Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronatiltakene i Oslo: Hvilke tiltak bør innføres?


Snikpellik

Anbefalte innlegg

Oslo innførte strenge tiltak forrige uke. Å hasteinnføre flere strenge tiltak midt i helga noen dager etter det, forstår jeg at kommunen mener ikke er den beste løsningen. 

Kommunikasjonsjobben er krevende, man må sikre at så stor del av befolkningen som mulig får det med seg. Man bør også ha noen dager på å se effektene av tiltakene som allerede er innført, og befolkningen må forberedes på nye. Ellers risikerer man at nye tiltak ikke følges eller forstås av nok mennesker. Nye regler hele tiden er oppskriften på forvirring og tiltakstretthet.

Jeg støtter definitivt strengere tiltak i Oslo, men innføres de ikke på riktig måte vil de ikke få effekten man trenger. 

EDIT: Jeg startet ikke selv denne tråden, innlegget over var et svar på et annet innlegg i Covid-19 tråden. Sånn for å unngå forvirring :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (42 minutter siden):

Oslo innførte strenge tiltak forrige uke. Å hasteinnføre flere strenge tiltak midt i helga noen dager etter det, forstår jeg at kommunen mener ikke er den beste løsningen. 

Kommunikasjonsjobben er krevende, man må sikre at så stor del av befolkningen som mulig får det med seg. Man bør også ha noen dager på å se effektene av tiltakene som allerede er innført, og befolkningen må forberedes på nye. Ellers risikerer man at nye tiltak ikke følges eller forstås av nok mennesker. Nye regler hele tiden er oppskriften på forvirring og tiltakstretthet.

Jeg støtter definitivt strengere tiltak i Oslo, men innføres de ikke på riktig måte vil de ikke få effekten man trenger. 

Jeg er for strengere tiltak MEN....alltid et men. Uten unntak.

Så du antar altså at det store flertallet av nordmenn er stokk dumme idioter med IQ under skonummeret? Det MÅ de være hvis de ikke forsår noe så såre enkelt som "ha på munnbind når du er på offentlig transport". Selv en 5-åring forstår noe så enkelt!!!!

Dersom man ikke forstår så såre enkle regler som å holde 1 meter avstand og munnbind ja da er man såpass lite intelligent at man bør umyndiggjøres. Da bør man jo lure på om i det hele tatt kom seg gjennom barneskolen. Det er like såre enkelt som å bli fortalt at man skal henge av seg jakke og ikke slenge den på gulvet og at man skal tørke seg bak etter å ha vært på do. Det er ikke inngripende i det hele tatt. Det er såre enkelt.

Kun folk med IQ under skonummeret blir forvirret av enkele regler. Sannheten er at en vesentlig del av befolkningen gir totalt f*en om de utsetter andre for smitte. Og det er ikke DE man skal ta hensyn til når man lager regler. Det er som tar dette på alvor man skal ta hensyn til.

Så om de ikke hadde til hensikt å innføre noen flere tiltak i helgen hvorfor sitter de da i media og kommer med p*sspreik om at de skal gjøre det? Hvorfor bruker de da skattebetalernes penger på tullemøter hvor de sitter og blir enige om at de ikke skal gjøre en dritt? For å gi et inntrykk av "handling"?`Sorry, not impressed.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Slapp nå av fire hakk, ingen grunn til å tillegge meg meninger og begynne å fable om at jeg skal mene ditt og datt om intelligens på nordmenn.

Skriver jo svart på hvitt at jeg er for strengere tiltak nå, men at det finnes bedre tidspunkt å innføre det enn midt i helga før høstferien, rett etter andre tiltak ble innført. Bedre å vente til mandag (i dag) eller tirsdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Slapp nå av fire hakk, ingen grunn til å tillegge meg meninger og begynne å fable om at jeg skal mene ditt og datt om intelligens på nordmenn.

Skriver jo svart på hvitt at jeg er for strengere tiltak nå, men at det finnes bedre tidspunkt å innføre det enn midt i helga før høstferien, rett etter andre tiltak ble innført. Bedre å vente til mandag (i dag) eller tirsdag.

Du skrev jo at folk blir "forvbirret" av enkle regler som selv små barn som ikke har lært å lese ennå vil forstå. Bruk munnbind"; "vaske hendene" og "hold 1 meter avstand" trenger man ikke Stephen Hawkins-iuntellignes for å forstå.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Tro det eller ei, det er mange som ikke bryr seg om dette viruset Morromann. Det betyr ikke at de er lite intelligent, det betyr helt ærlig at det ikke interesserer de i det hele tatt. Det er da jobben til myndighetene kommer inn der de må få alle til å prøve å følge regler, om det kommer nye annenhver dag blir det verre å følge reglene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (42 minutter siden):

Aldri hørt før om noen kommuneledere som har blitt avsatt. Finnes det muligheter for slikt? Er kanskje på sin plass snart?

