Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tett vask uten vannlåsen - hvordan skal jeg rense den?


Anbefalte innlegg

Hei, da har jeg tett sluk i vasken på badet. Jeg har Googlet litt og sett på video hvordan man renser vannlåsen på vasken. Men jeg kan ikke se at jeg har dette på min vask. Legger derfor ved et bilde.

 

Har noen forslag på hvordan jeg skal rense den på denne?

Er det den øverste delen jeg skal prøve å fjerne?

FB37E30F-0677-4646-834C-06F9298A3B92.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å forsiktig skru det løs. Men ikke bruk for mye kraft.

Ellers er nok avløpsåpner det vanlige ja. Å finne noe som er bøyelig og langt som du kan bruke til å stake der med er ikke dumt heller. Har ikke brukt den metoden selv før men det virker nok.

Ville vurdert å ringe rørlegger og spørre hvor mye det ville kostet å få på en vannlås.

Kanskje det har noe å si for forsikring? Jeg aner ikke.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvor tett er "tett"? Er det helt tett, så vil ikke avløpsåpner hjelpe da middelet ikke kommer dit hvor det trengs. Har du forsøkt en sånn stor sugekopp for åpning av avløp? Veldig enkelt hjelpemiddel hvis det fungerer, bare å fylle opp kummen med vann og pumpe opp og ned hardt flere ganger, men er det helt tett er det ikke sikkert den vil hjelpe. Alternativet er å følge røra, før eller siden vil det være en vannlås, kanskje allerede under plata som nevnt over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Rørene på bildet ser ut til å være enkle å bare dra fra hverandre. Du trer de bare i-hverandre igjen når du har utført inspeksjonen.
 

MIn erfaring er at Plumbo for plastrør er effektiv å bruke. Man bør ikke glemme å skylle for å fjerne pulveret som ellers kan forstenes i rørene.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Mudin er fantastisk. Før måtte jeg åpne vannlåsen på badet titt og ofte men er lenge siden sist nå. Litt mudin når det begynner å renne tregt så er alt greit igjen.

Kommer litt an på hvor problemet sitter. Har brukt det selv med stor hell, men funket ikke hos min mor. Der var det røret etter vannlåsen som var tett, og Mudin tok ikke der. Heldigvis kjøpe min far det meste av verktøy, så vi fant børste til å rense rør med, og fikk stampet opp.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 27.9.2020 den 14.10):

Du kan prøve å forsiktig skru det løs. Men ikke bruk for mye kraft.

Ellers er nok avløpsåpner det vanlige ja. Å finne noe som er bøyelig og langt som du kan bruke til å stake der med er ikke dumt heller. Har ikke brukt den metoden selv før men det virker nok.

Ville vurdert å ringe rørlegger og spørre hvor mye det ville kostet å få på en vannlås.

Kanskje det har noe å si for forsikring? Jeg aner ikke.

Complexity skrev (På 27.9.2020 den 14.22):

Det må vel være vannlås en plass der. Om ikke ville det nok ikke luktet spesielt godt. 

Dusken skrev (På 27.9.2020 den 14.52):

Kan det hende vannlåsen er plassert under den hvite plata? Som de andre sier her, det må være vannlås et sted.

Thunderhead skrev (På 27.9.2020 den 15.18):

Hvor tett er "tett"? Er det helt tett, så vil ikke avløpsåpner hjelpe da middelet ikke kommer dit hvor det trengs. Har du forsøkt en sånn stor sugekopp for åpning av avløp? Veldig enkelt hjelpemiddel hvis det fungerer, bare å fylle opp kummen med vann og pumpe opp og ned hardt flere ganger, men er det helt tett er det ikke sikkert den vil hjelpe. Alternativet er å følge røra, før eller siden vil det være en vannlås, kanskje allerede under plata som nevnt over.

Nidar2 skrev (På 28.9.2020 den 7.38):

Rørene på bildet ser ut til å være enkle å bare dra fra hverandre. Du trer de bare i-hverandre igjen når du har utført inspeksjonen.
 

MIn erfaring er at Plumbo for plastrør er effektiv å bruke. Man bør ikke glemme å skylle for å fjerne pulveret som ellers kan forstenes i rørene.

Har litt mye å gjøre på jobben nå om dagen så hadde ikke tid til å sjekke denne tråden.

Status er at det har blitt verre, det er nesten helt tett nå.

Det er ikke noe vannlås under den plata dessverre, det har jeg allerede sjekket.

Badet er pusset opp i regi av borettslaget en gang i 2005, det er litt rart at de ikke monterte på vannlåsen da.

Det stinker ikke av vasken, antar at det er håret som gjør at vasken er tett.

