Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikringssak på bil


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ble påkjørt bakfra med min golf 2005 model bensin bil for snart 2 uker siden. Skaden kom på 40k og bilen er derfor kondemnert. I går tilbydde takstmannen meg 12k for bilen og at jeg beholder bilen. Jeg er uenig å mener bilen er mer verd enn det. Jeg spurte om å få tilsendt Finn koden til bilen han har sammenligna med. (Jeg har en kollisjon skade fra april som jeg har fiksa alt utenom lakk skaden). Jeg blar gjennom denne bilen som han mener fremstår bra i karosseri, ved nærmere titt oppdager jeg gående kanaler (som er svakhet på disse bilene) bulker og riper, også samme lakkskader bare enda værre på fremskjerm og rust flekkene er lakka over med en lysere grå farge så farge matchen er elendig. Denne bilen ligger ute for 29k. Så begynner han å sier han kan tilby meg 15.k og beholde bilen. Men han har tatt utgangspunkt i en bil til 29k som han nå innser at faktisk er mye styggere enn min. Men han rikker seg ikke å begrunner med at han må trekke av for gammel skade, å det er helt ok, men den bilen han går utifra til 29k har akkurat den samme skaden som min har. Hva gjør jeg nå? Hva slags rettigheter har jeg? Han nekter å høre på fornuften jeg forteller han å stenger meg bare av å fortsetter med trekk fra gammel skade å henger seg opp i hva jeg fikk utbetalt for den kontra hva det kosta meg å fikse. Har jeg noen rettigheter å hvordan få presset prisen opp til noe jeg føler er rettferdig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finansklagenemnda er rett instans for for ei klagesak, om du ikkje når fram der så er det ordinært søksmål som er vegen vidare.
Fyrst må du klage til forsikringsselskapet, i fyrste omgang vil du då normalt få ein annan forsikringsagent til å sjå på saka di.

Det kan være fornuftig at du engasjerer uavhengig takstmann for å få tatt ein ny vurdering av verdien på bilen din.

Merk at det å samanlikne med ein omtrent tilsvarande bil i ei finn annonse nok er til din gunst ettersom du då samanlikner med den summen som eigaren av den andre bilen ønsker å oppnå, ikkje nødvendigvis det ein potensiell kjøper er villig til å betale.

Kva er det du har satt som grense for kva du vil akseptere? Om forskjellen er liten så vil det kunne være forhandlingsrom for å unngå å bruke meir tid på saka, men om forskjellen er stor så blir det ein tyngre veg å gå.
Du bør også gjere deg opp ei meining om du vil beholde den kondemerte bilen eller ikkje. Vrakpanten er verdt 3000 kr, men då må du ta jobben (og kostnaden) med å frakte bilen til biloppsamlaren.
Beheld du bilen vil du i tillegg kunne få litt ekstra ved å skru ut og selge delar, nok ein gong om du er villig til å ta på deg denne jobben.
Eller er du av typen som helst ikkje vil ha igjen bilen og arbeidet du får med den og heller vil ha heile forsikringsoppgjeret utbetalt i pengar?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye mulig de går etter samme takst som bilfirmaene bruker når de priser bilene.

Har en kompis som med sin Golf ble kjørt i siden, og fikk reperasjoner på den mer enn bilen var verdt. Han fikk igjen 39 tusen for sin. Egentlig flaks, da han uken før hadde lagt den ut på Finn for 25 tusen.

Bilene som ligger på Finn har oftere høyere pris enn det bilforhandlere taksterer bilene etter. Ser Gold 2005 modeller der ligger fra 9 til 50 tusen.

For å vite takst prisen så er det bare å ringe ett bil firma som kjøper opp biler og spørre hva du kan få for din.

