Gå til innhold

Er det noe vits å oppgradere PCen, eller bør jeg kjøpe ny?


Anbefalte innlegg

Hei!

Er litt inne på tanken om å kjøpe inn noen nye komponenter til PCen min, som nå er fem år gammel. En kompis av meg sa at det ikke var vits å oppgradere, da alle delene var såpass utdaterte og måtte byttes ut allikevel.

PCen min består av følgende komponenter:

  • Corsair RM850, 850W PSU
  • Intel Core i7-4790K Prosessor
  • Cooler Master Nepton 120XL CPU Kjøler
  • ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER, Socket-1150
  • HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB
  • ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB

 

Planen er jo å få oppgradert den slik at jeg kan spille de nyeste spillene uten problem. Tenker da f.eks. på Flight Simulator som nettopp ble lansert (I følge https://www.systemrequirementslab.com har jeg for dårlig CPU), og andre spill som blir lansert snart.

I følge min kompis holdt det ikke å bare bytte ut CPU, da hovedkortet ikke ville være godt nok for en kraftigere CPU.

 

Hva sier dere? Holder det å oppgradere et par komponenter (CPU, mer RAM, nytt grafikkort), eller bør jeg rett og slett bare kjøpe ny PC?

Mitt neste spørsmål blir da såklart: Hva bør jeg kjøpe? Både av deler og maskin. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok prøvd å oppgradere GPUen i første omgang, samt overklokket CPU'en hvis du ikke allerede har gjort det. Ut fra de systemkravene som listes opp for spillet, bør ikke CPU'en din utgjøre den store flaskehalsen. Ser feks. at i5 8400 listes opp som anbefalt, og i ytelsestester er det ikke den store forskjellen mellom CPUen din og den. Mulig de to ekstra kjernene kan utgjøre en forskjell hvis spillet er optimalisert for det, men jeg vil tro at de ekstra hertzene du kan presse ut av en 4790k vil kompensere for dette. Ser bla. at det er et par andre med samme CPU og GPU som deg som har lagt ut resultater fra spillet, og det er tydelig GPU som blir flaskehalsen der (GPU-ytelse ligger og vaker rundt 100%, mens CPU ligger på rundt 50%). Så test med ny GPU er min anbefaling, så kan du heller vurdere CPU+MB hvis du ikke er fornøyd.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Går jo ann å kjøpe brukt ryzen 7 1700 oppgradering med GTX 1080 TI. Det bør vel være en god oppgradering.

Ryzen første genrasjon kan biosoppdateres å støtte ryzen 9 3900 elller 3950x senere.

Til spill er det ikke noe oppgradering å gå fra 4790K til 1700. Er kanskje noen få spill der 1700 er bedre, men overall er det en elendig "oppgradering"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (53 minutter siden):

Jeg hadde nok prøvd å oppgradere GPUen i første omgang, samt overklokket CPU'en hvis du ikke allerede har gjort det. Ut fra de systemkravene som listes opp for spillet, bør ikke CPU'en din utgjøre den store flaskehalsen. Ser feks. at i5 8400 listes opp som anbefalt, og i ytelsestester er det ikke den store forskjellen mellom CPUen din og den. Mulig de to ekstra kjernene kan utgjøre en forskjell hvis spillet er optimalisert for det, men jeg vil tro at de ekstra hertzene du kan presse ut av en 4790k vil kompensere for dette. Ser bla. at det er et par andre med samme CPU og GPU som deg som har lagt ut resultater fra spillet, og det er tydelig GPU som blir flaskehalsen der (GPU-ytelse ligger og vaker rundt 100%, mens CPU ligger på rundt 50%). Så test med ny GPU er min anbefaling, så kan du heller vurdere CPU+MB hvis du ikke er fornøyd.

 

jon67 skrev (45 minutter siden):

PCen din er langt fra utdatert og komponentene du har oppgitt ligger innenfor recommended spec for Flight Simulator 2020, så prøv først med det du har før du oppgraderer noe som helst. 

image.png

Nei, nei og NEI.

Ikke gi slike tullete råd når dere ikke har peiling. Er det ett spill hvor CPU har mye å si, er flight similator definitivt ett av dem.

