Gå til innhold

Når vil 4G-nettet stenges, eller få redusert kapasitet?


Anbefalte innlegg

Nå som 5G er på full fart inn på markedet lurer jeg på når operatørene vil stenge 4G-nettet, eller redusere kapasiteten slik at det oppleves som tregt og ubrukelig?

Har en iPad Air 2 med 4G fra 2014 som har funket perfekt til i dag, men vurderer å oppgradere til en ny iPad Air (4).

Denne har ikke 5G enda, og jeg er litt bekymret for at den vil få kortere levetid enn min Air 2 om 4G-nettet stenges. Alternativt kan jeg være litt tålmodig og kjøpe neste iPad Pro som antagelig kommer med 5G, eller vente på nye iPad Air (5)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, Kjell Olaf Winther said:

Hvorfor kjøpe en iPad med nett? Er jeg ute i friluft med min iPad bruker jeg iPhone som router....

Noen liker å ha mobilnett på nettbrettene sine. Har det selv på mitt, gjør at jeg slipper å dra frem telefonen for å skru på hotspot de gangene jeg har behov for å bruke nettbrett på reisefot.

Lenke til kommentar
eisa01 skrev (10 timer siden):

Nå som 5G er på full fart inn på markedet lurer jeg på når operatørene vil stenge 4G-nettet, eller redusere kapasiteten slik at det oppleves som tregt og ubrukelig?

Har en iPad Air 2 med 4G fra 2014 som har funket perfekt til i dag, men vurderer å oppgradere til en ny iPad Air (4).

Denne har ikke 5G enda, og jeg er litt bekymret for at den vil få kortere levetid enn min Air 2 om 4G-nettet stenges. Alternativt kan jeg være litt tålmodig og kjøpe neste iPad Pro som antagelig kommer med 5G, eller vente på nye iPad Air (5)

Først må både 3g og 2g stenges, foreløpig skulle 3g forsvinne i løp av året, men godt mulig det blir utsatt.

Tror ikke du trenger å ha veldig stor beskymring for dette men tar vel vertfall noen år, 2023 muligens vil 2g være borte. Så godt mulig det er en del år til før 4g blir redusert. Da de trenger frekvensene til 5g.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Behøver ikke å dra fram telefonen. Min iPad spør om jeg skal koble til telefonen, og jeg trykker på OK.

 

Har en iPad Pro fra jobb som ikke gjør det, så det er litt plagsomt å ta møter med den på farten siden man må koble til manuelt hver gang man skal på Zoom

Lenke til kommentar

Annen fordel med 4g nettbrett er et man da også får gps. 

For min del som har galaxy tab s7+, så kan den settes opp at den automatisk kobler til Hotspot dersom den er innenfor Bluetooth rekkevidde til tlf. 

Samme med tlf, at den skrur på Hotspot når den er innenfor Bluetooth til nettbrettet ol.

Vet ikke hvilke sånne muligheter man har på ios? 

Jeg tok wifi versjonen da jeg ikke kunne forsvare 2000kr ekstra for 5G.

Lenke til kommentar
3 hours ago, eisa01 said:

Har en iPad Pro fra jobb som ikke gjør det, så det er litt plagsomt å ta møter med den på farten siden man må koble til manuelt hver gang man skal på Zoom

Min iPad Pro er 4 år gammel, og har funket med hotspot lenge, også med GPS.

Akkurat som den husker alle WiFi nett jeg har vært innom de siste 4 år. 
Og når jeg kommer til et nytt sted, og får lagt inn WiFi kode, så vil den kopieres til min iPhone. 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (3 minutter siden):

Tror nok mobilselskapene vil at vi skal få brukt våre mobiltelefoner. Men som all annen elektronikk, etter X-antall år må man skifte til noe som er up to date. 

Virker ikke slik listen over 5g mobiler er kort sammenlignet hvor mange 5g telefoner som faktisk er på markedet og routere.

Så det var mere 5g mobiler nå en det var når 3g og 4g åpnes, før var det så vidt nokia 3310 og fargeskjerm med lav oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...