Gå til innhold

Hvilket RTX30x0 kort og skjerm for 8K?


Sonnyshogun

Anbefalte innlegg

Kjører 32" 4K skjerm i dag til Excel, Lightroom, Photoshop, litt VR samt litt MS Flight Simulator 2020. Ønsker å få vesentlig større skjermflate og ser derfor for meg at 8K med en 65" skjerm er tingen. Da kan jeg få plass til vesentlig større regneark og bildene kan forstørres og likevel få et godt bilde av helheten. Jeg trenger således et skjermkort og en skjerm som støtter HDMI 2.1 og 8K. Ser ingen pc-monitorer med 8K over 32" så jeg ser for meg at jeg må velge en 8K tv. Nvidia markedsfører RTX3090 for 8K gaming, men gaming er altså ikke det primære bruksområdet for meg. Det kan hende det senere blir anskaffet en Xbox eller PS så monitoren bør også takle det bra.

Mitt spørsmål er hvilket RTX 30xx bør jeg gå for og hvilken skjerm (tv) bør jeg gå for som pc-monitor gitt mine behov?

På forhånd takk for gode begrunnede svar på hva jeg bør velge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle RTX kort støtter 8K oppløsning. 

Skal du derimot spille flight simulator med brukbar fps i 8K må du ha 3090.

Til vanlig kontorbruk holder selv et RTX 2060, til VR ville jeg nok heller gått for 2080 ti eller 3070. 

Men som sagt, skal man game i 8K er 3090 veien å gå. Så alt bunner ut i hvor du skal legge listen, og hvor mye penger du har tenkt å bruke.

Hvilke spill skal du spille i VR? Og er Microsoft Flight Simulator noe du har tenkt å spille på 8K TVen, og som du har tenkt å spille mye? Et alternativ er å nedskalere 8K TVen til 4K og kjøpe 3080 dersom du synes 3090 er for dyrt. Men skal jeg være ærlig er ikke 3090 altfor dyrt når man først skal kjøpe en 8K TV. Spørsmålet er, trenger du en 8K TV? Du nevner konsoll, men det støtter bare 4K. Multi-monitor, ultrawide, fungerer bedre for arbeid og diskplass enn en kjempesvær TV, etter min mening.

 

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en 55" 4K skjerm (Alienware sin gaming skjerm) som kontorskjerm gjennom hele Corona-kontor perioden. Jeg ville ikke hatt noe behov for 8k, ved 100% scaling i 4k på en 55" skjerm så var tekst størrelsen helt perfekt i mine øyne.

Skulle jeg økt skjermarealet ytterligere for kontorbruk så ville jeg heller hatt en eller to 4k skjermer til - dette er også betydelig bedre for flightsimming da du får et bredere synsfelt. Har et 3090 kort på vei i posten og vurderer å gjøre akkurat det med et par rimelige 4k TV'er for sideskjermene da disse ikke behøver å være 120hz slik som senterskjermen er (spiller en del FPS spill også som nyter godt av høyere refreshrate).

Litt på siden - installer ms powertoys programvaren, dette er et betaprosjekt fra microsoft som forbedrer vindusbehandlingen massivt og lar deg definere egne soner som du kan låse vinduene i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...