Gå til innhold

Investere i bitcoin?


xrays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
On 10/21/2020 at 6:36 PM, xrays said:

Ser den har falt i verdi. Er det å anbefale  å investere og hvor hen gjøre jeg det i så fall? 

Lenker? 

Snodig timing å skrive at den har falt i verdi. Prisen har ikke vært så høy siden januar 2018 (bortsett fra en rask "wick" opp til 13900$ i juni 2019).

Du må nesten følge med på coinmarketcap.com. Og eventuelt opprette en bruker på tradingview.com.

Du kan kjøpe Bitcoin hos norske miraiex.com. Eller f,eks bitstamp.net eller kraken.com

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
xrays skrev (På 21.10.2020 den 11.36):

Ser den har falt i verdi. Er det å anbefale  å investere og hvor hen gjøre jeg det i så fall? 

Lenker? 

Hvordan gikk det? Valgte du å kjøpe bitcoin som du sa. Ser det dalte bra i pris i går, men du vil jo fortsatt ha hatt en ekstrem avkastning hvis du kjøpte deg inn i forrige måned.

Lenke til kommentar

Skjermbilde.PNG.69cea0bc763c1fbf7119dfeae5405e31.PNGf

Den har doblet seg på et år. En tilsvarende rask oppgang skjedde også i 2018 etterfulgt av et stort krakk. Mange har en tilnærmet euforisk holdning til kryptovaluta på linje med presters forhold til Jesus. Samtidig er andre veldig skeptiske. 

Den enkleste måten å kjøpe på er gjennom en såkalt digital kryptolommebok.

https://www.coinbase.com/ er den største og mest kjente. Du lager en konto, du må verifisere kontoen din ved å sende inn kopi av ID samt adressebevis. Når denne er godkjent, kan du kjøpe med vanlig kredittkort. Noen banker har en sperre for den type kjøp, derfor må du av og til føre over via konto. Noe som tar litt lengre tid. Du får fremgangsmetoden på nettsiden.

Personlig hadde jeg ikke kjøpt Bitcoins nå. Jeg er generelt skeptisk til kryptovaluta og foretrekker tradisjonelle investeringer via indeksfond og aksjer. Mest fordi Bitcoins ikke er regulert på samme måte som andre finansielle midler og derfor kan gi deg mindre trygghet og mer sårbar for ting som hacking og lignende. Her er et godt eksempel på dette:
https://e24.no/naeringsliv/i/Qongv8/kryptoselskapet-cryptotech-er-konkurs#:~:text=Det norske selskapet som lovte,nå er selskapet slått konkurs.

Husk at du også nå også må skatte for overskudd av salg av kryptovaluta. Usikker på om det gir skattefradrag. 

Men på tråder som dette som omhandler krypto og lignende tiltrekker seg ofte predikatene med forkjærlighet for krypto. De har gjerne knallsterke meninger om hvor fremtidsrettet, trygt og sikkert krypto er - og hvor sårbar den tradisjonelle finansielle verden er..... og alt det der. 

Dersom du ønsker å kjøpe CFD-krypto (som ikke er ekte Bitcoins, men et verdipapir som tilsvarer verdien) - kan jeg anbefale at du får deg en konto gjennom Revolute (app). Du får et norsk kontonummer og et gratis Visa-kort. Gjennom appen kan du kjøpe krypto - du betaler ingen løpende avgifter, men det er et lite kan mellom kjøp og salg som banken tjener penger på.

Men jeg hadde holdt meg langt unna krypto.

Personlig kjøpte jeg for 1000 kr ved en anledning og solgte etter 5 minutter med 8 kroner i overskudd. Kun så jeg kan skryte til folk at jeg har tjent penger på krypto. 😁

Lenke til kommentar
ex-jordbærplukkeren skrev (19 minutter siden):

en av grunnen jeg ikke diskuterer bitcoin eller krypto så aktivt på diskjusjon.no er at det finnes utrolig mange forskjellige meninger, spesielt fra folk som engang ikke vet hvordan en blockchain fungerer


Jeg så ikke innlegget du hadde over meg før jeg postet. Morsomt at vi la ut et neste nøyaktig likt screenshot. Se på klokkeslettet, kun 4 minutter forskjell. 😄

Skjønner godt hva du mener. Rart hvor sterke meninger folk har ovenfor enkelte ting. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Prisoppgangen har jo vært helt vanvittig den siste tiden. Bare siden 1 desember så har den steget over 40%. Jeg tror nesten det er bedre å tenke langsiktig med f.eks 5 års-10 års hold, fremfor å prøve å time markedet. Selv har jeg handlet via en børs i Norge, men vet det er mange som kjøper bitcoin fra utenlandske selskap. Er nok mest fordi de kanskje ønsker et bedre utvalg. I Norge er det jo knapt mulig å få tak i mer enn de 10 mest populære kryptovalutaene.

Nå svarte du aldri på spørsmålet mitt (om hvordan det gikk, og om du kjøpte deg inn). Hvis du fortsatt ikke har bestemt deg så kan du sjekke ut guiden til Itavisen.no/ som forklarer hvordan du kjøper bitcoin i mer detalj. Tror det enkleste er å kjøpe bitcoin fra en selger i Norge, såfremt du bare vil ha eksponering mot BTC. Et annet valg er at du bruker Localbitcoins og tar kontakt med Sturle Sunde. Evt at du søker etter Bitmynt og kjøper direkte fra han der. Har kjøpt bitcoin av han tidligere uten noen som helst problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jr_52 skrev (På 29.12.2020 den 20.47):

Prisoppgangen har jo vært helt vanvittig den siste tiden. Bare siden 1 desember så har den steget over 40%. Jeg tror nesten det er bedre å tenke langsiktig med f.eks 5 års-10 års hold, fremfor å prøve å time markedet. Selv har jeg handlet via en børs i Norge, men vet det er mange som kjøper bitcoin fra utenlandske selskap. Er nok mest fordi de kanskje ønsker et bedre utvalg. I Norge er det jo knapt mulig å få tak i mer enn de 10 mest populære kryptovalutaene.

Nå svarte du aldri på spørsmålet mitt (om hvordan det gikk, og om du kjøpte deg inn). Hvis du fortsatt ikke har bestemt deg så kan du sjekke ut guiden til Itavisen.no/ som forklarer hvordan du kjøper bitcoin i mer detalj. Tror det enkleste er å kjøpe bitcoin fra en selger i Norge, såfremt du bare vil ha eksponering mot BTC. Et annet valg er at du bruker Localbitcoins og tar kontakt med Sturle Sunde. Evt at du søker etter Bitmynt og kjøper direkte fra han der. Har kjøpt bitcoin av han tidligere uten noen som helst problemer.

Jeg har ikke kjøpt, fikk ikke tid til å sette meg noe inn i dette. Skulle nok kjøpt litt tidligere.

Takk for link :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er smart å sette seg inn i btc før man investerer penger i det, for det meste er det hypet men btc og block chain teknologien gir en bedre plattformen for oppbevaring av verdier enn tradisjonelle banker. For langsiktig investering så lønner det seg å vente til hypen er over og kjøpe inn på bunnen.

Endret av nonlocality
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...