Gå til innhold

Verdien av Altibox-hastigheter


G

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, G said:

Nja, det sies at man kan nytte 5G som internt WiFi-alternativ i bedrifter som vil få det først. Altså så må det vel gå mer og mer i retning kvotefritt, eller at mobiloperatører klarer å skille mellom intern 5G-bruk og den eksterne 5G-bruken?

Man må vel også tenke litt på den mast-tettheten som behøves vil legge mindre belastning på mange master enn at alle skal dele på den tynne båndbredden en enslig 4G-mast har. Samt at kanskje bedrifters 5G vil inngå litt i det offentlige rom, som ekstramaster?

4G i første omgang trenger ikke noen høyere tetthet enn 4G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

95% av tiden er verdien av å ha en 500 veldig lav, men når både voksene og barn skal laste ned nye spill er det en luksus jeg gjerne betaler for å ikke ha internet-linja som flaskehals. At ikke en enhet i huset kan makse ut linja alene gjør også at man aldri trenger å ta mye hensyn til de som bare skal jobbe eller streame.

Lenke til kommentar

Det skal ikke så mye grasrotspredning til før noe nytt tar over. Man har sett det f.eks. med Asus RT-N66U og Asus RT-AC66U, som nå er gått litt av moten, men som i sin tid hadde en stor rolle å spille i å få WiFi til å bli en mer stabil opplevelse for folk flest som var rammet hardt en tid av budsjett-WiFi-routeres innpass til noen få hundrelapper. Buy cheap, buy 8 times (twice)..

Noen man treffer på Altibox kundetjeneste vil anbefale Google mesh-boksene fordi folk har en hyggelig opplevelse med de. Samt de sier til og med at de vil påta seg administreringen av dem, dersom de kjøpes via Altibox.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, nebrewfoz said:

Det er også mange som blander sammen 5G med 5GHz WiFi .. En salig røre.

Kan godt være, men jeg leste dette om 5G til bedriftsinternt trådløst for lenge siden på et seriøst sted. Husker ikke hvor, kan ha vært TU.no??

Endret av G
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (10 minutter siden):

Nope,  men mmwave er ikke det som i hovedsak bygges ut i norge uansett

Nei, men det er vel den hastigheten som dras frem i media. 4G sliter jo som fy mange steder, det selges jo inn som bredbånd men er jo ikke i nærheten av fiber på hastighet og stabilitet, vil 5G hjelpe så voldsomt på?

Lenke til kommentar
1 minute ago, agvg said:

Nei, men det er vel den hastigheten som dras frem i media. 4G sliter jo som fy mange steder, det selges jo inn som bredbånd men er jo ikke i nærheten av fiber på hastighet og stabilitet, vil 5G hjelpe så voldsomt på?

Det spørs hva du mener, mange i media har jo ikke peiling på hva 5G er, akkurat som mange consumere tror 5G og 5Ghz wifi er same shit

Lenke til kommentar
agvg skrev (2 timer siden):

Nei, men det er vel den hastigheten som dras frem i media. 4G sliter jo som fy mange steder, det selges jo inn som bredbånd men er jo ikke i nærheten av fiber på hastighet og stabilitet, vil 5G hjelpe så voldsomt på?

image.png.bd7b2e0d5077a1d7ae29a39ca3a22ad9.png

Det vil jeg påstå er i "nærheten av fiberhastighet". :) 

Ikke helt på linje med 5G da ;)

image.png.35f93a6d877e895351afd17ab8463b34.png

Lenke til kommentar

Dårlige ping-hastigheter der på mobilnettet, når man på fiber gjerne kan få 1 til 2 ms.

En kan også klø seg i hodet på hvorfor de må sperre opplastningshastigheten på 5G som du viser. Gammel vane vond og vende? Eller har de virkelig så lite innsatsvilje i å få utstyret som tar i mot trafikk helt optimalt?

Må innrømme at jeg er newb / ganske uvitende om hva 5G er, men.. har jo lov å spør for det om.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er ikke nabo med ISP'en heller og får fra en 1 til 2, kanskje svinger det innom 3 ms nå og da. Men, sentralen ligger relativt sentralt, men ganske mange kilometer vekk. Altså så betyr ikke kilometerne særlig mye på fiber, selv om det også hoper seg opp om du gir det lang nok avstand og bokser som ting må igjennom.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Merko said:

 

Her er du basically nabo med ISPen, noe ikke alle i Norge er..

Peering, routing osv har jo selvsagt en del å si, men på svenske Valve servere så har jeg som regel 5ms ping (reelt sikkert rundt 10-20ms), men pingen er stabil, det største problemet med 4G osv for gaming er at du kan oppleve drops, random ping spikes osv...

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke nabo med ISP'en heller og får fra en 1 til 2, kanskje svinger det innom 3 ms nå og da. Men, sentralen ligger relativt sentralt, men ganske mange kilometer vekk

Om du måler hos feks Speedtest, så er det egne servere hos de forskjellige stedene, vanligvis i større byer, ikke mot nærmeste sentral.
men om du snakker om kilometer avstand mot der du måler, så får man jo så klart <1ms  ? Skal veldig mange mil stil for at ms stiger noe særlig. Men igjen mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar

Bor et sted på Nord-Jæren uten å måtte ønske å spesifisere dette noe nærmere. Da kan du selv tenke deg hvor "kort" vei det er til sentralen, på tross av at jeg nok hadde brukt mange timer om jeg skulle ha gått til fots dit for å si det på den måten. Nå er ikke jeg så kjent med Lyse Altibox sånn egentlig og artikkelen er i fra 2012, men likevel. Så forteller det litt:

https://www.tek.no/artikkel/i/qL7rm0/rapport-fra-innsiden-altibox

Lenke til kommentar

Joda, men med 4/5G er du veldig avhenging av din plassering vs sender, har du en Altibox fiber bak TVen så er du ganske trygg på hva den leverer, ei heller at hastigheten går i dass etter kl 17 og i helgene så som mange på mobilt bredbånd plages med. Og det er vel ikke noen som har fri bruk, at man må lage begrensninger tilsier at det åpenbart ikke er helt bra pr dd over mobilnettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...