Gå til innhold

'Rundkjøring' og hvem har feil/rett. (sedvane?)


Takk for meg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
D0vendyret skrev (På 28.8.2020 den 23.33):

All relevant info er med i bildet jeg har knotet fram - ja, de har kollidert :) 
Hvem har feil/rett? :hmm:
Hva sier loven, samt vet domstolene også ser på sedvane og ikke bare etter lovens bokstav .
Her er det vanlig at biler fra grønn vei kjører rett over slik A gjør, også de fra gul vei gjør det samme, svinger venstre med en gang de kommer inn i rundkjøring. Trafikk er vanligvis ved 1. men har også lagt ved eksempel 2, da det av og til kjører folk der også. Så gjerne svar hvis man mener det er forskjell på situasjonene også

 

rundkjoring.png.1b7143e1d4f7a8f0cb71d04d005fcfc3.png

Vanskelig å forstå både tegning og innlegg, men det er ingenting som heter at det er vanlig å ikke gjennomføre rundkjøringen. En rundkjøring er markert i et påbudskilt, dvs det er påbudt å gjennomføre en rundkjøring slik den etter reglene skal gjennomkjøres, i forhold til utførelse, plassering og vikeplikt. 

Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å forstå både tegning og innlegg, men det er ingenting som heter at det er vanlig å ikke gjennomføre rundkjøringen. En rundkjøring er markert i et påbudskilt, dvs det er påbudt å gjennomføre en rundkjøring slik den etter reglene skal gjennomkjøres, i forhold til utførelse, plassering og vikeplikt. 

Og hvis den som kommer fra grønn vei kjører rett frem  med rundkjøringa til høyre for seg, og / eller en som kommer fra gul vei svinger rett til venstre, så medfører vel begge de to handlingene til førerkortbeslag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (3 timer siden):

Vanskelig å forstå både tegning og innlegg, men det er ingenting som heter at det er vanlig å ikke gjennomføre rundkjøringen. En rundkjøring er markert i et påbudskilt, dvs det er påbudt å gjennomføre en rundkjøring slik den etter reglene skal gjennomkjøres, i forhold til utførelse, plassering og vikeplikt. 

Tegningen har to eksempler på kjøring. Ved (1) har bil B kjørt slik man vanligvis gjør i en rundkjøring(kjøreretning), men ikke holdt seg helt i sitt felt, derfor kolliderer denne med bil A som kommer imot og da motsatt vei av hva man er vandt til i en rundkjøring.

Eksempel (2) har bil B kjørt motsatt vei i forhold til hva som er vanlig, men holder feltet sitt - her har ikke A holdt feltet sitt, men kjører altså i kjøreretning som er vanlig i en rundkjøring.

Denne 'rundkjøringen' har ingen vikeplikt eller påbudt kjøreretning- skilt

Bjarte_1 skrev (3 timer siden):

Og hvis den som kommer fra grønn vei kjører rett frem  med rundkjøringa til høyre for seg, og / eller en som kommer fra gul vei svinger rett til venstre, så medfører vel begge de to handlingene til førerkortbeslag

Hvorfor - Det er jo ikke påbudt for disse å kjøre til høyre i 'rundkjøring'?

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
6 hours ago, Bjarte_1 said:

Og hvis den som kommer fra grønn vei kjører rett frem  med rundkjøringa til høyre for seg, og / eller en som kommer fra gul vei svinger rett til venstre, så medfører vel begge de to handlingene til førerkortbeslag

Dette må da være eneste rette svar.
Trådstarter og de som synes det er greit å kjøre "med klokka"(feil vei) uansett om det er merket eller umerket rundkjøring må vel fratas førerkort for alltid? Hvem forventer seg å møte en som kjører i feil retning? Dette er jo (nesten) like ille som å kjøre inn i motsatt kjørebane og utsette andre for livsfare.
Det er en del trafikk-kriminelle som ikke gidder å kjøre rundt i en rundkjøring og heller "kutter" tvers over til venstre for å spare 0.5sekunder når de ser det ikke kommer noen imot. Syklister gjør det jo hele tiden (nesten) :)
 

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (20 minutter siden):

Trådstarter og de som synes det er greit å kjøre "mot klokka" uansett om det er merket eller umerket rundkjøring må vel fratas førerkort for alltid? Hvem forventer seg å møte en som kjører i feil retning? Dette er jo (nesten) like ille som å kjøre inn i motsatt kjørebane og utsette andre for livsfare.

