Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

 

Glassmaneten skrev (11 minutter siden):

Hvis ganske mange fullvaksinerte på ett sykehjem er smittet med minst to ulike varianter virus, så er det vel en mulighet for at feilen ligger i selve vaksineringen? Selvfølgelig spekulasjon, men jeg ser for meg en sykepleier som går runden og setter sprøytene feil, slik enkelte gjør, eller med feil spiss. Det virker mer sannsynlig enn at flere ulike virusvarianter passerer vaksinen.

Ja, det er virkelig et håp jeg desperat klmarer meg til nå for det er en katastrofe om det skulle vise seg at hele vaksinasjonsprosjektet er mislykket og at vi må leve i dette dystopiske helvetet som ødelegger livene våre til de grader i all evighet. Jeg kjenner nå til tilfeller av personer som ikke har orket mer uten at jeg skal gå i detalj om dette. Så jeg håper mer enn noe annet at det skyldes at vaksinene ikke var satt riktig. For det her er ikke til å holde ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SuperKrokodille skrev (10 timer siden):

Må si det gleder meg at idéen om "zero covid" endelig har begynt å få gjennomslag i media. 

 

Ja, denne seigpiningen regjeringen Erna har drevet med er ikke annet enn tortur for samfunnet vårt. Enten går vi for en utrydd viruset-strategi som New Zealand og Australia eller så dropper vi alt av restriksjoner og erkjenner at sykdommer og død ikke er noe som kan fjernes fra samfunnet. Tuberkolosen herjet i 60 år og tok livet av millioner av mennesker i alle aldre verden over, men man stengte ikke ned verden av den grunn. Da hadde nemlig ikke samfunnet kunne utviklet seg slik det gjorde på den tiden; for det gjorde det, med vitenskapelige, tekniske og intellektuell virksomhet. Tuberkolosens tidsalder var også en progressiv tidsalder hva slike fremskritt gjaldt. På den tiden erkjente man at døden var noe som kunne ramme hvem som helst og noe man måtte leve med - helt til man ikke gjorde det lenger. I vår tidsalder er man såpass redd for døden fordi vi har levd gode liv veldig lenge og trodd at vår høye levestandard var noe naturgitt som skulle vare for alltid. Ja, jeg er nå klar, etter et år med nedstengistortur å gå med på at nå dropper vi dette og lærer oss å leve med at et slikt virus finnes - jeg er ikke egoist; jeg mener dette selv om vi skulle få en mutasjon som i større grad rammer yngre og middelaldrende som meg selv - fordi slik har vært en del av livene til mennesker i århundrer. Fordi alternativet er mye verre. En uendelig evighet med lockdowns ER et verre alternativ enn at mennesker skal leve slik de har gjort i alle tider - erkjenne at sykdommer og død finnes og er en naturlig del av livet. Jeg har støttet tiltakene jeg, men det går en grense og det kommer en dag hvor man må veie ting opp mot hverandre. Mennesket KAN ikke leve i et fengsel over lengre tid. Vi er ikke satt sammen slik. Vi må leve, ikke bare eksistere. Vi må lære oss å være mindre redde for døden for den er uunngåelig. Det samme er virusepidememier.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (26 minutter siden):

Må være en fæl tanke for noen at kanskje konspirasjonsteoretikerene hadde rett allikevel...

It's a Great Reset afterall ;)

 

De tar feil når de hevder at viruset ikke eksisterer. Men at noen utnytter dette til autoritære og menneskefiendtlige planer; vel slik har det jo vært i alle kriser. Konspirasjonsteorietikerne har heller ikke rett i at noen ond skjult makt står bak viruset; virusepidemier er en like naturlig del av livet som evolusjonen.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (14 timer siden):

Ting tyder på at Guldvog vil gå for samme strategi som Australia neste gang.

Australias strategi har defintiivt hatt sine baksider den og. Også de kan ikke holde på med av og på nedstenginger for hvert smittetilfelle de finner ut i evigheten. Dessuten er det mange australere stuck i utlandet som ikke får lov å komme hjem - da Australia har satt et maks tak på antall som kan komme (som for øvrig er ganske lite). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

 

Ja, det er virkelig et håp jeg desperat klmarer meg til nå for det er en katastrofe om det skulle vise seg at hele vaksinasjonsprosjektet er mislykket og at vi må leve i dette dystopiske helvetet som ødelegger livene våre til de grader i all evighet. Jeg kjenner nå til tilfeller av personer som ikke har orket mer uten at jeg skal gå i detalj om dette. Så jeg håper mer enn noe annet at det skyldes at vaksinene ikke var satt riktig. For det her er ikke til å holde ut.

