Gå til innhold

«Batterygate»-saken fortsetter: Apple punger ut én milliard kroner for å ha gjort Iphone tregere med vilje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det kommet frem om dette faktisk var et forsøk for å hjelpe kundene, eller et forsøk på å hjelpe Appel ved å få kundene til å kjøpe ny mobil? Gikk jo mange rykter om at Apple bevisst lot ytelsen på gamle Apple mobiler bli dårliger gjennom sine operativsystem oppgraderinger, for å få kundene til å kjøpe nye telefoner.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor Apple ikke var åpne om hva de gjorde.

At batterier blir dårligere med tiden er noe alle vet, samme med at mobiler relativt sett blir dårligere når det kommer nye og mer krevende bruksområder.

At Apple da velger å klokke ned prosessoren for å unngå at mobilen krasjer *burde* være en gladsak, om de hadde vært åpne om det og gitt brukeren mulighet til å styre funksjonaliteten selv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det kun fra iPhone 6 å oppover som det gjelder....

Ikke iPhone 5 som en del klager på jamvel om det settes nye batterier i da lever de veldig kort. 

I en del tilfella da tømmer batteri seg over natta uten årsak.... noen forklaring på det da!! 

Bra med tilsyn med krefter som misbruker sine markedsposisjoner på det groveste og nekter å samarbeide etterat 

Lenke til kommentar

Det er vel liten tvil om at Apple har gjort dette for å få folk til å kjøpe nye mobiler. Ellers ville de selvsagt vært åpne om det.

De burde heller laget mobiler der en kan bytte ut batteriet, for de har helt rett i at gamle batterier er en årsak til trege mobiler. Det samme kan sies om de aller fleste mobilprodusenter. Det hadde ikke vært noe problem for dem å ha utskiftbare batterier i mobilene sine, slik svært mange hadde for en del år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På jobben ble det kjøpt inn noen iPhoner og Mac-er i 2015. På mobilene er operativsystemet oppdatert flere ganger, uten at jeg har merket noen endring i hastigheten. I august 2019 fikk Mac-ene ny versjon av OS-et og all programvare. Etter det en del funksjoner betydelig tregere på min stasjonære Mac, og til dels betydelig tregere enn på en eldre og langt billigere PC som er koblet på det samme nettet. Det gjelder særlig når maskinen starter og når en skal logge seg på etter en pause. På en stasjonær maskin må dette ha andre årsaker enn at Apple ønsker å drøye batteriets driftstid.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
F3NMH3OO skrev (10 timer siden):

Er det kommet frem om dette faktisk var et forsøk for å hjelpe kundene, eller et forsøk på å hjelpe Appel ved å få kundene til å kjøpe ny mobil? Gikk jo mange rykter om at Apple bevisst lot ytelsen på gamle Apple mobiler bli dårliger gjennom sine operativsystem oppgraderinger, for å få kundene til å kjøpe nye telefoner.....

Det står jo i artikkelen:

"For noen år siden kom det frem at Apple hadde redusert ytelsen til en del eldre Iphone-telefoner for å skåne batteriet, og skjult dette for brukerne."

"Rent konkret handler saken om at Apple i 2017 slapp en oppdatering til noen av sine eldre mobiler som reduserte ytelsen for å skåne batteriet – uten å opplyse kunder. Oppdateringen jekket ned klokkefrekvensen på prosessoren når mobilen kjører tunge operasjoner for å forhindre at batteriet ikke klarer å levere nok spenning."

Det ble altså tilsynelatende gjort til kundens beste fra Apples ståsted (for å løse et problem kundene opplevde), men så varslet de ikke kundene om hva de gjorde.

Lenke til kommentar

Apple fortsetter i samme leia. Noen som har prøvd en iPad Air 2 i det siste? Fra å være lynrask for 4 år siden er den med de siste oppdateringene knapt brukbar. De eldre MacBookene mine er ikke noe bedre.

Til sammenligning bruker jeg til daglig to Windows-maskiner fra 2007 som oppleves raskere med siste Windows 10 enn de var med Windows 7 for 10 år siden. Ser ut til at jeg fortsatt kan bruke dem i lang tid fremover.

Sett i sammenheng med at Apple på ingen måte legger til rette for reparasjon av enhetene, er jeg ikke i tvil om at Apple gjør dette med vilje. 

Kan samfunnet snart pålegge slike miljø-, klima- og forbrukerfiendtlige selskap fokus på bærekraft fremfor profitt?

Endret av Roy Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...