Lenke til kommentar

Jeg er villig til å godta 20 helst med bilen da kjæresten min er mekaniker å jobber på verksted. Men får nok en ok bil i samme stand til 20.. aller helst hadde jeg sett for meg 25 uten bilen. 
for bilen er igrunnen ikke noe å ha nå, den lekker inn vann fra bagasjerommet som resulterer i is på innsiden av bilen å veldig mye dugg.. (dette er etter kollisjonen som var nå)

Lenke til kommentar

Ligger ganske mange 2005 VW Golf ute på finn, og rundt 30' ser ut til å være sånn ca midt på skalaen for hva de ligger ute for. Synes ikke estimatet på 29 er ufornuftig. Er ikke vanskelig å finne eksempler som ligger ute til den prisen uten spesielle skader heller.

Hvis du takker nei til å overta bilen og får ca 30' igjen, så skal du kunne få kjøpt deg en tilsvarende tilbake ganske greit.

Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom denne prosessen noen ganger, jeg har rett og slett gitt selskapet et motbud som er innafor hva jeg mener er fornuftig..

Det har jeg gjort skriftlig, det har gått gjennom nesten hver gang.. Gangen det ikke gikk gjennom klarte jeg å ta takstmannen på en feilaktig beskrivelse av min bil (han påstod at eksosanlegget var rustet i filler og motoren lakk olje mens jeg hadde byttet eksosanlegg samme dag som ulykken fant sted og motorblokka var knust i kollisjonen..)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg synes estimatet på 29k er ufornuftig er fordi Finn koden han sendte meg for bilen han sammenlignet med min ser jo jæ**** ut i forhold til min.. å jeg er villig til å godta rett rundt 20, men han gir meg skambud.. han kommer med 12 og beholde bilen og i går gikk han til 15 med bilen, men bilen er ikke lengre noe å ha, han bare antar at jeg skal beholde bilen å gidder ikke høre på hva jeg har å si.

Lenke til kommentar
Rebecca1992 skrev (På 5.11.2020 den 6.37):

Grunnen til at jeg synes estimatet på 29k er ufornuftig er fordi Finn koden han sendte meg for bilen han sammenlignet med min ser jo jæ**** ut i forhold til min.. å jeg er villig til å godta rett rundt 20, men han gir meg skambud.. han kommer med 12 og beholde bilen og i går gikk han til 15 med bilen, men bilen er ikke lengre noe å ha, han bare antar at jeg skal beholde bilen å gidder ikke høre på hva jeg har å si.

Det er jo tross alt en 15 år gammel bil, om den har noen småskrammer eller ikke har nok ikke så veldig mye å si på pris. Det er få som kikker på såpass gammel bil og er villige til å betale veldig mye ekstra for å få den 100% ripefri.

 

Hvis du ble påkjørt bakfra så er det vel kanskje bare baken som er skadet, dvs at delebilen, som den er nå, kan ha ganske stor verdi igjen siden det stort sett er fronten som blir skadet i kollisjoner. Vil du ha mer igjen så bør du kanskje foreslå en pris til dem uten at du beholder bilen.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (17 timer siden):

Det er jo tross alt en 15 år gammel bil, om den har noen småskrammer eller ikke har nok ikke så veldig mye å si på pris. Det er få som kikker på såpass gammel bil og er villige til å betale veldig mye ekstra for å få den 100% ripefri.

 

Hvis du ble påkjørt bakfra så er det vel kanskje bare baken som er skadet, dvs at delebilen, som den er nå, kan ha ganske stor verdi igjen siden det stort sett er fronten som blir skadet i kollisjoner. Vil du ha mer igjen så bør du kanskje foreslå en pris til dem uten at du beholder bilen.

