Gå til innhold

Sverige setter fart på elektrifisering av transport: Skal ha 2000 km elektrisk vei innen 2030


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye mer kobber trenger verden for å elektrifisere våre veier, eller er det nok en gang og atter ett tilbud for de rike landene som de fattige bare må se langt efter? Og skal de aller helst stå som leverandører av de resursene vi vil ha uten å få stort mere tilbake enn blod svette og tårer?

Som teknolog er alt dette som skjer rundt oss veldig spennende, men som menneske må vi stille spm. om all vår higen etter moderne tekologi bare blir en ny vendetta mot fattige lands resurser.

 

Skrevet

Dette er glimrende løsning. Selvkjørende lastebil som lader på motorveien. Hvilebestemmelsene kan avvikles mens lastebilen kjører selv. Kontinuerlig langtransport uten stopp. Øker både effektivitet og mer familievennlig når sjåføren som kan komme hjem fra langtur en dag eller to tidligere. Må utruste lastebilene med bad og toalett. 🕺🕺

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette først og fremst vil være bra for busser og taxier. Man kan legge induksjonslading på busstopp og et stykke før/etter og foran kryss og andre steder hvor trafikken stopper eller går sakte. Etterhvert som systemet blir bygget ut mange steder kan det være attraktivt for andre biler og lastebiler å hive seg på.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, EremittPåTur said:

Hvor mye mer kobber trenger verden for å elektrifisere våre veier, eller er det nok en gang og atter ett tilbud for de rike landene som de fattige bare må se langt efter?

Du vet at det også finnes alternativer? F.t. er vel aluminium velegnet, men særlig for elektriske maskiner kommer det nok heller før enn senere noe bedre, f. eks. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/aelm.201800811.

Er bare å google etter "carbon based conductor". Karbon har alle land mer enn nok av.

Legger til: https://www.researchgate.net/publication/226517532_Carbon_Based_Conductive_Polymer_Composites

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
EremittPåTur skrev (17 timer siden):

Hvor mye mer kobber trenger verden for å elektrifisere våre veier, eller er det nok en gang og atter ett tilbud for de rike landene som de fattige bare må se langt efter?

Så vi skal aldri gjøre noe hvis ikke alle land i verden kan være med? Med en sånn tankegang blir det svært lite framskritt her i verden. Omtrent all utvikling skjer i rike land, og det kommer også fattige land til gode.

 

EremittPåTur skrev (17 timer siden):

Og skal de aller helst stå som leverandører av de resursene vi vil ha uten å få stort mere tilbake enn blod svette og tårer?

Kanskje du skal sette deg inn i hvor kobber kommer fra før du uttaler deg?

Endret av Antilooop
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nå er det da mer en bare kobber som leder strøm? Chile, Kina, USA og Peru er de største leverandørene av dette metallet. Er det kanskje Kobolt du tenker på?

Det som uansett er helt klart er at vi kan ikke stanse utviklingen. Skal utviklingslandene få mulighet til å modernisere seg, må det skje hos "oss" først. Slik at teknologien er både moden og billig når den innføres i utvilkingsland.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

bare en tanke, sidet det er snakk om trådløs overføring av kraft så snakker vi vell om induktiv overføring. altså magnetfelt. vil ikke et stasjonært magnetfelt i veien skape ekstra bevegelses motstand?

vil ikke et sånt magnetfelt skape ekstra motsatnd for alle kjøretøy sol er laget i jern ?

blir jo endring i magnetfelte når man kjører over liksom.... det induserer vel eddy currents i stål som beveger seg over ?

Skrevet
1 hour ago, ZEPJW9BM said:

bare en tanke, sidet det er snakk om trådløs overføring av kraft så snakker vi vell om induktiv overføring. altså magnetfelt. vil ikke et stasjonært magnetfelt i veien skape ekstra bevegelses motstand?

vil ikke et sånt magnetfelt skape ekstra motsatnd for alle kjøretøy sol er laget i jern ?

blir jo endring i magnetfelte når man kjører over liksom.... det induserer vel eddy currents i stål som beveger seg over ?

Jeg vil tro spolene ikke blir spenningsatt før det er en bil som trenger å lade av de over de, så for biler som ikke er tenkt til å lade induktivt er det nok ikke noe videre problem. Det burde ikke ta mange millisekunder å skru på en spole. En bil i 130km/h beveger seg ca 4cm på 1ms. Så selv om det tar 100ms å skru på en spole holder det å detektere en signalgiver i snuten av bilen, starte spolen 2-4m lenger fremme og så skru den av igjen etter 3-400ms. Ingen andre biler burde bli påvirket. 

For de bilene som skal lade induktivt så må nok de designes med tanke på å unngå magnetiske tap i øvrig konstruksjon. Strømagnetfelt i kabinen kan også være en utfordring mor mennesker med pacemaker eller tilsvarende følsomme implantater, så om busser eller personbiler skal bruke dette må man sørge for å lede feltet godt utenom sitteplassene (Noe som for all del er gjørbart) 

Hva motsstanden fra magnetisk kopling angår så er jo ikke motagerspolen kortsluttet, den driver en last som begrenser strømmen. I tilegg kan man muliggens gjøre triks som at neste spole kansellerer horisontalkomponentene av de gjenværende kreftene, så det er neppe noe stort problem.

Skrevet
N8591NB4 skrev (På 19.10.2020 den 21.03):

Dette er glimrende løsning. Selvkjørende lastebil som lader på motorveien. Hvilebestemmelsene kan avvikles mens lastebilen kjører selv. Kontinuerlig langtransport uten stopp. Øker både effektivitet og mer familievennlig når sjåføren som kan komme hjem fra langtur en dag eller to tidligere. Må utruste lastebilene med bad og toalett. 🕺🕺

Tenk om en kunne koblet sammen mange lastebilhengere og kjørt de på helt egne baner trukket av en felles trekkvogn. Muligens to i tandem om det blir langt og tungt. Hadde vært supert å få tungtransporten bort fra veiene. En kunne også vurdert om det var en teknisk løsning for å frakte det på sjøen. Det aller meste her i landet ligger jo nært havet, og mye av det som transporteres kommer jo faktisk fra havet. En får vel bare drømme videre, kan da umulig finnes noen løsninger som ligner på det jeg skisserer.

  • Liker 1
Skrevet

Det ser ut som ett postivt tiltak, men jeg stiller spørsmål om ressursbruken

Hvis man tenker seg at alle land vil tilsvarende elektrifisere veinettet sitt så kan det fort bli ressursmangel.

Vi mennesker oppfører oss av og til slik at vi tror at metaller og mineraler aldri tar slutt.

Metallene som brukes her brukes jo allerede i ett utall konstruksjoner.

Skrevet

mange som jobber med dettte, tesla har et konsept de kaller for platooning der en fører kjører flere lastebiler i tandem. det er jo ellers nokså vanlig i australia å lage tog som bår på vei, stor trekkvogn med mange trailere bak

Skrevet

høres ganske riktig ut ja, men det må jo være et stort energi tap jevnført med å koble til kapel som konvensjonell lading. hvor mye tipper du ? tipper det er minst 40% tap

Skrevet
9 minutes ago, ZEPJW9BM said:

høres ganske riktig ut ja, men det må jo være et stort energi tap jevnført med å koble til kapel som konvensjonell lading. hvor mye tipper du ? tipper det er minst 40% tap

Tapet er ca det same som med AC gjennom kabel.  Veldig lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...