4790k og DDR3 bottlenecker i så og si alle nye spill, men i flight simulator vil det derimot være totalt (tilnærmet) bortkasta å oppgradere GPU dersom man beholde 4790k og DDR3 minne. Sorry å si det, men disse komponentene holder ikke med dagens standard. 
3F8FFA51-573C-4203-9A1E-7E8F39F3FF4F.png.477cbfdbfd586d9a9e5b43839da5d204.png

Som du ser får man kun 32/44 fps med 4770k og 2080 ti, samme skjermkort ligger på 70-90 i maks fps med riktig CPU. 
 

Hvis ikke det å miste halvparten av den fps’en man kunne fått er en bottleneck, så vet ikke jeg hva som er bottleneck. I flight simulator så har iværtfall CPU og minne ekstremt mye å si. 

Hvis ett av målene er flight simulator 2020 så er mitt tips til ts og kjøpe helt nytt system når ampere kommer om noen uker.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Kan godt være rådet mitt var dårlig. Men derfor jeg også prøvde å ikke være så bombastisk, og heller foreslå å teste ut oppgradering av GPU først og se. De grafene tar jo også utgangspunkt i CPU'er som ikke er overklokket. Ser man feks. på i7 7700k, så drar jo den spillet greit. Jeg har auto-klokket min i7 4790k til 4Ghz, og kunne sikkert klart å presse ut noen Mhz til. Er det den store ytelsesforskjellen på en 7700k og en 4790k hvis de er klokket likt? Og ja, det er jo selvsagt bedre med 90FPS enn 60, men det vil jo alltid bli et spørsmål om hvor mye det koster.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (30 minutter siden):

Kan godt være rådet mitt var dårlig. Men derfor jeg også prøvde å ikke være så bombastisk, og heller foreslå å teste ut oppgradering av GPU først og se. De grafene tar jo også utgangspunkt i CPU'er som ikke er overklokket. Ser man feks. på i7 7700k, så drar jo den spillet greit. Jeg har auto-klokket min i7 4790k til 4Ghz, og kunne sikkert klart å presse ut noen Mhz til. Er det den store ytelsesforskjellen på en 7700k og en 4790k hvis de er klokket likt? Og ja, det er jo selvsagt bedre med 90FPS enn 60, men det vil jo alltid bli et spørsmål om hvor mye det koster.

Ja, IPC er vesentlig høyere på nyere CPUer, i tillegg mister man en god del på båndvidden med DDR3 opp mot DDR4.

Overklokket er egentlig mest interessant innenfor samme arkitektur fordi IPC kan variere, men ser ut som intel har behold ganske lik arkitektur og derfor IPC siden coffee lake (8th gen), og blir vel ikke vesentlig hopp før vi får PCI 4.0 på intel, eller når DDR5 kommer, som forhåpentligvis kommer en gang i 2021- tidlig 22.

Største oppgraderingene intel har hatt de siste årene er vel slik:

Haswell-e med 5xxx som ga DDR4 minne.

Coffee lake med 8xxx som for første gang kunne pushe CPU stabilt over 5ghz.

Og coffeelake med 9900k, som for første gang kunne tilby flere kjerner til en rimelig penge, men samme arkitektur som 8xxx.

Ryzen 3. generasjon er også bra, men til gaming kommer den dårligere ut enn intel, da det klokker lavere. De fleste Ryzen kneler på rundt 4.4ghz, intel klarer fint 5.3ghz. I tillegg til at Ryzen ser ut til å ikke gi høyere båndvidde over 3200mhz, mens intel derimot får godt utbytte av raskt minne.

Oppsummert er vel intel coffee lake beste kjøpet i forhold til pris/ytelse i gaming, dersom man ikke ønsker å vente på intel comet lake som vil få PCI 4.0 i likhet med nåværende Ryzen 3xxx.

Selv om det er lite som har skjedd, har det skjedd noen ting på CPU fronten de siste årene. Til flight simulator ville jeg nok valg 9900k eller tilsvarende og klokket alle kjerner til 5ghz, sammen med minne på 3733mhz eller høyere med gode timings. Da har man et godt utgangspunkt for flight simulator ;) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...