Gå til innhold

Når alt blir smart tar det etter hvert latterlig mye tid å holde styr på alle apper og dingser. Nå trenger vi en ordentlig plattfo…


Anbefalte innlegg

1 hour ago, DiskusDød said:

Mange av dere kommer med dette samtidig som dere har Facebook, Instagram, Twitter osv. Kanskje kutte ut disse først? Hvis dere trur en ondsinnet fremmed makt overvåker dere så er det på tide å oppsøke en institusjon. 

 

 

Jeg tror du trenger å lese det vi skriver til deg en gang til. At lydfiler lastes opp fra smarthøyttalere er ikke omstridt, det er slik de virker. De har ikke lokal prosessering. Det er også et fakta at amerikanske overvåkningsorganer har lovhjemmel til å innhente informasjon fra amerikanske firma om utenlandske borgere. Det er også kjent at de har slike programmer i samarbeid med de store amerikanske firmaene, det er heller ikke omstridt. Vi minner deg på faktiske mekanismer som er dokumentert i massemedia og faktiske overvåkningsmekanismer som bl.a. er diskutert i senatet og kongressen. 

Det er ingen her som har snakket om en ondsinnet fremmed makt som er ute etter oss. Dette er en del av dagens samfunn, ikke noen skjult statlig konspirasjon. Det må da være helt kurrant å snakke om hvordan ting fungerer. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

Så hvis en eller annen podcaster hopper i havet eller spiser avføring så må det være så sunnt og bra at man selv følger deres eksempel? Ingen sunn skepsis eller vurderinger av for og mot og kompromisser, kun følge etter andres eksempel helt ukritisk?

Såvidt jeg vet så er det ingen av dem som spiser avføring, men jeg regner med at de hopper i havet av og til på sommeren. Nå hører jeg kun på Ubuntu Podcast, Bad Voltage, Late Night Linux, Linux Unplugged, The New Show, Linux Spotlight og Joe Rogan. Du kan gjette hva de folkene jeg snakker om har som yrke. Flere av dem er eller har vært ansatt i Canonical. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (54 minutter siden):

Jeg tror du trenger å lese det vi skriver til deg en gang til. At lydfiler lastes opp fra smarthøyttalere er ikke omstridt, det er slik de virker. De har ikke lokal prosessering. Det er også et fakta at amerikanske overvåkningsorganer har lovhjemmel til å innhente informasjon fra amerikanske firma om utenlandske borgere. Det er også kjent at de har slike programmer i samarbeid med de store amerikanske firmaene, det er heller ikke omstridt. Vi minner deg på faktiske mekanismer som er dokumentert i massemedia og faktiske overvåkningsmekanismer som bl.a. er diskutert i senatet og kongressen. 

Det er ingen her som har snakket om en ondsinnet fremmed makt som er ute etter oss. Dette er en del av dagens samfunn, ikke noen skjult statlig konspirasjon. Det må da være helt kurrant å snakke om hvordan ting fungerer. 

Har du mobiltelefon? Laptop med mikrofon og kamera?

Jeg regner med at ingen av dere fortsatt går rundt med Nokia 3310? Dere har hvertfall ikke Pinephone eller Librem5.

Jeg har NULL bekymring om noe lytter eller ikke. Sundar Pikkhai kan lytte hele dagen hvis han ønsker. 

 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, DiskusDød said:

Har du mobiltelefon? Laptop med mikrofon og kamera

 

Du beviser igjen at du ikke har lest eller i alle fall ikke forstått et ord av det jeg skreiv til deg. 

Forøvrig skreiv jeg vel lengre tilbake i denne tråden at det er vanskelig å rettferdiggjøre å bruke mobiltelefon med mikrofon og taleassistent fra Google hvis du er redd for en smarthøyttaler med mikrofon og taleassistent fra Google, men det som har blitt skrevet om de siste innleggene er ikke om man er redd/paranoid for overvåkning. Det er en tydeliggjøring av rammene smarthøyttalere (og mobiltelefoner) eksisterer innenfor. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, tommyb said:

Du beviser igjen at du ikke har lest eller i alle fall ikke forstått et ord av det jeg skreiv til deg. 

Forøvrig skreiv jeg vel lengre tilbake i denne tråden at det er vanskelig å rettferdiggjøre å bruke mobiltelefon med mikrofon og taleassistent fra Google hvis du er redd for en smarthøyttaler med mikrofon og taleassistent fra Google, men det som har blitt skrevet om de siste innleggene er ikke om man er redd/paranoid for overvåkning. Det er en tydeliggjøring av rammene smarthøyttalere (og mobiltelefoner) eksisterer innenfor. 

Nja, det betinger at man anser mikrofonen som sitter i telefonen som noe som har helt andre fysiske egenskaper enn hva som trengs for å fungere som mobiltelefon, og at hardwareprodusentene er med på å installere slikt.

