/hodetelefoner/airpods-max/?hw=1
 

I følge denne anmelderen konkurrerer de ikke med headsettene nedover i pris i det hele tatt, men med de oppover i pris. Som sådan ser det ut til at de gir mye verdi for pengene. 

Kopier gjerne ut relevant innhold. De færreste av oss abonnerer på Lyd og Bilde. Ingressen ser jo ikke ut til å si det samme, men mer får jeg ikke lest.

Sitat

Apples første hodetelefoner er svinedyre

Hvis de ikke konkurrerer mot XM4 så er de jo ikke svindyre.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Comma Chameleon said:

Kopier gjerne ut relevant innhold. De færreste av oss abonnerer på Lyd og Bilde. Ingressen ser jo ikke ut til å si det samme, men mer får jeg ikke lest.

Hvis de ikke konkurrerer mot XM4 så er de jo ikke svindyre.

Jeg må si at de treffer ganske godt med hele anmeldelsen sin. Det er rett og slett ingen konkurrenter (trådløse, lukket) med tanke på lydkvalitet til Airpods Max. Skal du ha noe bedre må du gå kablet og dedikert forsterker og dac. Jeg vil også si at selv mot kablet lukket hodetelefoner så har de et ekstremt godt og luftig lydbilde. Jeg vil beskrive de som en trådløs lillebror til Sennheiser HD820.  

Et lite uttak fra artikkelen:

Konkurrenter
De nevnte hodetelefonene fra Sony og Bose, er egentlig ikke direkte konkurrenter til et par AirPods Max. Selv om støydempingen hos dem begge, er meget god, er ikke lydkvaliteten i nærheten av hva man får fra Apples hodetelefoner. Heller ikke enn Beoplay H95, som er de eneste sammen med Beyerdynamic Amiron Wireless (uten støydemping dog), som er i samme klasse som AirPods Max på lydkvalitet.

Endret av zoqiet
Lenke til kommentar

cnet har kommet til samme konklusjonen  : https://www.cnet.com/news/apple-airpods-max-review-549-dollar-price-hurts-but-these-over-ear-headphones-are-excellent/

Utdrag der han sammenligner Airpods Max med XM4 og Bose 700 

Sitat

You can easily tell the difference between the sound of the AirPods Max and that of the Sony WH-1000XM4 and Bose Noise Cancelling Headphones 700, both of which are excellent sounding wireless noise-canceling headphones. The Bose actually has more of an audiophile profile than the Sony. It's a little better balanced and has smooth, even-handed sound and a little tighter bass. There are times when I like it better than the Sony. But the Sony has a lot of energy in the bass and that kind of energy works better with certain tracks. 

What you get with the AirPods Max is just clearer, more refined sound and basically no distortion at higher volumes -- note that while they play loud, they don't play incredibly loud. I'm not ready to say that the sound measures up to what you get from a pair of high-end wired headphones, say something with a planar magnetic driver (one of Hifiman's cans, for instance, the best of which are open back and leak more sound than the AirPods Max, which do leak some sound at higher volumes). But it's certainly a level up in terms of clarity from the Sony and Bose. They are more revealing, articulate headphones. After switching back and forth, I sometimes felt like I was listening through a screen door with the Sony. The AirPods Max also is more open sounding -- by that I mean it has a wider soundstage.

Så kanskje prisen ikke er så ille likevel :)

 

zoqiet skrev (9 minutter siden):

Jeg vil beskrive de som en trådløs lillebror til Sennheiser HD820.  

Nå har jeg ikke hørt AirPods Max men akkurat den påstanden der blir nok å ta i noe voldsomt 😅 HD820 er en referanse hodetelefon så de konkurrerer i vidt forskjellige segment, med vidt forskjellige bruksområder og lydprofiler, så akkurat det der er en sammenligning som ikke er så god å få til.

Lenke til kommentar
zoqiet skrev (1 time siden):

Jeg vil beskrive de som en trådløs lillebror til Sennheiser HD820. 

Da må det i så fall være en bittelillebror.

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Takk for link. Ser ut som at med Airpods Max så kanskje man får litt bedre lydkvalitet (utifra egne preferanser, alle er forskjellige), men da gir opp noen andre ting.

Det som fortsatt er en dealbreaker for meg er om man må bruke den 'dumb case' greia. Nå leser jeg rykter om at hvis man bare legger de ned så bruker de lite strøm. MKBHD og et par andre rapporterte tidlig om at den trekker like mye strøm som om de er på hodet, men han pleier å ta litt feil så fullt mulig det ikke stemmer.

