Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har ansvaret for vannlekkasje i et sameie?


Gjest b930f...4bf

Anbefalte innlegg

Gjest b930f...4bf

Jeg er helt ny på dette området. Dersom en leilighet får vannlekkasje fra badet til underetasjen o.l.

Er man da dekket gjennom sameiet bygningsforsikring?

Eller må man tegnet en egen forsikring for dette?

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (32 minutter siden):

Hvordan får man lekkasje fra badet i underetasjen?
Vann renner nedover..

Frå badet til underetasjen. 

 

Sameiget skal ha forsikring som dekker skader på felleseiget, deriblant vannlekkasje frå ditt bad. 

Dersom du kan klandrast for vannskade så kan du risikere regresskrav frå forsikringsselskapet/sameiget. 

For at også dine eigedelar f.eks på badey skal være forsikra så bør du sjøl ha innboforsikring. 

Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf
The Avatar skrev (38 minutter siden):

Frå badet til underetasjen. 

 

Sameiget skal ha forsikring som dekker skader på felleseiget, deriblant vannlekkasje frå ditt bad. 

Dersom du kan klandrast for vannskade så kan du risikere regresskrav frå forsikringsselskapet/sameiget. 

For at også dine eigedelar f.eks på badey skal være forsikra så bør du sjøl ha innboforsikring. 

Forstår jeg det riktig at jeg kan bli økonomisk ansvarlig for vannskaden. Hvordan kan jeg forsikre meg mot dette? Finnes det noen forsikringer mot dette?

Har lest at vannskade ikke omfattes av innboforsikring.

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf skrev (20 minutter siden):

Forstår jeg det riktig at jeg kan bli økonomisk ansvarlig for vannskaden. Hvordan kan jeg forsikre meg mot dette? Finnes det noen forsikringer mot dette?

Har lest at vannskade ikke omfattes av innboforsikring.

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Ja det kan du, men du må som sagt gjere eit eller anna klandreverdig som å la sluket tette seg, fylle plaskebaseng i stova, utføre røyrleggararbeid sjølv, osv. Hendige uhell er dekt av forsikringa, regelrett hærverk er ikkje dekt. 

Kva som er dekt av forsikringa kjem meir ann på årsaken til skaden meir en kva skaden skyldes. Vannskader er typisk skader som er dekt av husforsikringa og ikkje innbo, men det kjem ann på korleis vannskaden oppstod. 

Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf skrev (3 timer siden):

Forstår jeg det riktig at jeg kan bli økonomisk ansvarlig for vannskaden. Hvordan kan jeg forsikre meg mot dette? Finnes det noen forsikringer mot dette?

Har lest at vannskade ikke omfattes av innboforsikring.

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Så lenge du ikke har gjort noe klanderverdig så er nok vannskader noe du allerede er forsikret imot igjennom sameiet

Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf
Baranladion skrev (8 timer siden):
  • Det samme vil kanskje gjelde dersom man køper en leilighet av noen som har gjort noe klandreverdig? vil man da stå uten skyld og få skader dekket av sameiets forsikring? 

Det er nettopp dette jeg lurer på.

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Lenke til kommentar

Vet du, eller står det noe om utførelsen av bad i selgers erklæring? Hvis du ikke vet, eller det skulle ha blitt løyet om noe, så står du nok sterkere, mistenker du at det er lekkasje eller dårlig utført arbeid, så ville jeg fått sjekket dette fortest mulig. 

Uansett om du er dekket, så er det meget kjedelig å rydde opp etter noe slikt

Lenke til kommentar

Når man kjøper leilighet så overtar man ansvaret for å rette opp alle mangler/feil.  Du kan evt sette fram krav mot tidligere eier hvis info manglet/var feil i taksten eller egenerklæring.  Er det skjulte feil så blir det evt å rette krav via boligkjøperforsikringen (eller du må selv gjøre dette, evt hyre inn advokat osv om du ikke har boligkjøperforsikring).  Alt som er innenfor din leilighet er ditt ansvar.  Fellesledninger er sameiets ansvar. 

