Gå til innhold

Når alt blir smart tar det etter hvert latterlig mye tid å holde styr på alle apper og dingser. Nå trenger vi en ordentlig plattfo…


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lovåundre skrev (2 timer siden):

Smarthus?  Har vi behov for det?

Det er vel heller snakk om et begjær...

 

Det kan vel sies om det meste. Det er svært lite vi ha. Strømnettet kan ha god nytte av smarte hus. Styre forbruk til tider av døgnet med ledig kapasitet. Men nei, jeg kan vel ikke si at behovet mitt er veldig sterkt. Tibber styrer varmepumpe og lading av elbil, det er litt nyttig. Det andre er mestbare for enkelhet. I praksis generer det masse ekstra jobb. Det siste smarte tilskuddet er en oppladbar lampe med farger og dimming. Har satt den til å skru lyset sakte på når jeg skal stå opp. Behagelig, men ikke nødvendig. Har pussa opp i stua også. Fordi jeg hadde lyst. Jeg måtte ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

(...)

Og hvorfor skal man styre lyset hjemme fra en app på telefonen når man er på jobb? (må vel presisere utenom hjemmekontor i disse tider). For å imponere kollegaen med "se hva jeg kan"? :p Lufta går fort ut av sånne gimmicker.

Jeg tar stråmannskollegaen din og bytter ham med "for å sjekke om man slo av strømmen på hytta" blandet med "det er kanskje nyttigere på andre ting, som å åpne garasjeporten dersom rullestolbrukeren i familien har glemt eller mistet sin åpner". 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, MortenL said:

Innrøm det, Dette med smarthus er en hobby, ikke en praktisk løsning.

Sikkert for mange, men for mange andre handler det om tilrettelegging. Jeg har nok av potensielle hobbyer jeg heller skulle brukt tid på en å knote med smarthuset, men det er for å få en praktisk løsning tilpasset min families behov. Når man en gang i framtiden får gode plattformer for det (som etterspurt i denne artikkelen) handler det også om å ha gode (tilleggs-)grensesnitt til enhetene i huset, men jeg synes kanskje ikke man er der ennå.

Lenke til kommentar

Hvor smart er det med "smarte" dingser når mange av disse såkalte "smarte" tingene mangler enhver form for sikkerhet?

Det burde advares sterkt mot farene man utsetter seg for når man hekter ting på nettet. Disse "smarte" tingene er ofte enkelt å hacke, noe som gir banditter full tilgang til PC'en din med risiko for at sparekontoen blir tømt og ID stjålet.

Å kjøpe en "smart" høyttaler er som å investere i overvåkning og avlytting av deg selv.

Gøy å ha kan fort ende opp med svært lite gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (30 minutter siden):

Jeg tar stråmannskollegaen din og bytter ham med "for å sjekke om man slo av strømmen på hytta" blandet med "det er kanskje nyttigere på andre ting, som å åpne garasjeporten dersom rullestolbrukeren i familien har glemt eller mistet sin åpner". 

Trenger man egentlig å sjekke om man slo av strømmen på hytta? Jeg mener strømmen alltid bør stå på pga frostsikring (men alt annet forbruk kan slåes av før man drar). Du hadde truffet bedre med argumentet "ring hytta varm".

Om rullestolbrukeren tenker jeg at man har reserveåpner, akkurat som det er normalt med reservenøkkel til diverse ting. Og går strømmen eller det blir noe feil med åpneren, portmotoren eller strømmen går, så mener jeg det burde finnes en manuell nøkkel som backup. På lik linje med mange trådløse bilnøkler.

Man burde ikke havne i vanskelige situasjoner dersom trådløst utstyr, telefoner eller noe sånt ikke fungerer, eller strømmen går. Kan fortelle en liten historie fra Tromsø ved et langvarig strømbrudd pga brann i et hovedtavlerom. Dette skjedde i et blokk-strøk med parkeringsheis i den underjordiske garasjen. En av beboerne fortalte at han ikke gadd å sitte hjemme i mørket og skulle bare kjøre seg en tur på besøk til strømmen var tilbake. Men alle bilene var stuck i parkeringsheisen, så han ble like stuck i mørket selv. Tavlerommet var utbrent så det tok selvsagt tid å få strømmen tilbake. Jeg tror det tok et døgn eller noe sånt. Egentlig imponerende raskt jobbet, men likevel en tolmodighetsprøve for beboerne.