Skal prøve å demontere alt og se om jeg finner det som gjør vasken tett, må bare prøve det for om det samme skjer i fremtiden så vil jeg lære å kunne løse det.

Avløpsåpner har jeg litt dårlig erfaring med. Mulig som følge at det er hår som tetter vasken. Brukte den i forrige leiligheten vår når vi hadde samme problem, men det hjalp lite, det er heller ikke billig, tror jeg betalte kr 200 for den flasken.

 

Legger ved bilder hvordan det ser ut under plata, samt under en plata der igjen. 

D13CF1E0-8576-4F3D-B2A4-CE2E0736FCC0.jpeg

936E0241-D82D-49C3-91E0-2B15A9D3595F.jpeg

Lenke til kommentar

Det må være en vannlås under gulvet eller noe da. Uten vannlås vil det stinke av vasken. Jobben til vannlåsen er å stenge av røret med vann slik at ikke kloakken får duftet opp. Er samme grunn til at du har vann i toalettet ditt.

Men vannlås finnes i mange varianter.

 

thumb_image_2750.jpg

Mudin er ikke som andre avløpsåpnere, det er mye bedre. Prøv en sånn flaske først. Ganske morsomt å bare løfte på en slik flaske for de er veldig tunge. Husk å bruk kokende vann.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Det må være en vannlås under gulvet eller noe da. Uten vannlås vil det stinke av vasken. Jobben til vannlåsen er å stenge av røret med vann slik at ikke kloakken får duftet opp. Er samme grunn til at du har vann i toalettet ditt.

Men vannlås finnes i mange varianter.

 

thumb_image_2750.jpg

Mudin er ikke som andre avløpsåpnere, det er mye bedre. Prøv en sånn flaske først. Ganske morsomt å bare løfte på en slik flaske for de er veldig tunge. Husk å bruk kokende vann.

Det må isåfall være under fliser, men de skal jeg ikke demontere ? Men det ligner veldig på S-trap om du ser på første bildet jeg la ut i opprinnelig innlegg.

 

Da har jeg demontert den første delen og det ser ut som at problemet er løst, trodde jeg skulle finne mere skit faktisk, så avløpsåpner ville nok også ha løst problemet. Her er noen bilder fra demonteringen i sted.

 

 

 

 

C9B34394-2B62-4BC0-A8C5-015A16E12BAF.jpeg

2AE7A620-9794-439F-AEDE-381617AAE285.jpeg

BFA09FA3-CF80-4D2E-8368-68BE53270E6E.jpeg

6CE1280C-8846-48E2-AB78-065DA32B3B70.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Det må være en vannlås under gulvet eller noe da. Uten vannlås vil det stinke av vasken. Jobben til vannlåsen er å stenge av røret med vann slik at ikke kloakken får duftet opp. Er samme grunn til at du har vann i toalettet ditt.

 

Kan være at det er som det er hos meg, hvor vasken går inn i sluket i dusjen, og dermed ikke trenger vannlås, selv om dette er blitt montert hos meg.

 

TS: Prøv å få tak i noe slikt: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/rengjoring-og-vedlikehold-vvs/verktoy-til-avlopsrensing/avlopsrenser-434203/

Demonter første sving under vasken. Er en skrue du ser ovenfra hvor vannet går ned, så løsnes den, så skru løs den store plastmutteren rett etter svingen, så kan denne dyttes inn til den stopper. Kikke også dusjen om det kommer inne ett rør fra siden der som kommer i fra vasken, da kan du stake den veien også. Men er nok best fra 1 side, og ta litt og litt slik at det ikke komprimeres i midten. Du får lengre stakefjører også.

 

Hvis det renner litt vann, igjennom så skal du kunne høre i hvilket sluk det går ned i. Siden det ikke lukter, så går det nok via ett annet sluk og vannlåsen der.

EDIT: Glemte å nevne at du bør holde på svingen i bakkant hvor røret går ned når du dytter inn stakefjæren slik at det ikke går fra hverandre der.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har den samme. 

Prøver finne ut hvilken vei den svarte gummiringen skal sitte etter å ha skiftet skumpakning (60cm) under metall plata i servanten. 

Bildene dine ser jevnt likt ut som god meg. 

Normalt løfter jeg opp og gjør ren den hvite boksen i sluket i dusjen. Dette gangen måtte jeg bytte skumpakning da jeg så den nå løst ned i røret sammen en kutips og litt sånt. Over 10 år siden badene ble tatt i borettslaget så pakningen var rimelig mårken.

 

 -Tine

16959191599803975653367035409156.jpg

16959191979894432711082706374111.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...