Gå til innhold

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, tommyb said:

En rekke selskap ble avdekket med manipulasjon av måledata, en rekke selskap ble raidet, over tid har mange selskap blitt tatt for juks i målingene. Jeg viste til en artikkel som omtaler noe av dette, og sa ingenting om hvordan du skulle tolke det. Dine preferanser skinner gjennom der. 

Eksakt hvilke produsenter andre enn VW har blitt avslørt med programvare som jukset under utslippsmålinger på rullende landevei? Jeg tror du blander dette med det faktum at nesten alle dieselbiler slipper ut mer i praksis enn det politikerene trodde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hva med "Engine Armed" ?

Det viktigste med et UI er at brukeren forstår hva som skjer. Jeg og andre som er vant med den typen ordbruk vil forstå 'armed' som 'ikke forhindret fra å starte', som er det motorstart egentlig betyr i moderne biler, men ikke alle er vant med den betydningen og kan la seg forvirre. Det er da også en grunn til å holde på eksisterende ord og begreper. Design med intensjon om minimum overraskelse er et godt prinsipp.

Dette illustrerer imidlertid noe som gjør at jeg ikke er udelt glad for at en del biler velger å kvitte seg med startknappen. Det tar bort en handling i hvor brukeren markerer sin intensjon om å sette bilen i bevegelse. Det betyr at man bare har ett lag mindre med sikring fra å sette bilen i bevegelse utilsiktet. Jeg mistenker slik design vil gi opphav til flere som kjører biler inn vinduer og inn i vegger ved et uhell.

Med startknbappen er sekvensen: Trykk start, velg drive eller revers, trykk ned akselleratoren. Uten så er det ett trinn mindre her. Jeg vet ikke at det å ta det bort er ønskelig fra et sikkerhetsståsted. Drivekontrolleren er gjerne lagd for å være lett å operere. Å komme borti den ved et uhell er absolutt tenkbart i mange biler, spesiellt de som ikke har en låseknapp på kontrolleren (En du må trykke inn for å bevege den fra park)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
9 minutes ago, sverreb said:


Med startknbappen er sekvensen: Trykk start, velg drive eller revers, trykk ned akselleratoren. Uten så er det ett trinn mindre her. Jeg vet ikke at det å ta det bort er ønskelig fra et sikkerhetsståsted.

Har liten tro på at den startknappen bidrar noe til sikkerhet. Du trykke den jo bare en gang, før du kjører. Om du må trykke på bremsepedalen eller en knapp har nok lite å si.

Men med en knapp kan man jo alltids prestere å levne bilen påslått utilsiktet ved å glemme å slå den av slik andre gjør automatisk. Er vel kansje skumlere?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En "datamaskin på 4 hjul" tok nok en gang livet av en uskyldig person som ufrivillig ble forsøkskanin i et livsfarlig eksperiment.

Politiet ber om hjelp, men Tesla er tause

Sitat

 

Politiet prøver å finne ut om autopiloten på en Tesla er årsaken til en dødsulykke på Sørlandet i sommer. Men Tesla vil ikke hjelpe politiet, ifølge politiet.

En lastebilsjåfør ble drept da han ble påkjørt av en Tesla Model S som kom i høy hastighet på nye E18 i Arendal i sommer.

Lastebilsjåføren fikk problemer med lasten på vogntoget sitt. Han stanset på veiskulderen like utenfor Torsbuåstunnelen og gikk ut. Da ble han påkjørt av føreren av Teslaen.

Lastebilsjåføren omkom momentant.

Politiet har i lengre tid forsøkt å få hjelp av Tesla Norge til å få ut data av bilens datasystem.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Har liten tro på at den startknappen bidrar noe til sikkerhet. Du trykke den jo bare en gang, før du kjører. Om du må trykke på bremsen eller en knapp har nok lite for seg.

Selvfølgelig gjør den det, det er en bevisst handlig som må utføres før man kan kjøre. Hvis det er tilstrekkelig å sette seg inn, tråkke på bremsen og uforvarende komme borti girspaken er det en mindre barriere mot utilsiktet bevegelse av kjøretøyet.

På lengre sikt kan jeg være enig i at start knapp kanskje ikke vil være like nødvendig ettersom folk blir vant til andre sekvenser.

1 minute ago, Complexity said:

Men med en knapp kan man jo alltids prestere å levne bilen påslått utilsiktet ved å glemme å slå den av slik andre gjør automatisk. Er vel kansje skumlere?

Jeg vil vel tro at en el-bil slår seg av dersom føreren går ut av bilen med "tenningen på" og låser? Så å sammenligne det med en fossilbil hvor motoren faktisk går inntil man skrur den av blir vel litt søkt?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Har liten tro på at den startknappen bidrar noe til sikkerhet. Du trykke den jo bare en gang, før du kjører. Om du må trykke på bremsepedalen eller en knapp har nok lite å si.

Å trykke på knappen er et bevisst valg som du gjør først når du er klar for å kjøre og har fokus på det (Forhåpentligvis). Å bare åpne en dør følges ofte av diverse lemping av varer, barn o.l.

Tilsvarende når du har parkert så vil alarmer gå om du åpner døren og interiøret or instrumenter lyser til deg til du stenger ned bilen med start/stoppknappen. Det kondisjonerer deg til å indikere for bilen at den skal stenge ned og sikre kjøretøyet mens du fortsatt er i førersetet. Da har bilen en anledning til å gi deg en tydelig advarsel om bilen ikke er i park og kan rulle. 