For det første, hvis du syns det er greit å kjøre 'med klokka' så bør vel du miste kortet hvis du følger din egen mening, iom det er påbud kjøreretning 'mot klokka' i de fleste rundkjøringer.

For det andre; Her er det snakk om hva loven sier, ikke hva du eller jeg mener om hva som er greit. Det er brudd på loven som tilsier ett eventuelt beslag av førerkort. Så hva sier loven?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
7 minutes ago, D0vendyret said:

For det første, hvis du syns det er greit å kjøre 'med klokka' så bør vel du miste kortet hvis du følger din egen mening, iom det er påbud kjøreretning 'mot klokka' i de fleste rundkjøringer.

For det andre; Her er det snakk om hva loven sier, ikke hva du eller jeg mener om hva som er greit. Det er brudd på loven som tilsier ett eventuelt beslag av førerkort. Så hva sier loven?

Jaja.. du troller altså... Skal rette innlegget mitt nå... :) Sånn...

"Loven" du sikter til er trafikkregler.
Som en annen skrev over her... Dersom det er ett problem at noen ikke klarer å tolke regler for rundkjøringer så kommer det nok ett skilt her.
(Har sett det komme for mindre ting enn dette...etter en ulykke/kollisjon pga ren uaktsomhet.. som det er å kjøre "feil vei" i en rundkjøring/i motsatt kjøreretning).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (32 minutter siden):

Jaja.. du troller altså... Skal rette innlegget mitt nå... :) Sånn...

"Loven" du sikter til er trafikkregler.
Som en annen skrev over her... Dersom det er ett problem at noen ikke klarer å tolke regler for rundkjøringer så kommer det nok ett skilt her.
(Har sett det komme for mindre ting enn dette...etter en ulykke/kollisjon pga ren uaktsomhet.. som det er å kjøre "feil vei" i en rundkjøring/i motsatt kjøreretning).

Jeg troller ikke, jeg svarte på like seriøs måte som du gjorde

Hvordan skal man se på en rundkjøring - som en enveiskjørt vei med en, to ... (alt utifra størrelse) vei der man har vikeplikt når man kjører inn og man har vikeplikt ved feltskifte. Altså der man har disse skiltene. Det blir jo likt med andre veier. Man har skilt og merking som tilsier om det er enveiskjørt. Mangler disse skiltene/merkingen så er denne veien ... enveiskjøring eller ikke?

Spørsmålet dukket opp pga jeg går forbi en slik rundkjøring ofte og har lagt merke til at 'alle' jeg har sett kjører slik som i eksempel (1) og de fra gul vei kjører rett til venstre. Det er mest praktisk for de og jeg la merke til mangel på skilting. Dette fungerer tydeligvis utmerket for de som bor der iom det så og si bare er de som kjører der(både gul og grønn vei er blindveier, ikke skiltet dog). Da dukket spørsmålet og undringen min opp - hvis de kolliderer, hva blir avgjørelsen ihht forskriftene. Jeg finner altså ikke noe plass at man da ikke har lov til dette. Derfor har jeg også med om det har noe med sedvane å gjøre i en ev avgjørelse, for jeg vet ikke.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, D0vendyret said:

Jeg troller ikke, jeg svarte på like seriøs måte som du gjorde

Hvordan skal man se på en rundkjøring - som en enveiskjørt vei med en, to ... (alt utifra størrelse) vei der man har vikeplikt når man kjører inn og man har vikeplikt ved feltskifte. Altså der man har disse skiltene. Det blir jo likt med andre veier. Man har skilt og merking som tilsier om det er enveiskjørt. Mangler disse skiltene/merkingen så er denne veien ... enveiskjøring eller ikke?

