Gå til innhold

infiniband altibox\homenet?


Anbefalte innlegg

aklla skrev (1 time siden):

Vet ikke hva planene for coax er, men vet fiber det beste pr nå og det kommer neppe noe raskere i nærmeste fremtid.

Men virker som om du er mest ivrig på å sitte på gjerde å vente..

Tja er vanskelig å få svar fra telenor det er den levrandøren som ikke tilbyr chat og må nesten ha kundenr for å gi svar. Nå er det ikke min skyld, er jo slik konkuranse virker, hvis man har spessielle behov bør man gå for den levrandøreren som gir best tilbud for pengene.

aklla skrev (40 minutter siden):

Skal man kjøre infiniband rett mot ISP vil antagelig de også fakturere deg pr time med oppsett og feilsøking. Fort 1000-1500 pr time eller mer, alt etter hvor lite lyst de har på å levere en slik løsning til en enkeltkunde.

Pluss selvfølgelig ingen garanti for oppetid og hastighet da dette er en uvanlig måte å levere på..

Tja fult så ille er det ikke muligens telenor er eneste som vurder slik løsning.

Telia og altibox er vel mere samarbeidvilige på kundeservice siden telenor er håpløs.

For problemet er man må vel ha 2 ekstra altibox dekodere, er jo surt bare fordi telenor er så håpløst.

Rimlig sikkert telenor ukesakiv ikke funger med altibox fiber.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen ISP kommer noensinne til å tilby produkter over lnfiniband. Infiniband er ikke lagt for å rutes, selv om Infiniband kan transportere IP trafikk, så er den ikke optimalisert for dette. Og liker seg helst når topologien er helt balansert (alle endepunkter har like mange switch hopp).

Forøvrig, du må ikke betale for flere dekodere, både Altibox og Telenor har «app» løsninger, som fungerer på Apple TV, Chromecast o.l.

Jeg klarer fint å se på programmer tilbake i tid gjennom T-We appen selv om jeg sitter på en Lyse linje.

Endret av kpolberg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
aklla skrev (45 minutter siden):

Og både Telia og Altibox leverer fiber hos deg slik at du kan plukke den du føler for?

Nei muligens telia blir alternativ med 5g eller hvis telenor åpner opp for konkuranse på coax. Det kan skje fordi fiber er fremtiden samme med 5g. Telenor burde vel egentlig bli pålagt å leie coax hvis de kun skal tjene penger på det uten å tilby noe nytt.

Sitat

Jeg klarer fint å se på programmer tilbake i tid gjennom T-We appen selv om jeg sitter på en Lyse linje.

Uansett så er det vel ulempe med flere avtaler, da kun bredbånd omtrent er like dyrt som tvpakke så man sparer ikke noe på det. Kan få tv2 sumo eller dplay eller hbo eller lingdene inkludert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Er planen da å kjøre infiniband over coax?

 Er det teknisk mulig skulle jeg gjerne prøvd men tviler på det.

Er vel også teknisk mulig å lage system der telenor\telia bruker mobildata automatisk hvis linjene er nede, der det brukes simkort eller esim for å bytte mellom det. men tviler på verken telenor eller telia jobber å finne løsning der.

Lenke til kommentar

Jeg tørr påstå at det ikke finnes en ISP i verden som leverer internett tjenester over Infiniband til privatkunder, og jeg føler meg ganske sikker på at det ikke finnes noen som gjør det for bedriftskunder heller.

Hvorfor?
Jo, fordi, Infiniband er en nettverksstack som er designet for HPC (High Performance Computing) miljøer, altså store computing miljøer (stormaskiner som du finner på top500.org) hvor kravene for høy båndbredde og lav forsinkelse på lesing av RAM i eksterne datamaskiner (RDMA) er ekstremt høye og hvor disse kravene har vært lenge. Systemer som virkelig trengte over 10Gbit allerede i 2002, nesten 20 år siden.

Infiniband er ikke designet for service provider leveranser, og mangler god støtte for tjenester som trengs for å levere en slik leveranse. Shaping og policing er et eksempel på manglende støtte, dette er veldig viktig for en ISP, men i et HPC miljø er det ingen som har sett noe behov for å begrense båndbredden i en sammenlignbar grad. Ja, det finnes QoS lignende muligheter i Infiniband, men shaping og policing på et nivå som en ISP trenger, er det dårlig med.

Infiniband har i mange år vært ledende i disse miljøer, men nå ser mange ut til å heller foretrekke RoCE som løser tilsvarende problem, men bygger på Ethernet i bunnen.

Infiniband sin storhetstid er nok over, RoCE er i vinden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Nei muligens telia blir alternativ med 5g eller hvis telenor åpner opp for konkuranse på coax. Det kan skje fordi fiber er fremtiden samme med 5g. Telenor burde vel egentlig bli pålagt å leie coax hvis de kun skal tjene penger på det uten å tilby noe nytt.

Koaksnettene er ikke regulert, så det kan du nok se langt etter. Ellers virker det som Telenor så langt bare vil ruge på koaksnettene til folk går lei, så gå rett på fiber fremfor å drive med livsforlengende behandling av disse nettene.

Godt mulig det er en klok strategi fremfor Telias tyning av koaksen en generasjon til, men faren er jo at folk også går lei Telenor og hopper rett på fiber fra noen andre og blir der etterpå.