Jeg synes ikke man skal ta så lett på de lærdommene man har gjort på å designe for sikkerhet at man uten videre skal forkaste slike designprinsipper. Som sagt, det er ikke alt hva man kan gjøre som man bør gjøre, selv om en del etterspør det.  Man skal ha respekt for at biler er tunge maskiner som representerer en betydelig fare for ens omgivelser.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, 6RCURCGB said:

Selvfølgelig gjør den det, det er en bevisst handlig som må utføres før man kan kjøre. Hvis det er tilstrekkelig å sette seg inn, tråkke på bremsen og uforvarende komme borti girspaken er det en mindre barriere mot utilsiktet bevegelse av kjøretøyet.

På lengre sikt kan jeg være enig i at start knapp kanskje ikke vil være like nødvendig ettersom folk blir vant til andre sekvenser.

Jeg vil vel tro at en el-bil slår seg av dersom føreren går ut av bilen med "tenningen på" og låser? Så å sammenligne det med en fossilbil hvor motoren faktisk går inntil man skrur den av blir vel litt søkt?

Så man må altså sette seg inn, komme borti bremsen og samtidig komme borti girspaken og så komme borti gassen. Høres litt søkt ut? Tesla har forøvrig obstacle aware acceleration som hindrer bilen i å gi gass om det er noe i veien fremfor/bak bilen.

De fleste trykker nok på "start" knappen så snart man setter seg i bilen for å få på varme/radio osv. Etter det er det like lett "kuke det til" som om knappen mangler.

Vet ikke om biler med denne funksjonen slår seg av om man går ut? Er litt dumt i såfall om det sitter passasjerer igjen og fryser.

Skal ett barn hoppe inn å klare å kjøre avgårde utilsiktet må jo barnet ha mobiltelefonen din også (med mindre man har kjøpt fysisk nøkkel). Barnet må jo også nå ned til bremsepedalen og samtidig trykke på girvelgeren. Dette vil den mest sansynlig ikke kunne gjøre samtidig som det sitter i setet og da skjer det vel ingenting.

Tror ikke den startknappen redder liv altså.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, uname -l said:

En "datamaskin på 4 hjul" tok nok en gang livet av en uskyldig person som ufrivillig ble forsøkskanin i et livsfarlig eksperiment.

Politiet ber om hjelp, men Tesla er tause

Dette er surrete. Meine du at sjåføren ikkje er ansvarlig for si eigen kjøring? Det er jo det du fortel når du klandrer datamaskinen, heller enn sjåføren som openbart ikkje har fulgt med i timen.

Eg meine herre, sjåføren erkjenne jo at han ikkje var sikker på om han hadde det på ein gang. Kva er det som egentlig gjere at me innbille oss at autopiloten har nokon relevanse?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Tesla har forøvrig obstacle aware acceleration som hindrer bilen i å gi gass om det er noe i fremfor/bak bilen.

Enda mer uhelig kondisjonering. Jeg lurer på hvor mye påvirkning HF folkene hadde på dette designet...

6 minutes ago, Complexity said:

De fleste trykker nok på "start" knappen så snart man setter seg i bilen for å få på varme/radio osv. Etter det er det like lett "kuke det til" som om knappen mangler.

Hehe, javel?

6 minutes ago, Complexity said:

Vet ikke om biler med denne funksjonen slår seg av om man går ut? Er litt dumt i såfall om det sitter passasjerer igjen og fryser.

Huhh? Den må du forklare nærmere?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, 6RCURCGB said:

Enda mer uhelig kondisjonering. Jeg lurer på hvor mye påvirkning HF folkene hadde på dette designet...

Hehe, javel?

Huhh? Den må du forklare nærmere?

Start knappen - for å slå på bilen.. Den må trykkes inn for å slå på bilen.. Bilen må være på for at varmeapparatet skal fungere..
Om bilen slår seg av om føreren går ut kan det jo bli kalt for passasjerene?

Dette er ikke noe problem på biler uten startknapp da bilen alltid er påslått om det sitter noen i den.

 

Obstacle aware acceleration implementerte Tesla etter en rekke hendelser hvor folk trykka på gassen istede for bremsen og suste inn i butikker osv. Det ble slutt på slike overskrifter etter den oppdateringen så tror det gjorde susen.

Men du kan deaktivere funksjonen om ønskelig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Om bilen slår seg av om føreren går ut kan det jo bli kalt for passasjerene?

Hvis jeg går ut av min bensinbil med tenningen på og låser bilen blir tenningen skrudd av.

Hvis jeg går ut av min bensinbil med motoren igang og låser bilen blir den stående å gå.

Hvordan det er på elbiler vet jeg ikke men jeg vil anta "tenningen" går av hvis man har glemt å slå den av når man har gått ut av bilen og låser dørene?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvis jeg går ut av min bensinbil med tenningen på og låser bilen blir tenningen skrudd av.

Hvis jeg går ut av min bensinbil med motoren igang og låser bilen blir den stående å gå.

Hvordan det er på elbiler vet jeg ikke men jeg vil anta "tenningen" går av hvis man har glemt å slå den av når man har gått ut av bilen og låser dørene?

Ja jeg vil og tro det er slik, men har personlig aldri testet dette på en elbil med knapp.

Men om det er slik at bilen holder seg påslått om man går ut og ikke låser dørene (som jo er ett must for oppvarming på vinteren osv) er det jo like farlig som på en bil uten knapp. Kan jo da plutselig komme borti brems\girspake\gass da og kjøre avgårde slik som på en bil uten knapp?

Tror ikke den knappen redder liv som sakt. Den trykkes for å slå på bilen og thats it. Om man trykker den med med en finger eller bilen trykker den for deg har nok lite å si for sikkerheten.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...