@Hedonism: Rapporter gjerne på strømforbruket hvis du legger de ned på bordet et par timer (fram til de skrur seg av). Om det er slik at man må ta de i casen når man ikke skal ut å reise så er det teit, men hvis de trekker 1-2% på å bare ligge der så er det jo ikke krise.

Lenke til kommentar
minim skrev (På 19.12.2020 den 8.16):

Leverer de varene @Hedonism
 

Og jeg må bare spørre litt på siden, grå eller grønn tallerken?

Min mening om dem så langt er noe blandet. 

Positive betraktninger:

Bra lyd, jeg er ikke audiofil eller ekspert men jeg syntes lyden oppleves som "bedre" enn XM4´ene. Det jeg liker bedre med XM4´ene er litt mer liv i bassen når jeg bruker dem til video eller hip-hop mens mellomtone og diskant føltes åpnere i Airpods Max´ene. Det er litt mer ullent i de høyere lydfrekvensene med XM4´ene, og jeg har ikke klart å få EQ´en til å gjøre dem like åpne i lyden som Airpods Max-headsettet. Lydforskjellen oppleves ikke som noe revolusjonerende når man går fra XM4´ene til AirPods Max men det er tydelig at de føltes som en klasse over Sony´ene, uten at jeg tror flertallet av befolkningen vil være misfornøyd om de heller går for XM4´ene fremfor AirPods Max. Musikken jeg lytter til er en salig blanding av gammel og ny musikk i sjangrene metal, pop, rock, hip-hop og akustisk. Noen dager liker jeg å lytte til klassisk musikk for å slappe av. Lydkilden min er Spotify så det begrenser jo hvor høy kvaliteten kan bli, jeg har ikke prøvd Tidal Hifi. Jeg har noen flac-filer liggende med Beatles sin diskografi og streamet dem fra Macbooken til Max´ene og det var en av de beste lydopplevelsene jeg har hatt med lyd over Bluetooth så langt. 

Så kort oppsummert om lydkvaliteten til AirPods Max; Veldig bra, savner kun litt sub-bass 

AirPods Max´ene er første headsettet jeg har brukt som ikke sliter med merkbar forsinkelse i lyden koblet mot Windows 10-laptopen fra jobben. Med XM4´ene så ser man tydelig forsinkelsen når man streamer en video på Yotube ved at munnen beveger seg på den som prater i videoen så kommer lyden ca 1-2 sekunder senere i hodetelefonene. Med AirPods Max er det nesten umulig å se en forsinkelse mellom det som skjer i videoen og lyden. Aner ikke hvilken magi Apple gjør her siden SBC-kodeken ikke akkurat er kjent for god latency men noe gjør de bedre enn noe annet headsett jeg har prøvd med Windows 10-laptopen.

Støykanselleringen er kjempebra, den er på nivå med XM4 og muligens enda bedre på å fjerne de lavere frekvensene mens stemmer og de høyere frekvensene slipper litt mer igjennom enn XM4 etter min erfaring. De lager ikke noe egenstøy når støykanselleringen er aktiv mens det suser litt i XM4´ene. Og det absolutt beste er at AirPods Max tåler kraftig vind med støykanselleringen aktiv uten at du hører det blåser inn i mikrofonene mens du på XM4 kan aktivere en modus som reduserer vindstøy. Mens andre hodetelefoner med aktiv støykansellering sliter så mye med vind at du må deaktivere støykanselleringen i vindfulle omgivelser fordi det skaper så mye støy.

Mikrofonen fungerer veldig bra, har hatt flere møter over Microsoft Teams og Skype for business, telefonsamtaler utendørs i støyende og vindfulle omgivelser og alle jeg har spurt har vært positive til mikrofon-kvaliteten. 

Å skifte mellom enheter på Apple-enheter er smidig med Max´ene og det fungerer fint å koble dem opp til ikke-Apple enheter men skulle ønske de kunne være tilkoblet to enheter samtidig.

Og til slutt av positive betraktninger så føltes byggekvaliteten solid med bruk av metall og ingen tegn til knirkelyder eller plastikkfølelse.