Håper at FHI finner ut av dette . det ville virkelig vært et stort tilbakeslag om vaksina ikke funker. I UK så har smittetallene stupt til rundt 2000 pr dag nå fra over 60k daglige på det aller verste. De har hatt strenge tiltak, men jeg tviler på at de hadde kommet så langt ned uten den massevaksineringen. 

Skottland som er mer sammenlignbart med Norge har et smittetall nå som ikke ser så verst ut. Dødstallene for øvrig i Skottland har vært 10 ganger høyere enn i Norge. 

https://www.gov.scot/publications/coronavirus-covid-19-daily-data-for-scotland/

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Australias strategi har defintiivt hatt sine baksider den og. Også de kan ikke holde på med av og på nedstenginger for hvert smittetilfelle de finner ut i evigheten. Dessuten er det mange australere stuck i utlandet som ikke får lov å komme hjem - da Australia har satt et maks tak på antall som kan komme (som for øvrig er ganske lite). 

Det fungerer veldig bra hittil. Alle tåler en ukes nedstengning i ett par ganger i året. Mye bedre enn slik det er her. 

De som er stuck I utlandet er det selvfølgelig kjipt for men dette er stort sett Australiere som er bosatt i utlandet ikke turister som ikke kom seg hjem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (14 minutter siden):

Håper at FHI finner ut av dette . det ville virkelig vært et stort tilbakeslag om vaksina ikke funker. I UK så har smittetallene stupt til rundt 2000 pr dag nå fra over 60k daglige på det aller verste. De har hatt strenge tiltak, men jeg tviler på at de hadde kommet så langt ned uten den massevaksineringen. 

Skottland som er mer sammenlignbart med Norge har et smittetall nå som ikke ser så verst ut. Dødstallene for øvrig i Skottland har vært 10 ganger høyere enn i Norge. 

https://www.gov.scot/publications/coronavirus-covid-19-daily-data-for-scotland/

Jeg har ikke så god greie på det, men til å sette en vaksine på en pasient krever vel en VISS kompetanse? Man må vel ha trening i å sette den på riktig sted så den går skikkelig inn der den skal? Man overlater vel ikke dette til amatører?

Ellers kan det vel allktids være en mulighet at dette pleiehjemmet fikk vaksinedoser som var defekte og ødelagte? Er et slikt scenarie også mulig? Med alle de millioner av doser som sendes ut i verden er det kanskje ikke heeeelt umulig at noen av er har produksjonsfeil? Skjønt det bør ikke forekomme. Jeg regner med at de sjekkes men i alt hastverket kan det jo være at noen har oversett noen av dosene og regnet med at de var i orden.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke så god greie på det, men til å sette en vaksine inn i blodårene på en pasient krever vel en VISS kompetanse? Man må vel ha trening i å sette den på riktig sted så den går skikkelig inn der den skal? Man overlater vel ikke dette til amatører?

Ingen vaksiner settes rett inn i blodårene på folk. Forskjellen her er vel om de har satt vaksina intramuskulært eller subcutant (underhudsvevet). Vaksiner settes i deltamuskelen som regel og man finner den ved å fortsette nedover fra skulderbladet en 5-10 cm.  Om man skal intramuskulært så skal man ha sprøyta i 90 graders vinkel og bestemt rett inn. Subcutant har mer 45 graders vinkel på sprøyta. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Ingen vaksiner settes rett inn i blodårene på folk. Forskjellen her er vel om de har satt vaksina intramuskulært eller subcutant (underhudsvevet). Vaksiner settes i deltamuskelen som regel og man finner den ved å fortsette nedover fra skulderbladet en 5-10 cm. 

OK, selvfølgelig ikke blodårene. Jeg vet det er i musklene; feil ord. My bad:)

Men det kreves vel kompetanse å gjøre dette? Eller kan hvem som helst av helsepersonell uten noen trening gjøre dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

OK, selvfølgelig ikke blodårene. Jeg vet det er i musklene; feil ord. My bad:)

Men det kreves vel kompetanse å gjøre dette? Eller kan hvem som helst av helsepersonell uten noen trening gjøre dette?

Ja for helsepersonell som ikke har det å sette sprøyter som sin daglige rutine så bør man ha god opplæring og trening før man blir satt til å gjøre dette på folk. Man kan tom trene på andre en ufarlig saltvannsblanding blir som regel brukt da. Jeg tror mange sykepleiere kanskje setter subcutant av ren gammel vane da det er det mange er vant med (feks insulin og lignende) . Det blir selvsagt feil og de på sykehjem fikk vel vaksine før dette ble tatt opp i media og man ble obs på problemstillingen. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Må være en fæl tanke for noen at kanskje konspirasjonsteoretikerene hadde rett allikevel...