Taleassistentene som selges av google og amazon et.al har en ganske anneledes fysisk design fra en mobiltelefon som gjør at de har en helt annen mulighet til å overvåke. For det første har de nettspenning så å ha åpen mikrofon og løpende talegjenkjenning medfører ikke at batteriet tømmes på noen timer. For det andre har de mikrofonarrayer som gjør de fysisk i stand til å plukke opp og isolere enkeltstemmer i et stort rom. Mobiltelefoner har mikrofoner egnet til å plukke opp en taler rett ved mikrofonen (og prøver aktivt å kansellere annen lyd, noe som riktig nok kan skrus av i software, men de er fortsatt neppe egnet til å plukke opp lyd på avstand, selv om det ikke kan utelukkes).

M.a.o. en mobiltelefon krever fysisk at du plukker den opp og snakker rett til den, ihvertfall for å få god kvalitet (med forbehold om at ikke noen produsenter faktisk har montert ekstra mikrofoner som er mer sammenlignbare med taleassistentenes), taleassistentene kan plukke opp alt som sies i et rom uten at man forholder seg direkte til taleassistenten.

Du har rett i at det ikke er en fundamental forskjell i hvilken tillit man ilegger selskaper som google, apple, og amazon med slike enheter vs en mobiltelefon, men det er etter mitt syn ikke det samme heller. Taleassistentene er på noen måter mer invasive i hva de sannsynligvis kan gjøre (Selv om mobiltelefonenes evne til å spore bevegelse er også temmelig invasivt på sin måte)

Lenke til kommentar

Jeg benekter ikke at enhetene har forskjellige egenskaper. 

Det går begge veier, noen av egenskapene til en mobil gjør dem også bedre egnet til informasjonsinnsamling. Du nevnte GPS, jeg kan da nevne kameraet, og all den informasjonen som går gjennom en mobil, spesielt epost.

Du har rett i strøm-argumentet men det brukes ikke mer strøm enn at når jeg og andre sier "Ok Google", fungerer det som et nøkkelord selv om mobilen ikke er koblet til strøm. Det er heller ikke slik at analyse av tale trenger full oppløsning, eller at alle lyder trenger å prosesseres og analyseres i detalj. 

Kanskje den viktigste forskjellen i favør mobiltelefon både som en enhet for statlig eller kriminell overvåkning er at en mobiltelefon har prosessorkraft mye sterkere og kompleksitet mye høyere enn en smarthøyttaler. Det gjør at enheten kan utnyttes smartere, prosessere ting lokalt, og i mye bedre grad skjule funksjonalitet enn en smarthøyttaler. Smarthøyttalere er strengt tatt ikke spesielt smarte, det er det skytjenestene som er. 

Så lenge jeg ikke er en politisk dissident i et autoritært samfunn, er jeg helt komfortabel med disse enhetene og tjenestene på dem, men det er kanskje en grunn til at folk "av spesiell interesse" får pålagt andre sikkerhetsinnstrukser enn vi vanlige utviklere. Som tidligere nevnt, det handler til syvende og sist om du stoler på produsentens evne og vilje til å beskytte ditt privatliv. Det trengs nok mer evne på en mer kompleks enhet, likevel strutter personer av spesielt høy offentlig interesse stadig vekk rundt naken foran kameraet på en enhet som alltid er koblet på nett. Synes ikke nødvendigvis at smarthøyttalere er mer invasive enn dét. Mobiltelefoner er et funn for overvåkere, uavhengig av motivasjon. 

Men nå er jeg farlig langt unna temaet, for det er vel plattformen man skal koble opp enhetene på. 

 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (47 minutter siden):

Du beviser igjen at du ikke har lest eller i alle fall ikke forstått et ord av det jeg skreiv til deg. 

Jeg har lest og forstått. 

Jeg bryr meg ikke. Jeg har flere kameraer, alle er tilkoblet nettverk og sky tjeneste itillegg til Google home. Trur du jeg er redd at noen skal se hva som skjer utenfor hos meg?

Hva er du redd for at skal skje hvis du har Google home hjemme?

Lenke til kommentar
7 hours ago, DiskusDød said:

 Trur du jeg er redd at noen skal se hva som skjer utenfor hos meg?

Hva er du redd for at skal skje hvis du har Google home hjemme?

Du har enten ikke lest eller ikke forstått, for du setter opp tidenes dårligste stråmann. Hvert eneste innlegg fra deg ignorerer det som blir forklart til deg. Jeg er ikke redd for å ha Google home hjemme, jeg har og bruker google home. Det kan ikke sies tydeligere, hvor blokkert for input går det an å bli?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/2/2020 at 6:57 AM, DiskusDød said:

Ingen lytter.

Flere produsenter av disse "smarte" høyttalerne er avslørt og har innrømmet at ansatte har sittet og lyttet til hva som blir sagt i stuene til folk.

Et annet poeng du har gått glipp av er at de fleste "smarte" ting har bortimot null eller svært svak sikkerhet, noe som utsetter eierne av disse dingsene for hacking og tap av ID og penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...