Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Treningssenter og bot?


Gentlemanful

Anbefalte innlegg

Hei.

Senteret jeg trener på har 2 dagers prøvetime (men man må melde seg på) noe min vennine ikke gjorde. Jeg tok henne med via å bruke mitt kort i god tro. Senere får jeg vite at jeg får 3000kr i bot pga jeg har sneket en med inn.

mitt spørsmål er;

kan treningssentre gi ut bøter? De er jo ikke en offentlig instans som politi etc?

når de ikke står noen steder at man MÅ melde seg på for å få prøvetime, men at prøvetime er tillatt - hr jeg i det hele tatt gjort no feil? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan visste du at man må melde seg på? Selvom det for de aller fleste vel vil være normalt å si ifra, og/eller melde fra at man ønsker å prøve, så burde det jo stå klart og tydelig fremgangsmåte for dette.

Synes 3000 var drøyt, burde holdt med en advarsel dersom dette var første gang det skjedde. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (10 minutter siden):

Hei.

Senteret jeg trener på har 2 dagers prøvetime (men man må melde seg på) noe min vennine ikke gjorde. Jeg tok henne med via å bruke mitt kort i god tro. Senere får jeg vite at jeg får 3000kr i bot pga jeg har sneket en med inn.

mitt spørsmål er;

kan treningssentre gi ut bøter? De er jo ikke en offentlig instans som politi etc?

når de ikke står noen steder at man MÅ melde seg på for å få prøvetime, men at prøvetime er tillatt - hr jeg i det hele tatt gjort no feil? 

De kan selvfølgelig ikke skrive ut bøter eller forelegg, men en kontrollavgift i følge avtalen dere har kan de ilegge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

De kan selvfølgelig ikke skrive ut bøter eller forelegg, men en kontrollavgift i følge avtalen dere har kan de ilegge.

Hm, hva er forskjell på kontrollavgift og bot?

Står forøvrig at prøvetime er lov men ikke at man må melde seg på. Det vil da si at de ikke har jussen på sin side. At vi glemmer å melde oss på deres nettside kan vel ikke koste oss 3000kr? 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Hvordan visste du at man må melde seg på? Selvom det for de aller fleste vel vil være normalt å si ifra, og/eller melde fra at man ønsker å prøve, så burde det jo stå klart og tydelig fremgangsmåte for dette.

Synes 3000 var drøyt, burde holdt med en advarsel dersom dette var første gang det skjedde. 

Spurte i resepsjonen for noen dager siden om prøvetime var lov - noe jeg fikk et klart ja på. Tok det for gitt da at jeg kunne ta hun med når det ikke var bemannet. Så nå på nettsidene deres at de har lagt ved en link angående prøvetimer men det står ikke med uthevet skrift at man MÅ melde seg på via nett kun en fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Hmm, da ville jeg klaget på bota, og hørt om det kunne holdt med en advarsel i dette tilfellet, og at du neste gang selvsagt skal melde opp vedkommende til prøvetime. 

Joa, men er ikke noe jeg egentlig velger å legge meg flat på. Står ingen steder at man MÅ melde seg på via nettet, er det jeg skurrer på. 
 

de kan vel ikke bare gi meg en bot på neste faktura? Isåfall kjører jeg på med advokat om det er nødvendig. 

Lenke til kommentar

3000 i bot er galskap.

Sjekk hva som står i avtalen din, står det ikke der har de en liten sak. Om det derimot står i avtalen ville jeg tatt dette til forbrukerrådet med brudd på markedsføringsloven  (§ 22.Urimelige avtalevilkår) - det er ikke lov å avtale urimelige vilkår. 3000 i bot er totalt urimelig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (19 minutter siden):

3000 i bot er galskap.

Sjekk hva som står i avtalen din, står det ikke der har de en liten sak. Om det derimot står i avtalen ville jeg tatt dette til forbrukerrådet med brudd på markedsføringsloven  (§ 22.Urimelige avtalevilkår) - det er ikke lov å avtale urimelige vilkår. 3000 i bot er totalt urimelig. 

 

Så i værste fall blir jeg sittende igjen med å betale en bot for noe som ikke er ulovlig på senteret altså en prøvetime? 

Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (31 minutter siden):

Så i værste fall blir jeg sittende igjen med å betale en bot for noe som ikke er ulovlig på senteret altså en prøvetime? 

Det blir litt i samme gate som å få parkeringsbot for å ikke ha trukket lapp på en plass som er gratis. Det oppleves som bakvent. 

Akkurat som gratis parkeringsplasser ofte har vilkår om å maks stå x minutter, har prøvetimer gjerne vilkår som f.eks. at de bare kan benyttes når ekspedisjonen er bemannet, at det kun kan gjøres x ganger i året eller at det må meldes fra om på forhånd. Sjekk avtalen du inngikk for vilkår og eventuelle sanksjonsmuligheter. 3000 kroner høres veldig mye ut for et slikt brudd. 