Spørsmålet dukket opp pga jeg går forbi en slik rundkjøring ofte og har lagt merke til at 'alle' jeg har sett kjører slik som i eksempel (1) og de fra gul vei kjører rett til venstre. Det er mest praktisk for de og jeg la merke til mangel på skilting. Dette fungerer tydeligvis utmerket for de som bor der iom det så og si bare er de som kjører der(både gul og grønn vei er blindveier, ikke skiltet dog). Da dukket spørsmålet og undringen min opp - hvis de kolliderer, hva blir avgjørelsen ihht forskriftene. Jeg finner altså ikke noe plass at man da ikke har lov til dette. Derfor har jeg også med om det har noe med sedvane å gjøre i en ev avgjørelse, for jeg vet ikke.

OK, da troller du kanskje ikke, men...
Du sier "alle" kjører slik som.... Det er jo nesten useriøst, da ikke "alle" gjør ulovlige handlinger i trafikken. Som ett eksempel.
Det hadde vært fint om du kunne vise hvor dette er slik en tidligere debattant har etterlyst. Da kan det hende at det er mer forståelig at noen klare å kollidere slik du har illustrert i første post.
Det er flere rundkjøringer her jeg bor som ligner på den tegningen du lagde i opprinnelig post hvor det ikke er tvil om det er mest praktisk å svinge til venstre i motsatt kjørefelt fordi det er kjappest og mest "naturlig" dersom det var ett veikryss.
Men det er det ikke når de som lager veier har "dilla" på å lage små og litt større rundkjøringer istedet for å la det være ett veikryss (som det var før). Da er det vel ganske elementært hvordan man skal forholde seg til å kjøre inn/ut av en rundkjøring? 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (51 minutter siden):

Du sier "alle" kjører slik som.... Det er jo nesten useriøst, da ikke "alle" gjør ulovlige handlinger i trafikken. Som ett eksempel.

Useriøst at 'alle' gjør det ... det er jo det jeg observerer i denne rundkjøringen, så hvordan er det useriøst? (de lokale gjør det, posten, taxier mm)
Hvor finner du at det er ulovlig? Man kan ikke bare finne på forskrifter/lover, det blir for useriøst.

Det er jo nettopp derfor jeg spør - for å finne ut lovligheten.
 

D0vendyret skrev (6 timer siden):

Det blir jo likt med andre veier. Man har skilt og merking som tilsier om det er enveiskjørt. Mangler disse skiltene/merkingen så er denne veien ... enveiskjøring eller ikke?

Så hva kom du fram til?

Det er en rundkjøring slik vist på bildet, men det er vel som vel nevnt før - mer snuplass for de som kommer ned blå vei, ved behov vil jeg tro iom den ikke er skiltet. De eneste jeg har sett til venstre i rundkjøring(2) har stått riktig vei, men de har parkert/stoppet der for å gjøre forskjellige ting

Endret av D0vendyret
la til hvem og siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, D0vendyret said:

Useriøst at 'alle' gjør det ... det er jo det jeg observerer i denne rundkjøringen, så hvordan er det useriøst? (de lokale gjør det, posten, taxier mm)
Hvor finner du at det er ulovlig? Man kan ikke bare finne på forskrifter/lover, det blir for useriøst.

Ja, jeg ser at det er noen "lokale helter" som vil spare 0.5sek i rundkjøringer. De svinger til venstre("kutter") rundkjøring når de ser det ikke kommer noen mot.
Så da er det sikkert bare tøys at UP/sivile politibiler stopper dem da når de trodde det var klart (dette har *jeg* observert).

Men du skriver at det egentlig er en snuplass og ikke en rundkjøring (du vet... en sånn trafikkøy med en vei rundt).
Kan du ikke bare si hvor dette er så kan vi andre bruke Google Maps og se med egne øyne hva du forsøker å debattere her.
 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (10 timer siden):

Det er en rundkjøring slik vist på bildet, men det er vel som vel nevnt før - mer snuplass for de som kommer ned blå vei, ved behov vil jeg tro iom den ikke er skiltet.