Det er jeg veldig klar over å mener ikke bilen er verd en gullgruve heller, men når han har valgt en Finn kode på en bil som ser enda værre ut enn min så synes jeg det direkte er et skambud. Han påstod hardt at den bilen på Finn koden var verdt de 29k da kan han ikke trekke meg for skader som den bilen har inkludert at den har større og flere skader enn min bil. Å når jeg sier bilen ikke er noe å ha for bagasjerommet og alt av lås til det er umulig å åpne men det er en sprekk på toppen så den blir jo utrolig fuktig nå å er ikke en bil å ha lengre. Han bare stenger meg av når jeg stiller spørsmål å begrunner ikke svarene sine annet enn «jeg må trekke fra skaden du hadde fra før» å fair enough om han sendte meg en bil som ikke hadde den skaden. Å skal man finne en bil uten den skaden så øker prisen igjen.

skulle veldig gjerne ha snakka med han om hva jeg mener bilen er verdt men det vil han ikke snakke om å bare stenger meg av, han driter i meg å mine meninger. Skikkelig ufyselig fyr. Dette har tatt på psyken min fordi han er direkte frekk å prate med å jeg venter bare på budet skriftlig så jeg kan avslå det å få en ny saksbehandler, for han er umulig å i det hele tatt snakke med.

Lenke til kommentar
On 11/4/2020 at 12:10 PM, Rebecca1992 said:

Hei! Jeg ble påkjørt bakfra med min golf 2005 model bensin bil for snart 2 uker siden. Skaden kom på 40k og bilen er derfor kondemnert. I går tilbydde takstmannen meg 12k for bilen og at jeg beholder bilen. Jeg er uenig å mener bilen er mer verd enn det. Jeg spurte om å få tilsendt Finn koden til bilen han har sammenligna med. (Jeg har en kollisjon skade fra april som jeg har fiksa alt utenom lakk skaden). Jeg blar gjennom denne bilen som han mener fremstår bra i karosseri, ved nærmere titt oppdager jeg gående kanaler (som er svakhet på disse bilene) bulker og riper, også samme lakkskader bare enda værre på fremskjerm og rust flekkene er lakka over med en lysere grå farge så farge matchen er elendig. Denne bilen ligger ute for 29k. Så begynner han å sier han kan tilby meg 15.k og beholde bilen. Men han har tatt utgangspunkt i en bil til 29k som han nå innser at faktisk er mye styggere enn min. Men han rikker seg ikke å begrunner med at han må trekke av for gammel skade, å det er helt ok, men den bilen han går utifra til 29k har akkurat den samme skaden som min har. Hva gjør jeg nå? Hva slags rettigheter har jeg? Han nekter å høre på fornuften jeg forteller han å stenger meg bare av å fortsetter med trekk fra gammel skade å henger seg opp i hva jeg fikk utbetalt for den kontra hva det kosta meg å fikse. Har jeg noen rettigheter å hvordan få presset prisen opp til noe jeg føler er rettferdig?

Jeg tviler på at vedkommende får 29k for den bilen.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 8.11.2020 den 10.24):

Jeg tviler på at vedkommende får 29k for den bilen.

Godt mulig, men de som ligger ute til under 20k er rep.objekt. Det var ikke min bil før kollisjonen, loven sier jeg skal ha en bil tilbake i samme stand som min var. Så jeg er hvertfall uenig. Å tenker det er en grunn til at jeg ikke har hørt noe ifra han på en uke nå. Går ikke an å snakke med han mannen, å er ikke mitt selskap som skal utbetale de pengene en gang å han klarer ikke å svare greit. Ikke begrunne svarene sine eller legge seg flat for at han valgte feil bil å sammenligne med. Jeg skal ikke måtte gjøre han sin jobb med å finkjemme de bilene. Å når meg som ikke har så god peiling finne større feil enn han har sett så synes jeg det er dårlig, da føler jeg meg nokså lurt. 

Lenke til kommentar

I samme stand hvis den lønner seg å reparere. Kondemneres den så har jeg ikke til nå opplevd at man får full dekning for hva man kunne klart å selge den for på finn før kollisjonen. Ellers får man aldri en kollisjonskadet moderne bil tilbake i 100% samme stand, det er derfor man alltid vil ha opplysning om tidligere skader når man kjøper bruktbil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...