Vent litt!

Det må vel gå an å bøtelegge Raymond, i og med at han bidrar til smittespredning, selv om at han sitter på et tungt verv og selv om han gjør det på en indirekte måte?

Ikke slik jeg ser situasjonen.

Raymond Johansen har vært pådriver for strengere tiltak i Oslo kommune hele veien, og blant de skarpeste stemmene på strengere restriksjoner med flytrafikk og karantene, ønske om nasjonal bruk av munnbind på kollektiv for lenge siden, han var den første til å innføre tiltak som gikk mot regjeringen på å begynne å håndheve alkoholinntak på offentlig sted osv.

I forrige uke innførte Oslo strengere tiltak enn de Bergen innførte under det store utbruddet der. At han og kommunen vil vente et par dager nå med å annonsere nye tiltak er helt logisk i stedet for å komme med dette midt i helga, bare dager etter de forrige tiltakene trådde i kraft. Det er mye bedre å kommunisere dette til befolkningen når man mer sikre på at folk får det med seg. 

FHI, Helsedirektoratet og Regjeringen har hele tiden vært klare på at når tiltak innføres ser man effekten av dem i en 10-14 dagers periode før man vurderer om de skal slippe opp, fortsette eller trå sterkere til. 

Når det er sagt håper jeg på strengere tiltak nå i starten av denne uka. 

Regjeringen skal ha pressekonferanse kl. 14:00 og Oslo kommune skal ha pressekonferanse kl. 18:00 så vi får se hva som blir sagt der. 

SISTE: Varsler nye tiltak
Byrådsleder Raymond Johansen skal orientere om coronasituasjonen og nye tiltak klokka 18.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=43902

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Snikpellik said:

Ikke slik jeg ser situasjonen.

Raymond Johansen har vært pådriver for strengere tiltak i Oslo kommune hele veien,.. <snip></snip>

SISTE: Varsler nye tiltak
Byrådsleder Raymond Johansen skal orientere om coronasituasjonen og nye tiltak klokka 18.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=43902

 

Ok, kjenner tydeligvis fyren og Oslo for dårlig. Men, han framstiller seg som en vriompeis ihvertfall forut for den siste endringen der med kl 18.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er i det minste gledelig at det ser ut til at det satses mer på lokale tiltak fremfor nasjonale tiltak i denne omgang, selv om enkelte ting som skjenke stopp klokken 12 kan virke litt meningsløst som et nasjonalt tiltak. Eneste konsekvensen jeg selv har merket av det er riktignok at enkelte naboer i sameiet drar festen og feststøyet tilbake i bygget ved midnatt enkelte helger ?

Lenke til kommentar
.berZerk skrev (1 time siden):

Tro det eller ei, det er mange som ikke bryr seg om dette viruset Morromann. Det betyr ikke at de er lite intelligent, det betyr helt ærlig at det ikke interesserer de i det hele tatt. Det er da jobben til myndighetene kommer inn der de må få alle til å prøve å følge regler, om det kommer nye annenhver dag blir det verre å følge reglene.

Det vet jeg vel. Det er jo det jeg prøver å gni inn her; folk driter ikke i reglene fordi de ikke kjenner til dem, de driter i reglene fordi de gir faen. De vet veldig godt hva som er lov og ikke og hva som anbefales og ikke anbefales. Sannheten er som du sier; de gir faen. Når undersøkelser viser at 60% svarer at de har ignorert karantene- og isolasjonsreglene så beviser jo det at de VET at de bryter reglene. De visste hva de ikke hadde lov til. Det var ingen mangel på kommunikasjon; det var mangel på sanksjoner.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Det er i det minste gledelig at det ser ut til at det satses mer på lokale tiltak fremfor nasjonale tiltak i denne omgang, selv om enkelte ting som skjenke stopp klokken 12 kan virke litt meningsløst som et nasjonalt tiltak. Eneste konsekvensen jeg selv har merket av det er riktignok at enkelte naboer i sameiet drar festen og feststøyet tilbake i bygget ved midnatt enkelte helger ?

Lokale tiltak? Hvor da? Anbefaling er ikke det samme som tiltak.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Lokale tiltak? Hvor da? Anbefaling er ikke det samme som tiltak.

Jo en anbefaling kan per definisjon være ett tiltak. En har og forskjellige regler rundt hvor mange som kan samles både privat og ikke privat nasjonalt mot eksempelvis i Bergen og i Oslo, det ble innført krav om gjesteliste på utesteder i bergen og reduksjoner i besøkende på sykehjem osv. Tiltak blir og har blitt gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (44 minutter siden):

Ikke slik jeg ser situasjonen.

