Gå til innhold

Google WiFi mesh - koble til multiple kablede enheter


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte meg en 3-pakk med Google WiFi mesh-enheter. Dette har fungert fint. Hovedenheten står på kontoret mitt, og Ethernet-porten i denne er okkupert av alarmsentralmodulen vår. Jeg har en stasjonær PC som jeg også ønsker å koble til denne mesh-enheten, og på sikt kanskje enda flere enheter.

Hva er enkleste måte å gjøre dette på? Alternativt, hva er den foretrukne måte å gjøre dette på? De to henger ikke nødvendigvis sammen, har jeg lært.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, hattori_hanzo said:

Takk for svar. Spiller det noen rolle om den er managed eller unmanaged? Ser noen skriver at managed er et must om man har mye smart-/IoT-dingser osv - hva kommer det av?

Unmanaged dekker behovene for de fleste. Vet ikke om enkelte her tenker noe i retningen av at smartenheter/IoT-enheter skal ha vært samlet på et eget VLAN. Men det blir da litt krav ellers til hvordan hjemmenettet ser ut og settes opp, og potensielt en del andre komplikasjoner der man trenger å forstå hvordan de forskjellige enhetene man har fungerer - evt. avanserte regelsett et sted for enheter som skal skal kunne snakke på tvers.

TP-Link har ellers noen serier de vel kaller "smart switch", som i hvert fall delvis kan sies å være managed, selv om de omtales som unmanaged. Koster marginalt ekstra. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, hattori_hanzo said:

 Et spørsmål til: hvordan gjøres selve koblingen? Kobler jeg switchen til modemet og mesh-enheten i den? Eller mesh-enheten i modemet (som i dag) og switchen i Ethernet-porten på mesh-enheten?

Siste alternativ er det jeg ville gjort, har det slik selv. Selv har jeg et TP-link mesh og har koblet en slik switch (med 9 porter) til mesh-ruteren, og så en rekke maskiner til switchen, En slik enkel switch er å betrakte som en enkel måte å utvide antall kablede porter på ruteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...