Negative betraktninger:

Komforten kan ikke sies å være god. Etter rundt en halvtimes bruk så begynner du å kjenne at ørene blir varme og øreklokkene presser på sidene av hodet, like over ørene. Etter en times bruk begynner det å bli ubehagelig og du føler behov for å ta dem av en kort stund før du fortsetter å bruke dem. Det de er gode på er at man ikke kjenner vekten deres på toppen av hodet. Det kan hende de blir mindre trange på ørene etter bruk over tid, jeg har ikke kjempestort hode men regner med de strekkes litt ut over tid. XM4´ene gjør ørene varme over tid også men de presser mindre og med lavere vekt så kan jeg ha dem på hodet i 2-3 timer uten at jeg er nødt til å ta en pause.

Størrelsen på klokkene og vekten gjør det lite komfortabelt å gå med dem på hodet, og de har ganske tydelig okklusjons-effekt, dvs du hører dunk-lyd for hvert steg du tar med dem på hodet inne i hodetelefonene. Det er noe som irriterer meg siden jeg liker å bruke hodetelefoner til å lytte til podcaster mens jeg går utendørs og dunk-lyden de skaper for hvert steg jeg tar blir slitsomt over tid. XM4 sliter ikke med dette på samme vis og er dermed mer komfortable å bruke når man er i bevegelse.

En annen ting jeg ikke liker er den fysiske størrelsen og manglende mulighet for å legge dem sammen. Jeg hadde noen ærend i går hvor jeg tenkte jeg kunne bruke dem. Med XM4 så kan jeg legge dem sammen og putte dem i lommen på frakken min mens jeg tok med en manbag i går kun for å ha grei plass til AirPods Max´ene når jeg ikke skulle bruke dem siden de ikke får plass i en lomme under noen omstendigheter. 

Batteritiden virker grei når jeg har brukt dem men jeg opplevde en tydelig bug med dem i helgen. Pakket de bort for helgen med ca 40% batteri på lørdag kveld til mandag morgen i vesken sin sammen med iPaden i samme sekk. Mandag morgen var de helt tomme for batteri selv om de skulle vært i dyp søvn i vesken. Om de holdt seg tilkoblet iPaden som lå i samme veske med Bluetooth påslått kan hende. Må se om det skjer igjen eller om det var en tilfeldig bug men var irriterende at de var tomme for strøm når jeg skulle ta dem i bruk til et møte og måtte gå for et annet headsett i stedet. Etter oppladning og bruk i går og i dag så er de nede i 60% batteri og mistet 1% i løpet av natt til i dag i vesken sin. Så jeg håper det som skjedde lørdag til mandag var en bug.

Oppsummerende betraktninger:

Topp støykansellering, veldig bra lyd og mikrofon men tvilsom komfort grunnet størrelse og vekt med mulig programvare-bugs som tømmer batteriet. Jeg har til 08. januar å bestemme meg for å beholde eller sende dem i retur kostnadsfritt til Apple og per nå er det mer sannsynlig at de går i retur enn at jeg beholder dem.

Om komforten bedrer seg ved at de blir mindre stramme på sidene av hodet, batteriet ikke tømmer seg uten god grunn og jeg velger å gå for et kompromiss hvor den gode støykanselleringen, lyd og mikrofonen trumfer den manglende portabiliteten så kan det hende de er i hus selv etter 08. januar. De er for dyre til å beholdes kun for bruk hjemme eller kontoret når jeg er i ro, hovedbruken min er jo på farten og der faller disse igjennom på flere felt som nevnt ovenfor.

@minim Og når det gjelder spørsmålet ditt om grønn eller grå tallerken så sier jeg grønn. 🙂 

 

 

Endret av Hedonism
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Da ringte det en mann fra transportfirmaet TNT Express for å avtale henting av AirPods Max'ene. De går i retur på åpent kjøp av følgende hovedårsaker;

- Dårlig komfort. De blir så smått ukomfortable på hodet mitt etter 30 minutter og jeg føler for å ta en pause etter rundt en times grunnet press på siden av hodet og varmeutvikling

- Dårlig portabilitet. De tar stor plass i vesken eller sekken min og jeg har flere ganger valgt å heller ta med XM4 siden de faktisk blir kompakte nok når sammenslått til å stues bort i lommen på frakken min og jeg kan ta dem med uten å måtte ha med en veske eller sekk å legge dem i etter bruk.  