It's a Great Reset afterall ;)

 

Dere må nødvendigvis få rett i blant, så mange påstander som dere kaster ut. :) Men hva nøyaktig tenker du på? At vaksiner ikke beskytter 100% og at de beskytter dårligere mot nye mutasjoner som de ikke var designet for? Er det mange som har hevdet at det ikke ville/kunne skje, og er det noe som helst bevis for at dere har rett i andre urelaterte og helt udokumenterte påstander? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Dere må nødvendigvis få rett i blant, så mange påstander som dere kaster ut. :) Men hva nøyaktig tenker du på? At vaksiner ikke beskytter 100% og at de beskytter dårligere mot nye mutasjoner som de ikke var designet for? Er det mange som har hevdet at det ikke ville/kunne skje, og er det noe som helst bevis for at dere har rett i andre urelaterte og helt udokumenterte påstander? 

Enig i det - ingen vaksiner gir 100% beskyttelse uansett. Faktisk så ligger vel Pfizer og Moderna godt over det som har blitt ansett som god nok beskyttelse. Det var uansett ikke sånn at man starta helt på scratch med null viten om viruset, i realiteten hadde man en god del forskningsdata å gå på fra SARS 1.  Videre forskning stoppet jo opp da den epedemien døde ut like fort som den oppstod omtrent, men dataene ble jo ikke borte.  

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 timer siden):

Det er eigentleg tragisk at nordmenn verken kan sløye fisk, stelle agurkplanter eller byggje båtar.

Når man tenker på Norges lange kystlinje, kan man lure på hva som har skjedd. De fleste har en skipper eller sjømann i familien og i hvert fall en husmann, om det ikke var agurk som ble dyrket.  Det er håndverk og stolte tradisjoner, en del av vår kulturarv.

Her er en som klarte å omstille seg til fiskesløyer.

Sitat

Den 57 år gamle bartenderen fra Grünerløkka fikk nok av nedstengning og jobb-usikkerhet. Nå håndterer Terje Andresen og de nye arbeidskameratene over 100 tonn skrei om dagen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/yR2MpJ/den-eneste-erfaringen-han-hadde-var-aa-fiske-smaa-oerret-i-fjellvann

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lørenskog kommune.

Hei! Dette er en informasjonsvideo om korona og smittevern på tigrinja. Vi trenger din hjelp med å spre denne videoen. Del den med dine nære og kjære. ❤

ሰላም!
እዛ ቪድዮ እዚኣ ሓበሬታ ሕማም ኮሮናን መምርሒታት ለበዳ እዚ ሕማምን ብትግርኛ ዝሓዘት/እትገልጽ እያ። ነዛ ቪድዮ እዚኣ ኣብ ምዝርጋሕ ሓገዝካ የድልየና እዩ። ነቶም እተፍቅሮምን መቓርብትኻን ሰባት ኣካፍሎም። ❤
Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Leder for ny teknologi Stig Tollefsen ved CEPI forteller om arbeidet med å utvikle vaksiner mot alle betacoronavirus, som anses som de mest truende virusene for menneskeheten.

Sitat

Leder for ny teknologi Stig Tollefsen ved Koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) forteller til Dagbladet at det ikke er usannsynlig at man i framtida kan oppleve en sykdom som er like smittsom som covid-19 og like dødelig som SARS eller MERS.

Onsdag opplyste CEPI at de planlegger å investere inntil 200 millioner dollar i utvikling av vaksiner med bred beskyttelse mot SARS-CoV-2, som er mest kjent som coronaviruset, og betacoronavirus.

- Det mer langsiktige perspektivet er knyttet til utvikling av vaksiner som beskytter mot alle betacoronavirus siden disse er de mest truende virusene for menneskeheten. Se for deg en sykdom med smittsomheten til covid-19 og dødeligheten til SARS eller MERS, sier Tollefsen til Dagbladet og fortsetter:

- Forskere bruker mye tid på å designe og planlegge slike vaksiner, og på å forsøke å finne virusets akilleshæl, som man kan angripe ved å iverksette en immunrespons hos mennesker, som bygger beskyttelse mot sykdom.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tar-grep-mot-ukjent-sykdom/73602389

Hvis koronaviruset var like dødelig som SARS 1 ville nok folk flest fulgt reglene og tryglet om portforbud.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...