Lenke til kommentar

Et smart hus man alltid må kontrollere med en app er ikke spesielt smart.
Poenget med smarthus (slik jeg ser det) er jo å automatiskere manuelle ting, gjerne med if-then-else systematikk (enkle eksempler er feks. hvis du er hjemme, og det er mørkt, skru på lyset eller hvis sola står å steker på stuevinduet, så skal persiennen senkes ned).

Men ja, per dags dato er dette for spesielt interesserte, og ja, man trenger enkle standardiserte løsninger for dette før flere gidder ta det i bruk.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

(...)

Ring hytta varm er vel et litt annet scenario, men hvis du synes det dekker det, så... Mener besteforeldrene mine pleide slå av vann og strøm for vinteren.  

Jeg er helt enig i at ting ikke burde være avhengig av nettilgang. Lyset må virke med brytere. Huset mitt har KNX så det er digitale dimmere, men dimmerne er ikke avhengig av en sentral enhet og det trenger ikke internett. Jeg ønsker stemmestyring også for lyset altså for å kompensere for økende mobilitetsutfordringer, men har ikke funnet noen god nok offline-løsning på det. Online-løsninger må være et supplement, ikke en nødvendighet. 

Reservenøkkel fungerer imidlertid ikke for garasjeåpneren, ikke for de samme scenarioene. Hele poenget er at han ikke har mobilitet og ikke skal være avhengig av skadelige anstrengelser for å komme seg inn, som å få tak i en reservenøkkel eller åpner ville medført. For tre-fire hundre kroner fikk jeg en enhet som tillater at jeg kan hjelpe ham når han ikke får kjørt inn den elektriske rullestolen - og dette er noe som faktisk har skjedd. I tillegg gir det meg advarsel dersom garasjen ikke er lukket, som er greit for surrehuer som meg. Hvis strømmen er gått, virker fortsatt smartlåsen på huset, men den elektriske rullestolen må stå ute. Kanskje ikke den perfekte løsning, men den perfekte løsning ville krevd et nytt inngangsparti og vil koste noe mer.

Dette gir noen som ellers ikke kunne kommet seg hjem fra skolen på egen hånd muligheten til å være mer selvstendig, der nettilgang gir reserveløsninger og økt trygghet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det er i hvert fall lettvint for NSA, FBI, CIA og GCHQ når de vil finne ut hva du driver med. :p

Hvis disse bokstav folkene vil spionere på meg så blir jeg mer redd for hva som kommer til å skje ute i verden enn det jeg er for hva de finner ut om meg.

MortenL skrev (3 timer siden):

Innrøm det, Dette med smarthus er en hobby, ikke en praktisk løsning.

Både og. Veldig praktisk å si "hey Google. God morgen". Lys og tv slår seg på og ungene springer opp å ser litt tegnefilm...

Xantippe skrev (2 timer siden):

Å kjøpe en "smart" høyttaler er som å investere i overvåkning og avlytting av deg selv.

Har totalt 7 koblet opp nå. 2 som ikke er igangsatt. Om noen lytter at jeg sier "slå på taklys stue" eller titter inn vinduet bryr jeg svært lite om.

Har t.o m. koblet opp wifi kamera nå. 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (6 minutter siden):

Hvis disse bokstav folkene vil spionere på meg så blir jeg mer redd for hva som kommer til å skje ute i verden enn det jeg er for hva de finner ut om meg.

Husk at disse mikrofonene står på til en hver tid, blant annet for å kunne detektere "Hey google..", men de kan også brukes til avlytting og har faktisk vært brukt til det i praksis. Du tenker kanskje at du ikke har noen mørke hemmeligheter du vil skjule, men tenk på fortrolige samtaler, samtaler med og om jobben, din tilknytning til forsvaret, andre personer osv. Det er mye her som potensielt kan utnyttes, misbrukes eller bare brukes for å manipulere dine nettvaner med reklame, politisk propaganda osv.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Simen1 said:

Husk at disse mikrofonene står på til en hver tid, blant annet for å kunne detektere "Hey google..", men de kan også brukes til avlytting og har faktisk vært brukt til det i praksis.