Lenke til kommentar

Ja, det kan avtales bøter for overtredelser. Størrelsen på boten må være rimelig, men størrelsen på boten kan være ganske stor siden det må tas i betraktning at det kan være vanskelig å avsløre avtalebrudd. Treningssenteret kan altså avtale med deg at du må betale 3000 kr for å ha sneket noen inn. Sjekk kontrakten din, det står sikkert noe der.

Står det ikke noe i kontrakten må treningssenteret i så fall dokumentere et tap på 3000kr som følge av at en person er sneket inn èn gang. Det blir nok vanskelig for dem, men som sagt, sjekk kontrakten. 

Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (2 timer siden):

Hm, hva er forskjell på kontrollavgift og bot?

Forskjellen er grunnlaget for å kreve inn pengane. Bøter kan krevast inn med heimel frå lov eller forskrift, kontrollavgift eller gebyr kan krevast inn på bakgrunn av ein avtale. 

I ditt tilfelle er det nok ikkje straffbart å ta med seg ein venn i god tru. Det er mulig du kan straffast på grunn av svindel, men då går pengane du må betale til statskassa som straff. Treningssenteret kan ikkje ta på seg sjølv å straffe deg (utan å ha avtale med deg), dei kan kreve erstatning for det tapet du har påført treningssenteret, men det er ikkje ein straffereaksjon. 

 

Kort og godt så må du sjekke om avtalen gir treningssenteret adgang til å kreve deg for pengar. Dersom det er tvil om grunnlaget så kan du bestride kravet, då må treningssenteret eventuelt dra deg til konfliktråd/retten for å kreve betaling frå deg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ebaee...29b

Veldig mye fokus på reglene og kontraktsinnholdet om prøvetime her selv om saken åpenbart handler om at du har sluppet inn en person ved hjelp av et nøkkelkort. Hva står det i reglene og/eller kontrakten om det? 

Anonymous poster hash: ebaee...29b

Lenke til kommentar
Gjest ebaee...29b skrev (2 timer siden):

Veldig mye fokus på reglene og kontraktsinnholdet om prøvetime her selv om saken åpenbart handler om at du har sluppet inn en person ved hjelp av et nøkkelkort. Hva står det i reglene og/eller kontrakten om det? 

Anonymous poster hash: ebaee...29b

Litt av spørsmålet her er om det å ha sluppet inn nokon med sitt nøkkelkort er brudd på avtalen, det treng ikkje nødvendigvis å være det ettersom venninna hadde fått lov frå treningssenteret til å prøvetrene i 2 dagar utan å betale som del av ein rekrutteringsavtale.

Vennina skulle sjølvsagt ha vært registrert, men det er ikkje gitt at det er trådstarter som skal bære kostnaden for at vennina påstod at ho hadde rettmessig adgang til treningssenteret og ba om hjelp til å komme inn.

Lenke til kommentar
Gjest ebaee...29b
The Avatar skrev (4 timer siden):

 ettersom venninna hadde fått lov frå treningssenteret til å prøvetrene i 2 dagar utan å betale som del av ein rekrutteringsavtale.

Det er ikke det TS skriver. Han skriver at han spurt om det var lov å prøvetrene. Jeg tolker det som om at han fått et generelt svar på et generelt spørsmål. Ikke at han har inngått en muntlig avtale om at det er greit. 

Om TS derimot har spurt spesifikt om venninnen kan prøvetrene og så fått ja uten forbehold står saken selvsagt annerledes. Men så er det dette med å bevise muntlige avtaler... 

Anonymous poster hash: ebaee...29b

Lenke til kommentar

Først av alt. 

Du har gitt venninnen din adgang til treningssenteret via ditt eget adgangskort slik at hun skal kunne benytte seg av treningssenterets fasiliteter. Jeg vil anta at det fremgår av medlemsvilkårene dine at medlemskort er personlig, til personlig bruk,  og kan ikke overdras til andre. At noen på telefon har sagt at det går greit med prøvetime er en unnskyldning du benytter i denne sammenheng. Det er vesentlig forskjell på at venninnen din kommer på treningssenteret sammen med deg, og at dere går til resepsjonen og forsikrer dere om en prøvetime, enn at du antar at du bare kan benytte ditt eget adgangskort for henne på bakgrunn av en telefonsamtale (med mindre hele dette hendelsesforløpet spesifikt ble avklart med senteret på forhånd) Du ser vel selv den logiske bristen her. Du har da allerede her brutt avtalevilkårene. 

I forhold til "boten" så er det veldig mange her som henger seg i begrepsbruken. Det er irrelevant. Begrepet "bot" er ikke en uvanlig benyttet terminologi i avtaler og er ikke forbeholdt offentlig myndighet. Grunnlaget og størrelsen på beløpet treningssenteret ber om er helt avhengig av hva som fremgår av medlemsvilkårene/avtalen din med senteret. I alle tilfeller kan senteret både anmelde deg (usannsynlig) eller heve avtalen, samt kreve erstatning etter alminnelige erstatningsrettslige regler (ikke usannsynlig) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...