Gå til innhold

Hevder at offentlig sektor skviser IT-bransjen: – Byr opp lønninger og krever «korona»-rabatt [Ekstra]


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fornuftig at at offentlige etater og selskaper som har vesentlige og langvarige behov for IT kompetanse rekrutterer selv, i stedet for å fore opp konsulentselskapene. Det er en veldig dyr måte å gjøre ting på. Så lenge man har nok forutsigbarhet for behovene, og er stor nok til å støtte et eget fagmiljø, bør man gjøre det.

Kjenner selv flere som har jobbet mot samme offentlige organisasjon i åresvis med 100% fakturering gjennom flere år. Da er det bare å gange opp da. 1700ish timer i året med 1350,-  per hode. Når det da kanskje sitter flere titalls folk på den måten i enkelte av disse organisasjonene ser man hva det koster.

Da er det veldig fornuftig å ansette selv, og selv med lønninger rundt millionen, gir det fremdeles god økonomi.

Endret av MailMan13
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ang. "Det blir overført så mye ressurser fra privat næringsliv til offentlig sektor..." Jeg tror tvert i mot at poenget med å ansette egne IT-folk framfor å bruke hovedsaklig konsulenter er at det offentlige vil spare penger, ev. få mer igjen for pengene som blir brukt. Så kan det godt hende at konsulentselskapene tjener mindre på en slik trend, men betyr ikke det bare at de tilbyr en vare som det ikke er så stor etterspørsel etter lenger? Hva er galt med det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hysterisk morsomt!

Det offentlige reduserer avhengigheten av dyre konsulenter og det er bra!

Selvsagt skal de insource fra ekstremt dyre konsulentselskaper. Alternativet er å outsource hele systemer og konkurranseutsette disse.

En nøkkelkonsulent koster fort 1100-1500 kroner timen. Det er fort et par millioner i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første tjener konsulentselskapene riktig gode penger som det er. Ikke i nærheten av marginene i Telecom, hvor netteierne år ut og år inn har profitt som er over 40% av omsetningen (hvilket beviser at markedet ikke fungerer!).

"[Konsultentselskaper] opplever en høyere EBITDA-margin på henholdsvis 11,7- og 12,3-prosentpoeng. Selskapene som er en del av et multinasjonalt konsern har i gjennomsnitt 16,1-prosentpoeng høyere lønnsomhet, målt i EBITDA-margin. Resultatene indikerer at når konsulentvirksomheten utgjør en stor andel av

virksomheten er dette positivt for lønnsomheten."

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2678751/masterthesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

For det andre har konsulentselskapenes strategi lenge vært nettopp å støvsuge markedet for kompetanse. Programmering, som er det de fleste IT-konsulenter i realiteten tilbyr, har et notorisk problem med uerfarne folk, noe som er en uunngåelig konsekvens av at antall programmerere har doblet seg hvert femte år. Så lenge det er sånn har halvparten av alle som jobber med dette mindre enn fem års erfaring, og det er så langt ingen tegn på at veksten avtar. Konsulentselskapene har konkurrert med hverandre om å tilby ansatte alle mulige perks - ikke utelukkende i form av høy lønn, men ymse smøringer som å dra på konferanser i andre verdensdeler, bonuser og så videre. Til syvende og sist er det mye billigere for kundene å betale høye timepriser for kompetente folk enn det er å betale moderate lønninger til uerfarne folk, så strategien har enkelt og greit vært å gjøre alt man kan for å sikre at den eneste måten å få erfarne folk på er gjennom konsulentselskapene.

Lenge har det offentlige dermed vært helt nødt til å kjøpe inn konsulenter, og betale mye mer for disses tjenester enn hva konsulentene selv får betalt. Men vel så viktig er nok at det offentlige får en ganske stor gjennomtrekk i dette personellet, og det er folk som jobber med såvidt kompliserte ting at det typisk tar i hvertfall noen måneder å i det hele tatt bli noe særlig produktiv, og årevis å faktisk bli ekspert på de systemene man jobber med og organisasjonen man jobber i kontekst av.

Så konsulentselskapene hadde masse erfarne folk som kan mye om teknologi og arkitektur og så videre, men modellen med relativt kortsiktige kontrakter (skjønt ofte et år eller to i det offentlige) medfører samtidig at det blir umulig å bygge opp all den domene-spesifikke kompetansen og all den detaljerte kunnskapen om akkurat "våre" systemer (kodebase) som man ønsker.

Det offentlige bør helt klart forsøke å satse på å tiltrekke seg kompetente IT-folk, og leie inn konsulenter som supplement når det enten er kortsiktig behov for flere ressurser (selv om mer folk ofte betyr nedsatt evne til å lage noe i denne sammenhengen) eller som rådgivere (i.e. faktiske konsulenttjenester!) ifbm langsiktig planlegging, IT-strategi, eller arkitekturbeslutninger i en tidlig fase av store prosjekter. Men alltid som supplement, med egne folk ombord som har en sjanse til å gjennomskue når arkitekturforslagene bunner i ønsker om å selge mer snarere enn i kravene man stiller til systemet. Og hvis de ikke tilbyr konkurransedyktig lønn er det bare et lite mindretall som vil søke seg til dem.

Jeg tror det kan være en fare for at konsulentselskapene bare jekker opp lønna igjen. Offentlige etater kan ikke reagere spesielt kjapt på slikt, budsjettene deres fastlegges politisk og høyere lønn til høytlønte er ikke blant det mest populære som finnes (selv om fokus i media stort sett har vært på lederlønninger så langt, noe bransjen forsøker å endre ved utspill som dette). I såfall kan resultatet bli høyere kostnader for alle, med IT-folkene som de eneste vinnerne. Men i Norge tror jeg det offentlige er en så stor kunde at de har markedsmakt til å gjøre dette vanskelig for konsulentselskapene - hvis det offentlige skviser prisene har konsulentselskapene mindre rom for å skvise alle andre ved å ene og alene legge beslag på kompetansen som finnes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utrolig skuffende forresten å se at nye diskusjon.no fremdeles ikke klarer å få til helt banale ting som å håndtere newlines korrekt, slik at innlegg som består av mer enn ett avsnitt kan presenteres korrekt. Jeg skriver dette i en Chromium-basert browser kjørende på Windows, så det vil si at dette ikke virker selv når man bruker den aller vanligste kombinasjonen av OS og browser som eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

enig med deg der, men jeg tror akkurat dette problemet er en edge case. Ikke at jeg sitter på statistikk, men jeg mistenker at rundt 95% av inleggene i det systemet er under 5 setninger, og da spiller liksom korrekt newline håntering ikke særlig rolle. Husk vi er ikke diskusjon.no sine kunder, digi etc er det og jeg tviler på at de bryr seg sørgelig men sant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...