Ja, nei, og tja. 

Ja: Du kan naturligvis bli avlyttet via alle mikrofoner (og sikkert også hodetelefoner/høyttalere - de kan brukes som mikrofoner) dersom de er koblet til programvare for dette. Det vil si at dersom du ikke stoler på Googles vilje eller evne til å beskytte deg, bør du ikke bruke deres smarthøyttaler, og tilsvarende for Amazon eller Apple. Facebooks produkter sier seg selv. 

Nei: Flere av disse smartenhetene har nå fått lokal prosessering for detektering av nøkkelordet, slik at det ikke skal sendes lyd over nettet før du sier "Hey Google" elns. Dette er en god utvikling og enhetene bør få utvidet offline-funksjonalitet også. Men igjen - dersom du ikke stoler på Googles vilje eller evne til å beskytte deg, bør du ikke bruke deres smarthøyttaler, og tilsvarende for Amazon eller Apple. 

Tja: Hvis du har betenkninger for å bruke smarthøyttalere fordi du ikke stoler på Googles vilje eller evne til å beskytte deg, og tilsvarende for Amazon eller Apple - hvordan i alle dager kan du da stole på mobiltelefonen din? Den har bedre hardware til å overvåke deg, den har mer kompleks og derfor vanskeligere programvare å beskytte, og den har alltid en mikrofon og et sett med kameraer i din umiddelbare nærhet. Det koker ned til om du stoler på Googles vilje eller evne til å beskytte deg - og på en mobiltelefon med masse apper fra forskjellige utviklere er definitivt evnen dårligere enn på et enklere produkt som en smarthøyttaler. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/25/2020 at 6:32 PM, DiskusDød said:

Hvis disse bokstav folkene vil spionere på meg så blir jeg mer redd for hva som kommer til å skje ute i verden enn det jeg er for hva de finner ut om meg.

Både og. Veldig praktisk å si "hey Google. God morgen". Lys og tv slår seg på og ungene springer opp å ser litt tegnefilm...

Har totalt 7 koblet opp nå. 2 som ikke er igangsatt. Om noen lytter at jeg sier "slå på taklys stue" eller titter inn vinduet bryr jeg svært lite om.

Har t.o m. koblet opp wifi kamera nå. 

Du har tydeligvis ikke skjønt poenget.

Det er at andre kan sitte og lytte til ALT hva du og andre i stuen din sier.

Eller misforstår jeg? Kanskje du kke sier annet enn "slå på taklys stue"  når du er i stua?

Det er mange som angrer på at de ikke brydde seg mer om sikkerheten. Som kjent brenner det hos andre, aldri hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (8 timer siden):

Du har tydeligvis ikke skjønt poenget.

Er poenget at CIA og USA spionerer på meg?

Ingen lytter.

Du skjønner vell at jorda er rund. Strømmåleren i sikringsskapet ditt gir deg ikke stråling og kreft. 

Noen her inne må virkelig komme seg ut i friskluft. Sitte foran pc skjermen i dårlig innestengt fislukt er ikke bra for dere.

 

 

Lenke til kommentar
On 12/2/2020 at 6:57 AM, DiskusDød said:

Ingen lytter.

Akkurat den delen er ikke bare paranoia. Smarthøyttalere laster opp lydklipp når du snakker til den. Lydklippene kan du selv høre på nytt gjennom historikkfunksjonen i Alexa-appen, i alle fall hadde jeg det der sist jeg sjekket. Videre så har flere av de store informert om at lydklippene ble brukt til opplæring og forbedringer av systemet. Det vil si at dersom du sa noe som systemet ikke klarte å skjønne, kunne de bli testet av et menneske for å se om tolkningen kunne ha vært forbedret. Hvis jeg husker rett sa Microsoft, Google og Amazon at de skulle (midlertidig) stoppe denne praksisen med opplæring/forbedringer etter kritikk. Mulig det gjaldt Apple og Facebook også. Men filene er lastet opp i skyen, og du kan selv finne dem og slette dem. 

