Gå til innhold

Attest etter endt læretid?


Anbefalte innlegg

Heisann, 

Dere som har vært lærlinger, har dere fått attester etter fullført læretid? 

Jeg fullført min læretid i en kommune for vel 6 år siden.  Fikk aldri noen attest etter læreforholdet, og tenkte ikke særlig over det den gangen da jeg hoppet rett videre i neste jobb. Nå skal jeg snart søke jobb i et marked med noe annen kompetanse enn tidligere, og ser at det kunne ha vært greit med en attest som fremhever tyngden og variasjonen et lærlingløp gir. Er det vanlig å ha dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f8275...2e3

Kan alltid være en god ide å raske med seg alt av papirer som taler i ens favør.

Såfremt du fikk et fagbrev ut av det så betyr nok ikke attesten allverdens, men den kunne gitt en grei pekepinn for hvordan du var i jobb.

Å prøve få noe slikt nå vil bare lage flere spørsmål enn svar når den dateres 2020, men gjelder 2014..

Anonymous poster hash: f8275...2e3

Lenke til kommentar

er greit og sope med seg alt av attester , kursbevis og sånt oppgjennom, jeg har attest på alle jobber fra min første sommerjobb og opp til i dag. uten attest er det jo ikke noe dokumentasjon på hva du gjorde i perioden. 

 

alle arbeidsgivere er pliktig til og gi deg attest , denne skal være nøytral eller positiv og skal dokumentere hva du har gjort og tidsrom du var ansatt 

https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-15-15-attest/

 

du burde fått dette automatisk og om de ikke lagde en da burde de kunne lage en til deg nå, eller så finnes det en i et arkiv hos de.

Lenke til kommentar

Så lenge du også har hatt eit tilsettingsforhold så har du krav på attest frå arbeidsgiver. 
Som minimum skal attesten innehalde opplsyningar som syner at du har hatt ei stilling, kva oppgåver som låg til stillinga og kor lenge arbeidsforholdet varte.

Disse opplysningane kan du berre ta kontakt med kommunen for å få ein attest på, slike opplysningar ligg lagra i personalarkivet.

Når det gjeld meir utfyllande attestar som også skildrer din arbeidsinnsats så er det problematisk når det har gått ei tid ettersom dete rvanskelgare å seie så mykje om korleis du var å jobbe saman med jo lenger tid det går. Du kan også risikere at den som hadde ansvaret for deg ikkje lenger jobber i kommunen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...