Har man lekkasje i sin leilighet som påvirker de under så blir man erstatningsansvarlige for skader på disse også.

 

Fra: https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/grensen-gar-ved-inngangsdoren

Sitat

Noe er råttent på badet

Apropos rør: De fleste boligeiere har fått med seg at vann- og fuktskader på bad ligger høyt opp på skadestatistikken. En lekkasje er ille nok når man bor i en enebolig. I et borettslag/sameie kan en skade i én leilighet få store konsekvenser for veldig mange.

Helberg peker på at mange skader på baderom skyldes manglende vedlikehold. Derfor sier mange boligselskap at hver enkelt boligeier selv har ansvaret for å rengjøre og vedlikeholde sluket på sitt eget bad. Dette til tross for at sluket kan sies å være en del av et felles avløpsnett.

– Dette kan også gjelde for sluk på balkonger, hvor et tett avløp kan føre til store skader på naboseksjonene, sier han.

 

Er det helt uventede brudd i rør som man ikke har noen mulighet til å vedlikeholde selv (type skjult i vegg/gulv) så kan det likevel dekkes av forsikring:

Sitat

Et annet scenario: Det blir brudd i et «privat» rør i en leilighet. Vannet renner igjennom fellesarealer og inn til andre naboer.

– Eieren skal sørge for vedlikehold av sine rør, men en skade kan bli dekket av boligselskapets forsikring, forklarer Olsen. Han understreker at han uttaler seg på vegne av Gjensidige, og at andre selskap kan ha andre vilkår.

 Her er det likevel viktig om det er foretatt ufaglært rørleggerarbeide/oppussing av bad eller lign som dette kan skyldes -> da blir det igjen ditt ansvar.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf
Baranladion skrev (1 time siden):

Vet du, eller står det noe om utførelsen av bad i selgers erklæring? Hvis du ikke vet, eller det skulle ha blitt løyet om noe, så står du nok sterkere, mistenker du at det er lekkasje eller dårlig utført arbeid, så ville jeg fått sjekket dette fortest mulig. 

Uansett om du er dekket, så er det meget kjedelig å rydde opp etter noe slikt

Det står ikke at det kan være vannlekkasje, men at det mangler fugemasse på badet, nevnt i taksten. Er dette noe jeg bør bekymre meg om?

Boligen ligger i Midt-Norge og boligen ble bygget for ca. 8 år siden.

Rune_says skrev (9 minutter siden):

Når man kjøper leilighet så overtar man ansvaret for å rette opp alle mangler/feil.  Du kan evt sette fram krav mot tidligere eier hvis info manglet/var feil i taksten eller egenerklæring.  Er det skjulte feil så blir det evt å rette krav via boligkjøperforsikringen (eller du må selv gjøre dette, evt hyre inn advokat osv om du ikke har boligkjøperforsikring).  Alt som er innenfor din leilighet er ditt ansvar.  Fellesledninger er sameiets ansvar. 

Har man lekkasje i sin leilighet som påvirker de under så blir man erstatningsansvarlige for skader på disse også.

Fra: https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/grensen-gar-ved-inngangsdoren

Det du skriver her er litt motstridende i forhold hva andre har skrevet her? 

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Lenke til kommentar

Hvis du vet om, eller tror det kan være noen skjulte feil så må du undersøke og melde til forsikringen snarest. Evt ting som er påpekt i salgsoppgaven er du informert om og må utbedre selv. 

Dersom du venter til en skade er skjedd, for så å rette krav mot selger, så kan det hende at det blir vanskeligere å vinne frem, ihvertfall hvis det går lang tid. 

Hva som skjer hvis det skulle oppstå feil som verken du eller selger visste om, og som er vanskelig å avdekke under normal kontroll og vedlikehold er jeg usikker på, Du kan jo høre med forsikringsselskapet. 