Det er rasjonelt å anta at amerikanske overvåkningsorganer ønsker å scanne gjennom disse lydfilene og sjekke etter spesielle ord/flagg. De har også dekning i amerikansk lovgivning til å gjøre dette for utenlandske borgere. Dersom dine lydklipp trigger slike flagg, kan det være at du etterhvert bobler opp til et nivå hvor du er interessant nok til at det kjøres en bakgrunnsjekk på deg, kanskje fortsatt maskinelt. Er det nok interessant informasjon, kan det eskaleres videre. 

Dette er en rasjonell hypotese, men det betyr ikke at det faktisk er et program for dette - å scanne lydfiler for stadig flere brukere vil være kostbart, vanskelig å holde skjult og ikke minst inntrengende og en belastning for de berørte firmaene. Her kan man vurdere opp mot de programmene som har blitt avslørt at faktisk finnes. 

Så til den alternative tolkningen til "Ingen lytter" - Ingen lytter til deg. Så lenge du ikke har noe å skjule og heller ikke er en person av interesse, så er det kommunistene de kommer etter først. Deretter sosialistene, fagforeningene, og så videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (48 minutter siden):

Jeg har også sett V for vendetta. God film, men fortsatt fiksjon.

Du må skille mellom film og virkelighet og huske at det er 15 år siden filmen ble lansert. Ting som kan ha vært fiksjon den gangen, eller inspirert av en dystopi av utviklingsretningen man så i 2005, kan være reelt i dag. Kanskje til og med inspirert av filmen.

At smarthøytalere spionerer på brukerne er ikke bare fiksjon, men reelt. Du kan lese i brukervilkårene at de forbeholder seg retten til å utnytte smarthøyttalerne på den måten. Du kan lese av amerikanske lover at amerikanske selskaper er pliktige å utlevere info til myndighetene, uten dom, rettsordre eller offentlig informasjon om det. Du kan også lese at de utnytter infoen til mer enn sikkerhetspolitikk. Industrispionasje er en del av virksomheten som er nedfelt i amerikansk lov, inkludert mot allierte land. Det finnes også en "utvekslingsavtale" der UK kan spionere på amerikanske borgere (lovlig, siden amerikansk lov forbyr USA å spionere på egne borgere) og vice versa slik at begge land i praksis spionerer på sine egne borgere lovlig. Det er også kjent fra varslere og avslørte overvåkningsprogrammer at dette ikke bare er juss og teori, men faktisk skjer i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av dere kommer med dette samtidig som dere har Facebook, Instagram, Twitter osv. Kanskje kutte ut disse først? Hvis dere trur en ondsinnet fremmed makt overvåker dere så er det på tide å oppsøke en institusjon. 

Har mange ganger tenkt å "de-googlify'e" meg, abbonerer på The hated one, men gidder ikke for jeg foretrekker å bruke produktene mot å bli sporet og reklamert for.

Når de folkene jeg lytter til i diverse podcaster bruker Amazon Alexa og Google nest så ser jeg ingen problemer med at jeg bruker det. 

 

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (3 minutter siden):

Mange av dere kommer med dette samtidig som dere har Facebook, Instagram, Twitter osv. Kanskje kutte ut disse først? Hvis dere trur en ondsinnet fremmed makt overvåker dere så er det på tide å oppsøke en institusjon. 

Så "feil rekkefølge" er altså påstanden, uten en gang å vite noe om man bruker de andre tjenestene? Og så følge på med personangrep for å "forsterke" argumentet?

DiskusDød skrev (4 minutter siden):

Har mange ganger tenkt å "de-googlify'e" meg, abbonerer på The hated one, men gidder ikke for jeg foretrekker å bruke produktene mot å bli sporet og reklamert for.

Kan ikke se at noen her har påstått at google ikke har tjenester med gode, fine, praktiske og fristende funksjoner, uten at man skal være så sort-hvitt eller naiv at man tenker alt som følger med på lasset er bra saker.

DiskusDød skrev (4 minutter siden):

Når de folkene jeg lytter til i diverse podcaster bruker Amazon Alexa og Google nest så ser jeg ingen problemer med at jeg bruker det. 

Så hvis en eller annen podcaster hopper i havet eller spiser avføring så må det være så sunnt og bra at man selv følger deres eksempel? Ingen sunn skepsis eller vurderinger av for og mot og kompromisser, kun følge etter andres eksempel helt ukritisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...