Aner ikke hvor fornøyd folk er med nye, symmetriske tilbud over koaks, siden jeg ikke klarer å oppdrive en eneste sjel som har dette enda. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, inside_446486 said:

Koaksnettene er ikke regulert, så det kan du nok se langt etter. Ellers virker det som Telenor så langt bare vil ruge på koaksnettene til folk går lei, så gå rett på fiber fremfor å drive med livsforlengende behandling av disse nettene.

Godt mulig det er en klok strategi fremfor Telias tyning av koaksen en generasjon til, men faren er jo at folk også går lei Telenor og hopper rett på fiber fra noen andre og blir der etterpå.

Aner ikke hvor fornøyd folk er med nye, symmetriske tilbud over koaks, siden jeg ikke klarer å oppdrive en eneste sjel som har dette enda. :)

Samfunnsnytten er vel ellers størst med at det bygges fiber der det ikke er verken koaks eller fiber fra før...

Har ikke fått med meg at Telia har noen mulighet for symetriske hastigheter via HFC. Ser ikke noe på websidene heller. Link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, LMH1 said:

Er vel også teknisk mulig å lage system der telenor\telia bruker mobildata automatisk hvis linjene er nede, der det brukes simkort eller esim for å bytte mellom det. men tviler på verken telenor eller telia jobber å finne løsning der.

Er vel ikke bare teknisk mulig, men strengt tatt ikke spesielt vanskelig. Man trenger en ruter som støtter begge deler, og hvis nettet mangler på fastforbindelsen, så skal den switche. Finnes rutere som støtter dette, samt også rutere hvor man kan montere en USB-dongle i ruteren og få dette.

Ville vel ellers vært en fin måte å overbelaste mobilnettet i et område på hvis alle hadde hatt en slik løsning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (5 minutter siden):

Koaksnettene er ikke regulert, så det kan du nok se langt etter. Ellers virker det som Telenor så langt bare vil ruge på koaksnettene til folk går lei, så gå rett på fiber fremfor å drive med livsforlengende behandling av disse nettene.

Godt mulig det er en klok strategi fremfor Telias tyning av koaksen en generasjon til, men faren er jo at folk også går lei Telenor og hopper rett på fiber fra noen andre og blir der etterpå.

Aner ikke hvor fornøyd folk er med nye, symmetriske tilbud over koaks, siden jeg ikke klarer å oppdrive en eneste sjel som har dette enda. :)

Hvorfor ikke? For er jo bare NKOM som kan gripe inn, si det må reguleres ellers blir kundene taperen.

Fikk høre mange telia kunder som ikke får 1250 mbit hastighet heller, er bare få store borettslag.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, NULL said:

Er vel ikke bare teknisk mulig, men strengt tatt ikke spesielt vanskelig. Man trenger en ruter som støtter begge deler, og hvis nettet mangler på fastforbindelsen, så skal den switche. Finnes rutere som støtter dette, samt også rutere hvor man kan montere en USB-dongle i ruteren og få dette.

Ville vel ellers vært en fin måte å overbelaste mobilnettet i et område på hvis alle hadde hatt en slik løsning?

Selger ikke Telenor dette allerede under «alltid på nett garanti»?

Edit: Vel, uten den tekniske finessen :D

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 minutter siden):

Samfunnsnytten er vel ellers størst med at det bygges fiber der det ikke er verken koaks eller fiber fra før...

Har ikke fått med meg at Telia har noen mulighet for symetriske hastigheter via HFC. Ser ikke noe på websidene heller. Link?

Tja, spørs hvor dårlig koaksen er da. :) 

Samfunnsnytte er det uansett ingen operatører som tenker på lengre. 

Telia tilbyr symmetriske abonnement over koaks i fellesløsninger for borettslag og sameier, ikke som et allment tilgjengelig produkt. 200/200 og 300/300 Mpbs, priset ganske likt som fibertilbudene.

Skal poste egen info når vi etter hvert kanskje får et eget tilbud om dette. De har jobbet med utredninger om dette kontra finer siden tidlig i sommer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kpolberg said:

Er ikke like sikker som deg på akkurat dette. Spesielt ikke siden nvidia kjøpte opp mellanox, blir uansett interresant å se fremover.

Jepp!

Min lille spekulasjon er basert på den nedadgående trenden i top500 statestikken de siste årene, men om de klarer være konkurransedyktige mot Ethernet så hjelper det nok dem oppover igjen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kpolberg skrev (1 minutt siden):

Selger ikke Telenor dette allerede under «alltid på nett garanti»?

Men hvor spennende er det med telenor next og få dekker 10 GB når 500 mbit linja slutter å virke, går det flere dager særlig nå som 4g\5g er i vinden tviler jeg telenor tilbyr 1 TB pakke til de.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, LMH1 said:

Hvorfor ikke? For er jo bare NKOM som kan gripe inn, si det må reguleres ellers blir kundene taperen.

Fikk høre mange telia kunder som ikke får 1250 mbit hastighet heller, er bare få store borettslag.

Telia har vel sagt hele tiden at ikke alle kan få det, og at det skal skje gradvise oppgraderinger.

Slik gjelder jo på fiber også. Var vel først for cirka 2 år siden jeg kunne få noe nyere hastighet enn 80 Mbps, ettersom Viken Fiber måtte oppgradere sentralene i området. Da skulle de også ha betalt for bytte av hjemmesentral for at høyere hastighet skulle være støttet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...