Raymond Johansen har vært pådriver for strengere tiltak i Oslo kommune hele veien, og blant de skarpeste stemmene på strengere restriksjoner med flytrafikk og karantene, ønske om nasjonal bruk av munnbind på kollektiv for lenge siden, han var den første til å innføre tiltak som gikk mot regjeringen på å begynne å håndheve alkoholinntak på offentlig sted osv.

I forrige uke innførte Oslo strengere tiltak enn de Bergen innførte under det store utbruddet der. At han og kommunen vil vente et par dager nå med å annonsere nye tiltak er helt logisk i stedet for å komme med dette midt i helga, bare dager etter de forrige tiltakene trådde i kraft. Det er mye bedre å kommunisere dette til befolkningen når man mer sikre på at folk får det med seg. 

FHI, Helsedirektoratet og Regjeringen har hele tiden vært klare på at når tiltak innføres ser man effekten av dem i en 10-14 dagers periode før man vurderer om de skal slippe opp, fortsette eller trå sterkere til. 

Når det er sagt håper jeg på strengere tiltak nå i starten av denne uka. 

Regjeringen skal ha pressekonferanse kl. 14:00 og Oslo kommune skal ha pressekonferanse kl. 18:00 så vi får se hva som blir sagt der. 

SISTE: Varsler nye tiltak
Byrådsleder Raymond Johansen skal orientere om coronasituasjonen og nye tiltak klokka 18.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=43902

 

Pådriver? Raymond Johansen? Ikke narr meg til å le. En patetisk kjeftesmelle er hva han er og kun det. Anbefalinger, eller "enda sterkere anbefalinger" eller hva nå slags vas det er det neste han kommer med er ikke tiltak. Det er som å gjøre det frivillig å betale skatt, men komme med "sterk anbefaling" om å betale skatt etter de gamle skattereglene. Gjett hva som hadde skjedd da!!

Raymond kan spare seg å ha noen pressekonferanse dersom han kun skal stå der og servere noen flere forbanna floskler og bamseprat med "veldig sterke anbefalinger". Mange av oss er lei av pisspreiket nå og ønsker handling. Regner med at regjeringens pressekonferanse blir en oppvisning i floskler det også. Er de så dumme at de tror pekefingre og anbefalinger på pressekonferanse hjelper. Gi faen-folket ser ikke pressekonferansene. De vet ikke at det er pressekonferanser en gang.

Høstferien er en beleielig unnslkyldning for ikke å gjøre noe.

Nei, en hedersmann derimot er Saxe Frøshaug, Senterparti-ordføreren i Indre Østfold som gikk raskt til verks for å stanse et alvorlig smitteutbrudd i sin kommune. Der snakker vi en ekte hedersmann som tar folket og samfunnet sitt på alvor. Synd han ikke fikk gjennomslag for stenging av svenskegrensen men fikk ihvertfal stanset smitteøkningen raskt gjennom raskt gjennomførte tiltak. En hedersmann. Jeg kommer til å stemme Senterpartiet ved neste valg. De tar folket og samfunnet på alvor. Frøshaug er en klasse over kjeftesmella Raymond Johansen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Jo en anbefaling kan per definisjon være ett tiltak. En har og forskjellige regler rundt hvor mange som kan samles både privat og ikke privat nasjonalt mot eksempelvis i Bergen og i Oslo, det ble innført krav om gjesteliste på utesteder i bergen og reduksjoner i besøkende på sykehjem osv. Tiltak blir og har blitt gjort.

Hvis regjeringen i morgen vedtok at det å betale skatt ble frivillig men anbefalte at du betalte like mye skatt som før ville du da gjort det? Vær ærlig.

Lenke til kommentar
G skrev (28 minutter siden):

Ok, kjenner tydeligvis fyren og Oslo for dårlig. Men, han framstiller seg som en vriompeis ihvertfall forut for den siste endringen der med kl 18.

Det blir garantert en show-off. Som sagt skal de "orientere om situasjonen"; altså fortelle hva vi allerede vet eller som du kan lese på nettet om du vil og komme med det han kaller for "tiltak" men kun "anbefalinger"; som de fleste driter i uansett. Sann mine ord. Jeg tør vedde et par halvlitere til den første jeg møter neste gang jeg er på en pub på at det er slik det blir.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Det blir garantert en show-off. Som sagt skal de "orientere om situasjonen"; altså fortelle hva vi allerede vet eller som du kan lese på nettet om du vil og komme med det han kaller for "tiltak" men kun "anbefalinger"; som de fleste driter i uansett. Sann mine ord. Jeg tør vedde et par halvlitere til den første jeg møter neste gang jeg er på en pub på at det er slik det blir.

Jeg er ikke overoptimistisk på politikere selv. Men nå står jo Høie fram som en sindig og sterkere mann. Dette tjener garantert Høyre på.

Men, man kan ihvertfall håpe på at Morromann må ete en tenkt "hatt" mhp. evt. endringer som måtte komme i dag. Selv Morromann håper nok at han må ete den liksomhatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...