Om det mangler fugemasse, så er ikke det noe farlig, så lenge alt det bakenforliggende er tett. Fliser og fug slipper igjennom vann det også. Så lenge membran er korrekt utført er det ikke noe problem, slik jeg har forstått oppbyggingen av vårtrom

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Manglende fugemasse på badet bør ikke føre til noen lekkasje. Men det kan jo være en indikasjon på dårlig utført jobb eller jobb utført av ufaglærte - da er det mye som kan være feil.   F.eks. manglende membran vil føre til at vannet kan  beveger seg videre ned og skape fukt og råteproblem.   Det samme er f.eks. manglende fall til sluket og manglende ventilering av bad - dvs indikasjoner på dårlig utført arbeide.  

Ad selvmotsigende så er det viktig å skille på skjulte feil og mangler som selger ikke kunne vite noe om - kontra kjente feil og mangler (eller feil man må anta utifra bygningens alder).   Skjulte feil er der boligselger- og boligkjøperforsikring virkelig har en nytte. Evt sameiets forsikring om alt er fagmessig godt utført og det er et helt uventet brudd i et rør f.eks. De kjente feilene (beskrevet i takst/egenerklæring) har du overtatt ansvaret for å rette opp ved kjøpet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf skrev (18 timer siden):

Jeg er helt ny på dette området. Dersom en leilighet får vannlekkasje fra badet til underetasjen o.l.

Er man da dekket gjennom sameiet bygningsforsikring?

Eller må man tegnet en egen forsikring for dette?

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Sjekket nettopp det som står i forsikringspapirene vi har fra IF i sameiet, byttet nettopp til dem.

det står det under det som er dekket "Vannskade", og ikke noe mer dilldall rundt det. Hvis det er skjulte feil i din leilighet som du har tatt over, som ikke vises i salgsdokumentene, eller som du kan finne på noen normalt måte så er det noe du nok ikke kan klandres for.

Pusser du opp badet og gjør alt selv, så kan du nok få ett krav fra forsikringsselskapet hvis du har gjort alt selv. Det varierer fra sameie til sameie om hvor strenge de er på ting. Var ett sted hvor vaktmester ikke fikk lov å bytte pakningen på en kran som drøpp, i tilfellet det ville utløse en skade. Der var kravet at de måtte bruke rørlegger til slikt.

Det eneste du kanskje bør sjekke opp er hva sameiet gjør med egenandelen. Om de dekker den, eller du må dekke den. I IF så er den 10.000,- så vidt jeg husker.

I det hele og normale så er det ikke så mye å bekymre seg for hvis sameiet har forsikringene i orden. Du kan bare høre med styreleder, så bør de kunne sende deg dokumentene. Det er ikke noe grunn til at de skal holde det hemmelig.

Jeg sitter selv om styreleder, og når vi byttet, så sendte jeg papirene ut til alle, samt de som leier slik at alle er informert, og kjenner til ting. (Vi er kun 8 boenheter, så ikke store greiene)

Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf
Baranladion skrev (1 time siden):

Hvis du vet om, eller tror det kan være noen skjulte feil så må du undersøke og melde til forsikringen snarest. Evt ting som er påpekt i salgsoppgaven er du informert om og må utbedre selv. 

Dersom du venter til en skade er skjedd, for så å rette krav mot selger, så kan det hende at det blir vanskeligere å vinne frem, ihvertfall hvis det går lang tid. 

Hva som skjer hvis det skulle oppstå feil som verken du eller selger visste om, og som er vanskelig å avdekke under normal kontroll og vedlikehold er jeg usikker på, Du kan jo høre med forsikringsselskapet. 

Om det mangler fugemasse, så er ikke det noe farlig, så lenge alt det bakenforliggende er tett. Fliser og fug slipper igjennom vann det også. Så lenge membran er korrekt utført er det ikke noe problem, slik jeg har forstått oppbyggingen av vårtrom

 

Det eneste som mangler i følge salgsoppgaven er fugemasse. Alt annet er helt tett, i følge det takstmannen har beskrevet.

Hvordan fikser man fugermasse og hvor mye koster det? Hvem er det som fikser sånt?