Det er enten en rundkjøring eller en snuplass. Det kan ikke være begge. Du har valgt å presentere det som en rundkjøring uten at du er sikker tydeligvis. Hvorfor kan vi ikke bare få en google maps lokasjon så vi kan se hva i alle dager det faktisk er snakk om her?

Om det stemmer at tegningen din har med all informasjon så er jo denne rundkjøring/snuplassen/krysset helt fri for veimerking også?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (På 28.8.2020 den 23.33):

All relevant info er med i bildet jeg har knotet fram - ja, de har kollidert :) 
Hvem har feil/rett? :hmm:
Hva sier loven, samt vet domstolene også ser på sedvane og ikke bare etter lovens bokstav .
Her er det vanlig at biler fra grønn vei kjører rett over slik A gjør, også de fra gul vei gjør det samme, svinger venstre med en gang de kommer inn i rundkjøring. Trafikk er vanligvis ved 1. men har også lagt ved eksempel 2, da det av og til kjører folk der også. Så gjerne svar hvis man mener det er forskjell på situasjonene også

 

rundkjoring.png.1b7143e1d4f7a8f0cb71d04d005fcfc3.png

Tegningen har to eksempler på kjøring. Ved (1) har bil B kjørt slik man vanligvis gjør i en rundkjøring(kjøreretning), men ikke holdt seg helt i sitt felt, derfor kolliderer denne med bil A som kommer imot og da motsatt vei av hva man er vandt til i en rundkjøring.

Eksempel (2) har bil B kjørt motsatt vei i forhold til hva som er vanlig, men holder feltet sitt - her har ikke A holdt feltet sitt, men kjører altså i kjøreretning som er vanlig i en rundkjøring.

Enkelt å svare på ved vanlig rundkjøring, men her mangler altså både vikeplikt og påbudt-kjøreretningsskilt. Så saken dreier seg egentlig om sistnevnte skilt og hva som egentlig gjelder da.

Om det ikke er skiltet rundkjøring eller annet så gjelder alminnelige regler for ferdsel på vei og kryss. Ved kollisjon har den som har havnet over i den andres kjørefelt skylden, altså den som ikke holdt tilstrekkelig til høyre.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (19 timer siden):

Dette må da være eneste rette svar.
Trådstarter og de som synes det er greit å kjøre "med klokka"(feil vei) uansett om det er merket eller umerket rundkjøring må vel fratas førerkort for alltid? Hvem forventer seg å møte en som kjører i feil retning? Dette er jo (nesten) like ille som å kjøre inn i motsatt kjørebane og utsette andre for livsfare.
Det er en del trafikk-kriminelle som ikke gidder å kjøre rundt i en rundkjøring og heller "kutter" tvers over til venstre for å spare 0.5sekunder når de ser det ikke kommer noen imot. Syklister gjør det jo hele tiden (nesten) :)

Det er ikke skiltet rundkjøring, og da gjelder ikke rundkjøringsreglene. Det er altså et kryss, så man kjører ikke inn i motsatt kjørebane så lenge man holder til høyre og viker for høyre.

Det du snakker om er skiltede rundkjøringer.

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 minute ago, RaptorStrike said:

Det er ikke skiltet rundkjøring, og da gjelder ikke rundkjøringsreglene. Det er altså et kryss, så man kjører ikke inn i motsatt kjørebane så lenge man holder til høyre og viker for høyre.

Det du snakker om er skiltede rundkjøringer.

Det er dumt å være skråsikker utifra en tegning. :)

Tegningen viser en rundkjøring.
Det *hender* de ikke er merket som rundkjøring og det finnes rundkjøringer der høyreregel gjelder (ifølge andre postere her, men jeg kan ikke huske å ha sett slike i farten).
Men det er også korrekt å påpeke at man skal holde seg i sin kjørebane. Og her synes du (og trådstarter og "alle" som bor der) at det er greit å kjøre på begge sider av "veien" (eller "snuplass").