- Batteritrøbbel. Mulig software eller hardware-feil hvor de sluker batteri når de sist var tilkoblet iPad Pro 11'en min. Når den er sist brukt enhet så går de ikke i dyp søvn selv i vesken sin og batteriet er tømt i løpet av ett døgn om jeg lar dem ligge ubrukt. iPad'en er på siste iOs-versjon med støtte for Airpods Max. Merk at dette kun skjer når de sist var koblet til iPad'en, om jeg brukte dem med mobilen (iPhone 12 Pro Max) eller jobblaptopen sist så "sover" de som de skal når de ikke er i bruk. Hva som er skyld i at dette skjer vet jeg ikke og jeg har ikke funnet andre som har samme problem og dette kan godt være feil med enheten min. 

Så den overlegne byggekvaliteten, gode lydkvaliteten og svært gode støy-kanselleringen og mikrofonen veier ikke opp for at komforten er under enhver kritikk for mitt hode og at de grunnet vekt og utforming ikke er gode på farten sammenlignet med hodetelefoner med lettere vekt som du i tillegg kan legge sammen for å ta mindre plass når de ikke er i bruk.

Bug'en med batteriet som slukes når brukt med iPad'en har jeg ikke vektlagt veldig i totalvurderingen for å la dem gå i retur da jeg nok kunne ha byttet dem i et nytt par som forhåpentligvis ikke har samme problem, eventuelt ventet å se om det kom en oppdatering til hodetelefonene eller iPad'en som løser problemet. Men det er jo selvfølgelig ikke en feil man forventer når man har betalt 7000 kroner for et sett med hodetelefoner og Apple kunne enkelt lagt til en måte å slå dem av på manuelt.

Hver gang jeg gikk fra AirPods Max'ene til Sony XM4 så føltes det som om jeg kom "hjem" igjen, de er mye mer komfortable på hodet enn AirPods Max'ene. De slår ikke Bose QC35'ene som er min all time-favoritt innen komfort men de er ikke langt unna. Jeg kan fint ha XM4 på hodet i tre-fire timer i strekk, lydkvaliteten er god nok og støykanselleringen helt topp. De oser ikke luksus av byggekvaliteten og knirker litt her og der men muligheten for å slå dem sammen og ta dem i lommen trumfer for mitt vedkommende manglende metall i konstruksjonen og detaljer som øker kvalitetesfølelsen men også vekten. Det XM4 skuffer mest på er mikrofon-kvaliteten, de er helt greie men AirPods Max'ene er mye bedre på dette feltet.   

Så det var min reise med AirPods Max for denne gang. 🙂 Jeg tror mange vil bli fornøyd med AirPods Max. Komfort er jo til dels subjektiv ut i fra størrelse på hode og hodeform men den høye vekten og hvor stram de er på hodet vil føre til at de aldri blir komfortvinnere. Og for mange så er det ikke noe problem at de ikke er sammenleggbare og tar mye plass i en veske eller sekk, og mange vil gjerne bruke dem mest når de sitter i ro mens for mitt vedkommende er mye av bruken min når jeg er utendørs i bevegelse. Om noen spør meg om AirPods Max eller Sony XM4 så vil jeg nok svare XM4 i 9 av 10 tilfeller. Mens for enkelte er ikke de to hodetelefonene i samme klasse, noe jeg vil si meg uenig i da forskjellene ikke er så store som man skulle tro.  

Jeg har en uvane med å glemme hvorfor jeg mislikte et produkt over tid og har kjøpt hodetelefoner flere ganger fordi med tiden så blir jeg usikker på om jeg ga dem en fair sjanse. Så hvem vet om jeg ender opp med et par AirPods Max om i løpet av 2021 for å dobbeltsjekke at mine vurderinger i denne runden var korrekte.  Jeg har eksempelvis hatt to par Bose 700 med ett års melllomrom  (dvs, det ene eier jeg fortsatt men det er lånt bort på ubestemt tid), to par med Sennheiser Momentum 3 da jeg mistenkte det første jeg hadde måtte være defekt og så videre.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Comma Chameleon skrev (8 timer siden):

Ellers spent på hva de klarer å levere i versjon 2 av disse.

Da må du nok vente en stund, for ryktet sier at de ikke har noen konkrete planer om en versjon 2. 🙄

Har for øvrig ikke fått prøvd dem selv enda. En kompis har dem, men på grunn av corona har vi ikke fått treffes i meatspace på en stund. Fikk meg AirPods Pro i går og er litt lamslått over hvor bra lyd det er i dem, så hvis Max kan sammenlignes lover det godt – men prisen er stiv, den er det.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...