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf skrev (3 minutter siden):

Det eneste som mangler i følge salgsoppgaven er fugemasse. Alt annet er helt tett, i følge det takstmannen har beskrevet.

Hvordan fikser man fugermasse og hvor mye koster det? Hvem er det som fikser sånt?

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Du kan fikse fuging selv. Det er som regel mellom gulv vegg, og hjørner, og er ikke det som holder vannet ute, det er det membranden bak fliser osv som gjør.

Clas har ett sett med hjelpemiddler som gjør det enkelt å fuge hjørner. De har også fugemasser osv.

Men du kan også leie inn proffe til å gjøre det. Får nok en penere utseende. Ser disse på veien av og til med slagordet sitt: https://ss-fuging.no/

Pris der det bare å spørre de om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf
AndersT2 skrev (44 minutter siden):

Du kan fikse fuging selv. Det er som regel mellom gulv vegg, og hjørner, og er ikke det som holder vannet ute, det er det membranden bak fliser osv som gjør.

Clas har ett sett med hjelpemiddler som gjør det enkelt å fuge hjørner. De har også fugemasser osv.

Men du kan også leie inn proffe til å gjøre det. Får nok en penere utseende. Ser disse på veien av og til med slagordet sitt: https://ss-fuging.no/

Pris der det bare å spørre de om.

Tusen takk. Jeg trodde jeg hadde gått på en skikkelig smell nå, men heldigvis ser det ikke slik ut.

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf skrev (3 timer siden):

Det står ikke at det kan være vannlekkasje, men at det mangler fugemasse på badet, nevnt i taksten. Er dette noe jeg bør bekymre meg om?

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Har du funnet ut kvar på badet det mangler fugemasse? Som nemnt så er det våtromsmembranen i golv/vegg som det er viktig at er tett.

Før du starter å reparere manglande fuging sjølv så bør du sjekke opp kvifor det mangler fuging, er det eit praktisk problem eller er dette berre at det estetisk ser litt halvferdig ut?
Det er ganske vanleg at ein med vilje unngå å fuge enkelte stader der ein bygger flislagte "bokser" som inneholder veggmontert toalett, varmtvannbereder, og likande installasjonar. Dette fordi dersom ein skulle få ein liten lekkasje så kan vatnet trenge ut gjennom den manglande fuga og ut på baderomsgolvet der vatnet enten tørker opp og går ut gjennom ventilasjonen eller renner til sluken (eller at du oppdager at det er ein vannlekkasje som du må stoppe og få reparert).

Lenke til kommentar
Gjest b930f...4bf
The Avatar skrev (1 time siden):

Før du starter å reparere manglande fuging sjølv så bør du sjekke opp kvifor det mangler fuging, er det eit praktisk problem eller er dette berre at det estetisk ser litt halvferdig ut?
Det er ganske vanleg at ein med vilje unngå å fuge enkelte stader der ein bygger flislagte "bokser" som inneholder veggmontert toalett, varmtvannbereder, og likande installasjonar. Dette fordi dersom ein skulle få ein liten lekkasje så kan vatnet trenge ut gjennom den manglande fuga og ut på baderomsgolvet der vatnet enten tørker opp og går ut gjennom ventilasjonen eller renner til sluken (eller at du oppdager at det er ein vannlekkasje som du må stoppe og få reparert).

Hvis det vært vannlekkasje så har vel takstmannen sett på deg og gitt TG3 regner jeg med, eller tar jeg feil?

Det er vel ett praktisk problem dersom fugemangel i dusjsonen. 

Har dere anbefaling til firmaer i Midt-Norge som fikser sånt?

Anonymous poster hash: b930f...4bf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vi hadde en tilsvarende sak i vårt sameie. Der var det en lekkasje hos en beboer hvor vannet endte opp med å renne ned til leiligheten under (det var et uhell) og førte til ganske store skader der. Vi forhørte oss da hva som var vanlig praksis, og fikk vite at det er vanlig at sameiets forsikring brukes til å dekke skadene men at beboeren som eide leiligheten der lekkasjen oppstod betalte egenandelen. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...