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (På 28.8.2020 den 23.43):

Se første ordene i innlegg, er det ikke på bildet, så er det ikke skilt

 

TL1000S skrev (Akkurat nå):

Det er dumt å være skråsikker utifra en tegning. :)

Tegningen viser en rundkjøring.
Det *hender* de ikke er merket som rundkjøring og det finnes rundkjøringer der høyreregel gjelder (ifølge andre postere her, men jeg kan ikke huske å ha sett slike i farten).
Men det er også korrekt å påpeke at man skal holde seg i sin kjørebane. Og her synes du (og trådstarter og "alle" som bor der) at det er greit å kjøre på begge sider av "veien" (eller "snuplass").

Vet du hva som er enda dummere? Å ikke lese alle trådens innlegg når det ikke er mer enn to sider i tråden og TS har oppklart at det ikke er skiltet for rundkjøring, for så å være eplekjekk.

Om det ikke er merket for rundkjøring så er det per definisjon ikke en rundkjøring.

Og ja, det er helt greit å kjøre på begge sider av gresstusten/hvadetennmåttevære så lenge man holder til høyre og gir tilstrekkelig med plass til motgående trafikk. Hva jeg personlig synes eller velger å gjøre er totalt irrelevant for problemstillingen.

Lenke til kommentar

Det er vel avklart at det ikke er en rundkjøring. I så fall er spørsmålet om det er tilstrekkelig plass til to bilder i bredden til at to biler kan passere til høyre for "sirkelen". Om det er det, så regnes det som to kjørefelt selv om det ikke er veimerking.

I så fall virker det som at bil B ikke har holdt veibanen sin tilstrekkelig og er skyld i ulykken. 

Jeg mistenker ganske sterkt at et foto fra stedet oppklarer saken ganske greit, men siden TS nekter å poste link til streetview - kan du svare på hva sirkelen i midten er? (dvs kan de kjøres der?) og hvorvidt det er god plass til to biler i bredden?

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (17 timer siden):

Ja, jeg ser at det er noen "lokale helter" som vil spare 0.5sek i rundkjøringer. De svinger til venstre("kutter") rundkjøring når de ser det ikke kommer noen mot.
Så da er det sikkert bare tøys at UP/sivile politibiler stopper dem da når de trodde det var klart (dette har *jeg* observert).

Men du skriver at det egentlig er en snuplass og ikke en rundkjøring (du vet... en sånn trafikkøy med en vei rundt).

Du snakker om 'spare' 5 sek på å kjøre motsatt av hva man har lov til, altså merket rundkjøring med påbudt kjøreretning. Det er ikke det som diskuteres her.

Det er en 'rundkjøring'(altså uten skilting), men iom det ikke er merket og at grønn og gul vei er blindveier, så vil jeg tro man laget den for at man kunne ha snuplass når man kommer ned fra blå vei. Ser ingen annen grunn til å ha en 'rundkjøring' her, da veien kunne gått rett fram og med stikkvei til gul. (slik de egentlig også kjører)

RaptorStrike skrev (6 timer siden):

Om det ikke er merket for rundkjøring så er det per definisjon ikke en rundkjøring.

Det er det jeg heller mot jeg også.

John-B skrev (1 time siden):

 - kan du svare på hva sirkelen i midten er? (dvs kan de kjøres der?) og hvorvidt det er god plass til to biler i bredden?

Gress og kantstein rundt, kan ikke kjøres der - det er plass til to biler, men større kan kanskje bli noe trangt. Men prinsippet er generelt også - hva loven sier om 'rundkjøringer'/snuplasser uten merking. Jeg spekulerer på om dette er ett punkt man har glemt rett og slett. Hva hvis 'rundkjøringen' har plass til bare en bil i bredden ... Da blir det vel kanskje dette som gjelder:

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen.
Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...